Converters...waar op te letten?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-04-2008 20:51

Aloha

Converters...
Nu heb ik voor mijn sony een 400 mm lens, en vroeg ik me af of een converter iets is voor deze lens om erbij te hebben.
Op marktplaats zie ik regelmatig enkele voorbij komen.
De advertentie luid dan, met sony/minolta vatting.

Hoe werken deze dingen (Ik weet dat het ten koste van de lichtsterkte gaat) en waar dien je op te letten bij aankoop?
Je hebt ze in X 1.5 of X 1.4 of X 2.0 geloof ik. Voor de tokina met een lichsterkte van F5.6 lijkt me dat ik maximaal voor de 1.4/1.5 versie moet gaan.
Zijn ze allemaal universeel,of dien je voor een tokina prime lens een tokina converter te kopen ?
Graag uw input
Bernard Holtkamp

06-04-2008 08:53

Hans als ze een sony/minolta vatting hebben kan jij ze gerust gebruiken want dan passen ze gewoon.

Maar wil je wel een extender?

Je bent zeker je AF kwijt(dus manual focus gebruiken),je hebt meer licht nodig want je verliest mintens 1 stop belichting,bij de 2x zelfs beginnen bij F10,en je kleuren en scherpte gaat erg ver naar achter bij deze lens.

Ik zou er goed over nadenken of je er wel eentje op wilt.

En anders proberen of je er niet eentje kan lenen voor een tijdje zodat je kan zien of het bevalt.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

16-04-2008 10:33

Ooops...beetje late reply :oops:
manuel focus vindt ik geen probleem.
Wat me wel opvalt is de grote prijsverschillen op marktplaats
soligor = goedkoop b.v (40 euro) , sony = duurder (100 euro)
Maar ik vermoed dat er nogal de nodige kwaliteitsverschillen zijn....is er een site zoals Dyxum waar je deze kunt beoordelen?

Denk dat ik ok beter voor de facrot x 1.4 moet gaan ivm lichtsterkte, anders verlies ik inderdaad teveel
mvg
Hans

Iets anders...
Wat ik eigenlijk niet snap is het volgende.
Als je er een converter voor plaats met een verscherpingsfactor, waarop jij weer je lens bevestigd.
DAN...
moet het toch ook technisch mogelijk zijn om iets dergelijks te maken zonder verscherpingsfactor.

In dat geval dient zo'n tussenlens altijd vast op de body te blijven zitten, waarop jij dan weer de lenzen bevestigd.
Als voordeel zie ik dan, dat er dan nooit meer vuil en stof kan binnendringen in je camera/sensor.
OF, maak ik nu een denkfout?
Als zo'n tussenlens zeg maar 100 tot 200 euro kost, dan scheelt dat toch een hoop stof-ergenis...toch?
Plaats reactie