Sensor DSLR-camera reinigen

Plaats reactie
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

24-12-2005 12:22

Het is een serieus probleem van de digitale spiegelreflexen, op een zeker moment heb je wat stof op de beeldsensor zitten. Bij de analoge camera's was dat probleem er niet. Zat er zoveel stof in de camera dat je nauwelijks nog een helder zoekerbeeld had, dan nog was dat niet zichtbaar op je foto's. Bij de digitale spiegelreflexen zie je het zeker wel op je foto's indien het stof op de sensor zit. Stof is onvermijdelijk met het wisselen van de lenzen, dus eigenaars van een digitale compactcamera kennen het probleem niet.

Gelukkig is er een goede oplossing om het stof van de sensor af te krijgen, een 'high tech' kwastje. De brush wordt statisch geladen met het bekende persluchtflesje, één veegje met de brush over de sensor en je bent verlost van het stof. Vaak is ook even pompen met de 'hurrycane blower' van dezelfde fabrikant ook voldoende, voordeel daarvan is dat je heel de sensor nergens mee aanraakt. Goedkoop zijn de brushes (uiteraard) niet. Gelukkig is het een éénmalige uitgave. Breng je de camera weg om te reinigen dan doen de servicecentra van de grote merken precies hetzelfde, dat gaat je dus meer kosten.

Fabrikant: http://www.visibledust.com/

Info: http://www.robgalbraith.com/bins/conten ... -6460-7296

Leverancier (zijn er meerdere in NL): http://www.inktjetwinkel.nl/assets/s2dm ... winkel.nl/
Laatst gewijzigd door Bas B. op 31-12-2005 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

25-12-2005 20:53

Naast dit soort kwastjes is er ook een soort mini-compressor om stof te verwijderen. Bij een normale compressor is de druk natuurlijk veel te groot en beschadig je misschien je complete camera van binnen. Maar in de fotozaak zijn kleine spuitbusjes te krijgen met lucht erin. De lucht komt eruit via een smalle spuitmond zodat je gericht in de camara kunt spuiten en zo stof verwijderen. Dan heb je ook geen contact met de sensor. Het blijft erg moeilijk om hem helemaal stofvrij te houden en je zult hem met zo'n luchtblazertje ook niet volledig stofvrij krijgen.
De stofdeeltjes die je ziet als je door de zoeker kijkt kunnen erg irritant zijn, dus is het toch handig om dit zoveel mogelijk te verhelpen. Probeer dit soort onderhoud, waarbij de lens dus eraf is, in een zo stofvrij mogelijke ruimte te doen.
Als je het niet aandurft of je blijft stofdeeltjes zien kun je beter naar je fotozaak gaan en daar de sensor laten reinigen.
Wanneer stofdeeltjes zichtbaar zijn op de foto's kun je dat eventueel ook nog via een functie in de software verwijderen. Volgens mij heet die functie Clone Stamp of Healing Brush. Ik check weleens of er op de foto stof zichtbaar is door een foto te maken van een egale witte achtergrond. Bijvoorbeeld een blanco A4-tje of een witte muur. Bekijk dan de foto op het beeldscherm van de computer om te kijken of er stof te zien is.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

01-03-2006 20:38

Dit zijn de spulletjes om de sensor te reinigen. Eerst even blazen met die blaasbalg. Vervolgens eventueel het kwastje laden met de spuitbus en één keer over de sensor halen. Vaak is even met de balg blazen al genoeg. Het kleine kwastje is om de de binnenkant van de camera te reinigen. Deze kan ook geladen worden met de blaasbalg wanneer je geen spuitbus bij de hand hebt om de sensor te reinigen.

Afbeelding

Afbeelding
De dure kwastjes

Afbeelding
Gebruikersavatar
Stefan Kazen
Berichten: 241
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

01-03-2006 21:38

Ziet er goed uit, zal dit weekend eens kijken...

Zag op verschillende boards dat veel slr camera bezitters scots-tape gebruiken voor zeer vuile sensors. :-?
Volgens mij blijft met dat spul een zeer dunne filmlaag (of nog erger, lijmresten) achter.

gr,

Ps: Uitermate scherpe foto`s trouwens, Bas! 8)
Bernard Holtkamp

01-03-2006 23:31

Kan ook niet anders stefan als je de 50mm 1.8 MKII gebruikt.

Ja toch bas?

Bart
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

02-03-2006 07:34

Uiteraard. Via je plafond flitsen en wat afstand houden met die flits. Ideaal lensje om mee te flitsen dus...
Bernard Holtkamp

04-03-2006 13:08

Zojuist sensor swabs besteld.

Nam een foto van de de lucht op F36 en schrok me de p.....s :cry:

Mooi blauw...maar ook een gigantiche berg vuil op de sensor.

Tot voor kort deed ik het alleen maar met een grote blaasbalg maar er zit nu wel erg veel hardnekkig vuil op de sensor die ik er niet meer af krijg met blazen.
Dan maar de swabs.

Ben even niet blij nu :-?

Bart
Gebruikersavatar
Stefan Kazen
Berichten: 241
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

04-03-2006 17:24

Kan ik me voorstellen... :-?
Je hebt ook losse doekjes die je om de houder kunt vouwen en veeel goedkoper zijn.
Misschien een alternatief?

gr,
Bernard Holtkamp

04-03-2006 17:30

Ik ga gelijk voor het maximale want er zitten ook 2 vlekjes op en die krijg je er niet zomaar van af.

Dinsdag komt het spul binnen en dan gaan we peotsen.

Hoop dat het gelijk goed gaat want ik heb geen zin om de cam naar canon te brengen.
Ben je hem gelijk 3 weken kwijt.

Bart
Bernard Holtkamp

06-03-2006 12:41

Even een update.

Vanochtend mijn 300D naar rofa in den haag gebracht voor een grote onderhouds beurt.
Via een ander forum er achter gekomen dat je niet persee naar een door canon geadviseert reparatie centrum hoeft maar dat rofa zeer goed is.

Mijn sensor word nu zeer grondig gereinigd en de grip word beter afgestelt want die gebruikte nog al wat stroom.
150 opnames met 2 volle accu's is niet goed en rofa verzekerde me dat ze hem goed konden afstellen,het is een bekend probleem volgens hun.

Sensor reinigen kost €25 en afstellen van de grip iets minder.
Ook krijgt de cam de laatste firmware zodat hij straks weer up to date is.

Woensdag is hij klaar dus nu 48 uur zonder eos :(
Erg lang is dat niet maar als je dagelijks foto's maakt dan is 48 uur een eeuw.


Bart
Bernard Holtkamp

07-03-2006 15:20

Cam weer terug en is super schoon :P

Alleen de grip gaat langer duren want er moet een nieuwe printplaat in.

Totale kosten €65.


Bart
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

07-03-2006 18:21

Da's een schappelijk bedrag Bart voor weer een zo goed als nieuwe camera.
Wederom weer veel fotoplezier ermee.
Bernard Holtkamp

07-03-2006 23:27

Gaat zeker lukken bas.

Moet er alleen wel aan wennen dat de grip er niet onder zit maar dat is gelukkig maar tijdelijk.

Bart
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

13-06-2006 11:33

Ik heb vorige week een 350D gekocht, hoe snel krijg je nou stof/vuil op de sensor? ik heb alleen de standaard kit-lens, en koop er nog geen andere bij zodat ik eerst mijn toestel goed leer kennen zonder, dus wissel niet met lenzen.

Hoe snel zal ik dan stof en dergelijke krijgen?
Bernard Holtkamp

13-06-2006 11:48

Dit is vrij normaal hoor,zelfs bij een splinter nieuwe cam.
Ik heb er zelfs eentje gezien met een 5D en die kost toch wel aardig wat euro's.

Maar je hoeft niet in paniek te raken hoor want de sensor is zo schoon gemaakt.
Je kan om te beginnen met een blaasbalg de sensor schoonmaken(wat vaak voldoende is) en anders met bv sensorswabs.
Niet goedkoop maar zeer doeltreffend.
Maar daar is hier al genoeg over geschreven dus even goed doorlezen.

Bart
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

13-06-2006 13:58

Ik maak me er niet druk om wil alleen graag wat dingen weten hierover zodat ik weet wat ik kan verwachten.
Hoe snel kun je zoiets nou verwachten, als je niet of nooit je lens verwisseld? (ik nog niet in ieder geval) het kan dus al gebeuren op het moment dat je hem uit de doos haalt en je lens erop zet als ik het zo begrijp.

Maar er kan toch niet zomaar stof in komen, als je niet van lens verwisseld, ik heb hem er voorzichtig en zoveel mogelijk stofvrij op geprobeerd te zetten.
Ik ben er gewoon erg voorzichtig nog mee, gaat vaak zo met nieuwe dingen toch.
Hoe kun zien dat het schoongemaakt dient te worden? worden de foto's waziger (onscherp) zie je echt een stofje op de foto?

Ik ben wel benieuwd naar foto's waar het duidelijk op te zien is.
Ik zag namelijk ik mijn zoeker links bovenin een stofje, alleen was niet zichtbaar op de foto's zelf.

Waar moet ik dan het eerst checken voor het stofje, hoe gaan jullie hierin te werk?
Bernard Holtkamp

13-06-2006 18:59

Edward,

vuil op je spiegel(dat zie je als je door de zoeker kijkt)heeft geen invloed op de foto want op moment dat je de onspanknop indrukt klapt de spiegel omhoog.

Vuil op je sensor zie je dus niet als je door de zoeker kijkt maar pas als je een foto gaat bekijken.

Dit is een voorbeeld.
Rechtonder zie je een vlek.
Afbeelding

Foto's worden niet waziger door vuil op de sensor dat is alleen maar een verkeerde instelling of bewegings onscherpte.

Voor de rest: surf eens naar http://www.eosdigitaal.nl/forum en dan bij camera,s kijken.
Daar staat heel wat over vuile sensors en hoe schoon te maken.

Suc6

Gr Bart
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

13-06-2006 20:06

Ik ben vanmiddag even op die website wezen zoeken en aardig wat topics gevonden met genoeg informatie.

Zal alvast een blaasbalgje aanschaffen, en moet het echt op de cmos komen dan zie ik wel wat ik ermee doe, vind de aangegeven manieren niet allemaal ok.

In ieder geval bedankt voor de info, hier heb ik erg veel aan gehad, die website is erg ok voor info.
Bernard Holtkamp

13-06-2006 20:08

Graag gedaan.

En kijk maar eens goed rond op de eos site,staat erg veel leerzame "stof" in.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

13-06-2006 22:05

Edward van Berkum schreef:Zal alvast een blaasbalgje aanschaffen, en moet het echt op de cmos komen dan zie ik wel wat ik ermee doe


Geen probleem hoor, daar zit nog een coating voor. Dat is ook de reden dat Canon van zichzelf tamelijk softe beelden geeft (merk je niks van omdat de software dit compenseert in de jpg-instellingen) Er zijn zelfs hobbieïsten die dit eraf pulken.

Eerst met die blaasbalg, even testen en dan eventueel met de sensorbrush en in het ergste geval de swab er overheen. Liever niet met zo'n spuitbus direct op de sensor blazen omdat er condens mee kan komen en je verder van huis bent.

Ik heb bijna dagelijks last van wat stof omdat ik buiten vaak lenzen wissel midden in het stuifmeelseizoen.
Plaats reactie