Natuurfoto's 2006

Plaats reactie
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

26-10-2006 21:25

Ik was niet de enige die mijn parapluutje bij het water had opgezet :)

Afbeelding

Groeten JW
Run to the water.....
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

30-10-2006 16:48

Ik vind ze prachtig Bart! Misschien een detail van nog geen vierkante meter maar ik vind het heel goed de herfstsfeer in beeld brengen. En zo in het donker/schemer is extra tekenend vind ik. Versterkt de najaarssfeer nog extra. Heel mooi gedaan.
Ik was vorig jaar ook wat bezig met paddestoeltjes, ga het nu weer ff wat in de gaten houden en ook wat proberen met inflitsen en zo. Krijg je leuke effecten.
Bernard Holtkamp

30-10-2006 17:03

Deze zijn ook ingeflitst rick,kon niet anders want de omstandigheden waren net iets te donker.

Nog een paar weekjes en dan ook de 400 prime in mijn tas 8)
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

30-10-2006 17:11

Ja zag ik Bart, dat ze geflitst zijn. :wink:

Aah de 400 ja! Toppie!

Ik ben er helemaal veslaafd aan. Als ik een week vakantie zou hebben, zou ik waarschijnlijk de hele week met het apparaat rondlopen en rondrijden. Wanneer je het steeds meer onder de knie BEGINT te krijgen worden de resultaten ook mooier en wordt het alleen maar leuker schieten. Ik heb geen één % spijt van het geld wat ik ervoor over heb gehad. En dat ga jij ook niet hebben!

Het is een kick als je die vogel prachtig in beeld krijgt. Dat roodborstje dat eindelijk eens braaf blijft zitten zodat je er een prachtige foto van kan maken. Adrenaline kick door een groepje staartmezen op 3 meter afstand. Had ik nooit kunnen denken. Overal dartelende en huppende staartmeesjes, bolletjes wol met een lange staart. Kleine acrobaatjes aan takjes. Je weet niet waar je kijken moet en waar je knipsen moet. Ik heb wel 40 fotos geschoten voordat ze het water overstaken. Allemaal onscherp. Maakt niet uit, hoort erbij, volgende keer beter. Maar wel weer wat meegemaakt en wat geleerd waardoor het de volgende keer misschien beter gaat. Wél scherp. Ik vind het een voorrecht dat ik van zulke kleine dingen kan genieten. Dingen waar veel mensen gewoon aan voorbij lopen of niet eens zien. Je hoort ze opeens op een andere toon zenuwachtig roepen... sperwer denk ik! Ik kijk om me heen en jawel er komt een sperwer overvliegen. Wat een mooie hobby!
Bernard Holtkamp

30-10-2006 17:23

Zeker een super hobby.

Mijn reden om een 400 prime te kiezen is deze:
Afbeelding

Zit je daar met je 200 L
Een super lens dat wel maar toch een hele zooi mm te kort in dit soort situatie's :cry:

De komende winter gaat heel erg mooi worden :wink:

Bart
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

30-10-2006 17:25

Naja Bart, met een 400 was ie slechts 2x zo groot geweest en nog véél te klein. Met die kleine rakkers moet je nog steeds erg dichtbij komen (max een metertje of 10 schat ik)
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

30-10-2006 17:27

Met 400 ook niet altijd hoor! :wink:

Afbeelding

Dit is heel ver weg hoor, en heel erg gecropt. Vandaar de belabberde kwaliteit. MAar tja wat doe je als je tevergeefs op dodaarsjes aan t wachten bent en er komt een ijsvogel ff zitten....
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

30-10-2006 17:29

Ik vind dit al heel wat, Rick! Gebruik jij een éénpoot o.i.d? Gezien de afstand zit er nauwelijks beweging in.
Bernard Holtkamp

30-10-2006 17:29

Met 2x zo groot zou ik ook gelukkig zijn bas.
Een 600 prime zit er ff niet in vrees ik

Rick ondanks de slechtere kwaliteit: je hebt hem wel!!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

30-10-2006 17:30

Nee, toen stond ie op driepoot statief. Want ik heb op dat plasje één open plekje langs een dichtbegroeide oever. Lijkt op een visstekje en daar zit ik dan beetje verschuild rustig te wachten tot de dodaarzen voorbij komen duiken. Dus alles stond al klaar toen er aan de overkant een ijsvogel ff ging zitten.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

30-10-2006 17:33

Nog een vraagje, Rick. Laat jij de camera dan los bewegen (met een kogelkop of zo) of fixeer je hem iedere keer?
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

30-10-2006 17:35

Nou Bas, het statief is een oud ding. Nog van onze oude videocamera. Oud, maar wel zwaar dus stabiel! Er zit geen kogel op. Alles is wel te verstellen. Ik draai de knopjes dermate aan dat ik de camera alle kanten op kan draaien, maar dat hij dan als ik hem loslaat niet terugvalt. Snap je? Dus niet superlos zodat hij bijvoorbeeld vooronder kukelt maar ook niet supervast zodat ik, mocht er iets moois ergens in mn gezichtsveld te voorschijn komen, niet eerst drie knopjes moet losdraaien en weer aandraaien. Het is een beetje behelpen maar het werkt voorlopig...
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

30-10-2006 17:39

Duidelijk, ik zou dat ook zo doen met zo'n kogelkopje (die kost niet veel hoor) ware het niet dat ik te lui ben om een statief mee te nemen en ik dus redelijk vaak te veel beweging heb op grote afstand.

Binnenkort zijn de roofvogels weer aan de beurt.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

30-10-2006 17:52

Snap ik heel goed Bas. Soms loop ik ook alleen maar met dat stomme ding rond te zeulen. Die gebieden waar ik kom zijn er sommige plekken waar ik een statief mooi kan gebruiken en wat meer geduld nodig heb voor er een vogel langskomt. Andere momenten moet je het meer hebben van wat je tegenkomt onderweg. Bijvoorbeeld een groepje staartmezen, een grote bonte specht, sperwers, kramsvogels... vogels die niet lang op 1 plek zitten en ogenschijnlijk geen vaste plekken hebben waar je ze als het ware kunt opwachten. Op den duur kom je die plekken voor sommige soorten wel tegen. Zoals vaste plukplekken van roofvogels en bepaalde bomen waar een groene specht of grote bonte steeds weer ff komt foerageren. Maar vaak is het te onvoorspelbaar om erop te gaan zitten wachten achter je statiefje. Of je moet echt uren maken. Genoeg vogelaars die het doen. Ik heb meestal het geduld niet ervoor. Overigens tijdens het vissen kun je ook prachtig fotos maken trouwens. Geduld ben je toch al aan het opbrengen achter je hengels en omdat je dan toch uren aan het maken bent komen er vaak vogels heel dichtbij.
Maar goed, op andere plekken loont het statief zich wel. Een meidoornhaag waar veel vogels zitten te foerageren bijvoorbeeld. Dan zet ik mn statief neer op een afstandje en wacht tot er wat voorbij komt. Een vogelkijkhut is hetzelfde principe. Bij die hut waar ik weleens komt werkt het "kozijn" van de kijkgaten overigens als statief. Maar goed, omdat je van allerlei situaties tegenkomt neem ik het statief bijna altijd wel mee. En bij een beetje vervelende omstandigheden kan het echt het verschil maken tussen een wazige foto voor in de prullebak en een scherpe. Het liefst maak je alle fotos van statief om onscherpe zoveel mogelijk te voorkomen, maar dat is niet te doen dus. Omdat vogels vleugels hebben en de wijde wereld hun thuis is.
Die roodborsttapuit die vorige week op 10 meter van je af zat kan een week later alweer in zuid spanje...
... ik dwaal weer af...
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

30-10-2006 20:01

Het blijft een mooi onderwerp...paddestoelen :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Iemand zijn golfbal verloren in Drenthe?
Afbeelding

En de mooiste paddestoelen of zwammen? stonden gewoon bij de auto en bemerkte ik pas toen ik moest plassen 8) :oops:
Afbeelding
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

04-11-2006 12:11

Ik heb ook weer enkele paddestoelen gefotografeerd.

Afbeelding
Afbeelding

En dit is bloeiend korstmos, erg apart om te zien.

Afbeelding

Groeten JW
Run to the water.....
Bernard Holtkamp

04-11-2006 12:24

Zien er goed uit JW.

Bart
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

04-11-2006 17:31

Dankuwel BJ :)

Groeten JW
Run to the water.....
Gebruikersavatar
ferdy tibbe
Berichten: 418
Lid geworden op: 16-09-2003 02:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

09-11-2006 18:47

Mooie platen Gideon, jammer dat bij die onderste ze er niet hellemaal op staan.

Maar prachtige foto's!

Ferdy
Life is ours, we live it our way
Bernard Holtkamp

11-11-2006 09:57

Hoogbouw voor kabouters.

http://img243.imageshack.us/img243/9877/img2311ha7.jpg

Exposure Time = 1/50"
F Number = F4
Exposure Program = Manual
ISO Speed Ratings = 100
Metering Mode = Pattern
Focal Length = 70mm
White Balance = Auto white balance


Bart
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

12-11-2006 18:58

Hans Brinkel schreef:Afbeelding
Afbeelding


Last van enige frustraties hier!...deze twee bovenstaande foto's komen bij op het scherm er goed scherp uit, ook als ik ze uitprint (evenals vele andere reeds geplaatste foto's)

Qua scherpte komt het overeen met de foto van Jan willem Kroon gepost op 26/10/2006 en enkelen andere, deze zijn nog veel scherper van detail!.

Hoe kan het dat zijn foto op dit board wel scherp overkomt en die van mij sterk in scherpte is afgenomen wanneer ik ze eenmaal op het board plaats?
Zit dit hem enkel in de wijze van image hosting (picturetrail in mijn geval)..of zit het hem toch echt in de kwaliteit van de foto's (b.v. hoeveelheid pixels)
gr
HB
diëgo truijen
Berichten: 399
Lid geworden op: 19-08-2006 22:38
Locatie: someren

12-11-2006 19:25

wat een prachtige foto's.
het is duidelijk herfst aan het worden :)

mvg Diëgo
Als ze me missen.
Dan ben ik vissen.

http://www.carpproducts.nl neem een kijkje vele artikelen online voor mooie prijzen.
Bernard Holtkamp

13-11-2006 10:53

hans dit heeft duidelijkte maken met waar je ze up load.

Probeer het eens via imageshack en dan alleen de link neer zetten en de foto op 1024 houden.
Denk dat je dan veel betere platen ziet.

Bagt

Mijn eigen pc thuis is weer naar de #$%@#$.
Geen van de 2 schijven meer benaderbaar :evil:
Kan dus nu alleen maar op mijn werk op een pc wat doen.
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

14-11-2006 16:24

Er zijn volgens mij wel erg veel mooie paddenstoelen dit najaar. Zal wel komen door het zachte weer denk ik. Deze kwam ik vandaag weer tegen. Zo te zien aan de vraatsporen zijn ze nog eetbaar ook :)

Afbeelding

Groeten JW
Run to the water.....