RAW

Bernard Holtkamp

25-07-2006 10:12

Zo maar een vraagje: WIE schiet er van de canonniers/nikonians etc in RAW?

Ben benieuwd naar julie bevindingen.

Door problemen met mijn oude pc kreeg ik geen RAW files in de pc maar met de nieuwe spullen lukt dat dus wel en ga dus nu mee beginnen.

Laat maar horen!!


Bart
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

25-07-2006 16:49

Ik schiet in RAW aangezien je dan nog iets kan sleutelen met de witbalans. Het neemt wat ruimte in beslag maar dat is voor mij geen probleem.
Life begins at 11.000 ha
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

25-07-2006 16:57

Ik schiet met de 350D gewoon in JPEG. Voor mijn gevoel volstaat dit. Misschien als je uiteindelijk steeds meer eisen aan jezelf stelt en de kwaliteit van de foto's ga je met RAW werken, maar zoals ik al zei vind ik dat ik goed uit de voeten kom met JPEG. Foto's zijn naar tevredenheid. Ik wil het wel een keer proberen omdat je toch nog veel kan aanpassen aan je foto's op de computer. Nadeel is dus, zoals je zelf al aangeeft, de enorme ruimte die een rawbestand in beslag neemt.
Bernard Holtkamp

25-07-2006 17:16

Zo dacht ik er ook over rick.
Maar na een x aantal jaren in jpeg wil je meer en dat heb ik nu gevonden in raw.

Ik heb nu nog een probleem
Ik kan de foto's niet via een losse kaart lezer in de pc laden.
Als ik de lezer op een usb poort aansluit en een cf kaart plaatst dan krijg ik de melding dat de kaart leeg is.
Hang ik de eos direkt aan de pc via een usb poort dan ziet de pc wel foto's.

Dus wat er loos is?
Wie het weet mag het zeggen.

Maar voorlopig zijn de eerste resultaten zeer goed.
Zeker wat jij al zegt sander over de witbalans,kan nu achteraf aangeven of het zonnig,bewolkt etc was.
Komende dagen wat meer platen in raw schieten en kijken wat er nog meer mogelijk is.




Bart
Gebruikersavatar
Michel Vreeke
Berichten: 167
Lid geworden op: 07-09-2004 15:12
Locatie: Emmeloord

25-07-2006 19:12

@ Bart, ik ben benieuwd wat voor resultaten je er mee krijgt nadat je de Raw bestanden hebt bewerkt, hopelijk heb je tegen die tijd wat voorbeeldjes die je hier op het forum kan laten zien.
Bernard Holtkamp

25-07-2006 19:31

daar kan je op wachten 8)

Maar niet vandaag vrees ik.
Gebruikersavatar
henk kostense
Berichten: 467
Lid geworden op: 14-10-2004 19:31
Locatie: Almere

25-07-2006 22:40

Nog steeds jpeg. Ik heb wel gekeken maar inderdaad groot bestand en veel werk, dat houd me nog tegen. Die WB is zo toch ook makkelijk in te stellen!

Misschien in de toekomst.
groetjes henk
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

26-07-2006 00:48

Schiet in Jpeg.

Zie geen voordelen in RAW. Als ik ze op mijn pc bekijk op volle resolutie zie ik geen verschil met een jpeg..

Wellicht dat er een voordeel is waar ik niks mee kan gezien de Fuji software waarmee je met een RAW minder kan als met een JPEG..
Lees, niks.

Mocht ik een betere software krijgen dan misschien mits ik dan een 4Gb kaartje heb..aanpassing aan de witbalans klinkt goed. Daar wil ik wel eens fouten mee maken.
Wil wel minimaal 200 beelden kunnen schieten per kaartje..

Groeten,

René
Size doesn't always matter
Bernard Holtkamp

26-07-2006 07:10

Dan heb je een 2Gb kaart nodig rene.
Mijn foto's zijn nu onbewerkt 6.3MB per stuk en er gaan er dan ruim 160 op een 1 GB kaart.

En met de software die ik gebruik,adobe Cs2,kan ik erg veel zoniet meer als normaal dus voor mij zeer goed bruikbaar.

En wat betrefd witbalans ik denk dat de meeste daar niet op letten.
Ik vergeet het dus ook nog wel eens.

Bart
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

26-07-2006 07:45

De jpeg verwerking van de nieuwste generatie camera's is werkelijk uitstekend. De software in de camera's is schijnbaar een stuk intelligenter geworden. Voor camera's ouder dan 2 jaar is het zeker aan te raden om in RAW te schieten, daar je de uiteindelijke jpeg een stuk beter van kwaliteit krijgt met minimaal detailverlies. Bij de 10D kreeg je anders b.v. de bekende grijszweem en veel verlies in detail bij gelijke grootte van de jpeg.
Het is nog steeds wel aan te raden om in RAW te schieten daar de software om ze om te zetten steeds beter wordt. Je RAW-bestanden van je topfoto's bewaren kan dus ook geen kwaad.
Enne, witbalans op automaat gaat in 98% van alle foto's gewoon goed. In ochtend en avondrood moet je hem eens op 'zonnig weer' zetten en verbaas je over het resultaat.
Bernard Holtkamp

26-07-2006 08:41

Ga helemaal met je mee bas wat betrefd het schieten in jpeg met spul dat pas uitgekomen is.

Maar aangezien mijn 300D niet meer de nieuwste is ben ik tot de ontdekking gekomen dat RAW mij meer bied.
Want eerlijk gezegt....ik vergeet regelmatig mijn witbalans te controleren :oops:
En dat met nu al weer 21000 kliks op de 300D.

Nu nog het probleem van het uploaden via de losse cardreader oplossen en ik ben weer erg blij.
Heb het probleem trouwens zojuist op het eosforum geplaats,eens kijken wat voor oplossingen er zijn.

Bart
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

26-07-2006 12:17

Mijn S2Pro is tussen de 2 en de 4 jaar oud..
Zal het dus ook eens proberen

Heb het met mijn vorige cam wel eens geprobeerd en ik meen dat de meegeleverde software de RAW's omzette naar TIFF zodat de pc ze kon lezen.
Mijn camera kan dat ook zelf maar is niet prettig.
RAW is al 12,4Mb en een TIFF maar liefst 35,5Mb
Heb nu alleen een 512-kaartje en dat is dan dus wel erg snel vol..
Of is dit een Fuji-geintje? Zetten andere progamma's niet eerst om?

Als ik het goed begrijp is het ook zinvol om op RAW te schieten als je niet wil bewerken?
Op de pc is de compressie naar JPEG beter?
Bewerk zelden tot nooit foto's maar gebruik daar dan Camediamaster (Olympus) voor. Is vrij eenvoudig maar afdoende.
Finepixviewer is alleen maar goed voor rode-ogen..
Heb bij de S2 ook Photoshop Elements 2.0 gekregen maar dat bied me teveel mogelijkheden, zie door de bomen het bos niet.
Heb ook geen zin in bewerken, duurt me te lang. De tijd die ik daaraan zou spenderen gaat van het buiten spelen af..
Uitselecteren duurt me eigenlijk al te lang..

Kortom:
Waarmee zet je je RAW's om naar JPEG?
Met het liefst 1 klik (2 mag ook :D ) en zit daar dan wel kwaliteitswinst in?

Groeten,

René
Laatst gewijzigd door Rene Boeting op 26-07-2006 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Size doesn't always matter
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

26-07-2006 12:41

Rene,

Met verschillende programma's kun je RAW-bestanden in batch omzetten naar TIFF/JPEG. Dan moeten binnen die batch wel de lichtomstandigheden gelijk zijn geweest.
Jouw camera heeft schijnbaar erg veel MP's, vandaar die grote bestanden in RAW.
Voor het omzetten moet je de juiste (moderne) software hebben. Voor jouw camera zou je even moeten navragen wat daarvoor het meest geschikt is. Plug-ins i.c.m. met photshop zou ik ook geen trek in hebben.

Voor mezelf staat er een Imac samen met aperture op de verlanglijst. Tot die tijd investeer ik er ook 0,0 in. De belichting van de foto's zelf perfectioneren is voorlopig nog steeds het belangrijkste, waarmee je nooit echt klaar bent met die superkleine marges van digitale fotografie.
Bernard Holtkamp

26-07-2006 14:38

Zo het up loaden van foto's met de losse cardreader is opgelost.
Automatisch deed hij het niet maar even via de verkenner de verwisselbare schijf aangeklikt en de foto's vlogen de massjien in.

Vanavond als het licht beter is een paar foto's in RAW schieten en dan na bewerking zal ik ze hier plaatsen met beschrijving van wat ik er mee heb gedaan.


Bart
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

26-07-2006 17:44

Met dat ene kwartiertje in de schemer heb je een prachtige felblauwe lucht...
Bernard Holtkamp

26-07-2006 17:46

En dan de tokkie er op.........
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

26-07-2006 18:04

Ben benieuwd!
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

27-07-2006 22:47

Heb er wel wat mee geklooid , maar is nog niet wat t zijn moet.

Gaan ook nog geen 100 plaatjes op mn kaart ( 2gig) :evil:

Gr :wink:
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

27-07-2006 22:49

Verder van de week op n verjaardag n echte fotograaf ff aan tand gevoeld.

Had de zelfde cam al mij , dus dat schept meteen n band :D

En die gast wist meer als in mijn boekje staat :lol:

Gr :wink:
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

27-07-2006 22:52

Bas Breetveld schreef:De jpeg verwerking van de nieuwste generatie camera's is werkelijk uitstekend. De software in de camera's is schijnbaar een stuk intelligenter geworden. Voor camera's ouder dan 2 jaar is het zeker aan te raden om in RAW te schieten, daar je de uiteindelijke jpeg een stuk beter van kwaliteit krijgt met minimaal detailverlies. Bij de 10D kreeg je anders b.v. de bekende grijszweem en veel verlies in detail bij gelijke grootte van de jpeg.
Het is nog steeds wel aan te raden om in RAW te schieten daar de software om ze om te zetten steeds beter wordt. Je RAW-bestanden van je topfoto's bewaren kan dus ook geen kwaad.
Enne, witbalans op automaat gaat in 98% van alle foto's gewoon goed. In ochtend en avondrood moet je hem eens op 'zonnig weer' zetten en verbaas je over het resultaat.


Hier ga ik in mee Bas, maar je nabewerkings mogelijkheden blijven bij RAW wel groter.
Bernard Holtkamp

28-07-2006 06:54

Menno jij hebt er nog geen 100 op een 2GB kaart???

Ik schiet er 161 op een 1GB kaart dus ik denk dat er aan jouw kan iets niet goed zit.

Of je moet met deze schieten http://www.canon.nl/For_Home/Product_Fi ... D=164046#1

Maar dat geloof ik ff niet :wink:

Bart
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

28-07-2006 07:27

bart :

raw fine : 78

norm: 94


jepeg tussen de 224 en de 3100 ( zijn div standen)

Kan er niet meer van maken.


Gr :wink:
Bernard Holtkamp

28-07-2006 08:07

Menno ik was even vergeten wat voor cam jij heb :oops:

En dan zijn die waarde's die je opgeeft normaal.


Mischien een tankje kopen voor de opslag?


Bart
Bernard Holtkamp

28-07-2006 22:06

Zo en dan nu de eerste in raw.
Met de tokina 12-24.

Afbeelding

Niet een super opname maar dit is alleen om te kijken of alles werkt.
De orginele is in onbewerkte toestand ook niet scherp maar dat is normaal.
Plus dat ik bij deze opname bewust voor F4 en 1/60 heb gekozen om wat meer onscherpte te krijgen.

De exif info

Exposure Time = 1/60"
F Number = F4
Exposure Program = Manual
ISO Speed Ratings = 100
Date Time Original = 2006-07-28 22:33:44
Metering Mode = CenterWeightedAverage
Flash = Off
Focal Length = 12mm
Color Space = sRGB

Kleuren zijn wat opgehaald en de iso heb ik op daglicht gezet.

De bewerkingen die ik verder gedaan heb zal ik er later bij zetten.

Bart
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

29-07-2006 23:46

Koop nog wat kaartjes bij.

Heb verder al n nieuwe hd voor plaatjes van nieuwe cam

Zo houd ik nog ietsje overzicht in de berg die ik al heb.


Gr :wink: