Hoe maak je zelf je man/visfoto

Martijn van der Wouden
Berichten: 10
Lid geworden op: 27-07-2005 16:05
Locatie: Leiden

11-10-2005 17:20

Beste Boarders,

ik vis het merendeel van mijn sessies alleen en ondanks dat ik met behulp van mijn digitale camera met de zelfontspanner foto's maak ben ik hier niet tevreden over.

Weten jullie of er toestellen bestaan waarmee je bijvoorbeeld meerdere shots achter elkaar kunt maken, ofdat je met een afstandbediening of iets dergelijks kunt werken?

Ik zou graag eens de ervaringen en oplossingen horen van mede-vissers omtrent dit issue.

Groet Martijn
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

11-10-2005 17:54

Wat voor camera heb je?
Binnenkort zal ik hier een gebruiksaanwijzing maken voor het zelf nemen van je visfoto's met foto's erbij. Ik doe dat al >20 jaar.
Met vele digitale camera's kun je drie shots achter elkaar maken met verschillende belichting. Een afstandsbediening is wel een absolute must. Die zijn altijd wel zelf in elkaar te knutselen met zo'n blaasbalgapparaatje voor conventionele camera's, mocht er geen afstandsbediening voor je camera te krijgen zijn.
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

11-10-2005 18:03

Hoi

Zelf heb en analoge camera met een motordrive er onder geschroefd.Op deze motordrive zit een aansluiting voor een electronische ontspanner
met een snoer van 3,5 meter.De knop van het snoer bedien ik tussen me n knieen zodat ik de vis niet alleen hoef te laten om steeds weer de zelfontspanner aan te zetten.Ook is er voor dit merk (nikon)een infrarood onspannings apperaat te krijgen deze bestaat uit een gedeelte wat je op de motordrive schroeft en een knop die je met de hand bedient in dat geval ben je dus van het snoer af maar dit kost zelfs tweedehands aardig wat geld.
De uitvoering met snoer kost ongeveer tussen de 25 en 30 euro twedehands en een motor voor de camera ongeveer als die er niet standaard bij zit vanaf ongeveer 100 euro.Ik neem aan dat er voor de digitale cameras ook wel zo,n soort systeem is maar dan voor de wat duurdere digireflexen.

gr Gerrit
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

11-10-2005 18:13

Welke camera heb jij Gerrit?
Laatst gewijzigd door Bas B. op 11-10-2005 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

11-10-2005 18:16

Voor vrijwel alle Canon digitale (compact) camera's is er een universele draadloze afstandsbediening beschikbaar waarbij je iedere foto met zelfontspannerfunctie (heb je wat vertraging om die afstandsbediening weg te leggen/gooien) kunt nemen. Dingetje kost slechts een paar tientjes.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

11-10-2005 18:30

Als je geen geld hebt voor een afstandsbediening, of als er geen afstandsbediening geschikt is voor jouw camera:

Zet je fotocamera op een statief, ga in kleermakerszit bij de onthaakmat zitten en stel alles goed in. Ik kies voor kleermakerszit omdat ik dan altijd op dezelfde plek zit (knieën in de kuiltjes van de onthaakmat).

Pak vervolgens een steun, en schroef daar een V-steun op, een rubberen. Heb je alles goed ingesteld, dan haal je de vis uit de zak en legt hem op de natte onthaakmat. Pak de steun, druk de knop in van de digitaal. Leg de steun neer en pak de vis op. Op deze manier had ik bijna altijd mooie foto's !

Let alleen wel op met de zon :lol: , zie hier beneden.

Hopelijk heb je wat aan de tips,

groet,
Stefan

Afbeelding
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

11-10-2005 18:40

Bas een FA uit het begin van de jaren 80 het was indertijd de eerste nikon met 5 vlaksmeting.

gr Gerrit
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

11-10-2005 21:49

Slimme techniek Steef!

Mijn grootste probleem is, wanneer ik met mijn Canon analoge spiegelreflex foto's maak op de automatische stand ( dus niet hadnmatig scherpstellen etc) en je loopt naar de camera om hem scherp te stellen, dan stelt hij scherp op de bosjes die achter jou staan. Wanneer ik dan terugloop en de vis oppak zit ik dus voor die bosjes en staan ik en de vis er niet scherp op.

Maar misschien is dit een idee. Iemand nog andere ideeën? Een steun in de steenachtige bodem rossen is geen optie, dat gaat nauwelijks en het kost veel te veel tijd...

vr gr Sjoerd
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

11-10-2005 22:32

Hoi Sjoerd
Dan zul je hem toch handmatig in moeten stellen
Ik maak altijd gebruik van het touwtje
Aan het ene eind van het touwtje maak je een lus die doe je om de poot van het statief die altijd met een poot richting je mat staat . Het touwtje heeft een lengte van bijvoorbeeld 3 meter nu stel je de afstand in op je toestel en zolang je de vis boven het uitende van je touwtje houd ben je wat de vis betreft altijd scherp
Zorg ervoor dat het touwtje onder je mat doorloopt en er bij de rand ondervandaan komt ,zet je knieen tegen de rand van de maten pak dan de vis.
Thuis in de tuin even oefenen met je vrindin of schoonmoeder om te zorgen dat de lengte van het draadje goed overeenkomt met de gekozen afstand en dan kun je zelfs s,nachts probleemloos foto,s maken

gr Gerrit
Gebruikersavatar
Guido Rouss
Berichten: 60
Lid geworden op: 15-06-2005 20:25
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

11-10-2005 22:36

Bas Breetveld schreef:Voor vrijwel alle Canon digitale (compact) camera's is er een universele draadloze afstandsbediening beschikbaar waarbij je iedere foto met zelfontspannerfunctie (heb je wat vertraging om die afstandsbediening weg te leggen/gooien) kunt nemen. Dingetje kost slechts een paar tientjes.


Ik heb sinds Februari een Canon Powershot A85 en loop nog steeds te stuntelen met de 10seconden die ik heb om te klikken en vervolgens snel die vis op te pakken.

Heb jij enig idee of dat voor dit toestel ook verkrijgbaar is?
Willem Barnas

12-10-2005 13:52

Hallo,

Gelukkig heb ik de luxe van een hele goede, snelle en precieze autofocus en een aansluiting voor een mechanische draadontspanner op de ontspanknop van de camera. Ik zet die camera op het statief, zet 'm bomvast, stel mijn diafragma en de hele boel in. Monteer de draadontspanner (6 meter lang snoer met balgje) die ik onder mijn knie leg en zet de camera vervolgens op CSP-AF, dit betekent Closest Subject Priority AutoFocus. Zodra ik nu na goed gekadreerd te hebben, met de vis voor de camera zit en ook maar even dat balgje aanraak, wordt er direct scherpgesteld op het dichtstbijzijnde onderwerp binnen de range van de AF-sensors en inderdaad... ...dit is de vis. Even het balgje indrukken om de AF te activeren, vervolgens vasthouden, goed gaan zitten en doordrukken. Super.

Toen ik dit niet had (met mijn vorige camera). Deed ik het scherpstellen manueel en had ik ook maar telkens 10 seconden tijd om de vis te grijpen en voor de camera te houden.
Eerst kadreren op 50 mm. (net als nu) en met behulp van twee stormrods het kader bepalen (net als nu). Die stormrods stelde ik qua hoogte exact in op tien centimeter boven het puntje van mijn muts, haar, of pet en ik zorg ervoor dat de afstand tussen de steunen (die ongeveer op de hoeken van de mat staan) zo groot is dat de vis er mooi tussen past. Vervolgens pak ik een emmer, zet die op de plaats waar ik de vis ga houden, stel MANUEEL scherp met diafragma f8.0 of f6.7 en klaar is het. Nu pak ik de emmer weg, haal de vis uit de zak, leg die met een emmer water ernaast op de mat, loop naar de camera, druk de ontspanknop door en grijp de vis bij z'n lurven. Rugvin net onder 'kinhoogte' of ietsje lager en 't is goed.

Het is even oefenen (in het begin had ik ook nooit een voorhoofd of soms zelfs geen ogen...), maar dan lukt het ook pefect.

AF is mooi, maar never heilig.

Jo,
WB :wink:

PS: EN nu ga ik écht ballen maken!!!
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

12-10-2005 20:22

Wat je als laatste schreef, precies zo ga ik te werk, maar dan wel met blaasbalgje.
Bedankt voor de perfecte werkomschrijving!
Gebruikersavatar
Stefan Kazen
Berichten: 241
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

12-10-2005 21:45

Inderdaad...

Een (tijdelijke) stormpaal in het midden van de mat, dus om de hoogte van de visser te bepalen, is in veel situaties echter nog makkelijker!

Draai je de twee buitenste palen uit beeld (zoeker), staat daar altijd nog de middelste paal om de definitieve hoogte vast te stellen...

Kan niet meer fout gaan :D
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

12-10-2005 23:27

Klopt Stefan, maar ik heb iets nodig om telkens weer scherp te stellen, en een strompaal keer op keer duwen in een bodem die vol met stenen zit is niet makkelijk. Dan zou die vis na 5 fotootjes hartsikke dood zijn

Maar heb wel wat bruikbare tips gezien hier. tnx.

vr gr Sjoerd
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

13-10-2005 08:00

Hang een jas o.i.d. over je stormpaal

gr Gerrit
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

13-10-2005 08:07

Of een tweede statiefje, er zijn er van zeer licht materiaal die inelkaar maar 30 cm zijn en haast niets wegen, uit elkaar gaat die van mij toch zeker 1.20 m hoog. ook ideaal voor lichte compact cameras

gr Gerrit
Willem Barnas

13-10-2005 09:47

Sjoerd...

MANUEEL SCHERPSTELLEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

:o

Hoef je alleen de eerste keer maar scherp te stellen en vervolgens alleen nog maar zo vaak als je wilt naar de camera te lopen en die ontspanknop in te drukken. Als jij je camera telkens op AF-S of AF-C laat staan en vervolgens na elke genomen foto weer opnieuw scherp moet stellen, dan blijf je klooien.

Manueel dus. 1 x Goed en vervolgens geen omkijken meer naar. Moet je wel die vis telkens op dezelfde plaats (lees: afstand van de camera) houden.

Als jij op jou camerabody kijkt zit er ergens een schakelaar met één van de volgende tekens (bij die Canon 1000F volgens mij een schuifschakelaar):

A/M of AF/M

Dat is de schakelaar waarmee je de AF-motor aan-, dan wel afkoppelt van je objectief.

ALS JE EEN CAMERA/OBJECTIEF COMBINATIE HEBT WAARBIJ JE OOK OP HET OBJECTIEF IETS MOET OMSCHAKELEN VERGEET DAN ÉÉN DING NIET:

DRAAI NOOIT AAN EEN SCHERPSTELRING VAN EEN OBJECTIEF WANNEER DEZE OP MANUEEL STAAT MAAR DE CAMERA NIET!!!

Zo draai je de AF-motor in je objectief naar de kloten, met een beetje mazzel zelfs ook die in je camera :) en soms verniel je zelfs de hele lens-inrichting in het objectief... Vandaar dat ik mijn camera maar hééééééééééél zelden uit handen geef!!!

Succes,
WB :wink:
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

14-10-2005 21:28

Sjoerd

Ik heb hier nog een boek in de kast staan geheel gewijd aan eos 1000 en alle lenzen.
alles wat je je maar kan bedenken en nog meer staat hier in, Het is dus niet de officiele handleiding maar een zeer uitgebreide uitgave hiervan.

Tegen portokosten mag je hem hebben

gr Gerrit
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

30-10-2005 19:03

Hoi mannen, ik ben sinds kort de happy bezitter van een Nikon F50. Nu dacht ik "yes, kan ik mooi met een balgje zelf de foto's maken".. bleek even tegen te vallen. Ik kan de aansluiting voor de kabel van de zelfontspanner niet vinden, en twijfel er dus aan of dit tot wel kan op deze camera..
Weet iemand hier meer van?

Mvg. Daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

30-10-2005 19:27

Geen idee bij de f 50, maar als hij ergens zou moeten zitten dan is het midden op de ontspanknop.

gr Gerrit
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

30-10-2005 20:09

Gerrit,

De originele handleiding heb ik er wel bij. Dat is een boekje ter grootte van een ansichtkaart. Bedoel je dat boekje?

vr gr Sjoerd
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

30-10-2005 21:55

Hoi Sjoerd
Nee die niet.
Deze is groter en dikker, 173 paginas.
Van uitgeverij Focus
Alle mogelijkheden van de camera worden door een onpartijdig persoon
onder de loep genomen en uitgebreid beschreven.

gr Gerrit
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

31-10-2005 12:45

Mijn werkwijze, kan alleen met digitale camera's i.v.m controle :

Leg de mat neer, op de plek waar ik foto's wil maken, en let hierbij op de zon en achtergrond !!
Zet het statief neer, stel de camera op zelfontspanner in en klik, ga achter de mat zitten in de positie waarin je gaat zitten met vis, controleer en stel eventueel bij.
Haal de vis op de kant, til hem op kijk hoe druk de vis is !! vaak als de vis krampachtig is en dus gaat klapperen neem ik nog even geen foto's en laat de vis rustig worden !!
Vervolgens druk je de zelfontspanner in, poseert met de vis en klaar is . . . . wil ik meerdere foto's dan giet ik constant water over de vis, wat ten eerst natuurlijk goed is voor de vis en ten 2e een vaak een mooi en 'vers' effect heeft op de foto.

Hieronder een 5 tal voorbeelden, allen met verschillende week types en plaatsen.


Probleem met de 1e foto is dat ik deze vis op de foto moest hebben, het was zeer warm en de zon scheen volop, de vis werd op de foto's WIT !!! terwijl hij goudgeel is, los dat maar eens zonder schaduw, en zonder tijd omdat je de vis weer terug wil zetten in zijn element.

Afbeelding

2e foto, veel invloed van de totaal verwilderede en groene achtergrond, wat gewoon niet anders kon omdat het water in de middle of the bush ligt !

Afbeelding

3e foto, scherpe lucht, geen zon maar een heel scherp licht

Afbeelding

4e foto, herfst, in de ochtend vroeg een run, veel dauw, te schaars licht voor zonder flitser, teveel licht voor met flitser, geen tijd meer om vis te zakken, tjah wat doe je dan ??????

Afbeelding

5e foto, herfst, opkomende zon.

Afbeelding



Hoop dat ik hiermeer heb kunnen helpen :wink:

Foto's zijn door het verkleinen minder scherp geworden :-? 'origineel' zijn 'immer' scherp :wink:
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

31-10-2005 12:52

Als ik zelf nu terug zit te kijken naar een aantal foto's rijst er bij mij een vraag, hoe kun je zoals bij bijv. de 2e foto van mij voorkomen dat er zo'n, 'witte' weerspiegeling op de vis te voorschijn komt op een foto ??
Ik zelf heb daar nog geen antwoord op kunnen vinden :(
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

31-10-2005 12:58

Anders gepositioneerd foto's maken t.o.v. het licht en anders misschien flitsen.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens