Spiegelreflex digitaal

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

02-02-2008 18:54

Dit is mijn eerste (en enige) HDR expirimentje. 2 RAW-opnamen geschoten,
ontwikkeld tot jpeg, en in photoshop geblend:

Afbeelding

Ik vind hem eerlijk gezegd al iets te extreem. Maar vooral bij zeer heldere
landschapfoto's is het een mooie manier om de lucht natuurgetrouwer over
te laten komen. Onze ogen hebben nu eenmaal een groter dynamisch bereik
dan de camera's waarmee we rondsjouwen. Dit verschil is met HDR te
compenseren (of overdrijven;).

Grs seb
Laatst gewijzigd door Sebastian Huvenaars op 02-02-2008 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

02-02-2008 18:59

Bart, bedankt voor de info-link. Aan de hand daarvan en de foto's zie ik nu een beetje wat het is. Ik had er nog nooit van gehoord joh.

Op zich kan het wel hele fraaie platen opleveren zie ik. Soms iets té onnatuurlijk.

Sebastian, die HDR foto van jou vind ik wel heel mooi, alleen het water heeft meer zo´n kleur alsof er een zomerse onweerbui boven hangt, ik zou bij die wolken+zon meer een wat donkerblauw/zwart water verwachten. Misschien komt dat juist door het HDR dan?
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

02-02-2008 19:04

Rick Boerboom schreef:Misschien komt dat juist door het HDR dan?


Ja misschien wel ja, maar ik denk dat het feit dat je naar een weiland ipv.
water kijkt een nog groter effect op de kleur heeft :wink: 8) :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

02-02-2008 19:04

euh.... juist.

Forget what I said :lol:
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

02-02-2008 19:05

Zo zie je maar.... erg misleidend dat HDR :wink:
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

02-02-2008 21:09

klopt bart is inderdaad `t woud

sebastiaan zegt het helemaal goed en zijn foto is inderdaad een goed voorbeeld waar het eigenlijk voor bedoeld is.
wanneer je echter je foto`s (meestal 3) door toonmapping heen haalt kan je lekker gaan schuiven met leveltjes waardoor je dus dat extreme eruit kan halen.
een leuk programmaatje hiervoor is photomatix

tja wat hdr verder betreft , de 1 vind het leuk de ander niet.


gr. ruud
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

11-02-2008 21:03

Stomme megapixelrace... :)
Het begint pas bij 160, rest doet niet mee :lol:

http://www.planet.nl/planet/show/id=742 ... /sc=0c005e
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

12-02-2008 00:00

haha, voor een krappe 30000 euro ben je de man!
Bernard Holtkamp

14-02-2008 10:50

Voor wie de image viewer van micro$oft zat is,er zijn nu veel betere :wink:

Sinds een week heb ik de viewer van FastStone hier op vista draaien en ik moet zeggen dat het tot nu toe het beste pakket is wat ik heb voor viewing.
Zeker voor de RAW platen te bekijken(geen bewerking!!)

http://www.faststone.org/


En GRATIS!
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

14-02-2008 14:20

Dan mag ik ook wel reclame maken voor Irfanview ;)

http://www.irfanview.com
Rete snel en kan met de plugins ook RAW...

Groet,

Edward
Bernard Holtkamp

14-02-2008 14:30

Ze zijn zeker rete snel alleen staat hun ontwikkeling al een tijdje stil edward.

FastStone is daarentegen constant aan het upgraden en door ontwikkelen.
Ook zijn de mogelijkheden uitgebreider en je hoeft niet apparte plug ins voor RAW te downloaden,die komen gewoon mee met de instalatie.
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

20-02-2008 22:36

Hans Brinkel schreef:Stomme megapixelrace... :)
Het begint pas bij 160, rest doet niet mee :lol:

http://www.planet.nl/planet/show/id=742 ... /sc=0c005e


Dan heb je deze nog niet gezien : 5.5 Terapixels :o http://www.gearfuse.com/55-terapixels-h ... sing-much/ :lol:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

20-02-2008 23:40

die moet ik hebben.... :o :lol:
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

21-02-2008 08:18

Al is het alleen al voor de coole looks van de camera! :wink:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

01-03-2008 10:07

toch ook maar ff hier plaatsen

Sony fotoschool, met heldere en duidelijke uitleg over diafragama, sluitertijden, etc etc
Tevens met voorbeelden met verschillende instellingen
Handig voor de beginnende fotograaf en als hulp naast de al zeer goede tips gedaan op dit board.
De opgegeven link hieronder is ook uitermate bruikbaar voor diegene die met andere merken camera's aan de slag gaan ..het gaat immers om de basis-principes

http://campaign.odw.sony-europe.com/fla ... hotoschool
Tibor Peters
Berichten: 321
Lid geworden op: 14-10-2006 00:48
Locatie: Roden

21-04-2008 11:15

De 5D mkII komt eraan! De geruchtenmachine is in volle gang. Hij schijnt zelfs al even op de duitse website gestaan te hebben:
http://www.photographybay.com/2008/04/1 ... y-website/

Ben wel benieuwd naar de specs...
Bernard Holtkamp

21-04-2008 11:38

Volgens de geruchten gaat hij op 22-4 bekend gemaakt worden.


En das ist morgen 8)


Ik ben reuze benieuwd of de specs die al maanden in het geruchten circuit rond gaan een beetje kloppen.
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

21-04-2008 19:25

Tibor Peters schreef:De 5D mkII komt eraan! De geruchtenmachine is in volle gang. Hij schijnt zelfs al even op de duitse website gestaan te hebben:
http://www.photographybay.com/2008/04/1 ... y-website/

Ben wel benieuwd naar de specs...


Dat was zo gesjopped als het maar kon, de camera is groter dan een 1DIII in het lijstje, lettertypes waren groter...

Ik vrees dat morgen de 22e een dag zal zijn zoals een ander :D , nu voor mij hoeft het niet, ik ben tevreden met wat ik heb 8) ,in de dpreview test en nog vele andere komen ze nogmaals tot de vaststelling dat de beeldkwaliteit van een nikon D3 niet beter is soms zelfs slechter dan dat ouwe bakkie van een 5D en dat zegt veel, wat mij betreft kan ie dus nog een tijdje mee :D , anderzijds wordt het tijd dat canon aan een opvolger begint te denken, prijs zal echter een issue zijn denk ik, persoonlijk wacht ik gewoon om m'n oude 5D te vervangen door een mkII tot de prijzen ook tot de helft zijn gedaald :wink:
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

30-04-2008 10:07

Er is een nieuwe FW voor de mkIII, zelf wacht ik nog even af aangezien ik eigenlijk geen problemen heb vastgesteld maar we zien wel wat het geeft :

http://web.canon.jp/imaging/eos1dm3/firmware.html

This firmware update (Version 1.2.3) incorporates the following improvements.
1. Includes the following new features that were frequently requested by customers to the new firmware.
a. Direct selection of AF points by the Multi-controller is added to C.Fn III-9.
b. Alternate access to Exposure compensation is added to C.Fn IV-3.
c. With the camera’s External Speedlite control menu, Flash function settings can be used to set the Wireless setting and Zoom.
2. Improves the stability of AF accuracy in AI servo AF when shooting extremely low-contrast subjects.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

17-05-2008 16:50

Toevallig mensen met gebruikservaring van de:

http://www.cameranu.nl/artikel/2834/Canon_EF-S_17-55mm_F_2.8_IS_USM.html

Ik ben namelijk rond aan het neuzen voor een vervanger van de kitlens van de Eos 350D. Het objectief zal in 75% van de gevallen gebruikt worden voor de partyfotografie en later misschien een enkele flirt met straatfotografie. De overige 25% van de tijd zal ik hem gebruiken voor man/visportretten en de vrij standaard sfeerfoto's aan de waterkant. Maar lichtgevoeligheid is dus in ieder geval een van de belangrijkere zaken.

Een andere optie die ik in gedachten had en waar twee vrienden ook mee fotograferen op feesten is een goedkoper alternatief van Sigma:
http://www.cameranu.nl/artikel/71/Sigma_AF_24-70_2.8_EX_DG_MACRO_Canon.html

De laatste mogelijkheid is er eentje die ik zelf heel vaak tegenkom in de meeste clubs en discotheken en is toch wel een de mooiste speeltjes van Canon. Helaas is de prijs er dan ook flink naar:
http://www.cameranu.nl/artikel/27/Canon_EF_24-70_2.8_L_USM.html
Naast de prijs vind ik het formaat echter wel een groot nadeel. Zie je jezelf al een middagje struinen met alleen al bijna een kilo aan glas in de tas? De prijs zal 2ehands echter wel nog te doen zijn,

Mensen die me misschien iets meer kunnen vertellen?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

17-05-2008 18:42

kevin met een 2.8 zal je nog steeds moeten flitsen in een club/disco vergeet dat niet.
alleen als je je iso omhoog gooit zeg boven de 800 iso zou het misschien gaan zonder flitser alleen krijg je last van ruis , en met een 350 D word ruis boven de 400 iso al storend .

gr. ruud
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

17-05-2008 18:56

Ruud,

Dat je niet om het flitsen heen kan is iets dat vast staat. Zeker 90% van de portretfoto's die ik op het moment maak in clubs zijn dan ook geflitst. Meestal is dit gecombineerd met een vrij lange sluitertijd, laag diafragma en een hoge ISO (800 en soms zelfs 1600) om de achtergrond (lasers, lichtend en dansende volken) als vage achtergrond mee te pakken.

Hier zomaar enkele fotootjes als voorbeeld:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij een lagere iso-waarde, kortere sluitertijd en/of een hoger diafragmagetal zou de achtergrond veel donkerder worden dan op de bovenstaande foto's.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

17-05-2008 20:30

denk overigens dat je meer aan de 17/55 hebt dan aan de 24/70 voor jou fotografie.
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

19-05-2008 10:09

Op een cropcam zal je idd aan een 17-55 meer hebben dan aan de 24-70L , ik heb vroeger toen ik nog 1.6 crops gebruikte de 17-55 gehad en dat was optisch een heel erg mooie lens, waar je wel zal moeten mee opletten in disco’s is flare, daar is deze lens nogal gevoelig voor, voor de rest een pareltje. De bouw is goed maar geen L dat wel, hou er ook rekening mee dat dit een vrij grote en zware lens is. Nu gebruik ik een 24-70 L maar enkel op m’n 5D eigenlijk waar dit bereik dan weer ideaal is, wel een grote en zware lens, optisch heel goed maar slechts heel weinig beter dan de 17-55 hoor.

Mijns inziens zal je in disco’s altijd moeten flitsen, maar ik zie dit soort geflitste partypics eigenlijk veel liever dan niet geflitste, maar dan moet je flitsen dan ook proberen goed onder de knie te krijgen ( vooral gebruik proberen te maken van een off schoe cord ! )
Waar je denk ik nog meer zou kunnen aan hebben dat een 17-55 is een 15mm fish eye, da’s pas een partypics lens, met super groothoek en fish lenzen maak je volgens mij de meest sfeervolle partyfoto’s :wink: !
Iets wat heel erg mooi kan zijn : met een fish of een goede breedhoek , portret maken van een feestganger met de sluiter op 1/5 a 1/10e , flitsen op het tweede gordijn en terwijl een draaiende beweging maken met je cam, geeft heel erg mooie effecten !
Een andere is om met een zoomlens in of uit te zoomen terwijl je met een relatief lage sluiter werkt, allemaal veel mooier dan die standaard portretjes die in mijn ogen allesbehalve origineel zijn. Die laatste vergen wel wat oefening maar probeer maar even, oefening baart kunst !
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

19-05-2008 11:20

Ryan,

De afgelopen zaterdag heb ik die 24-70mm L voor de zoveelste keren in mijnhanden gehad en nog 2 jongens die al de nodige jaren in het wereldje van partyfotografie rondwandelen uitgehoord. Zij gebruiken naast een fisheye (leuk voor een paar foto's per gallery, maar niet om een heel event mee te fotograferen) eigenlijk vrijwel geen andere lens dan deze. Hij zou ook minder last hebben van flare dan de 18-55mm. Volgens hun was het extra zoombereik weer een klein voordeeltje als je eens een danseres van iets dichterbij op de foto wilde zetten, maar was het op feestjes die soms asociaal druk kunnen zijn wel een beetje wringen voor ruimte op de foto. Ze voegde er dan wel weer lachend aan toe dat de mensen wel veel sneller opzij gaan voor die toeter van een lens dan bijvoorbeeld een fisheye. Schijnbaar telt bij dat volk dus toch het formaat.
Het einde van deze week komt in ieder geval het vakantiegeld binnen en kan ik eens op marktplaats en internetwinkels rondneuzen. De voorkeur gaat op het moment echter naar de 24-70 door de gebruikservaringen van enkele anderen. Het nadeel blijft echter dat het een monster van een lens is en ik het vooral zal merken aangezien mijn body (350D met grip) niet het allerfijnst in de hand ligt. Maar op deze manier spoor ik mezelf hoogstens aan tot het sneller vernieuwen van een andere, betere en grotere body.

In ieder geval bedankt voor die paar tips om iets orgineels te kunnen doen met de foto's. Met het zoomen heb ik laatst al zitten aankloten en ik moet je gelijk geven... oefening, oefening en oefening.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen