desteundeleekfotograaftopic

Plaats reactie
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

10-11-2006 17:20

Inderdaad "de steun de leek fotograaf topic" wil ik hier opstarten.
De bedoeling is dat iedereen die in het bezit is van een DSLR hun foto's hierop plaatsen met alle mogelijke technische specs. Zo leren de leken hier ook wat van (mensen zoals ik dus die echt nog geen kut met een DSLR overweg kunnen en dat wel van plan zijn te kunnen...)
Ik zou deze topic dus als tussenpersoon willen gebruiken om de "leken" beter en op een speelse manier op weg te helpen met een spiegelreflexcamera, met foto's dus.
Ik zou dus willen dat je bijvoorbeeld een foto plaatst met een mooi onderwerp en een wazige achtergrond, wat dan uw instellingen waren gaande van het merk van de camera tot het diafragma, isowaarden etc....
Zo leren de "leken" (ik zeg "de leken", omdat ik niet altijd JOERI moet vernoemen :oops: ) ook hoe het komt dat sommige mensen in het donker nog mooie foto's kunnen maken waarmee ook achtergrond nog belicht geraakt, of die typische sfeerplaatjes waarbij je enkel de vorm van de persoon ziet, maar geen details etc.........
Jullie weten wel waar ik naartoe wil, dus laat jullie gaan. En ik duld niet dat deze topic geen succes wordt :lol:

Dank u van een lekerdeleek
Joeri
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

10-11-2006 18:23

http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?t=28035

Check allereerst de index. De eerste 9 links geven allemaal informatie over technieken. Voor de leek en voor de gevorderde. Lees het eens door. Kan een goede basis zijn voor de leek en ook de gevorderd. Er is dus al een hoop informatie te vinden hier die veel van je antwoorden kan beantwoorden denk ik. En oh zo veel echte basistips staan gewoon in de handleiding van je camera.

Volgens mij wordt de index niet veel gebruikt.
Bernard Holtkamp

10-11-2006 18:36

En anders zijn er meerdere site's waar je veel kan leren.

Zoals http://www.eosdigitaal.nl/forum voor als je bv een eos koopt van canon.
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

10-11-2006 19:19

Had ik al gezien...dat er veel algemene info te vinden is wist ik ook wel

het is daarom dat ik deze topic startte, dat het niet zoooo technisch zou zijn. gewoon de foto's met de instellingen erbij en eventueel een woordje uitleg....
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
Raymond Mulder
Berichten: 447
Lid geworden op: 03-06-2006 07:42
Locatie: Zuid Holland

10-11-2006 19:32

Goed topic!
Bernard Holtkamp

10-11-2006 20:11

joeri die instellingen kan je ook zien als het er niet bij genoemd word.

Ga naar opanda en download daar de exifviewer.

http://www.opanda.com/en/iexif/index.html

Je kan dan zien wat de instellingen waren van de meeste foto's en ik zeg expres de meeste want soms staat het er niet bij.
Je kan dan ook zien met wat voor camera iets is gemaakt.


Bart
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

10-11-2006 22:12

....zal ik dat maar downloaden, had thans een leuke topic kunnen worden...
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

10-11-2006 22:55

joeri onkelinx schreef:Had ik al gezien...dat er veel algemene info te vinden is wist ik ook wel

het is daarom dat ik deze topic startte, dat het niet zoooo technisch zou zijn. gewoon de foto's met de instellingen erbij en eventueel een woordje uitleg....


Jammer dat je daar geen reet aan hebt. Je weet immers niet wat de lichtintensiteit was. Toch maar even de algemene info doornemen dus. Wel pijnlijk jammer om zoveel moeite te doen dit zeer beknopt neer te zetten en dat er dan nog mensen zijn die te lui zijn om het even te lezen.

Veel succes.
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

10-11-2006 23:14

Zeg Bas, is helemaal zo niet bedoeld, ik heb al wel een deel gelezen alsook het artikel in Spiegelmagazine, maar het zou gewoon leuk geweest zijn als je het al zienderwijze kon leren (met foto's)
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Bernard Holtkamp

11-11-2006 09:44

Joeri door veel te lezen kan je een hoop leren,maar...door met een slr te gaan schieten leer je nog veel meer.

Als je bij iedere foto de exif gaat bekijken leer je al maar dat zegt bv niets,zoals bas al aan gaf,niets over wat voor licht er was.
En licht een de meest belangrijke faktor in fotografie.
Wat je vaak ook niet als leek kan zien is met wat voor soort lens een plaat is gemaakt,een L serie?
Of toch iemand met veel geld en een DO klasse lens.
Zomaar 2 soorten lenzen die van zeer grote invloed zijn op de kwaliteit van een foto.

Kotom je kan wel naar de instellingen gaan kijken maar dat zegt dus nog niets.

En koop anders de eos350D,daar kan je nu nog tot eind december voor 25 euro extra een digitale fotografie cursus bij aanschaffen.
Naar wat ik er van gehoort heb schijnt dat een zeer leerzame cursus te zijn.

Bart
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

11-11-2006 10:28

ja ik snap het wel, maar dat wou ik dus weten. Welke lenzen gebruikt men bij welke soort foto's...
Het zal het beste zijn dat ik mij dat ding gewoon aanschaf en massa's foto's maak. Het zal toch een 400D worden hoor, want ik weet niet hoe jij in elkaar zit, maar als er iets nieuwers uit is koop ik niet de oudere versie, zo ben ik nu eenmaal...
Ik zou anders bij mijn nonkel (fotograaf van het leger) in de leer kunnen gaan, maar die kerel verzuipt onder het werk, dus dat is geen optie.

Een ander vraagje dan:
Stel geld speelt geen rol en je moet je een droomset lenzen kopen, welke zouden dat zijn en waarvoor gebruik je ze het best? dit vind ik niet in een andere topic terug Dus kost die lens 10 000 euro en dat is de perfecte lens voor die omstandigheden, dan speelt geld nu even geen rol....

dank u
Joeri
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Bernard Holtkamp

11-11-2006 10:47

das een leuke,geld speelt ff geen rol 8)

Oke mijn droomset aan lenzen:

Voor de birdpics: http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... roduct=644

Voor de landschapjes: http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... duct=11566

Voor de macro: http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... roduct=621

Om gewoon te hebben: http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... roduct=654

En als walkarround: http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... duct=12244

En dan natuurlijk nog de 1.4 en de 2.0 extender er bij.

Maar daar hoort natuurlijk ook een andere body bij als geld geen rol speelt : http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... roduct=684

En niet te vergeten een draagturk want dit is aardig wat aan kilo's.

Bart
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

11-11-2006 10:51

joeri onkelinx schreef:Zeg Bas, is helemaal zo niet bedoeld, ik heb al wel een deel gelezen alsook het artikel in Spiegelmagazine, maar het zou gewoon leuk geweest zijn als je het al zienderwijze kon leren (met foto's)


O.k dan, samen met het volgende nummer heb je dé basis. Wordt wel lastig en moet dus goed per alinea en een gebruiksaanwijzing in de hand gelezen worden. Als je de camera nog niet kent dan.

Gr,

Bas
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

11-11-2006 10:55



zou je dan niet beter voor dit gaan

Canon EF 600/4.0 L USM IS + zonnekap 48Productcode : CAEF60040LUIS

€ 7650,00

die duizend fictieve euros zullen het nu ook niet maken he.
kan ze toch lekker voor een fractie van de prijs krijgen
:lol:
Laatst gewijzigd door joeri onkelinx op 11-11-2006 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

11-11-2006 10:58

Ik zal de camera dan nog niet kennen. Tegen kerstmis heb ik hem pas in mijn bezit. Jullie zullen wel moeten helpen met de keuze van de lenzen, want ik heb al gehoord dat je met die standaardlenzen niets kunt aanvangen.... En de man/visfoto's zouden toch mooi moeten zijn.
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Bernard Holtkamp

11-11-2006 11:08

Je kan beter dan voor de 2.8 versie kiezen want deze is veel lichtsterker.
En daar kan je dan nog een 2.0 extender op kwijt met werking van AF en dan op 5.6.

Heb je gelijk een 1200mm.
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

11-11-2006 12:03

:lol: gaan we lekker technisch doen ja :lol:

laat mij nu maar gerust
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

28-12-2006 13:05

Tja het is iets helemaal anders geworden. Mijn nonkel heeft mij de aankoop van een DSLR afgeraden, omdat hij vond dat ik het geld er niet aan mocht uitgeven als het enkel diende om man/visfoto's te maken en af en toe eens een sfeerbeeldje.

Het is dan de Canon S3IS geworden, wel jammer van dit kutweer want mooie foto's trekken zit er nu niet in.
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

28-12-2006 13:13

Een erg goede keuze Joeri! Gefeliciteerd en veel mooie foto's gewenst voor het nieuwe jaar.

Gr,

Bas
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

28-12-2006 13:20

laat ons hopen.

Ben trouwens goed aan het lezen in de spiegelmagazines, staat wel vanalles in over fotografie van ene Bas Breetveld.

Goed eindejaar
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Bernard Holtkamp

28-12-2006 16:01

Joeri veel plezier met de S3 IS,een zeer goede keuze als je dan toch geen SLR neemt.

En laat maar komen die platen!!

Bart
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

28-12-2006 18:25

doen we,

als de zon nu eens wou schijnen dan kon ik wat gaan klooien met de camera, maar nu krijg je toch geen mooie foto's getrokken.
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

28-12-2006 19:01

Meneer van houten,vind jij niet dat een orgineele spiegelreflex betere fotoos maakt dan een spiegelreflex digitaal?

Ik heb namelijk nog een canon eos 300 en dat ding maakt de mooiste fotoos,maar zit te twijfelen om over te stappen naar digitaal.

Jij enig advies voor mij?
Bernard Holtkamp

28-12-2006 19:42

waarom overstappen als je 300 nog goed is en je er goede platen mee trekt?
Oke met digitaal zie je direkt of iets goed is en je kan via een geheugenkaart natuurlijk veel meer opname's maken dan analoog.

Maar aan de andere kant je hebt al een eos en je hebt er lenzen bij en als dat EF lenzen zijn dan kan je ze zo op een digitale body plaatsen.
Welke lens of lenzen heb je er bij?

Je zou natuurlijk een 350D kunnen kopen met bv de kitlens er bij,ze zijn nu zeer goedkoop.
Of een gebruikte eos 20D,die koop je nu al voor rond de 500 euro.
Je hebt dan een body die groter is en ook wat meer kan via de instellingen.

En ik denk niet dat een analoge nu nog betere platen maakt dan een digitale al hangt het er natuurlijk wel vanaf wie of wat hem bediend.
Ook de kwaliteit van het glas bepaalt veel al is het wel zo dat er hele volkstammen rond lopen met spul wat vele duizenden euro's kost en nog geen fatsoenlijke plaat maakt.
Ervaring dus en niet het banksaldo is hier bepalend in.

Een leuk onderwerp trouwens,misschien iets voor een apparte topic?

Bart

En geen meneer meer a.u.b.
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

28-12-2006 22:07

Bart,ik heb er 3 lenzen bij,ik zal ze opnoemen.

1ste:Tamron 28-80 mm
2de:canon38-76mm
3de:soligor 28-80

Die canon lens zat er orgineel op,maar maakt nogal een piepend geluid als ie zich instelt

Ik heb nu de soligor lens op de camera zitten.

en idd dit kan mischien een nieuw topic worden.


mvg ruben


Ps:ik heb een canon eos 3000 camera.
Plaats reactie