05-02-2011 18:47
- witte stip kan je met het blote oog zien
- medicijnen moet je de datum van checken, kan je dat niet vinden: weg gooien en nieuwe halen. Als het niet meer goed verpakt zat, ook weg doen.
- je zegt dat de bak ingedraaid is, maar slechts 1 week, en ook zonder filter. Eigenlijk zou je een nieuwe bak 3 a 4 weken inclusief filter moeten draaien. Is een beetje mosterd na de maaltijd, want je bent al begonnen. Het gevaar bestaat nu dat je een nitrietpiek krijgt, wat heel normaal is bij een opstartende bak, hier kunnen je vissen aan overlijden, ziek worden en letsel aan overhouden. Wat te doen in deze situatie: veel water verversen, 10% per dag, en dan nog eens 30% op bv de zaterdag. Hou je waterwaarden in de gaten, kan je setjes voor kopen bij een aquariumzaak.
- je wilt de vissen houden totdat ze 15 centimeter zijn. Dat duurt hoogstens een half jaar, dat is dus erg kort, realiseer je dat. Weet je zeker dat ze de vijver in mogen? En is die vijver ook nog groot genoeg na een jaar of 5? Zo nee, wat ga je er dan mee doen? Lijkt een beetje toekomstmuziek, is het ook, echter, deze dingen moet je nu al regelen. Als morgen je bak lek is, dan moet je ergens heen kunnen met je vis.
- ik zou je willen adviseren naar een koi forum of op zin minst naar een aquariumforum te gaan, want daar wordt je veel beter ingelicht. Wees dan wel gewaarschuwd dat op de meeste forums een bak als jij hebt zwaar wordt ontraden.
- mijn persoonlijke mening over de bak: ik zou het nooit doen. De bak is veel en veel te klein voor karpers. Het ontbeert aan de techniek die noodzakelijk is. (filter, pomp, temperatuur etc) Bovendien ben jij onervaren, dat is geen kritiek, dat is gewoon zo. Karper in een aquarium moet je eigenlijk nooit doen, alsin niemand. Maar doe je dit wel, dan moet je echt heel veel ervaring hebben met aquaria, omdat de karper een enorme vervuiler is, groot is, heel veel zuurstof verbruikt, planten op eet en een seizoensvis is (''winterslaap'' nodig heeft).
-Wat is mijn mening over jou: ik vind dat je met je 15 jaar best goed bezig bent. Netjes topic openen en vragen wat het beste is. Helaas wordt je hier een verkeerde kant uit gestuurd, waardoor je 1ste foutjes al gemaakt zijn. Daarom nogmaals, registreer je bij een forum dat zich bezig houdt met aquaria of koivijvers ed.
Dat gaat je een heleboel ellende besparen, dus ook geld. En je vissen hebben een veel beter leven, zien er dus ook mooier uit, en gedragen zich ook natuurlijker.
Wil je echt weten hoe het niet moet, lees dan het aqauariumtopic op dit forum.
En vergeet nooit dat je met levende vissen bezig bent, het is een prachtige hobby, maar zorg goed voor je huisdieren.
s6!
Zit hier wel vis?