Spiegelreflex digitaal

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marco Zandvoort
Berichten: 1007
Lid geworden op: 23-09-2005 09:14
Locatie: Rijssen
Contacteer:

07-12-2006 21:58

Niet te gebruiken Bas? Je kan die stoeptegel ook slepen...Die paar kilo extra voor een lensje kan dan ook nog wel. :D :wink:
><((((°> Denk als een vis,vis als een reiger. <°))))><

Of

><((((°> Denk als een vis,vis als een Tijger. <°))))><
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

07-12-2006 22:03

Naast je visspullen (het blijft hier een karperforum) ook nog eens zo'n loodzware koffer én statief meeslepen vind ik idd erg onpraktisch. Het gaat hier niet om een paar kilootjes. Die baksteen met lens past trouwens nergens in als je dit spulletje eens los mee wilt nemen zonder heel de rugzak waar de hele uitrusting in past.
Gebruikersavatar
Marco Zandvoort
Berichten: 1007
Lid geworden op: 23-09-2005 09:14
Locatie: Rijssen
Contacteer:

07-12-2006 22:06

Da's waar Bas...Maak je een aanhangertje achter je motor? 8) :wink: T is een hele uitgave zo'n lens maargoed dat is dan ook voor de rest van je leven zoiets.
><((((°> Denk als een vis,vis als een reiger. <°))))><

Of

><((((°> Denk als een vis,vis als een Tijger. <°))))><
Bernard Holtkamp

08-12-2006 09:47

Hier heb je zeker gelijk in bas,als je een korte pensessie houd is het niet te doen om de hele zooi mee te slepen.

Maar als je bv een weekend trip o.i.d. houd dan kan je volgens mij best wel zo'n koffer mee sjouwen.
We nemen toch altijd te veel mee en dan kan dit er toch wel bij :wink:

Om nog even door te gaan over die 400 DO en zijn gewicht,kijk eens naar birdpix en de foto's die daar worden geplaats.
Bijna allemaal met lenzen uit de upperclass geschoten en die gasten klagen niet over het gewicht.
Als je dus de kwaliteit wilt halen die daar geplaatst word(en verplicht gevraagd word) dan zal je wel moeten overstappen naar dit soort lenzen.

En ik ben zo'n idioot die dat wil en zal halen

Bagtjuh
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

08-12-2006 21:53

Maar een hoop van die birdfreaks zitten ook honderd uur achter een statief te wachten tot ze een keer de ontspanknop in kunnen drukken.
Beetje cynisch natuurlijk, maar die gasten zitten soms weken achter elkaar elk weekend in een paar uur in een schuiltentje te wachten tot ze die ijsvogel erop kunnen zetten of rijden/lopen heel de dag rond voor een foto. Als je er zoveel tijd insteekt dan wordt je niveau ook wel beter, maar komen je hengels misschien onder een laag stof te zitten waar je U tegen zegt. Ik denk niet dat je alleen met zulks materieel aan de bak moet om goed genoeg te zijn. Maar ja waar praten we eigenlijk over? Lenzen van 7000 euro. Het is geen tovermiddel. Met mijn 5.6 kan ik ook perfecte foto's maken. Scherp = scherp. En takjes wegpoetsen met photoshop kunnen we allemaal. Geduld, inzicht, geluk, talent voor een mooie compositie en goed gehumeurde vogels zijn ook aspecten die veel invloed hebben.
Ze hebben het op birdpix er inderdaad over zoals je zei Bart dat ze niet alles plaatsen, alleen foto's die dermate scherp zijn en kwaliteit hebben. Nou ik zie er een hoop prutfoto's voorbij komen die zouden bij mij zo de prullebak ingaan. Met mn mobielt kan ik nog mooiere plaatjes klikken bij wijze van spreke. Dus zo supergeweldig vind ik het niveau nou ook weer niet daar. En zeker haalbaar zonder de onbetaalbare elite-lenzen.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

08-12-2006 22:15

Daar ben ik het helemaal mee eens Rick. Vaak zwaar opgepoetste foto's, die er daardoor zeer onnatuurlijk uitzien, van een vogeltje op een tak. Saaier kan het vaak niet. Desalniettemin zijn zelfs dit soort foto's erg moeilijk te maken. Het beestje moet maar net voor je lens zitten en dat is nou net de moeilijkheidsgraad. Echt fraaie composities zijn slechts weggelegd voor de zéér ervaren jongens die hun leven wijden aan het fotograferen van vogels. Dit soort foto's zijn er ook te vinden. De apparatuur is voor hen slechts bijzaak, al hebben ze een superspulletje. Zij doen bijna niets andes dan continu de vogels bestuderen en maken pas in het laatste stadium dé superfoto. Naast het vissen denk ik niet dat dit niveau bereikt kan worden, het vereist volledige toewijding, net als het vissen. Een leuke mix is mogelijk en daarvoor heb je meer dan genoeg aan een draagbare lens, zoals die hier door ons vaak gebruikt wordt.

O ja, mensen die beroepsmatig veel tussen en/of onder de vogels bivakkeren hebben een behoorlijke voorsprong tegenover de sukkels als ik die in hun vrije tijd wat willen bereiken met vogelfotografie :wink:

Gr,

Bas
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

08-12-2006 22:44

En daarom is dit ook een karperforum en geen birdpix :wink: wel mooi die toewijding van beide trouwens!

Ik denk dat vissers over het algemeen beter kunnen genieten van wat ze zien zonder het vast te hoeven leggen.
beetje bij beetje
Bernard Holtkamp

08-12-2006 23:01

Bas ik denk dat het toch te combineren is die 2 hobby's.

Natuurlijk niet als je zo als ik een aktieve penvisser bent die konstant aan de wandel is want dan is een enkele body met lens al te veel.
Wat mij zelf betrefd merk ik nu dat vogel en natuurfotografie steeds belangrijker word en nu zelfs het karpervissen aan het verdringen is.
Iets wat ik nooit had gedacht wat zou gebeuren.

En na een tijdje veel rond gekeken te hebben op birdpix ga je toch wel de verschillen zien tussen wat te veel bewerkt is en wat niet.
En ik denk dat die er daar dan ook snel uitgeplukt worden.
Als ik kijk wat er de afgelopen dagen aan roofvogels is geplaats krijg ik toch een beetje de kriebels en dan niet van jaloersheid maar van het feit dat ik dat toch ook wil bereiken.
Natuurlijk zijn er daar gasten die vele uren of dagen nodig hebben voor die ene plaat en daar ook de vele duizende euro's in hebben geïnvesteerd.
De voldoening is dan zeer groot volgens mij en dat is iets wat ik geheel kan begrijpen.
Wij steken toch ook vele uren of dagen in een water om toch die ene vis te pakken te krijgen?
Met de nodige kosten.
Denk dat dit op het zelfde neerkomt.
En ik ben bereid om ook die tijd en geld te investeren in die ene plaat want die zal mij waarschijnlijk het zelfde gevoel geven als die ene spiegel of schub die op een lijstje staat.

En is het trouwens niet zo dat die erg opgepoetste foto's in een tijdelijk map komen te staan?
Dus na een klein tijdje toch in de prullenbak verdwijnen?

Waar ik het niet mee eens bent daar is het feit dat je geen pic's kan plaatsen van vogels op een voerplek.
Dat is dan ook een reden dat ik daar niets zal plaatsen.

Bart
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

08-12-2006 23:09

O ja, zeker is er wel wat te bereiken, Bart. Alleen al met de camera met telelens altijd binnen bereik tijdens het statische vissen, mét de juiste instellingen paraat, zul je zeker al enkele fraaie foto's schieten in een visseizoen. In nummer 2 van spiegel staan enkele voorbeelden. Kom je daarnaast bijna dagelijks op een vogelrijke plaats, zoals jij, dan gaat het al een stuk beter. Voor de topfoto's waar het zojuist even om ging is net nog wat meer nodig, denk ik. Een leuke mix is mogelijk schreef ik hierboven. Meer hoeft het toch niet te zijn?!

Gr,

Bas
Bernard Holtkamp

08-12-2006 23:26

Zeker bas dat het niet meer hoeft te zijn.

Denk dat het gewoon een zaak is van hoe hoog je de lat legt.
En die staat bij mij hoog.

En vogelrijke plaatsen zijn tegenwoordig over al,je moet er alleen wel naar kijken en dat is iets wat veel mensen tegenwordig niet meer zien.
Een te drukke baan?
Te veel stress?

Als ik dan kijk naar mijn direkte omgeving dan heb ik hier toch wel een paar leuke gebieden.
Om er zomaar 2 te noemen: de balij en de bieslandse polder.
In beide gebieden kan je nu heel veel wintergasten zien en die zijn met een beetje gedult goed vast te leggen.

Dus ook als je een beetje gedult hebt een behoorlijk groote groep buizerd's.

Afgelopen winter ben ik een dagje inde balij geweest met mijn maat en dan om precies te zijn in de vogelhut die je daar hebt.
Zag toen zeker 5 verschillende soorten eenden en een witte.......
Sorry dat ik ff zijn naam niet noem maar het is een heel speciaal beestje die daar in de winter verblijft.
Die wil ik de komende winter wel op de plaat hebben en dat zal me dan wel de nodige dagen gaan kosten vrees ik.
En die tijd heb ik er voor over.

Misschien moeten we eens met een groep karpervissende fotograven eens een dagje er op uit gaan.
Een dag waarbij je dan veel van elkaar kan leren en een onderlinge test van lenzen e.d.

Een idee?

Bagtjuh
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

08-12-2006 23:42

Hier in de tuin is het op dit moment een soort vogelkroeg. Het is een drukte van belang met heel veel soorten. Schijnbaar hebben ze het goed hier. Het heeft al de belangstelling van een buizerd gewekt. Leuk om te zien hie ze reageren na de alarmroep van een merel of koolmeesje. Ineens is het dan helemaal stil.

Vanaf zondag is het beter weer Bart... Enne, een 3 of 400 F4.0 c.q. 5.6 L-lens blijft top natuurlijk, ook al zijn er nog veel gekkere, lees duurdere.

Gr,

Bas
Bernard Holtkamp

08-12-2006 23:50

Ja duurdere zijn er ook.

Mocht ik ooit het geld er voor hebben dan staat die 400 L IS 2.8 toch boven aan de lijst.
Extender van 1.4 of 2.0 er op en je hebt alles wat je maar wilt .

Ik spot hier in mijn tuin de laatste dagen een bonte specht die volgens mij door het konstante vreetfestijn word aangetrokken.
Jammer dat het telkens te donker is voor een fatsoenlijke plaat.

En beide weekend dagen na 10.00 uur maar voor 15.00 uur heb ik tijd :wink:
Ze zitten er nog steeds!!
Evenals die blauwe snelheid duivels.

Bart
Bernard Holtkamp

09-12-2006 13:12

Nou hier is zat hoor in de tuin

Koolmezen
Pimpelmezen
Huismussen
Spreeuwen
Heggemus
Roodborstje
Vinken
Groenlingen
Af en toe een specht
Verschillende soorten duiven
Eksters
Kraaien
Kouwen

En af en toe een verdwaalde vreemdeling.

Genoeg om op te schieten dus.

Bart
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

10-12-2006 13:25

Bart :

Koop n kat , en je kan ze allemaal op macro zetten :P :P :P


Gr :wink:
Bernard Holtkamp

10-12-2006 14:09

Een kat?

Zal die herder van me leuk vinden :lol:

Ze is dol op poesjes!
En haar baasje ook trouwens!!
Arwin Bos

14-12-2006 13:52

b j van houten schreef:Mocht ik ooit het geld er voor hebben dan staat die 400 L IS 2.8 toch boven aan de lijst.
Extender van 1.4 of 2.0 er op en je hebt alles wat je maar wilt .


Bart


Effe een paar opmerkingen... Techniek is egt heel stoer, ziet er gaaf uit man met zo'n toeter van weet ik het hoeveel kilo bij de ovp lopen...

Dat zijn dus niet de jongens die platen maken die egt mooi zijn.... want je hebt mooi en mooi.

Technisch goed zijn de meeste platen op birdpix wel.

Veel van de goede vogelfotografen zijn gewoon natuurfreaks, die alles van de natuur weten, super veel studie maken van hun onderwerp en dan op een goed gekozen plek zich zelf ingraven achter hun statief.

Er wordt ook vaak lokaas gebruikt zoals bijvoorbeeld een konijn.. iets wat ik niet snel zal doen.

en Bart als je ooit het gene bereikt wat je wil bereiken... ga dan niet lopen klooien met converters... koop dan meteen een 500mm 4.0

mvg
arwin
Bernard Holtkamp

14-12-2006 15:48

500mm F4.0 is zeker een mooie.

Maar beter een 400 L F2.8 met de 1.4 en de 2.0 extender.
Kost wat maar dan heb je dus alles in bereik en met behoud van AF en een IS dat over het hele bereik werkt.
En de kwaliteit is gewoon top met die extenders er op al kan je het wel vergeten om bv op 800mm(wat dus mogelijk is dan met de 2.0) uit de hand te schieten.

Alleen die prijs he?

Bart
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

14-12-2006 15:56

De kwaliteit is een heel klein ietsje minder met de 1.4 converter i.c.m. de 300 IS, maar nauwelijks zichtbaar. Je verliest wat contrast in de kleine details. Hier een voorbeeldje:

http://album.zoom.nl/user/Bas%20Breetve ... 5525/full/

Gr,

Bas
Bernard Holtkamp

14-12-2006 16:15

Bas als ik op eos kijk naar de platen van schoffie en sanderL dan zie ik wel een beetje verschil.
Die 400 prime is retescherp en het contrast e.d is gewoon goed.

Maar als ik kijk naar de combi 300 met 1.4 dan zie ik zeer weinig verschil.
Sterker nog door de ervaring van schoffie schiet hij betere platen dan die met de 400.
Natuurlijk speelt hier dus wel ervaring mee!
Wat mij wel opvalt is dat er toch regelmatig word geklaagt over de lichtsterkte,F5.6 is volgens vele net iets te weinig.

Voor mij is het gewoon die 300 met 1.4.
Ik ben dan flexibel is het bereik,300 of 420, en op 300 natuurlijk wel F4.0 al zou ik in dit geval ook best de 2.8 versie willen hebben.

Bart
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

14-12-2006 16:18

b j van houten schreef:Zag toen zeker 5 verschillende soorten eenden en een witte.......
Sorry dat ik ff zijn naam niet noem maar het is een heel speciaal beestje die daar in de winter verblijft.
Die wil ik de komende winter wel op de plaat hebben en dat zal me dan wel de nodige dagen gaan kosten vrees ik.
En die tijd heb ik er voor over.

Misschien moeten we eens met een groep karpervissende fotograven eens een dagje er op uit gaan.
Een dag waarbij je dan veel van elkaar kan leren en een onderlinge test van lenzen e.d.

Een idee?

Bagtjuh


Beetje late reactie, excuses...

Maar twee dingen:

1. Die witte eend wie jij bedoelt is Nonnetje (denk ik).

2. Een dagje erop uit gaan? Lijkt me super! Ik hou me aanbevolen.
Bernard Holtkamp

14-12-2006 16:27

Neen rick het is geen eend.

Denk maar aan een zeer felle rover.

Bart
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-12-2006 16:34

Bart dat zou geweldig zijn mocht je die voor de lens krijgen, ik weet wat je bedoeld, heeeeeelllllll veel succes.
Vissen is een hobby, geen religie!
Bernard Holtkamp

14-12-2006 16:53

Dank je douwe.

Maar ik moet er wel heel veel tijd voor nemen want hij is nogal schuw en het gebied is niet echt klein te noemen.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

20-12-2006 18:55

Ik denk vrijwel zeker te weten welke camera ik ga kopen :D
Heb gisteren wat fraaie Minolta lenzen gekregen welke als het goed is ook op de Sony Alpha zouden moeten passen.
Zonde om ze te laten liggen toch... :)
Alle lenzen werden voorheen gebruikt voor een minolta maxxum (USA) 70001 body en zijn van glas.
Helaas voor mijn broer werkt zijn body niet geheel meer naar behoren en ligt het er toch maar te liggen... :D
Te weten een
Minolta AF zoom 100-300 , 1: 4.5 (32)- 5.6 , plus zonnekap.
Minolta AF zoom 35-105 mm 1: 3.5 (22) - 4.5 , plus zonnekap
sigma AF super wide 2 , 1:2.8 F=24 mm , multi coated...plus zonnekap

plus een minolta polarizing filter (circular)..zoeken we nog ff op wat dat betekent :D

Hopenlijk gaat dit allemaal passen zonder problemen op de sony body
Er zit ook nog een minolta program 3200i flitser bij...is dit ook nog bruikbaar/uitwisselbaar op de sony?
Zijn er nog tips waar ik rekening mee zou moeten houden als ik deze lenzen wens te gebruiken? (ook de onmogelijkheden melden svp)

Binnenkort ook maar eens uitproberen bij een fotograaf

gr
Hans
Bernard Holtkamp

20-12-2006 19:21

Hans die lenzen gaan passen,zie: http://www.letsgodigital.org/nl/news/ar ... _8410.html

Je hebt dan trouwens met die 3 lenzen een mooi bereik,van groothoek naar tele.

Ben benieuwd naar de foto's.
En tips?

Gewoon lekker veel schieten,dan leer je het meest.

B