actiefoto's algemeen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

04-03-2007 23:20

kon geen topic vinden met actie foto's..daarom maar bij deze.

Vandaag op pad geweest om wat te oefenen en dit keer wat actie foto's te maken.
Dutch water dreams is hiervoor een zeer geschikte lokatie gebleken.
veel spanning valt er te zien op de gezichten van de deelnemers.
En heel veel actie...!
Het was enigzins een grauwe dag vandaag, nietemin ben ik zeer tevreden.
Vrijwel alles dit keer genomen in de sportstand, deze bleek goed te voldoen.
De foto's van het wakeboarden zijn genomen vanachter een raam (restaurant). 1 foto hiervan is enigzins bewerkt (soft gemaakt)
alle overige foto's zijn enkel 1 x aangescherpt..slechts enkelen gecropt.
In sporthal silverdome had de camera meer moeite om te presteren.
Licht was hier niet zo geweldig, achteraf thuis zag ik dat vele foto's in deze hal gemaakt zijn op 800 iso.
Dat gaan we nog eens overdoen :D

de foto's kun je bekijken op http://picasaweb.google.nl/HansBrinkel/ ... Actiefotos

Beste kun je de diashow bekijken :wink:
Bernard Holtkamp

05-03-2007 07:11

Niet slecht hans.

Voor zover ik het op het scherm waar ik nu even mee werk kan beoordelen zijn de kleuren en scherpte dik in orde.
Alleen de compo is bij sommige iets te centraal en bij sommige mis je bv een paar roeispanen maar verder zijn ze dik in orde.

Lijkt me leuk om daar ook eens een dagje rond te lopen.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-03-2007 07:57

Moet je doen Bart,
Het is al kun je het niet geheel vergelijken, wel een goed oefening voor als je straks paaiende karpers wilt fotograferen.

Veel foto's van die rubberboten zijn snel achter elkaar genomen (3 per sec)..en dan viel het resultaat met de kitlens 18-200 mm me niet tegen.
Gebruikersavatar
Raymond Mulder
Berichten: 447
Lid geworden op: 03-06-2006 07:42
Locatie: Zuid Holland

16-03-2007 20:57

Hier alles van de andere kant :lol: .

http://fishki.net/comment.php?id=18351
Bernard Holtkamp

16-03-2007 21:09

En soms hele mooie kanten 8)
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

16-03-2007 23:03

lache...je hebt dus altijd een baas boven baas :o
Afbeelding
Bernard Holtkamp

17-03-2007 10:53

wat denk je van deze 2?

Afbeelding

Afbeelding

Die 2e heeft wel wat :wink:

en loading your canon :lol:

Afbeelding
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

17-03-2007 10:59

Ik meende dat vissers konden overdrijven :o :o :o :o
Bernard Holtkamp

06-08-2007 09:27

Laten we het aktie gebeuren eens een opkikker geven.

Dagje schiphol gedaan.

Afbeelding

Exposure Time = 1/640"
F Number = F8
ISO Speed Ratings = 100
Exposure Bias Value = ±0EV
Focal Length = 200mm
White Balance = Manual white balance
Orgineel is in RAW geschoten.
Bernard Holtkamp

07-08-2007 11:33

Als je wilt oefenen met meetrekken dan is schiphol heel leuk om te doen.

Hier nog wat voorbeelden van 4-8-07

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

07-08-2007 11:58

Mooie spotterfoto’s hoor, lekkere kleuren, goede scherpte.
Maar panning zou ik dit niet echt noemen, bij een echte panningfoto is de achtergrond bewogen en het object scherp en dat bereik je enkel maar door je sluitertijden langer te houden dan de 1/640 die je nu hebt. Maar zoals gezegd nette platen, en bij vliegtuigen zie ik liever een dergelijke bevroren plaatje eigenlijk terwijl bij autosport het dan weer mooier is als je de beweging in de wielen en de wazige achtergrond er inkrijgt, geeft een veel beter gevoel van actie/snelheid.
Bernard Holtkamp

07-08-2007 12:22

Wat jij bedoelt is bij civiel echt niet mogelijk omdat ze gewoon niet snel genoeg zijn als ze los komen van de baan.

Je zal dan echt millitair moeten gaan want die jongens kunnen wel op meer snelheid weg gaan.

De beste instelling voor civiel is toch rond de F8 en 1/640 met een stapje hoger of lager.
En het lijkt zo eenvoudig maar zelfs als ze langzaam zijn moet je het je zelf aan leren om op het zelfde punt scherp te stellen en dit dan ook te bijven doen.

Als lens gebruikte ik hier de 70-200 F4,geeft voldoende dekking voor bv de kaagbaan.
Meer heb je eigenlijk niet nodig al zou je in sommige gevallen ook wel met bv de 24-105 goed kunnen werken.
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

07-08-2007 12:40

Daarvoor gaan ze idd te traag, maar daarom zei ik ook dat je dit niet echt meetrekfoto’s kunt noemen hé Bart. Wel handig als je met zo’n korte lenzen dichtbij kunt komen, werkt toch nog altijd plezieriger dan met een 300mm ofzo.
Bernard Holtkamp

07-08-2007 13:12

Met de 300 of zelfs met extender kan je ook leuke dingen doen hoor.
Zit nu op mijn werk en kan niet bij de voorbeelden maar ik heb zaterdag met de 300+1.4 een stel hele mooie gemaakt..

Maar het is echt wel meetrekken hoor wat je doet.
Misschien niet als ze de baan op draaien maar zodra ze de gaskraan open draaien moet je mee trekken want anders krijg je echt geen fatsoenlijke plaat.
niels bennink
Berichten: 384
Lid geworden op: 13-03-2005 08:38

07-08-2007 19:16

b j van houten schreef:Wat jij bedoelt is bij civiel echt niet mogelijk omdat ze gewoon niet snel genoeg zijn als ze los komen van de baan.



En toch zou het moeten kunnen bart :D


http://www.airliners.net/open.file/1234206/M/

En moeilijk dat het is :)

Ik heb de foto overigens niet zelf gemaakt!


Niels
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

07-08-2007 19:27

niels bennink schreef:
b j van houten schreef:Wat jij bedoelt is bij civiel echt niet mogelijk omdat ze gewoon niet snel genoeg zijn als ze los komen van de baan.



En toch zou het moeten kunnen bart :D


http://www.airliners.net/open.file/1234206/M/

En moeilijk dat het is :)

Ik heb de foto overigens niet zelf gemaakt!


Niels


Da's idd een knappe, zo zie je maar op 1/30 dat zelfs het traagste ding beweging krijgt. Niet makkelijk lijkt me !
Een kleine nuance wel, die mannen van airliners houden zich ook met niet veel anders bezig hoor... En op Hartsfield-Atlanta was ik toevallig vorige maand ook nog, dit is echt de luchthaven voor dit soort fotografie hoor !
Als het over snelle actie gaat, laatst een opdrachtje gedaan met dit resultaat ( slechts enkele van de 800 foto's... )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
niels bennink
Berichten: 384
Lid geworden op: 13-03-2005 08:38

07-08-2007 19:30

Netjes hoor :D
Al dat opspattende water ziet er echt gaaf uit!
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

08-11-2007 18:24

Opspattend water én actie hé ? ;

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

10-11-2007 12:24

Ik wist niet dat Aart vroeger aan fotografie deed ?

Afbeelding
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

10-11-2007 18:21

lijkt wel een kanon.
Bernard Holtkamp

10-11-2007 18:23

Ruben vd Worp schreef:lijkt wel een kanon.



Neuh......tis un nikon :wink: :wink: :wink:
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

11-11-2007 14:18

Hans,

Ik vis niet meer op Karper, maar fotografeer heel veel sport! Jouw foto's
vind ik heel leuk.

Enkele tips:

- Normaal probeer je op een zo laag mogelijke ISO-waarde te schieten,
maar bij sport zit je al gauw aan 400 ISO om aan wat snellere sluitertij-
den te komen.

- De sluitertijden die ik het meest gebruik, zijn rond de 1/160 en 1/500.
Een te snelle sluitertijd is ook weer niet aan te raden, want een klein beet-
je gewenste bewegingsonscherpte b.v. in een motor wiel, kan een leuk
effect geven.

- Dan heb je nog het zogenaamde pannen: Hier gebruik je wel een wat
langere sluitertijd. Pannen houd in: Je trekt op gelijke snelheid met je on-
derwerp mee, en crëeert daardoor in de achtergrond een wazig getrokken
gebied, wat ervoor zorgt dat het b.v. net lijkt dat een auto rijdt. De auto
is dus wel scherp, maar door de langere sluitertijden "draaien de wielen".
Positieve bewegingsonscherpte dus in het (auto) in het onderwerp. Het
pannen doe ik meestal niet, omdat ik er niet zo van hou, maar doe ik het
dan is het meestal met een sluitertijd van 1/100 of 1/125. Soms moet je
een nog langere sluitertijd nemen. B.v. een onderwerp wat nog trager be-
weegt, dan kan het soms oplopen tot lange sluitertijden van wel 1/20!

- Het diafragma houdt ik het liefst zo open mogelijk bij sporten, dus een
laag f-getal. Dit zorgt voor kleine scherpte/diepte werking. Je achtergrond
vervaagt dus, waardoor je onderwerp er beter uit springt. Tevens zorgt
het ervoor, dat ongewenste objecten in de achtergrond minder storent op-
vallen. Het gaat immers (sporter) om het onderwerp. Voor wat ik hier
noem is ook een term: DOF (Dept of field)! Je kunt een foto een kleine
dof geven, dus een kleine scherpte/diepte werking, maar je kunt ook een
grote DOF geven, dus een hoge scherpte/diepte werking. Dit laatste is
vaak bij landschapsfoto's het geval, waar je ook meer met een geknepen
diafragma fotografeer, hier wil je meer scherpte over het gehele gebied
van de foto. Geknepen diafragma = een hoog F-getal b.v. vanaf f8 en ho-
ger; ook afhankelijk van de lens!
Wat vervagen van de achergrond betreft: Een langere brandpuntafstand
zorgt hier ook voor. Daarom fotografeer ik bij motorsport met een zoom-
lens van 75-300mm.

- Bij sport schiet ik in "AI servo". Hierbij word continu opnieuw scherp ge-
stelt op 't onderwerp. Dat de lens hierbij in de AF stand moet, is logisch.

- Als focuspunt neem ik de middelste, en richt hiermee op 't onderwerp.
Ik richt bij een sporter altijd op 't hoofd of op de voorkant van b.v. een
motor. Ik volg de sporter dus steeds met het focuspunt.

- Qua kadering houd ik persoonlijk van een krappe foto. Waar de sporter
alshetware uit de foto springt. Ik probeer de foto gelijk zo te schieten,
wat ook weleens mislukte foto's oplevert. Natuurlijk kan ik gaan croppen,
maar dit zorgt ervoor dat de pixels minder worden, wat bij een grote af-
druk op fotopapier niet een leuk effect geeft.

- Grauw weer geeft vaak minder mooie foto's. Bij grauw weer kun je be-
ter wat je contrast en kleurverzadiging wat opvoeren. Door een wat hoger
contrast word het verschil tussen lichte en donkere partijen in de foto
weergeven, dus ook bij grauw weer. Een lager contrast zorgt voor meer
fletse foto's bij grauw weer. Daarom ook een wat hogere kleurverzadi-
ging.

- Houd er bij sport rekening mee, dat je er meer mislukte foto's tussen
hebt! Dat is absoluut geen onkunde van de fotograaf. B.v. een motorcros-
ser: Deze is nooit precies te volgen waar ie precies over de heuvel gaat
springen, dus je zit er ook regelmatig naast met je focuspunt, wat dus
ongewenste beweginsonscherpte op je onderwerp weergeeft. Een motor-
racer b.v. is makkelijker te fotograferen, omdat ie meestal een constant
patroon van rijden heeft. Een motorracer gaat meestal van buiten en dan
door de binnenbocht, waardoor je precies weet waar je je focuspunt zo'n
beetje moet houden; bij motorcrossen heb je dat niet door het onvoor-
spelbare rijgedrag.

Offtopic: Ik reageer nier meer op pb-tjes over het Karpervissen!
Dit, omdat ik het karpervissen op 't moment puur zat ben. Dus ik hoop,
dat jullie het begrijpen. Ik fotografeer nu alleen nog!

groetjes Benny
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-11-2007 19:59

Dennis, je bent in de war, is Osama bin enzovoort :lol:
Gebruikersavatar
Thomas Kaslander
Berichten: 115
Lid geworden op: 17-10-2007 19:07
Locatie: ZH

12-11-2007 18:13

Afbeelding vond er nog eentje van de wintersport :lol:
Plaats reactie