Op verzoek van bas breetveld naar deze topic gekopieerd en roelof die niets meer mocht plaatsen
Bijdrage van Roelof Schut:
Wat bij het bekijken en bewerken van je digitale foto’s heel erg belangrijk is, is een kwalitatief goed beeldscherm. Een veel voorkomend probleem is dat veel schermen de foto’s donkerder laten zien dan ze feitelijk zijn. Simpel je scherm lichter en contrastrijker instellen is niet genoeg om dit euvel te verhelpen. Het verschil tussen LCD scherm op je fotocamera en je computerscherm kan aanzienlijk zijn. Dit geldt overigens niet alleen voor de 350D hoor. Met mijn Canon Powershot G5 heb ik hetzelfde. Ik sprak toevallig dit weekend met iemand die een Nikon70s heeft. Dezelfde bevindingen.
Als je foto’s neemt met tegenlicht dan kunnen ze op je computer zwaar tegenvallen terwijl ze in het echt dus best goed te noemen zijn. Ik heb echter geen verstand van goede beeldschermen (Google is echter gewillig). Heb wel eens een foto bekeken op een beeldscherm van een collega die met zware tekenprogramma’s werkt. Zag er super uit hoor. Helder, scherp en contrastrijk, stukken beter dan thuis op mijn beeldscherm van honderdvijftig euro.
Het gebruik van een goede viewer is ook belangrijk. De meeste mensen gebruiken de standaard Windows-viewer. Deze viewer is ronduit slecht te noemen voor het bekijken van digitale foto’s. Te weinig contrast, te donker en dramatisch veel onscherpte. Zelf gebruik ik Zoombrowser EX van Canon (wordt meegeleverd met de camera). Het verschil is enorm. Maar wellicht zijn er mensen die een nog betere viewer kennen?
Ik gebruik ook wel eens Irfanview als viewer. Maar dit is hoogst zelden. Irfanview gebruik ik hoofdzakelijk om het bestandsformaat van mijn foto’s te verkleinen. Photoshop bijv. gebruik ik helemaal niet. Zou ik eigenlijk een keertje moeten installeren.
Als je met donker/licht problemen de chromatische aberratie bedoelt die optreedt bij het fotograferen van sterk contrasterende objecten dan heb je een punt. Er ontstaat dan wel eens een paarse rand (de zgn. purple fringing). Dit is een probleem dat veel digitale (SLR) camera’s hebben (over het professionele segment kan ik niets zinnigs zeggen). Ook hierbij is de kwaliteit van de lens echter maatgevend. Chromatische aberratie ontstaat namelijk doordat de lens niet de eigenschap heeft om het licht van verschillende golflengten op dezelfde manier af te buigen. Kortom. Een goede lens is heel, heel belangrijk. Des te beter de lens, des te beter de foto (op alle fronten).
De 350D bevalt mij echter zeer goed. Ik weet echter dat ik niet de meest kritische fotograaf ben. Maar de camera start supersnel op, focust snel en maakt – als je een goede lens hebt – superscherpe foto’s die warm van kleur zijn. De camera is gemakkelijk te bedienen en heeft logische menu’s. Daarnaast zijn de persoonlijke instelmogelijkheden enorm (voor iemand zoals ik dan). Ik fotografeer alleen nog maar op de Av stand (diafragma instellen) en ik heb 6 van de 7 autofocus punten uitgeschakeld. Slechts het centrale focuspunt heb ik actief. Het wil anders namelijk wel eens gebeuren dat de camera scherpstelt op iets anders dan dat je bedoelt. Handmatig scherpstellen doe ik slechts zelden. Hierbij moet ik vermelden dat ik voor het zelfontspannen de Powershot G5 gebruik in verband met het uitklapbaar schermpje. Hierdoor is het zelfontspanwerk praktisch en ben je er altijd zeker van dat je goed in beeld zit. Tevens heb ik nog diverse andere persoonlijke voorkeuren ingevoerd.
De camera is compact van formaat en licht van gewicht. Voor iemand met grote handen kan dit wellicht een probleem zijn. Nou zijn mijn handen niet van de kleinste maar ik heb geen problemen met het formaat.
Ik heb in een half jaar fotograferen met de 350D meer van fotografie geleerd dan al die jaren met een analoge SLR camera.
Voor reviews van de 350D zie:
http://www.fotocentraal.nl/review.php?id=98
http://www.steves-digicams.com/2005_rev ... belxt.html
http://www.dcviews.com/reviews/Canon-35 ... review.htm
http://www.dcresource.com/reviews/canon ... ndex.shtml
Uiteindelijk kun je je kop volstampen met allerlei theoretische kennis en technische know-how. Maar de man achter de camera moet het hem doen. Als je weet wat je doet kun je met minder techniek en technologie superfoto’s maken. Het is een beetje hetzelfde verhaal als met een goede boilie.
Tiet veur een bakkie koffie.