Frank bosman schreef:Lekker Bart! Mooi die vroege glazenmaker, mooie beesten blijven het. Die wil ik ook nog wel graag een keer platen, maarja moet je ze eerst vinden...
Frank, ga maar een keer mee

Nog even een aanvulling op die vogel van mij die ik niet op naam kon brengen. Ik heb even met een collega over gehad en samen met wat vakliteratuur (google) kwamen we tot de conclusie dat het een juveniel blauwborst is. 100%. Toch leuk om te zien, succesvolle voortplanting van blauwborst.
Minder succesvol is het de zwarte sterns vergaan. Ik sprak iemand van SBB toevallig toen ik in Rijnstrangen was en die vertelde dat bijna alle nesten leeg waren gehaald. Predatie dus. En het klopt. Ik zag nog op maar 2 vlotjes één jong zitten. De rest was leeg. En toch zijn de jongen alweer enkele weken oud. Misschien zijn die laatste twee nu ook weg. Ze wisten niet wat het geweest kon zijn. Ik eerlijk gezegd ook niet. Vossen zwemmen niet graag. Bruine rat of bunzing zou kunnen. Havik lijkt me sterk. Die jaagt overdag en als collectief beschermen de adulte sterns hun nesten fanatiek. Er zit havik daar en soms wordt er weleens een volwassen of jonge zwarte stern gegrepen door de havik maar die kan volgens mij nooit die ca. 40 broedpaar van al hun jongen ontdoen in zo'n korte tijd. SBB ging met bootje kijken hoeveel paartjes er nu opnieuw met nestelen begon, (dat waren ze aan het doen toen ik aan kwam lopen) maar het zag er niet bepaald hoopvol uit.