polarisatie filter

Plaats reactie
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

11-10-2005 19:15

Vorige week wilde ik de gedeeltelijke eclips fotograveren nu lukt dit het beste als je twee polarisatie filters op elkaar schroeft en ze zo instelt dat de lijnen van het filter haaks opelkaar staan zodat als je er doorheen kijkt
je niets ziet behalve als je hem op een sterke lichtbron richt in mijn geval dus de zon.
Nu had ik geen twee filters op voorraad dus drukte ik uit een polaroid bril
de twee glazen en plakte ze lichtdicht op een oude 200mm lens dat werkte perfect
Nu wilde ik ook nog wat fotoos maken met de digicompakt, een olympus camedia, maar de truc met de filter werkte daar niet mee
weet iemand of dat wel zou moeten werken?
Of was het een kwestie van verkeerde scherpte omdat hij op de zon moest scherp stellen?
Kan trouwens iedereen een pola filter aanraden niets haalt de wolken zo mooi uit de blauwe lucht als zo n filter

gr Gerrit
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

11-10-2005 19:21

Wat ik ervan weet is dat je op (sommige) autofocus-camera's geen laminair polafilter kunt gebruiken, maar uitsluitend een circulair filter (lamellen liggen in spiraalvorm in het glas) Persoonlijk vind ik de laminairfilters beter werken. Vreemd vind ik dat je bij de circulairfilters ook moet draaien om het gewenste resultaat te krijgen.
In die brilglazen liggen de lamellen recht in het glas, dus autofocusprobleem misschien zoals je al zei.

Ik had je nog een privebericht gestuurd Gerrit, die staat nog op ongelezen.
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

11-10-2005 19:42

Hoi Bas

volgens mij heet het liniair filter hierbij staan de lamellen naast elkaar zodat je het filter in de goede stand moet zetten voor het maximale resultaat zie het maar als de polaroid zonnebril.zodra je je hoofd schiun houdt met een p bril op zie je meer reflexis op het water komen.
Bij een (veel duurder)circilair filterliggen de lijnen inderdaad rond zodat je het niet meer hoeft te draaien
Met twee liniair filter die haaks opelkaar staan krij je hetzelde effect als een eclips bril mmar je moet ze wel perfect haaks opelkaar zetten
Je kunt het proberen met twee polaroid glazen of met twee brillen dorr ze achterelkaar te houden tevens kun je zo vast stellen of een bril polariseerd of niet door met je eigen p. bril haaks op de andere te draaien.

ps berichtje terug

gr Gerrit
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

12-10-2005 10:06

Pardon, lineair filter bedoelde ik.
Plaats reactie