heldere foto maken

Plaats reactie
Tibor Peters
Berichten: 321
Lid geworden op: 14-10-2006 00:48
Locatie: Roden

17-05-2007 00:15

Ik zit met het volgende probleem: ik heb een fujifinepix s6500 maar handmatig lukt het me niet om snel een heldere foto te maken, terwijl dit met de automatische stand wel lukt? Ik probeer het meestal te doen door de iso iets te veranderen, het diafragma en/of de sluitertijd. Maar of mijn foto's zijn snel bewogen of de foto blijft donker. Wat doe ik fout?

Tibor
Bernard Holtkamp

17-05-2007 09:08

Wat je fout doet?

Om te beginnen met wat voor licht schiet je?
Helder of donker weer?

En op welke stand behalve de auto stand?

Ik zou niet direkt op de M stand beginnen maar met de Av stand,als je dan je F getal insteld dan kiest de cam er zelf een bij passende sluitertijd bij

Bewogen foto's is een oorzaak van een te grote sluitertijd oftewel je sluiter staat te lang open.
Probeer een volgende keer je sluitertijd niet onder de 1/120 te houden.

Als dat niet lukt dan kan je de iso omhoog draaien tot je het wel bereikt.

Onder of overbelichte foto's kan je voorkomen door een of meerdere stapjes te veranderen.
Hoe?
Als je in de zoeker kijkt dan zie je een balk met een bewegend pijltje,deze kan je(ik weet niet hoe dat met jouw cam gaat) in kleine stapjes van links naar recht schuiven.
Van uit midden naar rechts is overbelichten en naar linkss van uit het midden is onder belichten.
Belangrijk is wel om te weten dat als je gaat overbelichten je sluitertijd ook langer word en je zo doende meer kans op bewogen foto's heb als je onder de 1/120 komt.

En verder zou ik zeggen...neem een abo op spiegels!
Bas B heeft daarin al heel veel uitgelegd.
Tibor Peters
Berichten: 321
Lid geworden op: 14-10-2006 00:48
Locatie: Roden

17-05-2007 15:23

Ik dank je zeer vriendelijk :) Dat met die belichtingsbalk snapte ik al wel maar krijg die nooit mooi in het midden.. :? Maar dit werkt perfect :)
Plaats reactie