Kwaliteit optimaliseren voor foto's op i-net

Plaats reactie
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

24-06-2006 12:20

Het blijft lastig om je foto's (voor iedereen ongeacht de kwaliteit van een ieders beeldscherm) fraai op internet te presenteren. Voor erg bijzondere foto's (meestal doe ik er helemaal niks aan omdat het me toch om de prints gaat) zet ik meestal de saturatie en helderheid (levels) iets in de plus met standaard USM er overheen na het verkleinen.

Wat doen jullie er eigenlijk aan voordat je ze hier neerzet?
Bernard Holtkamp

24-06-2006 12:31

Eigenlijk niets bas.

Het enigste wat ik doe is smartsharpen met cs 2 maar aan kleuren e.d. doe ik niets.
Naar mijn menig kan je de orginele kwaliteit van een opname nooit bereiken als je van zeg maar 3MB gaat verkleinen naar een 100KB.

Het lijkt me beter om een mooie opname te plaatsen op dus 640 en het verlies maar te accepteren en een extra linkje er bij met een grotere foto die geen verlies geeft.

Ben benieuwd naar de andere meningen.

Bart
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

24-06-2006 12:57

b j van houten schreef:Eigenlijk niets bas.

Naar mijn menig kan je de orginele kwaliteit van een opname nooit bereiken als je van zeg maar 3MB gaat verkleinen naar een 100KB.



Daarom maak ik ze iets helderder en verscherp ik ze iets met USM zodat het nog ergens op lijkt. Om het te testen heb ik op een aantal totaal verschillende beeldschermen de foto's op internet bekeken en daar een zeker gemiddelde mee gevonden. Lastig is dat het per foto scheelt en er dus geen standaardwaarden voor te geven zijn.

USM levels staan meestal optimaal voor verkleinde foto's van ong. 100kb (op volgorde) tussen:

100-140 (amount)
0,5-0,9 (radius)
10-40 Treshold)

Bij b.v. die motorstuntfoto's had ik dat gedaan en ze zagen er op i-net inderdaad véél beter uit. Scherper maak je ze niet met deze waarden maar het oogt slechts scherper op een beeldscherm.
Bernard Holtkamp

24-06-2006 13:12

Tja bas je hebt hier wel een punt.

Zelf heb ik de mogelijkheid om foto's op een 10 tal schermen in de Tu te bekijken en merk dat er een zeer groot verschil is tussen b.v de eerste en laatste generatie lcd schermen.

Op de oude lcd's zijn foto's vaak te donker en een scherm dan weer lichter zetten heeft vaak geen nut omdat ik meestal al op de maximale/minimale waarde zit.

Hier thuis werk ik met een philips 109E5(19"crt) en vind de kleuren daar nog steeds beter dan de meeste lcd schermenwaar ik op de Tud mee werk.

Maar ik ga eens een foto bewerken met die levels die jij op geeft en zal ze dan op de verschillende schermen gaan beoordelen.

Ben benieuwd.

Bart
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

03-07-2006 18:12

Nog iets geprobeerd Bart?
Bernard Holtkamp

03-07-2006 21:21

Nee bas.

Je zal het niet geloven maar ik heb een weekje op mijn bed gelegen met griep :evil:

Ik was daar niet blij mee.

Maar komende week zal ik iets proberen al moet ik wel zeggen dan ik op maar 2 verschillende schermen kan kijken de komende 3 weken.

Daarna krijg ik,hopelijk,meer mogelijkheden.


Bart
Bernard Holtkamp

25-07-2006 08:20

Even een up date.

Een foto bewerkt zoals je al aangaf en op een 3 tal verschillende schermen bekeken.

Op mijn eigen 19" crt zijn ze dus perfekt.

Op een oude pyama visionmaster 17" van vele jaren oud waren ze gewoon te donker en ook de heldere kleuren waren dof.
Scherpte was wel goed,geen verlies in kwaliteit.

Als 2e scherm een tft van neovo van 3 jaar oud.
De kleuren waren wat beter maar niet super.
Scherpte was duidelijk veel minder.
Contrast laat ook duidelijk te wensen over.

Eerste conclusie?
De oudere generatie tft's zijn duidelijk te soft om een foto goed te kunnen beoordelen.
Oude crt's zijn wel iets beter maar je ziet duidelijk dat een beeldbuis zijn kleuren en contrast gaat verliezen als ze wat ouder worden.

Ik probeer deze week nog een 2e tft en die is pas 1 jaar oud.

Bart
Plaats reactie