Scherptediepte

Plaats reactie
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

11-10-2005 14:45

Een paar dingen zijn belangrijk voor een grote scherptediepte

Namelijk licht:hoe meer licht je hebt hoe grotere scherptediepte je kunt bereiken. Je kunt dan je diafragma kleiner zetten(hoger getal 8,11,16)
en de scherptediepte zal toenemen
Snelheid van je film:een iso 100 zal minder scherptediepte geven dan bijvoorbeeld een iso 800,Je kunt dan weer een kleiner diafragma kiezen(hoger getal)en de scherptediepte zal weer toenemen
Ook het type lens is belangrijk een 50 mm lens heeft andere scherpte diepte dan bijvoorbeeld een 100 mm
Een 50 mm begint bijvoorbeeld met een scherpte op 45 cm en een 24 mm lens begint de scherpte al veel eerder,bijvoorbeeld op 30 cm
Op vrijwel elke lens zit tussen de diafragma ring en de scherpstel ring
een aantal gekleurde streepjes, bij mijn nikon 50 mm eerst een rode dan een blauwe en een gele dan een zwarte punt dan weer een gele, blauwe. en tenslotte weer een rode(zie foto Bas in een andere topic op dit forum)deze komen overeen met de kleuren van het diafragma 16 is rood 11 is blauw 5,6 isgeel
Zet je nu je oneindig teken op(de liggende 8)op het rode streepje aan de linker kant daarna lees je op het rode streepje aan de rechterkant dat je scherptediepte tussen oneindig en de 2,75 meter ligt
Bij mijn 24 mm kom ik dan uit op tussen oneindig en ongeveer 50 cm
Uiteraard gelden deze waarden bij zeer goede licht omstandig heden
Bij minder licht zul je je diafragma aan moeten passen(of snellere film kiezen)bij diafragma 5.6(geel) zul je,als je het oneindigteken op het gele streepje zet dat de scherptediepte nu tussen oneindig en ongeveer 7 meter ligt.Als je nu diafragma op 11 zet(blauw) en je zet de 3 op de afstandinstelring op de zwarte stip zul je zien dat alles tussen de 2 en de 5 meter(iets minder) scherp moet zijn
In de praktijk houdt dit in dat als je een foto van een persoon met vis maakt en er te weinig licht is (avond,bewolkt, in de schaduw van bomen .ed.) en je stelt scherp op de vis het hoofd van de visser algauw buiten je scherptediepte bereik valt.
Op de wat duurdere analoge camera,s zit een scherptedieptecontroleknop(hoge woordwaarde)als je deze gebruikt kun je op je matglas precies zien wat op dat ogenblik je scherpte diepte is .


gr Gerrit

P.S Wil je nu een foto met een wazige achtergrond kies dan een diafragma wat goter is (kleinergetal)en zorg ervoor dat je scherptediepte wel de man en de vis bestrijken
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

11-10-2005 14:58

Uiteraard is ook de sluiter snelheid van belang hoe sneller de sluitertijd
hoe minder licht er op de foto valt en bij tragere sluitertijden valt er meer licht op de flim
Door bijvoorbeeld een statief te gebruiken kun je een lagere sluitertijd gebruiken en zo een hoger diafragma wat weer winst opleverd in je scherptediepte bereik

gr Gerrit
Willem Barnas

17-10-2005 12:01

Gerrit e.a.

Ook met weinig licht kan het, dat licht zegt helemaal niks;

S-T-A-T-I-E-F!!!!!!!

Iso 800 is erg leuk voor je sluitertijd, maar bagger voor je eindresultaat.
Analoog gewoon niet sneller gaan dan 100 ISO als je uitvergrotingen wilt laten maken of ze (dia's) voor drukwerk bestemd hebt.
Ik fotografeer 's-morgens bij het eerste licht ontzettend vaak op f16 en die sluitetertijden zullen me dan een worst wezen, dat zoekt die camera maar uit. Ik hang een doek over de camera waarmee ik in het pikkedonker zit zodat ik goed kan scherpstellen (manueel, AF is niets heiligs) en zet het statief vast als een huis om bewegingsonscherpte te voorkomen.

Mensen lullen maar wat als het om scherpte gaat, ze vinden al gauw iets scherp. Nou, geloof mij maar, scherpe dia's (of scans) doen pijn aan je ogen en zijn op te blazen tot 30x45. Dat is scherp. Ik schrok laatst zelf ook weer van een paar van mijn eigen dia's, het zag er niet uit en dat lag puur aan gemakzucht en luiheid. Gewoon zonde als je iets fotografeert wat je niet zomaar weer perfect in je zoeker krijgt (een heel moeilijke 33,2 ponds schub).

Fotografeer op de A stand van diafragmavoorkeuze en kies je diafragma alleen op basis van de scherptediepte die je wilt hebben. MEER NIET!!! Je camera lekker die tijd laten invullen (als je je belichtingsmeter in de camera 100% vertrouwt, maar die verneukt je ook vaak) en zodra je sluitertijd onder de 1/125 of 1/180 seconde duikt het statief eronder.

Ik ben misschien wat scherp, maar zo maak je scherpe foto's! :P

De groeten,
Willem :wink:
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

17-10-2005 18:50

Redt je het dan nog niet, kun je altijd nog (in)flitsen.

Sorry Willem, uitzonderingen heb je altijd. Tussen 2 hartslagen in en met de adem even ingehouden kom ik aan een sluitertijd van een volle seconde zonder bewegingsonscherpte, met een 50mm lens. Met een 300mm heb ik < een kwart seconde nodig (dat ding weegt wel 2,5 kg)
Ik weet het, deze opmerking voegt niks toe maar ik ben er wel trots op. Dit kwam bepaald niet zonder oefening. Ik heb het jaren lang zonder (goede) flitser moeten doen.

Let ook hier weer op: digitaal ben je veel gevoeliger voor bewegingsonscherpte.
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

17-10-2005 22:17

Willem

Je hebt helemaal gelijk.Mijn meeste foto s (man met vis) maak ik altijd met statief maar dat komt omdat ik in de regel alleen ben, en altijd met diafragma voorkeuze.
Het verhaaltje over scherptediepte hierboven was ook meer bedoeld voor mensen die net met de spiegelreflex willen beginnen.
Het liefst met een iso 50 dia film natuulijk,vele fotoshops zeggen dat het niets uitmaakt tegenwoordig of je nu een 100 of 400 gebruikt maar zolang ik het verschil nog zie kies ik het liefst zolaag mogelijk.
In het verleden had ik het geluk om een paarmaal een vis te laten fotograveren met een grootbeeld camera (6x6 en 6x7)Veel scherper dan dat kun je niet gaan denk ik.
Nog even een vraagje over inscannen van je dia s is het resultaat daarvan goed als je er een print van laat maken? en waar laat je dat doen?

gr Gerrit
Willem Barnas

18-10-2005 00:22

Ha Gerrit,

Ik snapte je verhaal heel goed en ook hoe het bedoeld was, zie het daarom ook gewoon als aanvulling.

Ik laat mijn dia's scannen bij een fotograaf met een goeie scanner en wil vooraf altijd eerst het apparaat en een resultaat zien. Simpel zat!
Overigens kun je met een goed fotobewerkings-programma (ik heb Photoshop CS 8.0) ook nog wel het e.e.a. tunen en zo hoor.

Grootformaat.................... Jammie!

Groeten,
WB :wink:
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

18-10-2005 00:31

Willem Barnas schreef:Grootformaat.................... Jammie!



Het leuke is dat die dingen binnenkort (en nu al) geen drol meer waard zijn nu ze zijn achterhaald door de digitale revolutie. Ja, ze zijn dus echt ingehaald qua resolutie/scherpte. De Hasselblads vliegen om je oren op marktplaats voor zeer lage prijzen.
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

18-10-2005 12:48

hoi Willem

Ik begrijp het,hoe meer mensen het leuk gaan vinden hoe beter
Vaak is de kennis van een spiegelreflex een struikelblok voor de meesten.
maar als je je er beetje in verdiept is er zo veel uit te halen.

Willem/bas

Volgende week kan ik voor een paar maanden een pentax 67 lenen
Het spiegel reflex model maar dan een paar stappen groter
Ik kan haast niet wachten om daar wat rolletjes door te draaien.

gr Gerrit

ps Willem als je besluit de eos 100 te kopen daar heb ik ook nog een boek van liggen tegen verzendkosten of op studie groep meeting
Willem Barnas

18-10-2005 15:32

Gerrit,

We maken er met z'n allen wel wat van.
Het is inderdaad zo dat het met SLR camera's écht fotograferen wordt, het komt hoe langer hoe meer op degene aan die door de zoeker loert, ook met volautomatische SLR's.
Ik fotografeer nu zo'n vijf jaar behoorlijk intensief en kan je vertellen dat een heleboel heel erg goede info gewoon op het web staat. Helaas is die kennis slechts 0,1% van het werk, de rest moetje zelf doen.
Fotograferen, fotograferen en nog eens fotograferen! Instellingen opschrijven en later met de dia erbij kijken hoe het uitgepakt heeft en ga zo maar door. Goed fotograferen is echt geen fluitje van een cent zoals veel firma's bij de presentatie van hun nieuwste cameramodel beweren.

Ik fotografeer met Nikon en blijf daar echt bij, ik bedoelde dus geen EOS 100 (dat zou een vette stap terug zijn zeg...) maar een Nikon F100 of misschien een F5. Ik wacht wel met de digi's tot Nikons vlaggenschepen van nu betaalbaar worden en ik de centen ervoor heb. Toch bedankt voor het aardige aanbod.

"Het fototopic, let's make things better!"

Jo,
WB :wink:
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

18-10-2005 17:17

Helaas is er op veel nieuwe/moderne objectieven geen scherptediepte-schaalverdeling meer aangegeven. Het scherptediepte-bereik wordt bij man-vis foto’s nog wel eens vergeten en vaak wordt er gekozen voor een klein diafragmagetal (wellicht omdat de meeste spiegelreflexgebruikers nog steeds fotograferen op de automatische stand, waarbij de camera alle instellingen zelfstandig bepaalt?). Hierdoor zie je vaak op man-vis foto’s dat de vis wel scherp is maar het gezicht van de man er achter niet.
Om toch het scherptediepte-bereik te weten van je (digitale) camera in combinatie met de diafragma-openingen van je objectief vind je op http://www.dofmaster.com handige tooltjes. Ook is hier interessante info te vinden over hyperfocaal scherpstellen. De site is in het Engels dus dat mag voor de huidige karpervisser geen probleem zijn. :-)

Zelf speel ik altijd op safe en kies ik bij man-vis foto’s minimaal f/6.3 of f/7.1 voor het diafragma. De sluitertijd zoekt de camera er zelf wel bij. Ik bezit een digitale spiegelreflex van Canon, de 350D. Dus desnoods compenseer ik een te lage sluitertijd met een hogere iso-waarde. Uiteindelijk moet je in bepaalde omstandigheden natuurlijk wel flitsen. Tot en met iso 800 krijg je echt nog wel scherpe en contrastrijke foto’s. Bij iso 1600 krijg je ruis te zien. Maar dat is met goede software wel te compenseren als je dat wilt (mij persoonlijk interesseert het niets). Een goed objectief is natuurlijk ook heel erg belangrijk voor een goed eindresultaat maar hiermee trap ik een open deur in.
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

18-10-2005 20:33

Willem

Dat verschil was me even ontgaan tussen de eos en de f :oops: inderdaad een flinke stap, Voor een andere liefhebber dan maar


Roelof

Dat is een handige site vooral de online calculator.Mooi is hier te zien hoe
je scherpte diepte verspringt bij het invoeren van de diverse gegevens.
Je kunt zelfs je eigen digicam(merk)selecteren.

gr Gerrit
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

18-10-2005 21:04

Ha Gerrit,

Ik ken dat apparaat. Machtig ding om even lekker mee aan de gang te gaan!

Roelof,

Zou je mischien eens wat over je bevindingen met de 350D willen schrijven? Nu er zo'n vreselijk goede en bovendien 'betaalbare' DSLR op de markt is twijfelen velen over de aanschaf ervan. Waar ik wat moeite mee heb zijn donkere/lichte partijen en tegenlicht. Ben benieuwd hoe jij daarme omgaat. Het is iets wat je vooral aan de waterkant ondervindt.
Laatst gewijzigd door Bas B. op 18-10-2005 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

18-10-2005 22:35

Wat bij het bekijken en bewerken van je digitale foto’s heel erg belangrijk is, is een kwalitatief goed beeldscherm. Een veel voorkomend probleem is dat veel schermen de foto’s donkerder laten zien dan ze feitelijk zijn. Simpel je scherm lichter en contrastrijker instellen is niet genoeg om dit euvel te verhelpen. Het verschil tussen LCD scherm op je fotocamera en je computerscherm kan aanzienlijk zijn. Dit geldt overigens niet alleen voor de 350D hoor. Met mijn Canon Powershot G5 heb ik hetzelfde. Ik sprak toevallig dit weekend met iemand die een Nikon70s heeft. Dezelfde bevindingen.
Als je foto’s neemt met tegenlicht dan kunnen ze op je computer zwaar tegenvallen terwijl ze in het echt dus best goed te noemen zijn. Ik heb echter geen verstand van goede beeldschermen (Google is echter gewillig). Heb wel eens een foto bekeken op een beeldscherm van een collega die met zware tekenprogramma’s werkt. Zag er super uit hoor. Helder, scherp en contrastrijk, stukken beter dan thuis op mijn beeldscherm van honderdvijftig euro.
Het gebruik van een goede viewer is ook belangrijk. De meeste mensen gebruiken de standaard Windows-viewer. Deze viewer is ronduit slecht te noemen voor het bekijken van digitale foto’s. Te weinig contrast, te donker en dramatisch veel onscherpte. Zelf gebruik ik Zoombrowser EX van Canon (wordt meegeleverd met de camera). Het verschil is enorm. Maar wellicht zijn er mensen die een nog betere viewer kennen?
Ik gebruik ook wel eens Irfanview als viewer. Maar dit is hoogst zelden. Irfanview gebruik ik hoofdzakelijk om het bestandsformaat van mijn foto’s te verkleinen. Photoshop bijv. gebruik ik helemaal niet. Zou ik eigenlijk een keertje moeten installeren.

Als je met donker/licht problemen de chromatische aberratie bedoelt die optreedt bij het fotograferen van sterk contrasterende objecten dan heb je een punt. Er ontstaat dan wel eens een paarse rand (de zgn. purple fringing). Dit is een probleem dat veel digitale (SLR) camera’s hebben (over het professionele segment kan ik niets zinnigs zeggen). Ook hierbij is de kwaliteit van de lens echter maatgevend. Chromatische aberratie ontstaat namelijk doordat de lens niet de eigenschap heeft om het licht van verschillende golflengten op dezelfde manier af te buigen. Kortom. Een goede lens is heel, heel belangrijk. Des te beter de lens, des te beter de foto (op alle fronten).

De 350D bevalt mij echter zeer goed. Ik weet echter dat ik niet de meest kritische fotograaf ben. Maar de camera start supersnel op, focust snel en maakt – als je een goede lens hebt – superscherpe foto’s die warm van kleur zijn. De camera is gemakkelijk te bedienen en heeft logische menu’s. Daarnaast zijn de persoonlijke instelmogelijkheden enorm (voor iemand zoals ik dan). Ik fotografeer alleen nog maar op de Av stand (diafragma instellen) en ik heb 6 van de 7 autofocus punten uitgeschakeld. Slechts het centrale focuspunt heb ik actief. Het wil anders namelijk wel eens gebeuren dat de camera scherpstelt op iets anders dan dat je bedoelt. Handmatig scherpstellen doe ik slechts zelden. Hierbij moet ik vermelden dat ik voor het zelfontspannen de Powershot G5 gebruik in verband met het uitklapbaar schermpje. Hierdoor is het zelfontspanwerk praktisch en ben je er altijd zeker van dat je goed in beeld zit. Tevens heb ik nog diverse andere persoonlijke voorkeuren ingevoerd.
De camera is compact van formaat en licht van gewicht. Voor iemand met grote handen kan dit wellicht een probleem zijn. Nou zijn mijn handen niet van de kleinste maar ik heb geen problemen met het formaat.
Ik heb in een half jaar fotograferen met de 350D meer van fotografie geleerd dan al die jaren met een analoge SLR camera.

Voor reviews van de 350D zie:
http://www.fotocentraal.nl/review.php?id=98
http://www.steves-digicams.com/2005_rev ... belxt.html
http://www.dcviews.com/reviews/Canon-35 ... review.htm
http://www.dcresource.com/reviews/canon ... ndex.shtml

Uiteindelijk kun je je kop volstampen met allerlei theoretische kennis en technische know-how. Maar de man achter de camera moet het hem doen. Als je weet wat je doet kun je met minder techniek en technologie superfoto’s maken. Het is een beetje hetzelfde verhaal als met een goede boilie.

Tiet veur een bakkie koffie.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

18-10-2005 22:47

Super Roelof, bedankt!

Zou je even copy/paste willen doen en je bevindingen hier willen plaatsen: http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... 6&start=25
Dan blijft de boel lekker overzichtelijk. Losse berichten kunnen niet door de moderators verplaatst worden naar een ander topic. Alvast bedankt.
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

19-10-2005 11:01

Roelove!

je zit heel dicht bij de feiten, heel goed punt dat je begint over het beeldscherm...
je hebt nml schermen en Schermen (met kapitaal / hoofdletter)...
Allereerst: CALIBREREN die hap met een targetkleuren meter en die heeft niemand, tenminste niet als je niets met de grafsiche sector te maken hebt (ik had er een... had.. verhuizen maakt meer kapot dan je lief is..)

Tegenwoordig wordt er veel te snel gezegd; goh wat een mooi plaatje... en dan staan ze naar een klote scherm te staren... open je datzelfde plaatje op een Barco scherm (top scherm in grafische shit) zie je pas serieus wat de kwaliteit daarvan is.. we kopen de meest dure camera's tegenwoordig, maar het investeren in een goed scherm is er niet bij...
Het kost dan ook ECHT een paar flinke duiten wil je vanaf je shot tot en met presentatie the samen quality hebben.. bijna onmogelijk... en dat gekloot in photoshop..geloof me met de duurdere minoltaas nikons en canons verkloot je meer dan je denkt als je gaat aanrommelen in photoshop, wat je nml doet is de foto aanpassen adhv je scherm instellingen op dat moment (tenminste bij de meeste)...ja en dan is het schrikken als je bij je kennis diezelfde foto bekijkt op een gecalibreert kwalitatief topscherm. Dus pas er mee op en bewaar te allen tijde je origineel (dus zonder retouch e/o manipulatie= aanpassingen)

Dan nog wat over scherp stellen, minolta is op het moment een van de weinige die serieus goede (betaalbare) digitale TOPcamera's op de markt brengt, ze lijken duur.. maar bij de dynax 7 en 5D zit het antishake system in het huis ipv de lens... dat scheelt je een berg geld als je lensen gaat aanschaffen, bij Canon zitten de ASS in de lens, dus je betaald dan per lens dat ASS...
Dan nog wat ik ben ongelooflijk verbaast over dat ASS.. wat je daarme kunt is niet meer normaal (ook bij klote omstandigheden, ik heb vandeweek van mijn schoonpa een plaat gezien met een 400mm lens geschoten vanaf een zeilboot in regenachtig weer dus donker uit de losse hand...je kon de naam van de boot gewoon lezen die naast hen vaarde op een afstand van ongeveer100m!)... bewogen foto's ''wat is dat?''... :wink:

gr ray
Willem Barnas

19-10-2005 11:26

Rayman,

U gaat door voor de koelkast.

Topbijdrage. Digitaal is meer dan alleen een leuk digi-SLR'tje inderdaad. Beeldscherm (!!!), software, goeie PC voor programma's, goeie objectieven. Het is echter ook maar net hoe hoog je de lat legt.

Hoeveel stops scheelt het bij Minolta? Bij VR Nikkors (Vibration Reduction) scheelt het drie stops.

Mazzels,
WB :wink:
Plaats reactie