Fotocamera statief

Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

02-10-2005 16:56

Die foto is toch knap groen Willem?! Duidelijk dat hier door de lange sluitertijd de kleur van de omgeving (groen) als zweem terug is te zien op het object. Desalnietemin wel een hele mooie plaat! De korrelgroei (vooral op blauwe opppervlakken) is wel een beetje terug te zien op dat stukje water. Maar goed, 99 van de 100 karperfotografen hadden heel deze plaat niet kunnen schieten zonder geflits.
Willem Barnas

02-10-2005 17:19

Bas B.,

(waar is Lange Frans)

Wat dit betreft effe verder via PB.

Rollater,
WB :wink:
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

02-10-2005 17:28

Neen,

Via KWO.... Leerzaam :)

Boer Barnas; zulke composities, waarin de fotograaf net wat hoger staat, en je de vis beetje schuin naar de fotograaf richt, vind ik erg mooi.
En tevens is het weer ns wat anders.

Vwb. die waas waar Bas het overheeft ..... is toch ook wel mooi? :)

Alleen jammer van die kop ;)

Gr. Frank

PS. Voor dat laatste, heb ik wat verzonnen, zoom in op de vis... zie je de vangert teminste niet meer... hiiha
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

02-10-2005 17:56

Bas B, even een vraagje, je had het over een blauwe waas over de foto, zie hieronder 2 foto's van 1 vis binnen 1 min na elkaar genomen, hoe komt het dat de 1e foto zo'n blauwe gloed/waas heeft ?
Foto's zijn genomen met digitale cam !!

Sins een keer vissen met een maat van me zal ik nooit en te nimmer meer foto's maken zonder statief, ook niet met zn 2en, heb dankzij hem gezien dat ookal ben je met zn 2en en die ander maakt een foto van je hij wel scherp is, maar niet 100 % scherp, bepaalde punten kan hij gewoon niet pakken door de natuurlijke trilling in onze handen, dus voortaan altyd foto's van het statief, met de zelfontspanner voor 100 % scherpte.


Afbeelding

Afbeelding
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

02-10-2005 18:03

Kijk ook eens naar je petje en broek op de foto met die blauwe waas. Het lijkt hier de reflectie van je blauwe kleding te zijn. Met een compact heb je hier sneller last van omdat de pixels elkaar beïnvloeden omdat ze op een oppervlakje zitten dat 4x kleiner is dan die van een SLR. Het lijkt erop dat er een wolkje voorbij kwam drijven op de betere foto waardoor de blauwe gloed van je petje minder invloed heeft gehad.

Heb je trouwens die foto's van mij al online staan?
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

02-10-2005 18:08

SLR ???

Kijk even in uw email :wink:
Willem Barnas

02-10-2005 18:09

Mmm,

Ik heet dan wel geen Bas, maar het lijkt er op dat de tweede opname wat langer belicht is.

Zo, aan de afwas!

Groeten,
WB :wink:

PS: Frank, dat PB'en ging meer over bepaalde types camera's dan over technische aspecten binnen de fotografie...
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

02-10-2005 18:09

Bart-Jaap Koorn schreef:SLR ???



Pardon, spiegelreflex.
Willem Barnas

02-10-2005 18:10

SLR:

Single Lens Reflex

Bas, prima uitleg, die broek is inderdaad ook wel heel erg blauw...

WB :wink:
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

02-10-2005 18:12

Zat zelf ook al aan de broek te denken :D petje is zwart hoor :wink:
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

02-10-2005 18:14

Willem Barnas schreef:Mmm,

Ik heet dan wel geen Bas, maar het lijkt er op dat de tweede opname wat langer belicht is.

Zo, aan de afwas!

Groeten,
WB :wink:

PS: Frank, dat PB'en ging meer over bepaalde types camera's dan over technische aspecten binnen de fotografie...


Zo zie je maar hoe gevoelig een digitale camera is met belichten. Op de ene foto is het petje blauw en op de andere foto is ie zwart.......

Zo, en nu aan het vissen. Iedereen met een tentje is nu wel opgezoutuh. Bedankt voor het voeren jongens, ze zijn nu wel aan het azen denk ik :wink:
Willem Barnas

02-10-2005 18:57

Bas!

Ik kijk nu nog eens naar die foto die ik postte...

TERING WAT EEN GROENE ZWEEM ZIT DAAR IN!!!

Af en toe lijkt het wel alsof ik kleurenblind ben... :oops:

Heb even wat aangepast.... Zal 'm zo posten.

Jo,
WB :wink:
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

02-10-2005 19:00

Zéér interessant, we dwalen wel af van het originele onderwerp, maar enfin. Ik interesseer me ook steeds meer en meer in fotografie, en steek er ook vrij veel geld in. Heb toch nog een vraagje.

Willem,
je zegt dat je vaak de flits gebruikt. Maar kan jij de flitssterkte aanpassen, of doet jouw camera dat automatisch? Ikzelf vind het vaak namelijk niet mooi als de flits weerspiegeld word op de vis, al zijn er inderdaad momenten waarop een flits wel een mooiere foto kan opleveren, bijv. bij zwaarbewolkt weer.

Nu ik toch aan het vragen ben. Kan iemand mij helpen met het maken van mooie foto's van een volle maan? Op de een of andere manier lijkt een volle maan bij mij altijd op een zon. Kies ik dan voor een kortere sluitertijd om de lichtsterkte van de maan wat af te zwakken, dan wordt de foto juist weer wat wazig.

Weet iemand hier raad mee?

Groeten,
Stefan
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

02-10-2005 19:03

Heel graag zelfs. Zelfde probleem als Stefan.

Ook al gebruik ik een statief (uiteraard) .... voor zulke foto's met een lange sluitertijd. Blijft het een zon.

Groet,
Frank
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

02-10-2005 19:04

Willem B ----> Kolere wat een verschil ! :o
Je ziet het pas goed als je allebei de foto's opslaat op je schijf en dan na elkaar bekijken heen en terug 'zappen' :o
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

02-10-2005 19:19

Heren volgend probleem, zie vorige pagina, 3e foto van mij met die spiegel !

Door een lichte broek en shirt, en een zeer zonnige dag en daardoor dus veel zon op de vis, verkleurd de vis en het gezicht !

Indien je je camera kan instellen is dat ok, bij mij is dat dus het geval, maar nu het probleem, je bent alleen en wilt de vis even snel op de foto en weer snel terug zetten, je hebt dus geen tijd om de camera handmatig in te gaan stellen op kleur zodat hij het teveel aan zonlicht compeseerd.

Hoe te handelen ??

Let wel je bent alleen en de vis is dus op de kant na een flinke dril !
Willem Barnas

02-10-2005 20:00

Hé Steef,

Mag ik het voor één keer even heel kort houden?

Frank,

Vind jij dat ook goed? :wink:

Mooi! Kijk dan gauw even op de volgende website:

http://www.natuurfotografie.be

Dit is de site van Rollin Verlinde (Belgisch natuur-vakfotograaf) en hierop staat een complete fotocursus natuurfotografie van meer dan honderd pagina's! In deze cursus zitten o.a. twee delen over flitsen en wel vanaf pagina 23 en een tweede deel vanaf pagina 66, maar doe jezelf een plezier en lees die hele cursus aandachtig (maar meer dan een keer of vijf) door en je hebt er een berg aan info en praktische tips bij!!! Echt een vette aanrader, ik heb er zelf ook enorm veel van geleerd. Er staat een karrevracht aan relevante informatie in van een superprof.
Hieronder de directe link naar de cursus:

http://www.natuurfotografie.be/fotocurs ... cursus.htm

Hij kan dat nu eenmaal beter uitleggen dan ik...

Succes!
WB :wink:
Willem Barnas

02-10-2005 20:05

Stefan,

Ik weet niet wat voor composities jij maakt bij het fotograferen bij maanlicht, maar als je de maan zelf wilt fotograferen, ga dan maar vast sparen voor een dijk van een supertele...

:wink:

Mocht je bepaalde sfeer aan het water bij maanlicht willen pakken, dan denk ik dat je gewoon wat moet gaan experimenteren met je sluitertijden.
Houd er wel rekening mee dat als je dit soort opnames gaat maken een schittering van het maanlicht op het water gewoon één witte waas wordt, door de beweging in het water.

Wat voor camera heb je trouwens?

Groeten,
Willem
Willem Barnas

02-10-2005 20:26

Bart,

Probeer op hele zonnige dagen met keihard zonlicht (vooral dat tussen twaalf en vier uur overdag) eens een stopje onder te belichten, dus dat je net iets korter belicht dan dat de lichtmeter in je camera heeft bepaald en aangeeft. Soms is een half stopje al genoeg...

Dus ik noem maar wat....:

In plaats van een 1/180 seconde bij f6.7 belicht je dan 1/125 seconde bij f6.7 Hierdoor worden over het algemeen kleuren wat voller en details beter zichtbaar.

Over het algemeen zit er op een beetje camera wel een knop voor deze functie, de zgn. belichtingscompensatie. Een knopje met een + en een -
Ik geloof dat jij een compact-digi hebt en nou heb ik echt de ballen verstand van hoe dat bij die apparaten geregeld is, kijk anders even in de handleiding van je camera.

Bij spiegelreflexcamera's kun je als je de belichtingsmodus op spotmeting/centrumgerichte lichtmeting zet ook eerst een belichtingsmeting maken van in dit geval alleen de vis. Hierbij meet je van dichtbij de hoeveelheid licht die de vis op dat moment weerkaatst richting de belichtingsmeter van je camera en hierop stel je de correcte belichting in. Vervolgens houd je deze belichting vast, maak je de juiste compositie á la man-vis en schiet je de foto. Je hebt nu in ieder geval de vis perfect belicht (als je de belichting op een gemiddelde tint op de vis hebt gemeten, dus niet op de buik bijvoorbeeld...).
Je kunt nu ook nog een belichtingstrapje maken om de kans te vergroten dat er tenminste één opname slaagt. Dit houd in dat je een reeks opnames achter elkaar maakt (op mijn camera zijn dat er drie achter elkaar die ik vantevoren instel) waarbij je bijvoorbeeld de eerste opname 1 stop onderbelicht, de tweede opname een halve stop onderbelicht en de derde opname belicht volgens de gemeten waarde (van je spotmeing van die vis of je meting van de complete compositie).

Misschien is dit zo wat...?

Jo,
WB :wink:
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

02-10-2005 20:44

Barnass,

Ik wil je hartelijk danken.
De schoolboeken herbben vanavond plaats gemaakt voor dit pdfje...
Leuke interessante stof. Zijn schrijfstijl, in de inleiding bevalt me wel.

Lekker doorlezen dus.

PS. je hebt een PBtje overigens.
Groet
Frank
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

02-10-2005 22:13

Willem,

ik heb de Minolta Dimage A200.

Afbeelding

Ik ga die cursus in ieder geval doorlezen, bedankt voor de tip!

Had ik nóg een vraagje. Mijn lens gaat tot 200mm (zeg ik dat goed?) maar ik vind dat ik op bepaalde momenten aan zoomkracht te kort kom. De enige lens die ik kan kopen levert een lens tot 300mm op. Gooi ik mijn geld weg of heb ik dan echt een significante verbetering?
Als ik bijv. foto's wil maken van een zwaan of een koet, zeg een close-up van het hoofd, dan moet ik dat beest al doodslaan wil ik dicht genoeg bij hem/haar kunnen komen.

Groetjes,
Stefan
Willem Barnas

02-10-2005 23:19

Stefan,

Ga er maar van uit dat je met een 400 mm. en heel, heel veel moeite pas aan vogelfotografie toe komt...

200 of 300 maakt weinig verschil, 200 en 500, da's heel wat anders! Maar ja, een beetje 4- of 500 mm. en dan ook nog eens eentje van redelijke klasse, zeg een f4, die gaat je zelfs tweedehands nog knaken kosten!!!

Of je moet een 300 mm. f2.8 kopen plus een 1.4 of 2.0 teleconverter...

Later,
WB :wink:
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

03-10-2005 18:49

Ik zou uitgebreid willen reageren maar probeer nog 'iets' van mijn in het water gevallen seizoen te maken en heb dus weinig tijd, want ga er zometeen weer vandoor om weer een poging te wagen op de grote jongens.

Wordt wel tijd voor een speciaal fotografietopic in de index zo te zien. Of mischien wel een fotografiecursus speciaal voor (karper)vissers. Goede visfoto's maken is namelijk best wel lastig gezien de lichtomstandigheden waar wij in zitten te prutsen. Het water en zelfs de vis doet namelijk vaak mee als 'valse' lichtbron enz, enz, enz.

Moeten we we alleen nog een paar moderators hebben voor het fotografietopic :-? :wink:

Eerst zouden voor veel mensen de basisbegrippen op een rijtje moeten worden gezet. De meeste mensen hebben niet het grote voordeel dat ze nog met manuele camera's hebben gewerkt. Toen moest je namelijk wel......