macro lens, welke is ideaal

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

19-04-2008 21:40

Zit me te orienteren op de tweedehands markt voor een minolta macro -lens.
Nu vroeg ik me af wat de ideale afstand is voor het fotograveren van insecten,vlinders e.d.
Liefst wil ik natuurlijk op een afstandje blijven, zonder dat ik de lens zowat "in" het gezicht van het onderwerp moet drukken.
Is 50 mm ideaal voor zoiets?
Met een 50 mm lens is de gemiddelde minimum afstand van verschillende lenzen tot onderwerp 200mm
met 100 mm lens is de minimum afstand gemiddeld rond de 350 mm .

mvg
HB
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

19-04-2008 22:51

hans ,

ken de minolta lenzen niet maar met +/- 100mm zit je goed
anders zit je inderdaad vrij dicht op je onderwerp.
ga je meer mm nemen bv. 150mm word het al lastiger om je je hele onderwerp scherp te krijgen je dof word groter.
tevens heb je met meer mm ook sneller last van bewogen foto`s , of je moet een gestabiliseerden nemen.

met bv een 105mm kies je een beetje de gulden middenweg zeg maar , weet je budget niet hans ,maar een beetje lichtsterkte kan ook geen kwaad.

gr. ruud
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

20-04-2008 00:01

Dank je wel Ruud.
Heb thans de sigma 1-2.8 nog, enkel geen autofocus hierop
an sich geen verkeerde lens, maar moet wel erg dichtbij onderwerp komen
Moet er gewoon ff tegenaanlopen , rond de 150 euro moet wel lukken.
Macro's worden sowiezo vooral met mooi weer geschoten gedurende de zomer, dus die lichtsterkte zal ook niet zo'n probleem vormen.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

20-04-2008 22:38

Kijk ik net ff op dyxum, heeft een ander een review geschreven over deze lens.
In fact is dit een 24 mm groothoeklens met een macrofunctie erop (1:4)...deze lens gebruik ik dus als macro-lens totdat ik evt centjes heb voor een heuse 1:1 macrolens
Dus dat wordt croppen, maar resultaten zijn redelijk tot goed te noemen! (foto's had ik vorig jaar al gepost).
Als groothoeklens heb ik een andere 24 mm F2.8 lens ter beschikking.

Het leuke is...
Toen ik de sony alpha kocht, zei de verkoper..aan die lens heb je niks meer, omdat autofocus niet zal werken. Optie was (Dat was tevens het antwoord welke ik toen kreeg op dit board 8) :lol: ) handmatig autofocussen (Geen probleem) of de lens re-chippen en dat zou me rond de 100/150 euro kosten
en nu komt het...
Lees ik zonet van een kerel die als tip geef om enkel de autofocus schroef een beetje op te vijlen, dus lekker aan de slag gegaan met een priem 8) 8) , en jawel...autofocus doet het weer
Rechippen is dus enkel een kwetsie van een ander schroefje erin
Mooi man!
Plaats reactie