Aanschaf Analoge Spiegelreflexcamera

Plaats reactie
**Arwin Bos**

29-10-2005 11:29

Ik ben nu een jaartje in het bezit van een digitale Kodak DX6490. maar vind het niet alles en ik vind hem ook erg traag.

Het liefst zou ik een digitale spiegelreflex willen, maar daar heb ik het geld gewoon niet voor. Dus nu ben ik opzoek naar een goede analoge spiegelreflex.
ik had zelf de Minolta Dynax 60 gezien. zijn er mischien mensen die hier goede ervaringen mee hebben?
En heb je voor 300 euro een goede camera? Welke camera kan ik dan het beste nemen?
Veel vragen.. maar ben nog een beginner met spiegelreflexen.

Vind het onderdeel fotografie hier op het forum trouwens erg leerzaam!

Maar ik zie door de bomen het bos niet meer, zoveel verschillende cameras staan er op internet.. in combinatie met nog meer verschillende lenzen..

Mvg arwin
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

29-10-2005 11:33

Om te beginnen, wat wil je ermee gaan doen Arwin? Automatische funties, alles met de hand instellen, ben je er netjes mee of flikker je hem achteloos in je tas, vooral man/vis foto's, enz, enz?
**Arwin Bos**

29-10-2005 11:41

Beste Bas,

Ik flikker hem absoluut niet achteloos in de tas :wink: Ben altijd erg netjes op me spullen, alleen me hengel vliegt naar een losser wel eens met een rotgang door de lucht maar das een ander verhaal...

Ik wil juist meer zelf in stellen, ben een beetje uitgeken op al die voorgeprogrammerde dingen.
Wat ik er mee wil:
- Man vis foto's, deze worden eigenlijk altijd met de zelfontspanner gemaakt, omdat ik bijna altijd alleen vis.
-Natuurfoto's, ik fotografeer heel veel als ik aan het vissen ben, gewoon de hele flora en fauna op een zo mooi mogelijk manier op de foto zien te krijgen.
-Soms fotografeer ik ook nog wel eens wat aquariums en Koi in vijvers.

mvg arwin
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

29-10-2005 12:21

Een 'objectief' advies kan ik je niet helemaal geven omdat ik altijd met Nikon -volledig handmatig in te stellen- Nikons heb gefotografeerd en dit de enige analoge camera's zijn die ik echt goed ken.
Dit zijn die typische klassieke camera's waar je alles met de hand in moet stellen:

Afbeelding

Dit soort camera's (80-er jaren) vind ik ideaal voor het vissen. Ze zijn onverwoestbaar en werken gewoon altijd. De batterij zit er alleen maar in voor de lichtmeting. Geen elektronica dus. Ze hebben echter één groot nadeel: goede flitsfoto's zijn erg moeilijk te maken omdat er meestal geen TTL op zit. Dat systeem meet hoeveel licht er op je film komt en stuurt meteen de flitser aan. M.a.w. de duur van het flitsen wordt ermee bepaald en je hebt altijd goed flitsfoto's.
Ze zijn inmiddels bijna niks meer waard maar de lenzen b.v. zijn optisch nog steeds niet overtroffen. Vooral lenzen met vaste brandpuntsafstanden zijn ongelofelijk lichtsterk (diafragma kan heel ver open waardoor je bijna in het donker kunt fotograferen) en geven een zeer mooi resultaat.
Nikon heeft van die klassieke serie een model uitgebracht waar dan weer wel TTL op zit en meer moderne snufjes. Dat is een liefhebbersding en dus duur. Mocht je zo'n klassieker willen kopen, hij zal beslist werken maar de afdichtingen en andere rubber onderdeeltjes moeten meestal worden vervangen om het geheel weer lichtdicht te maken. Weet wel dat je met deze camera's echt goed leert fotograferen. Je kunt niet terugvallen op automatische functies. Alle grote merken hebben dit soort camera's gemaakt.

Tot zover de oude meuk.
Zie voor meer info ook het topic 'basisbegrippen'

In de jaren 90 werden de camera's veel meer 'high tech' met allerlei automatische funties erop en vele meetpunten voor lichtmeting, autofocus enz. Die oude camera's van hierboven hebben slechts één meetpunt voor de lichtmeting, wat ikzelf genoeg vind. Alleen het onderwerp belichten met misschien een beetje meer of minder vanwege een donkere of lichte achtergrond volstaat gewoon met film. Film is behoorlijk vergevingsgezind qua belichting.
Deze camera's kun je echter ook volledig met de hand instellen en je hebt dus meteen alles. TTL, autofocus, automatisch belichten enz. Een behoorlijk voordeel dus als je alleen bent. Een Nikon F80 b.v. is een prachtige degelijke camera waar alles op en aan zit. Deze camera's worden meestal i.c.m. een zoomlens met autofocus gebruikt, zodat je ook weer slechts één lens nodig hebt voor onderweg. Zoek er één met een lens met brandpuntsafstanden tussen de 35 en de 70mm. Bovengenoemde camera is een echt semiprofessioneel ding die je voor weinig kunt krijgen op b.v. marktplaats. De latere zeer goedkope series van alle merken zijn ook prima dingen, maar lang niet zo degelijk en altijd helemaal in kunststof uitgevoerd. De iets oudere hebben meestal lenzen met een metalen huis. De semiprofessionele camera's hebben meestal een ingebouwde flitser. Ben je ook van dat 'probleem' af. Bij de meeste merken geldt, hoe lager het typenummer, des te professioneler is de camera.

Ik hoop dat je op basis van deze info weet welke kant je op wilt. Dan blijft er alleen nog een merk en type over, waar onder de boarders hier voldoende kennis van aanwezig is.

O ja, voor die 300 euro heb je alles. Ik zou er niet meer dan 200 voor uittrekken, incl. de lens en tasje. Je raakt het nooit meer kwijt, wil je waarschijnlijk ook niet :wink:
Moet ie eigenlijk nieuw zijn of liever gebruikt? Gebruikt kun je vreselijk mooie dingen kopen voor dat geld.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

29-10-2005 13:14

Handig is ook automatisch filmtransport bij de wat modernere camera's. Hoef je niet meer heen en weer te lopen als je van jezelf met vis foto's maakt. Let er wel op dat je de ontspanknop op afstand kunt bedienen.

Zag zojuist op marktplaats.nl dat je al voor 70 euro een prima camera hebt die menig digitale compactcamera doet verbleken qua beeldkwaliteit.
**Arwin Bos**

29-10-2005 13:31

Bas,

Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord! heb de basis begrippen ook al doorgelezen. ik heb op mijn digitale camera al aardig wat geoefend met sluitertijd en diafragma, en dat lukt gelukkig al aardig. Dus daar weet ik al wel wat van, maar nog lang niet genoeg :wink:

Nieuw of tweedehands maakt me eigenlijk niet uit...
Alleen tweede hands is wel goedkoop, maar hoe weet ik of de camera nog prefect werkt?
Zijn er dingen waar ik goed op moet letten bij een tweede hands?

mvg arwin
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

29-10-2005 13:54

Hier staat leuke info: http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?t=26328


Gerrit Pook schreef:Voor rond de 50 a 75 euro heb je op mp een hele mooie pentax me super deze kan zowel op automaat als handbediening erg handig als beginnend reflexist
Voor een reflex zijn deze erg compact gebouwd.
Let bij aankoop op dat er bijvoorbeeld geen krasjes op de lens zitten,haal de lens eraf en kijk of het diafragma mooi sluit,voel ook even of hij netjes klikt als je aan de diafrgmaring draaid(als ik me niet vergis heeft de standaard lens ook een klik tussen de diafragma,s in en kun je dus ook met halve stops werken)
druk een paar maal af met verschillende sluitertijden het verschil tussen een 30 ste seconde en een 1000 ste seconde kun je goed horen
Kijk door de zoeker op het matglas of het goed schoon
Let ook op alle afdichtingen of deze niet versleten zijn (bijvoorbeeld van de achterwand deze kan soms plakkerig zijn of zelfs verdwenen er mogen gen stukken van de afdichting op de achterwand zelf zitten
Haal de lens eraf en kijk op de spiegel of er geen delen van de afdichting
op de rand van de spiegel plakken(een zwarte rand)hierdoor kan de spiegel bij een opname blijven plakken.
Kijk of de licht meter werkt,kijk door de lens en kijk of de naald of getal
veranderd als je aan de diafragmaring draait of richt de camera op een donkere plek waarschijnlijk zal hij onderbelicht aangeven of een hele lage sluitertijd en draai nu langzaam naar de zon en kijk of hij langzaam naar snellere sluitertijden gaat of naar overbelicht
Let er op dat de camera er goed uit ziet weinig slijtplekken vertoont of zelfs deuken
Misschien kun je eens in je kennissen/familie kring infomeren of er iemand zo,n een reflex heeft liggen zodat je er een rolletje kan doordraaien.
Koop in ieder geval een pentax.canon.minolta,nikon.Van deze toestellen zijn zeer veel handleidingen en boeken verschenen die boordevol staan met tips en trucs om je toestel beter te kunnen begrijpen

gr Gerrit


Hier kan ik nog op aanvullen voor de modernere camera's:

Koop je een autofocus, let er dan op dat ie perfect scherpstelt met autofocussen. Uiterlijke beschadigingen geven goed aan hoe ermee is omgesprongen. Motortje voor automatisch filmtransport moet goed klinken.
Erg belangrijk vind ik hoe de advertentie eruit ziet. Geeft de verkoper meteen aan of er hier en daar een krasje o.i.d. op zit dan heb je waarschijnlijk met een liefhebber te maken. Vooral camera's uit de wat betere klasse worden op deze manier aangeboden. Zoek er lekker één uit in de buurt van je woonplaats. Er zijn er genoeg.
Wat ik hierboven schreef klopt niet helemaal. De typenummers van de Nikon-series voor amateurs lopen juist op met de kwaliteit van de camera. Zo heb je de F70, F80, F90(X) en F100. Later de F601 en F801. F80, F801 en F100 (F100 is relatief duur maar héél erg mooi) zijn zeer aanbevelenswaardig. De professionele serie van Nikon is de F1 t/m F6. Dit soort camera's werden door liefhebbers aangeschaft en worden nu massaal afgedankt voor de aankoop van een digitale camera. Mooi is dat de bijbehornde lenzen niet zo geschikt zijn voor DSLR's. Die krijg je er bijna gratis bij. Neem er ook één waar een handleiding bij zit. Die zijn meestal erg leerzaam om alle mogelijkheden van de camera flink uit te buiten.

Maar nogmaals, verder dan (uitgebreide) info over Nikons analoge spiegelreflexen kom ik niet. Er is natuurlijk veel meer te koop.
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

30-10-2005 15:59

He Arwin!

Toch analoog jong? Hehe, gelijk heb je hoor. Wil je gruwelijk mooie foto's maken moet je toch nog steeds daar zijn hoor :wink: Ennuh, voor 200 euro koop je serieuze shit.

Heb hier nog wel een minolta liggen, maar die gaat dus niet weg. Capice?

Maar als ik zo vrij mag zijn voor enkele tips, even dit;

Koop een camera met al veel auto functies erop (belichting, filmtransport e.d.) zodat je je kunt focussen (haha.....) op de sluitertijd en het diafragma e.d. Zo krijg je de mooiste foto's met de meeste scherptediepte. Naar mijn mening toch wel het toverwoord voor mooie foto's. Er zijn al genoeg platte plaatjes. Het moet bijna echt zijn, gaan leven.

En nog even over die lichtgevoeligheid; Als je een heel sterke lichtgevoelige lens en camera koopt, krijg je dus voor man-vis foto's echt de beste resultaten. Vooral in de omstandigheden (bewolking e.d.) waar je meestal in moet fotograferen.

Ik zou zeggen, heel veel succes met je aankoop, en laat me even weten wat het geworden is :wink: !

Gr. Erik

Ps, Ga binnenkort de E550 kopen. Las 3 dagen terug weer een test, en hier kwam hij dus wederom als beste compact uit de bus. Met riante voorsprong. En de beeldkwaliteit benaderde dus echt die van de digitale-slr's.... Hmmm... 8) nog even mn scooter de deur uit, en dan komt ie, haha.
**Arwin Bos**

30-10-2005 16:10

He Erik,

Er zijn ook Digitale toestellen die gruwlijk mooie resultaten geven :wink: Maar daar heb ik het geld gewoon niet voor..

Een heel licht gevoelige lens is wel erg handig :wink: Maar snap nog lang niet alles van die materie.. er zijn zo verschrikkelijk veel verschillende :-?
Maar camera op het statief en een hoge diafragma waarde scheelt ook al als je veel scherptediepte wil :wink:

Waarschijnlijk word het een 2de hands Nikon F80, liever nog een F100 maar die zijn toch nog wel erg duur.
Maar de F80 schijnt een heel goede camera te zijn. Ik wacht gewoon ff tot er hier in de buurt 1 voor een mooi prijsje word aan geboden.
Weet alleen egt niet welk type lens ik moet kopen.. Gewoon een standaard 28-70 moet wel ff voldoen in het begin. Ik kan op me digitale tot 300 mm en zoveel gebruik ik dat toch niet.

De groeten arwin

PS. : E550 is toch die van Fuji? waar je het al eerder over had?
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

30-10-2005 19:23

Koop in ieder geval een hele goede lens. een 1.4 als grootste diafrgma zijn hele goede lenzen van nikon.
Qua scherptediepte voor een man vis foto heb je genoeg aan diafragma 5.6 a 8
Voordeel is dat de meeste lenzen bij deze openingen het beste presteren,
als je naar de 11 of 16 gaat of naar de 2 en 1.4 dan pas worden de goede van de slechtere lensen gescheiden
Als je een man vis foto wilt waarbij alleen de man en de vis belangrijk (scherp)zijn kies dan 5.6
wil je ook de omgeving(achtergrond) scherp hebben neem dan een hoger diafragma 11 of 16
Een betere lens kun je altijd overzetten als je later een duurdere body wilt kopen

gr Gerrit
Gebruikersavatar
Hans van Putten
Berichten: 190
Lid geworden op: 27-05-2004 16:42
Locatie: Betuwe

09-11-2005 12:16

:oops:
Laatst gewijzigd door Hans van Putten op 09-11-2005 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

09-11-2005 12:59

Hallo Hans,

Wat voor functies heb je extra op de F601 t.o.v. de F80? Ben er zelf niet zo heel bekend mee daar ik een enorme voorkeur heb voor volledig handmatig in te stellen spiegelreflexen zoals de FM's.

Waarom zou je vragen per mail willen beantwoorden als hier iedereen er wat aan heeft?
Gebruikersavatar
Hans van Putten
Berichten: 190
Lid geworden op: 27-05-2004 16:42
Locatie: Betuwe

09-11-2005 13:51

Bas/ Arwin,


Maargoed dat ik even een en ander heb nagekeken, want ik heb foute info verstrekt. Ik had het verkeerde type voor me namelijk de 75-serie( beige kunstoffen body).

Haal mijn geplaatste info weg om verdere eventuele opmerkingen te voorkomen..

Wel blijft ik van mening dat indien je budget beperkt is de keuze voor een 601 FA netzo goed zou zijn als de F80, want de automatische functies zijn zo goed als gelijk alleen bij manueel heb je wat uitbreidingen..

De mogelijkheid voor de pneumatische zelfontspanner (= balgontspanner) is werkelijk de oplossing voor zelf-fotografie waarbij je ontspantijd door jou word bepaalt.


Mvrgr Hans

:oops:
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

09-11-2005 20:35

Het valt ook echt niet meer mee om ze allemaal uit elkaar te houden en de eigenschappen zo even op te noemen. Ik heb ze ook even op moeten zoeken.
Ik weet ook zeker dat niet alles klopt wat ik hier schrijf.

Ik was voornemens om hier nog eens een werkomschrijving met het blaasbalgje te plaatsen met foto's erbij. Dat lukt alleen als het buiten licht is en meestal zit ik dan te vissen. Even geduld nog a.u.b.
Plaats reactie