Photoshoptips en andere software

Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

19-02-2007 23:42

Voorzien...thanks D.B
Bernard Holtkamp

19-02-2007 23:44

And thanks hans 8)
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-04-2007 22:02

Bas Breetveld schreef:Pieter,

Als je digitaal fotografeerd en het echt goed wil doen, moet je photoshop beheersen. Het digitale beeld (RAW b.v.) is een digitaal negatief dat nog alle instellingen mee moet krijgen middels photoshop. Er is dus duidelijk sprake van een misverstand. Photoshop is er niet alleen maar om plaatjes te manipuleren, maar vooral om foto's bij te werken.quote]

Eigenlijk moet je nooit een jpg bewerken en vervolgens weer als jpg opslaan.


OK heren, nu heb ik wel een fraaie camera, de instellingen begin ik aardig door te krijgen, dus tijd voor de volgende stap :D
En dat is fotobewerking...

Nu zou ik eigenlijk het liefst in JPG willen blijven fotograferen, maar ook hier moet ik voor elke foto een bewerking doen, vrijwel elke foto moet ik wel scherper maken middels fotobewerking.
(iets wat ik eigenlijk wel jammer vindt )
Maar goed, heb me er al bij neergelegd dat ik me hierin moet gaan bekwamen. :D .
Thans werkte ik met Picassa maar zoals Bas hierboven reeds aan geeft moet je nooit een jpg bewerken en weer opslaan als jpg...nu weet ik niet hoe picassa dit weer opslaat, maar ik vermoed middels jpg (wordt niet aangegeven). Feit is dat mijn foto's na bewerking en verkleinen veel achteruit gaat zodra ik hem plaats op picturetrail.

Nu wil ik wel een enkele foto wat gewoon perfect moet zijn schieten op RAW, maar meerendeels zal ik w.s blijven schieten op JPG

Welke fotobewerkingsprogramma is het meest geschikt voor mij
Deze moet voldoen aan het volgende:
# Nederlandse handleiding.
# Er moet makkelijk mee te werken zijn (voel er niet zoveel voor om eerst een grafische cursus te moeten gaan volgen 8) )

Mijn bijgeleverde boek na de sony fotocursusdag handboek digitale fotografie & beeldbewerking van Frans Barten is helaas wel heel erg technisch :cry: , maar bied wel de mogelijkheid tot experimenteren/oefenen met een bijgeleverde CD-rom.
De handelingen in het boek kan ik terugvinden op Adobe photoshop elements 4.0

# Mijn vraag, is dit het programma welke ik goed kan gebruiken of hebben jullie andere suggesties?
# Next question...nu zie ik op de marktplaats elements 4 & 5 aangeboden worden voor hele uitenlopende prijzen van 15 euro tot ....
# Alles legaal plus serienummer volgens de verkopers..wat zijn de valkuilen??

mvg
Hans
Bernard Holtkamp

10-04-2007 07:50

Dat ze niet legaal zijn hans!!

Gebeurt te veel op MP dat zo genaamde legale software toch niet legaal is.
En een serie nummer zegt niets is mijn ervaring daar in.

En om op je andere vraag terug te komen: elememt 4 en 5 zijn zeer goed bruikbaar.
Je kan er alle handelingen mee doen die voor ons amateurs nodig zijn.
Meer heb je toch niet nodig?

Het belangrijkste is volgens mij dat je gewoon zeer veel moet spelen en oefenen met dat spul en dan zal je zien dat je vanzelf bepaalde handelingen op de automaat gaat doen.

En surf wat meer over de diverse foto fora,daar staan altijd wel weer tips en trucs die bruikbaar zijn.

En een jpeg opslaan als jpeg kan maar je verliest idd wat aan scherpte en kleuren.

De enigte goede optie is dan schieten in RAW,bewerken daar in,en dan op slaan als 8 bits jpeg.
Je kan dan eventueel wat dingen verder aanpassen maar als je het goed doet in RAW is dat vaak niet nodig.
Het is dus zeker niet de makkelijkste manier maar wel de gene met de meeste mogenlijkheden.

Ik zou zo zeggen probeer het maar eens.

O ja je kan RAW opname's niet zomaar direkt zien,je hebt wel een RAW vieuwer nodig.
En de minste daar in is die van microshit.

Gr bart
Bernard Holtkamp

10-04-2007 07:58

En als je elements 5 hebt hans probeer dan eens aan het boek fotoshoptips elements 5 van scott kelby te komen.

Kost iets van 25 euro maar die man is gewoon zeer goed in deze materie.

Ik heb het CS2 boek van hem en ik dacht dat ik wel iets wist hier van maar dat blijkt nu dus maar 10% te zijn :cry:

Echt een aanrader voor iedereen die wil leren.

Gr bart
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

10-04-2007 20:19

FF inscannen dus dat boek :P :P :P :P :P
Bernard Holtkamp

10-04-2007 20:47

Weetje hoeveel blaadjes dat zijn???

Pff daar gaat mijn maandelijkse toelage op het kopie gebied :cry:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

10-04-2007 21:50

Bart,
OK..richt ik me op elements 4 of 5

Raw kan ik bekijken en bewerken via software wat bijgeleverd is met de sony camera :wink:
Enkel deze bevalt me niet, want je kan er geen horizon mee recht trekken...en dan vind ik ronduit een stommiteit van sony!! :x :evil:
En om nou voortdurend te gaan zitten switchen tussen 2 verschillende software programma's vind ik ook niks.

Gimp schijnt ook goed te zijn...en gratis :wink:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

10-04-2007 22:54

Een stomme vraag... 8)
kun je foto's geschoten in raw soms niet croppen ? (uitsnede/kleiner maken)
Kan het me eigenlijk niet voorstellen.
Mocht het wel kunnen , dan ontbreekt deze toch wel belangrijke tool ook bij de sony meegeleverde fotobewerkings software :-?
Bernard Holtkamp

11-04-2007 07:41

Uh....croppen moet volgens mij WEL kunnen hans,in CS2 in ieder geval wel.

Ik zou maar snel een ander progjuh gaan gebruiken want zo te zien is die software van sony nu niet bepaalt sterk.

En alles wat gratis is hoeft niet slecht te zijn maar je mist dan wel vaak wat belangrijke zaken.

Daarom is het dus gratis volgens mij :roll:

Met een bewerkte garoet
Bagt
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

11-04-2007 07:56

In de laatste versies van DPP van Canon kun je in RAW heel veel mooie dingen doen zoals rechtzetten, croppen enz… Ik krijg betere resultaten uit de rawconversie via DPP dan uit CS2, maar dat heeft misschien meer te maken met m’n kennis over CS2 dan CS2 zelf…
Misschien ook even Raw shooter essential proberen, ook meerder Raw mogelijkheden daar en krijgt steeds positieve comments.
Bernard Holtkamp

11-04-2007 08:08

Die R S E is zeker een aanrader ryan maar.....werkt helaas nog niet op VISTA.
Net zoals andere helaas.

Maar CS2 blijft voor mij toch wel de meeste gebruikte al moet je wel een cursus volgen hier in of minstens het boek van scott kelby er bij nemen want je kan er o zo veel mee.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

13-04-2007 14:23

b j van houten schreef:
En surf wat meer over de diverse foto fora,daar staan altijd wel weer tips en trucs die bruikbaar zijn.

En

Gr bart


Heb gisteren zitten surfen naar div. fotoforums..enkele zijn weinig actief, enkelen in het Engels (not my cup of thea 8) )

Iemand suggesties voor een levendig en actief forum waar ik specifieke Sony Alpha vraagstukken kan stellen aan mede Sony gebruikers?

Heb me vooralsnog laten inschrijven op dit Belgische forum
http://www.belgiumdigital.com/home .
Enkel ff wachten tot mijn account is goedgekeurd

Andere suggesties zijn ook welkom
mvg
Hans
Hans Jouta
Berichten: 6
Lid geworden op: 14-03-2007 13:56
Locatie: Nieuwkoop
Contacteer:

13-04-2007 14:33

Hoi Hans,

Heb je deze geprobeerd ? http://www.photoforum.nl/

Gr,
(ook) Hans
Bernard Holtkamp

13-04-2007 17:18

Hans een hele goede is dpz.

Hier kan je heel veel vinden.

http://www.dutchphotozone.com/
Tibor Peters
Berichten: 321
Lid geworden op: 14-10-2006 00:48
Locatie: Roden

26-05-2007 03:47

Aangezien ik erg lang heb moeten zoeken voor een enigzins complete handleiding photoshop cs2 bespaar ik andere geintresseerden de moeite. Hij komt van hccweb (een goede site op gebied van pc's en software) hij beslaat 80 pagina's en voor zover ik heb kunnen zien, ik heb em nog niet gelezen, staat alles er wel ongeveer bij. Hoop dat jullie er wat aan hebben!

http://www.badongo.com/file/3180779

Tibr
Bernard Holtkamp

26-05-2007 09:58

Tibor Peters schreef: Hij komt van hccweb (een goede site op gebied van pc's en software) hij beslaat 80 pagina's en voor zover ik heb kunnen zien, ik heb em nog niet gelezen, staat alles er wel ongeveer bij. Hoop dat jullie er wat aan hebben!

http://www.badongo.com/file/3180779

Tibr


Daar staat niet alles bij hoor :wink:

Als je CS2 of CS3 geheel wilt begrijpen zal je toch een jaartje of zo aan de studie moeten want er is zoveel mogelijk dat zelfs profs dagelijks nieuwe handelingen ontdekken.

Maar het is wel bruikbaar voor goed willende amateurs zo als wij.
Tibor Peters
Berichten: 321
Lid geworden op: 14-10-2006 00:48
Locatie: Roden

26-05-2007 14:38

:oops: daar heb je natuurlijk een punt. Maar hij leek voor mij erg compleet. Mja ik ben dan ook een grote leek :P

Tibor
Gebruikersavatar
Ruud Engelbarts
Berichten: 229
Lid geworden op: 17-09-2005 20:03
Locatie: Lichtenvoorde

27-05-2007 17:12

gerrit schippers schreef:Vraagje: is er aan deze foto nog wat te doen, om de kwaliteit te verbeteren? :(

Mvg Gerrit


Meer dan dit krijg ik ook niet voor elkaar, hij word zelfs nu al veel te onwerkelijk.

Afbeelding
Improvisatie...
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

25-06-2007 23:04

Ook wel een tip.

Vroeg me al een poosje af waarom PS mijn foto's weergaf met heel andere kleuren als andere progs of mijn printer.
Was ook een reden om liever een simpeler program te gebruiken.
Heb het echter gevonden...

Zet via View de weergave op de gewenste kleurenweergave.
In mijn geval heb ik gekozen voor monitor RGB en let er bij elke foto op dat Proof aangevinkt staat..
Dan zien ze er opeens wel uit zoals ze zijn.
Kan natuurlijk zijn dat er bij mij ergens iets verkeerd staat (volgens mij niet maar..) maar voor het geval dit niet het geval is:
Check voor je gaat bewerken even hoe de foto wordt weergegeven...
Bij elke nieuw geopende foto dus.

Zou overigens een "probleem" kunnen zijn wat bij een hoop mensen niet zo speelt. Mijn camera schiet met sRGB en mijn monitor geeft RGB weer (doen de meeste denk ik).
Misschien dat dit het is maar toch, wellicht helpt dit anderen.

Groeten,

René
Size doesn't always matter