Namelijk licht:hoe meer licht je hebt hoe grotere scherptediepte je kunt bereiken. Je kunt dan je diafragma kleiner zetten(hoger getal 8,11,16)
en de scherptediepte zal toenemen
Snelheid van je film:een iso 100 zal minder scherptediepte geven dan bijvoorbeeld een iso 800,Je kunt dan weer een kleiner diafragma kiezen(hoger getal)en de scherptediepte zal weer toenemen
Ook het type lens is belangrijk een 50 mm lens heeft andere scherpte diepte dan bijvoorbeeld een 100 mm
Een 50 mm begint bijvoorbeeld met een scherpte op 45 cm en een 24 mm lens begint de scherpte al veel eerder,bijvoorbeeld op 30 cm
Op vrijwel elke lens zit tussen de diafragma ring en de scherpstel ring
een aantal gekleurde streepjes, bij mijn nikon 50 mm eerst een rode dan een blauwe en een gele dan een zwarte punt dan weer een gele, blauwe. en tenslotte weer een rode(zie foto Bas in een andere topic op dit forum)deze komen overeen met de kleuren van het diafragma 16 is rood 11 is blauw 5,6 isgeel
Zet je nu je oneindig teken op(de liggende

Bij mijn 24 mm kom ik dan uit op tussen oneindig en ongeveer 50 cm
Uiteraard gelden deze waarden bij zeer goede licht omstandig heden
Bij minder licht zul je je diafragma aan moeten passen(of snellere film kiezen)bij diafragma 5.6(geel) zul je,als je het oneindigteken op het gele streepje zet dat de scherptediepte nu tussen oneindig en ongeveer 7 meter ligt.Als je nu diafragma op 11 zet(blauw) en je zet de 3 op de afstandinstelring op de zwarte stip zul je zien dat alles tussen de 2 en de 5 meter(iets minder) scherp moet zijn
In de praktijk houdt dit in dat als je een foto van een persoon met vis maakt en er te weinig licht is (avond,bewolkt, in de schaduw van bomen .ed.) en je stelt scherp op de vis het hoofd van de visser algauw buiten je scherptediepte bereik valt.
Op de wat duurdere analoge camera,s zit een scherptedieptecontroleknop(hoge woordwaarde)als je deze gebruikt kun je op je matglas precies zien wat op dat ogenblik je scherpte diepte is .
gr Gerrit
P.S Wil je nu een foto met een wazige achtergrond kies dan een diafragma wat goter is (kleinergetal)en zorg ervoor dat je scherptediepte wel de man en de vis bestrijken