Draadontspanner / Afstandsbediening

stefan koolstra

10-05-2007 19:44

Goede avond,

Ik zit met een vraag, ik ben sinds kort in het bezit van een nieuwe camera (EOS 350D).
Nu wil ik ook graag foto's kunnen maken als ik alleen zit, en heb me hierin dus verdiept.

De twee opties die ik in gedachten had zijn de volgende:

- Pneumatische draadontspanner, met een blaasbalgje.

- Afstandsbediening.

Ook heb je dan nog een elektrische draadontspanner, maar dit lijkt me al helemaal onhandig.

Ik twijfel dus tussen draadontspanner met blaasbalg, of afstandsbediening.

Zelf denk ik dat de draadontspanner beter is, aangezien je precies op het geschikte moment de balg kan indrukken, en dus hoogst waarschijnlijk mooi op de foto staat.
Dit is echter niet het geval met een afstandsbediening aangezien je deze waarschijnlijk vooraf indrukt, en dan 10 sec. later de foto maakt. En je zult dan precies zien dat je er net niet "goed" voor zit. En afstandsbediening+vis in me handen is ook niet echt ideaal lijkt mij.

Nu heeft de draadontspanner natuurlijk ook wel een nadeel je moet hem of tussen je knieën doen of onder je voet, wat de positie van jezelf niet echt ten goede zal komen.

Zelf denk ik dus dat voor mij de draadontspanner het beste is, echter ben ik toch geïnteresseerd in jullie mening en vooral jullie ervaring.

Hopelijk komen er wat zinvolle posts uit vooruit.

Alvast bedankt.

Met Vriendelijke Groet,

Stefan Koolstra
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

10-05-2007 20:15

Ik zou een blaasbalgje nemen.
Ik heb zelf een afstandbediening aangeschaft, dit is voor het maken van visfoto's niet bruikbaar. Je moet veel teveel richten op het ontvangertje aan de camera, heel vaak lukt dit niet goed, bovendien is het knopje van de afstandbediening dermate klein dat het nogal wat inspanning vergt.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
wilbert nies
Berichten: 89
Lid geworden op: 17-03-2006 21:57
Locatie: nederweert
Contacteer:

10-05-2007 20:30

hallo Stefan,

ik heb zelf gekozen voor een camera met omklapbaar scherm
(canon powershot S3 IS) omdat ik altijd zat te klooien als ik zelf foto's
moest maken.
Op deze manier gaat het perfekt,ik heb de zelfontspanner ingesteld op 15 sec. waardoor ik ruim de tijd heb om de vis op te pakken.
Je ziet jezelf,dus nooit geen foto's meer van een vis zonder staart of een visser zonder hoofd.

succes ermee,grts Wilbert.
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

10-05-2007 20:50

Heb zelf ook een draadontspanner met balg van 20mtr.
Is een beetje lang maar kon geen kortere vinden behalve draadontspanners tot ongeveer een meter en dat was weer veel te kort..

Denk dat alle afstandsbedieningen bruikbaar zijn waarbij je je handen niet nodig hebt..
En volgens mij is dat alleen bij het balgje.


Groeten,

René
Size doesn't always matter
stefan koolstra

10-05-2007 21:47

Bedankt voor jullie reacties, en PB's tot nu toe!


Rene Boeting schreef:Denk dat alle afstandsbedieningen bruikbaar zijn waarbij je je handen niet nodig hebt..
En volgens mij is dat alleen bij het balgje.


Rene, als er een zelfontspanner op je camera zit (bij mij dus het geval) dan kan je met een afstandsbediening ook gewoon gebruik maken v.d zelfontspanfunctie (geloof ik).
Dus knopje v.d afstandsbediening indrukken, en dan heb je bijv. nog 10 sec. de tijd.

Ook heb ik vernomen dat er een stuk over geschreven is in Spiegelmagazine nr.4. Zal deze dus proberen te halen een deze dagen.

Meer reacties zijn natuurlijk welkom.

Met Vriendelijke Groet,

Stefan Koolstra
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

10-05-2007 22:09

Zou zeggen, koop eens de nieuwste magazine spiegel (#4)
Bas Breedtveld beschrijft dit onderwerp meer dan uitstekend in zijn vaste fotografierubriek :wink:
stefan koolstra

10-05-2007 22:13

Hans Brinkel schreef:Zou zeggen, koop eens de nieuwste magazine spiegel (#4)
Bas Breedtveld beschrijft dit onderwerp meer dan uitstekend in zijn vaste fotografierubriek :wink:


Was ik al van op de hoogte (zoals in mijn post boven jou ook te zien is), maar toch bedankt voor je post.
Ik zal hem een deze dagen proberen te halen.

Meer reacties zijn natuurlijk welkom.

Met Vriendelijke Groet,

Stefan Koolstra
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

10-05-2007 22:26

stefan koolstra schreef:
Hans Brinkel schreef:Zou zeggen, koop eens de nieuwste magazine spiegel (#4)
Bas Breedtveld beschrijft dit onderwerp meer dan uitstekend in zijn vaste fotografierubriek :wink:


Was ik al van op de hoogte (zoals in mijn post boven jou ook te zien is), maar toch bedankt voor je post.
Ik zal hem een deze dagen proberen te halen.

Meer reacties zijn natuurlijk welkom.

Met Vriendelijke Groet,

Stefan Koolstra


sorry, niet goed gelezen
Maar als je dat artikel gelezen hebt..weet je alles en zijn meerdere reacties niet meer nodig :lol: 8)
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

10-05-2007 22:51

Dat je met de meeste afstandsbedieningen gebruik maakt van de zelfontspanner is mij bekend.
Dat bespaart je dan dus ook alleen het heen en weer lopen.
Het blijft dan aanklooien maar met iets meer comfort..
Op een knopje drukken, afstandsbed wegleggen/gooien, vis pakken en ermee gaan poseren en hopen dat alles lukt binnen die 10s (of 5, 15, 20)
Nee, dank je.
Doe mij dan maar het gemak van dat ouderwetse knijpertje..
Zodra er een draadloze is die hetzelfde effect heeft en dus zonder de vis los te moeten laten gebruikt kan worden heb ik interesse.
Balgje heeft namelijk 1 klein nadeel: het draadje.

Groeten,

René
Size doesn't always matter
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

11-05-2007 13:01

Met de EOS 350d werkt alleen de afstandbediening, als je afstandbediening gebruikt werkt de zelfontspanner niet meer! Dat had ik ook gehoopt, ik kwam alleen bedrogen uit...
beetje bij beetje
stefan koolstra

11-05-2007 16:22

Heb het artikel door gelezen van Bas Breetveld (Spiegelmagazine nr.4).

En blijf toch bij m'n eerdere mening om het te gaan proberen met de balgontspanner.
Mede door dat ik geen zin heb om 10 seconde te wachten totdat er weer een foto gemaakt kan worden.

Met de balgontspanner kan je waarschijnlijk ook niet achter elkaar doorschieten doordat het balgje toch weer vol met lucht zal moeten lopen.
En aan de positie/houding zal ik ook wel wennen na verloop van tijd hoop ik.

Allen bedankt voor posts hier in het topic, en de PB's.

Met Vriendelijke Groeten,

Stefan Koolstra
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

11-05-2007 16:57

Frank bosman schreef:Met de EOS 350d werkt alleen de afstandbediening, als je afstandbediening gebruikt werkt de zelfontspanner niet meer! Dat had ik ook gehoopt, ik kwam alleen bedrogen uit...


Dit duurt op mijn camera dan 2 seconden tekort dus :( .
Maar ik hoef nooit echt op te staan om een foto met de zelf ontspanner te maken, als ik iets voor over buig kan ik zo de ontspanner knop indrukken. Wellicht dat er in de toekomst een balgje komt 8)
Opzich lukt het prima in 10 seconden

Gr Gerrit
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

24-05-2007 12:26

Ik hoop dat iemand hier nog even op wil reageren!!!! :)

Voor welke camera's is het blaasbalgje geschikt?
Ik heb geen spiegelreflex, maar een superzoom camera die tussen de spiegelreflex en een kleine compact in zit.
Is het zo dat je zo'n op afstand regelbare ontspanknop niet op elke camera kunt inpluggen, maar alleen op spiegelreflex? Er zou een poortje moeten zitten op je ontspanknop waar je het stekkertje inpulgt...?

kan iemand mij zeggen of ik hem zou kunnen gebruiken of niet

camera: panasonic lumix dmc fz8

bvd lukas,
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

24-05-2007 12:40

Lukas den Admirant schreef:Ik hoop dat iemand hier nog even op wil reageren!!!! :)

Voor welke camera's is het blaasbalgje geschikt?
Ik heb geen spiegelreflex, maar een superzoom camera die tussen de spiegelreflex en een kleine compact in zit.
Is het zo dat je zo'n op afstand regelbare ontspanknop niet op elke camera kunt inpluggen, maar alleen op spiegelreflex? Er zou een poortje moeten zitten op je ontspanknop waar je het stekkertje inpulgt...?

kan iemand mij zeggen of ik hem zou kunnen gebruiken of niet

camera: panasonic lumix dmc fz8

bvd lukas,


Een balgje is universeel, je moet er zelf alleen even een beugeltje voor knutselen. Dit om ervoor te zorgen dat het pinnetje dat uitgaat wanneer je het balgje indrukt op je ontspanner knop te laten komen (drukken).

Gr Gerrit.

Hoop dat je het snapt leg het een beetje ongelukkig uit :oops:
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
stefan koolstra

24-05-2007 13:43

Moet je aan zo iets denken:

Afbeelding

Afbeelding

Hoeft allemaal niet zo mooi te zijn als het maar werkt, en kan je dus op iedere camera passend krijgen.

Je kan het natuurlijk wel mooier maken eventueel met plexiglas ofzo...

Succes ;)

Met Vriendelijke Groeten,

Stefan Koolstra
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

24-05-2007 14:30

sla de laatste spiegel er maar eens op na....
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

24-05-2007 19:12

Of hele oude topics, ligt me nog iets van bij.

Foto's van honden/katten/auto's/tractoren/hengels/, filmpjes, strips, écht alles komt voorbij, maar een foto van een fototoestel word niet graag prijs gegeven...
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
elmer cents
Berichten: 175
Lid geworden op: 25-02-2006 18:57
Locatie: Raalte

24-05-2007 20:21

hoe werkt zoon ding dan
Gebruikersavatar
Jeroen Overmars
Berichten: 844
Lid geworden op: 31-03-2005 19:09
Locatie: Raalte

24-05-2007 20:33

Amiaudgeiler 8) ,

er zit zon blaasbalg aan het einde, en als je die indrukt gaat dat pinnetje naar beneden, en maar de camera een foto.
Gr,

Jeroen :)
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

25-05-2007 09:18

Misschien kan iemand mij vertellen waar je een balgje kan kopen cq bestellen? Hier in de buurt heb ik ze namelijk nergens kunnen vinden!

Bvd
beetje bij beetje
stefan koolstra

25-05-2007 09:32

Frank bosman schreef:Misschien kan iemand mij vertellen waar je een balgje kan kopen cq bestellen? Hier in de buurt heb ik ze namelijk nergens kunnen vinden!


Hallo,

fotokonijnenberg.nl

factoryprices.nl

camerahuis.nl

En nog wel meer winkels.

Even zoeken en je zult er nog wel een paar vinden :wink:

Met Vriendelijke Groeten,

Stefan Koolstra
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

25-05-2007 10:32

Stefan bedankt! Ik zat verkeerd te zoeken het is een Pneu ontspanner van HAMA. Er is een 6 meter en een 10 meter uitvoering. Bij factoryprices is het aanzienlijk goedkoper moet ik zeggen, dus voor degene die er een willen aanschaffen let op!
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

25-05-2007 10:39

Marco Mensing schreef:Foto's van honden/katten/auto's/tractoren/hengels/, filmpjes, strips, écht alles komt voorbij, maar een foto van een fototoestel word niet graag prijs gegeven...


Huh? Jaja, als je de laatste spiegel erbij pakt staat een leuk plaatje van ondergetekende.... Niet goed genoeg soms?

Martin
stefan koolstra

25-05-2007 13:45

Frank bosman schreef:Bij factoryprices is het aanzienlijk goedkoper moet ik zeggen, dus voor degene die er een willen aanschaffen let op!


Hallo,

Er zijn nog goedkopere winkels als ik me niet vergis ;)

Even op google zoeken, en je hebt ze binnen een paar minuten gevonden.

Met Vriendelijke Groeten,

Stefan Koolstra
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

25-05-2007 20:51

De laatste spiegel hé ? laat ik daar nu net geen lid van zijn.

Maar ik vraag al vanaf 2004 om eea........,
en na twee jaar pas weer opnieuw ;

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... highlight=
CarpeR Diem