Dierenfoto's 2006

Plaats reactie
Bernard Holtkamp

14-12-2006 15:52

AHA!

Krijg je er nog steeds een jaar abo op een sportschool bij??

Bart
Arwin Bos

14-12-2006 16:02

Nee die kreeg ik niet, ik ben van mezelf zo gespierd :wink:

Maar ff serieus.... me statief/rijstzak doet het draag werk voor mij.
Bernard Holtkamp

14-12-2006 16:17

En die heb je vaak nodig met zo'n tank.

Toch?

Bart
Arwin Bos

14-12-2006 18:34

Bart,

Met die bigma fotografeer ik hoofdzakelijk wild en vogels. Dus dat is sowieso statief werk.

mvg
Arwin
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

14-12-2006 18:45

Yo Bos,

Wild en vogels schieten is een zeer geliefde bezigheid rond deze tijd van het jaar, lekker hoor :D
Wel weer errug goed bezig, tot snel maar weer!

Fijne feestdagen,

:P D
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

14-12-2006 20:04

Hoe ga jij daarbij te werk, Arwin? Zet jij je spulletje op een strategische plek of ga je aan de wandel om te zoeken en zet je dan je spulletje op?

Gr,

Bas
Arwin Bos

14-12-2006 21:28

Bas,

Eerst een aantal wandelingen om te kijken wat ik kan verwachten en wat de betere plekken zijn. en dan let ik ook meteen een beetje op het licht.

De laatste foto die ik hier neerzette van het roodborstje heb ik ook zo gemaakt.
khad het vogeltje al ene paar keer op dezelfde plek zien zoeken naar wormpjes enzo. volgende dag met mooi weer camera op statief gezet, na 20 minuten zat ie al voor me... en ik zat beetje verstopt tussen de struiken en kon met het grootste gemak de foto's maken die ik wilde.

Dat is eigenlijk een beetje mijn aanpak.
Met vlinders precies hetzelfde, soort op zoeken, opzoeken welke planten de waardplanten zijn en dan sochtends vroeg gaan fotograferen als het licht perfect is.

Ben wel benieuwd naar aanpak van andere mensen.
En mijn foto's zijn gewoon scherp maar hebben niet vna die gepoetste achtergronden meestal. (bij macro's wel maar dat is logisch)
Ben benieuwd of dat gewoon photoshopwerk is of dat er gewacht wordt totdat het vogeltje op zo'n te mooi volledig vrijstand takje gaat zitten.
want meestal ligt het diafragma toch zo rond de 6.3 en dan krijg ik egt geen totaal wazige achtergrond.

mvg arwin
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

14-12-2006 22:11

Zo ga ik ook meestal te werk, met het verschil dat ik waarschijnlijk minder geduld heb :oops: Ik probeer de vliegroutes van de vogels te leren kennen (bijna altijd hetzelfde) en ga dan achter de struiken wachten. Op 300mm met F6.3 heb ik al moeite om een hele vogel scherp te krijgen, als ik op de zijkant van de vleugel mik. Dat zag je al een beetje bij de bald eagle die ik als voorbeeld had geplaatst een klein stukje terug. Daar liepen we trouwens (doelgericht) tegenaan. Die foto is helaas een beetje té. Over het algemeen vinden mensen de wazige (mist)foto's mooier die we daar maakten.

Gr,

Bas
Arwin Bos

14-12-2006 23:18

De foto's met mooie wazige achtergronden vind ik ook erg mooi, maar soms ziet het eruit of die mensen heel goed met photoshop zijn...
sommige takjes zijn ook een beetje te mooi...
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

15-12-2006 12:55

Die mensen zitten vaak wel weekenden lang te wachten in hun schuiltentje bij dat perfecte takje waar heel af en toe een vogeltje op landt. Vanaf 200mm heb je toch wel redelijk snel een mooi bokéh als achtergrond met F5.6. Wel is het een feit dat je met een iets grotere beeldsensor (voor mij cropfactor 1.3) alweer veel sneller dit effect hebt. Deze camera wordt dan ook veel gebruikt door de birdpixers, vooral vanwege de snelheid... Gewoon je diafragma helemaal open zetten dus. Op 300+ knijp ik hem dan weer iets omdat anders het scherptedieptebereik weer te klein wordt. Meestal wordt dat 6.3 of 7.1. Dat levert ook meteen meer scherpte op, omdat de lenzen helemaal open toch iets minder goed presteren over het algemeen. Met de L-serie lenzen is dat echter minimaal. Blijft wel een feit dat de lens dan toch beter omgaat met oplichtende oppervlakjes als gevolg van een volle zon, zoals bij foto's van vissen.

Gr,

Bas
Bernard Holtkamp

15-12-2006 13:06

Wat meer over DOF en BOKEH want ik denk dat er hier vele zijn die niet weten waar het precies om gaat.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Scherptediepte

http://www.onnoot.com/wiki/fotografie:bokeh


Bart
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

15-12-2006 14:31

nog best leerzaam zo'n fotografietopic! :D

Tnx maar weer (voor zowel de info als de mooie foto's die ik hier zie passeren...)

grssseb!
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

15-12-2006 15:24

Dat was het van begin af aan, Sebastiaan. Wel een beetje jammer dat alle info te ver verspreid is geraakt en zeer onoverzichtelijk is geworden. Op een zeker moment was het niet meer bij te houden....

In Spiegelmagazine staan mijn ervaringen per nummer ordelijk beschreven. Mochten daar vragen over zijn, dan kun je die hier kwijt. De stof in nummer 2 was zeer moeilijk om duidelijk over te brengen. Dat zal in latere numers allemaal nog eens uitgediept worden. Aan de hand van de vragen kan ik de tekst daarop aanpassen in de toekomst.

Gr,

Bas
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

15-12-2006 15:30

Ik krijg nr 1 maar niet uit t zakje.

Zal t morgen eens op mn werk proberen :oops:
Bernard Holtkamp

15-12-2006 17:41

Nog even doorgaan over hoe iets aan te pakken.

Ik denk dat kennis van een gebied het belangrijkste is,dus wat voor vogels kan je er spotten etc.
Dit kan je alleen maar te weten komen door er veel te zijn.

Zal een voorbeeld geven.

Begin dit jaar zag ik een stel buizerd's veel belangstelling tonen voor een bepaalde groep bomen.
Dit ging een paar weken zo door.
Eind maart zag ik dat de altijd aanwezige kraaien met veel geweld uit de direkte omgeving werden verwijderd en toen zag ikhet pas,ze kaapten een oud kraaien nest.
De boom waar deze in bevind staat nogal ingebouwd naast een afgesloten veldje en dat gaf mij de gelegenheid om aan de rand daarvan een plekje te maken.
Iedere keer dat ik daar was zorgde ik er voor dat ze mij zagen zodat er een vorm van gewenning zou optreden.
En dat werkte want na een paar weken kwamen ze toch steeds dichterbij tijdens het in en uitvliegen van het nest.
Ik had toen maar een ding tegen en dat was dat het bladerdak van de bomen steeds dichter werd en ik hun nest niet meer kon zien.
Ook merte ik toen dat 300 mm eigelijk nog te weinig was voor een goede plaat en heb ze toen maar met rust gelaten al keek ik wel minstens 3x in de week hoe het er voor stond.
Het ene jong dat ze hadden heb ik vaak zien zitten in die direkte omgeving en is nu nog daar te vinden want de voedselvoorraad is zeer goed.

Zo nu aan het werk,later meer.

Bart
Arwin Bos

15-12-2006 18:32

http://www.kenrockwell.com

Goede site voor al die technische dingetjes als je wat meer wilt weten dan de basis.
Arwin Bos

15-12-2006 18:50

Voordat we verzuipen in alle technische zooi... (niet dat dat niet interresant is :wink: )
Toch maar even een plaatje voor de afwisseling
Afbeelding
Bernard Holtkamp

15-12-2006 18:57

Er zit wat onscherpte in arwin,je hebt hem niet bewerkt?

Bart
Arwin Bos

15-12-2006 19:06

Ja Bart ik weet het, stukje rechtervleugel is niet bijster scherp.. was beetje compromis tussen sluitertijd en diafragma.
maar vond hem wel wat heben, zo met die vage weerspiegling in het water en die waterdruppels.
Maar moet zeggen dat gecomprimeerd op 800x600 het eigenlijk een bar saaie plaat vind... hier knalt ie aardig van me scherm, ook qua scherpte op dat stukje vleugel na dan...

naja nog maar eentje omdat die vogeltjes zo leuk zijn
Afbeelding
Bernard Holtkamp

15-12-2006 19:28

Tja met dat verkleinen verlies je vaak zeer veel als het op het I.E moet worden geplaatst.
Daarom verklein ik nu niet verder dan tot 1024 en plaats dan via imageshack,het verlies valt dan vaak mee.

Hier een voorbeeld van een verschrikkelijk lelijke DOFF
De takken op de achtergrond zijn hier dus schuldig aan en ook de F4 en 1/100

http://img277.imageshack.us/img277/4452 ... 032qx1.jpg

De voledige exif:
Exposure Time = 1/100"
F Number = F4
Exposure Program = Manual
ISO Speed Ratings = 400
Focal Length = 149mm
White Balance = Manual white balance
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

19-12-2006 00:37

Ben sinds een maand ofzo ook in het gelukkige bezit van een 400mm namelijk een Tamron 200-400mm F5,6
Deze kon ik voor een leuke prijs kopen en hij is niet onaardig.
(Helaas kan ik geen lichtsterkere 400 betalen :oops: )

F5,6 is wel het grootste nadeel, ik heb veel te veel licht nodig of een stabiele ondergrond en een stationair onderwerp.
Gelukkig probeer ik meestal bewegelijke onderwerpen of heb ik niks stabiels bij de hand en is het altijd bewolkt...

Heb de lens gisteren eindelijk eens een beetje kunnen gebruiken..
Licht was verre van voldoende (zie sluitertijden) maar dankzij een prikkeldraad toch min of meer succes.

De keren dat ik een Ooievaar zie zijn zeer snel te tellen...
Zitten hier gewoon bijna nooit.
Feitelijk eerste keer dat ik er goed zag en nog voor de lens ook:

Afbeelding
S=1/180 A=F8 Iso=800
Afbeelding
S=1/90 A=F8 Iso=400
Afbeelding
S=1/250 A=F5,6 Iso=400

Alle drie op 400mm (ongecropt).

Zijn niet super scherp maar ben er wel blij mee.
Lens is niet het allerbeste wat er is maar gezien de omstandigheden ben ik erg benieuwd wat ie doet in veel licht.
Vermoed nl dat veel van de onscherpte veroorzaakt is door mij alszijnde "Shakie Stevens"...
Wellicht ook niet nauwkeurig genoeg met de MF
AF is met F5,6 al snel geen optie, hou niet van hunting..


Groeten,

René
Size doesn't always matter
Bernard Holtkamp

19-12-2006 08:50

Ik vind ze er niet slecht uit zien hoor rene al zou het natuurlijk wel wat scherper kunnen.
Misschien ff sjoppen?

En wacht het maar af als je beter licht hebt dan zal die lens je misschien nog verbazen,wacht maar af :wink:

Bart
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

19-12-2006 21:01

Zo scherp als met jullie witte toeters zal ie niet worden...

Met wat oefenen valt er echter nog wel te verbeteren dus ben erg benieuwd wat ik er op termijn van vind.
Voordeel is wel dat ie relatief licht is, 1,2kg en lekker in de hand ligt.

We wachten af...


Heb een beetje gesjopt.
Verscherpt en tevens de saturation en lightness wat hoger gezet.

Afbeelding

Groeten,

René
Size doesn't always matter
Bernard Holtkamp

19-12-2006 21:25

Kijk zie je wel..gelijk een stuk beter.

Ik verkijk je niet teveel op die witte toeters,het is nog steeds de vent/vrouw achter de camera die de plaat maakt,al helpt glas uit het top segment natuurlijk wel een handje mee.

En vooral blijven oefenen want dan leer je het meest.

Ik mag donderdag eindelijk mijn nieuwe toeter ophalen,merkte vandaag dat ik hem voor de roofvogelfotografie hard nodig heb.

Bart