Spiegelreflex analoog

Plaats reactie
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

07-10-2005 11:25

Nog steeds heerlijke camera's om mee te werken, vooral de volledig handbediende camera's hebben mijn voorkeur, hoewel ik inmiddels ook 'om' ben met de overstap naar digitaal.

Deel hier al je kennis.
Laatst gewijzigd door Bas B. op 19-12-2005 19:17, 4 keer totaal gewijzigd.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

07-10-2005 15:03

Voor de liefhebbers, hier zo'n 45 jaar Nikon:

Afbeelding

Bij hun manuele camera's vrijwel niks veranderd dus.
Laatst gewijzigd door Bas B. op 24-11-2005 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

08-10-2005 00:34

Ik heb sinds de voorjaarsmeeting een Canon EOS F 1000 op de kop getikt. Ben nog niet zover om 'm geheel handmatig in te stellen (vis ook meestal alleen en gebruiik dan de zelfontspanner, dus dan vind ik automatisch wel prettig)

Redenen waarom ik met analoge SR foto's maak:

-principekwestie, licht dat op een beeldje valt, spelen met licht etc... (alhoewel ik me afvraag hoelang het duurt voordat ik overstag ga met de huidige generatie digitaaltjes)
-Ik kan er nog steeds dia's mee maken.

Verder heb ik er nog niet zo heel veel zinnigs over te zeggen, kom net kijken wat dat betreft. Ik laat me hier dan ook verassen :)

vr gr Sjoerd
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

08-10-2005 09:38

Sjoerd,

Als je het topic 'basisbegrippen' even doorneemt kom je nu al een heel eind.

Succes
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

08-10-2005 11:06

Bas,

Op mijn Canon EOS 300 analoog, zit een instel mogelijkheid met betrek-
king tot de ISO-waarde. Maar wat ik me nu af vraag: Als ik een fotorolle-
tje met een ISO-waarde van 400 koop. Is het dan ook nog van invloed
als ik de ISO-waarde ook nog eens op mijn camera instel? Of moet ik dan
persé een fotorolletje kopen zonder DX-code of andere film gevoeligheid?

Tot slot: Normaal fotografeerde ik altijd automatisch, maar mijn intresse
is gewekt om toch wat meer te gaan experimenteren! :) :wink:

groetjes Benny
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

08-10-2005 18:21

Benny,

Als het goed staat er ook DX op de ISO stelknop van je camera, daar moet je hem dan op instellen als je er een rolletje in stopt met DX-code (zijn ze er nog zonder?) Rolletje erin, camera leest de DX-code en stelt zichzelf daarop in. Heeft je rolletje geen DX-code, dan moet je de juiste waarde instellen met de draaiknop. Overigens als jij die waarde instelt op de ISO waarde van je rolletje is dat ook altijd goed. Die DX code is er meer voor het geval je dat zou vergeten en voor de compactcamera's die helemaal die stelknop niet meer hebben.

Vragen kun je net zo goed in het algemeen stellen en niet per se aan mij persoonlijk. Genoeg kennis hier en ik weet ook weer niet zo heel veel.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

14-11-2005 21:04

Weinig reacties hier, terwijl dit m.i. de allerbeste optie is voor mooie uitvergrotingen aan de muur. Met voldoende kennis van je camera en de basisbegrippen bij de hand en een paar volgeschoten proefrolletjes ben je gewoon helemaal klaar.

Je volgeschoten rolletje breng je naar een goede fotozaak en je krijgt in één keer een prachtig resultaat. Haarscherp, perfecte kleurvulling en toon enz, enz.. Dat doet de ontwikkel/afdrukcentrale immers voor je. Dit in tegenstelling tot digitale fotografie, hier moet je zelf alles in orde zien te krijgen voordat je gaat afdrukken (wil je hetzelfde resultaat behalen als met een analoge camera)

Ook al ben ik inmiddels ook digitaal gegaan, het blijft mijn favorite manier van fotograferen en voorlopig, voor mij, het meest trefzeker. Ook al verdubbel je de belichting of ga je op de helft zitten, maakt niks uit, de afdrukcentrale regelt het voor je. Met een digitale camera heb je dan alweer je foto verpest, dit luistert echt veel nauwer.

De digitale camera heeft zeer zeker weer andere voordelen en het eindresultaat kan nog mooier zijn. Voorlopig begin je met de aanschaf van een DSLR weer helemaal opnieuw.
Plaats reactie