nieuwe vijver wat raden jullie aan?

patrick hoep
Berichten: 215
Lid geworden op: 29-12-2005 23:39
Locatie: callantsoog (NH)

30-09-2009 12:01

hey boarders.

Ik loop al een tijdje in me hooft dat ik een koi karper vijver wil.
Nou ben ik samen met me vriendin hard op zoek naar huizen en hebben we wat gevonden hier moet flink verbouwt worden. dus dacht als ik tevens gelijk me vijver opbouw kan ik dit mooi samen voegen.
nou was mijn bedoeling lijdingen leggen (drains) storten, kalkzandsteen metselen enzo (weet je beetje wat me bedoeling is.)
maar voor de rest wat raden jullie aan?
filter, afwerken, minimale grote enzo. mijn opbouw misschien vinden julie dat al niks. soort filtersysteem. enzo

ik ben een erge beginneling. thuis hebben me ouders wel een normale vijver met een paar koi's die koi's trekken me aan maar de planten en de goudvissen helemaal niet. dat is ook de rede dat ik een koi vijver wil.

alle hulp is welkom.

gr Patrick
Gebruikersavatar
harro stam01
Berichten: 37
Lid geworden op: 19-02-2004 12:02
Locatie: zuidwolde
Contacteer:

30-09-2009 18:23

Tja Patrick,

Met een koivijver is the sky the limit. Ik heb net een vijver draaien van 16 cub, alvorens ik een spade in de grond had heb ik een half jaar voorbereiding gehad. Je moet jezelf toch een aantal vragen stellen: wat word het formaat en daarbij de inhoud, diepte zou ik min. 2 meter doen. (dan kun je makkelijk de inhoud vergroten zonder dat het een stuk tuin kost)
Wat voor soort filtrage, afhankelijk van de groote van de vijver en hoeveelheid vissen en natuurlijk budget. Daarna kun je tekeningen op schaal gaan maken om het een en ander op de plek te zetten. Denk hierbij aan de leidingen en aansluitingen als drain, skimmer en retouren.

Mijn tip is in ieder geval, goed voorbereiden is het halve werk en kijk eens rond op marktplaats en koi fora voor bijv. het filter pomp e.d. Dit heeft mij veel geld gescheelt (lees 50%) t.o.v. nieuw.

Je hebt het over metselen, dit is in mijn ogen de beste manier om een sterke duurzame vijver te bouwen. Ik heb hem opgebouwd met sandwich panelen, wil ook prima maar oppassen voor de waterdruk.

In ieder geval succes want je zult momenten tegen komen dat je het liefst het gat weer dicht spit hahaha.
michel veenstra
Berichten: 36
Lid geworden op: 19-09-2009 11:28
Locatie: UTRECHT

30-09-2009 20:39

Denk er goed over na, Deze hobby kan meer uit de hand lopen dan vissen op karper :wink:

Tip ronde & ovale vijvers zijn de beste.
Nog een tip denk aan de toekomst kwa veiligheid van je kinderen.

Veel info zoeken evnt koi liefhebbers bezoeken zo doe je kennis op. Je vijver basis moet in een keer goed zijn al is dat niet makelijk.

Succes met het zoeken naar een huis. :)
Gebruikersavatar
Sander Meertins
Berichten: 70
Lid geworden op: 24-08-2002 02:00

01-10-2009 19:58

Wij zijn een jaar bezig geweest met de voorbereiding. Bij koidealers op visite, koiforums afstruinen en een hoop lezen is het enige dat ik kan adviseren.
O ja, neem er de tijd voor, anders ga je een hele hoop dingen doen waar je later spijt van gaat krijgen.
Hier onze verbouwing, misschien heb je er wat aan.
http://www.koiforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=5498
Heb je nog vragen, dan horen we het wel...
patrick hoep
Berichten: 215
Lid geworden op: 29-12-2005 23:39
Locatie: callantsoog (NH)

02-10-2009 15:27

sander ziet er geweldig uit. hier ken menig doorgewinterde bouwvakker nog wat van leren.

nou heb ik even een vraag he. jij heb je filtersysteem bijv. onder een tarras zitten zie ik. zou deze ook dieper kunnen? dat je een kelder krijgt zeg maar.
ja ben een erge beginneling in dit gebied en zeker met filtersysteemen daar kom ik nog niet helemaalt uit. :oops:
hoe vaak moet je het filter systeem schoonmaken en hoe doe je het dan? filter eruit halen en schoonspoelen lijkt me niet dan gaan ook alle goede bactieren weg waarvoor je het doet lijkt mij? :oops:

wel zijn we een stukkie dichter bij een huis gekomen. dus dat opzicht schiet lekker op.
ik ben denk ik al een half jaar tot een jaar internet af aan het stropen ben om een goed beeld te krijgen wat ik nou wil. maar wat me opvalt dat de meeste filtersysteemen op hoogte van de vijver liggen (lijkt mij de gravitatie methode)

als afwerking van kalkzandsteen zouden jullie dan coating gebruiken? of iets anders :P zal even proberen een schets te maken van het huis en tuin waar we nu onze zinnen op hebben.

Gr patrick
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-10-2009 15:38

Sander echt GEWELDIG!
Vissen is een hobby, geen religie!
patrick hoep
Berichten: 215
Lid geworden op: 29-12-2005 23:39
Locatie: callantsoog (NH)

02-10-2009 16:28

Afbeelding

nou beetje overzicht

zal even een beetje bij uitleggen.
me vriendin wilde heel graag een waterval erbij dat is dat grijze ding rechts bovenin. ik dacht 2 bodum drains onderin
en 1 skimmer links onderin.
boven de vijver wil ik even ruimte houden voor planten maar ook voor de leidingen naar de waterval zit misschien te denken aan een planten vijver daarzo (bovenin het plaatje naast de waterval)
middenboven is een grote fietsenschuur dacht hier een quarantainebak te plaatsen ruimte voor de spullen voor de koi's en fietsen. misschien me karperspullen maar dat is even kijken. het rode is de uitbouw van het huis (2m naar achter 2meter naar de zijkant)
ik dacht de filtersysteem onder gedeelte van het vlonder terras.

gok de vijver op een 4x 6 meter en dan ongeveer 2 / 2.20m diep een rand van 60cm hoog boven het maaiveld.
ik weet niet hoever je moet kijken met je grondwater hiervoor? het zal onder het grondwater komen denk ik. (weet ik wel zeker eigenlijK)

de opmerkingen zal ik wel horen. :P

Gr Patrick
dennis pieter
Berichten: 207
Lid geworden op: 15-02-2008 16:57

02-10-2009 18:46

hoi patrick je ben nogal wat vanplan :D
lijkt me wel super worden zo groot!

maar 1700 is diep zat hoor de meeste koi karper bakken zijn 1500

kalkzandsteen ,afsmeren en coaten is perfect! (is denk ik wel de beste oplossing)

meerkamer filter diep in drond kan niet dan klap je deksel eraf :D
dan heb je een drukfilter nodig (wat geen optie is met zo,n grote vijver)

je bodem hoeken afronden richting je skimmer is ook een goeie tip
zodat het vuil zo snel mogelijk zakt naar je skimmer

ik ga zelf kijken voor een beadfilter en een zeeffilter denk ik
werkt beter en neemt minder ruimte inbeslag

succes verder
pin me nergens aan vast he :D ben zelf ook een beginner
Gebruikersavatar
Sander Meertins
Berichten: 70
Lid geworden op: 24-08-2002 02:00

02-10-2009 19:07

Bedankt voor de reacties Patrick en Douwe...

Een filtersysteem kan lager dan het waterniveau in de vijver dmv een vlottersysteem bijvoorbeeld. Sla er even een aantal koiforums op na want ik heb me hier nooit echt in verdiept (vindt het een beetje tricky als er een onderdeel uitvalt waardoor de boel overloopt), maar ik weet dat hier wel een aantal mensen mee bezig zijn http://www.koiforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=7133.

Als voorfilter heb ik eerst een vortex met borstels, deze haalt het grofste vuil eruit (2x per week schoonmaken).
Daarna een statisch bed (1x tot 2x per week omwoelen dmv een luchtschotel, daarna vuil water wegspoelen).
De kamers met de jap matten belucht ik maximaal zodat ze zo min mogelijk dichtslippen en er max bacterien aan het materiaal kunnen hechten. Matten of ander bacteriologisch filtermateriaal alleen schoonmaken met vijverwater!!! Door de beluchting hoef ik ze maar 2 a 3 keer per jaar schoon te maken!
Het hart van mn filter is een bewegend bed, deze hoef ik nooit schoon te maken.
Bij ons draait het filter ook gravity. Het voordeel is dat je de pompen een stuk minder belast (schoon water ipv vuil), en je het filter op waterniveau (of misschien eronder) kan zetten.

Hoe dieper de vijver, hoe beter. Levert meer capaciteit op, dus meer vissen, maar het belangrijkste is dat je zo ook temperatuurschommelingen beter opvangt waar koi zeer gevoelig voor zijn. Heb zelf vijvers gezien van meer dan 3 meter diep!
Ben zelf een groot voorstander van polyester afwerking. Kost een hele hoop werk en geld, maar dan kan je wel bouwen op het gene dat je hebt staan. Het is praktisch onverwoestbaar de komende 30 jaar. Heb er een linkje bijgezet ter prijsindicatie (links in het menu, online shop).
http://www.polyvijvers.be/

Gr,
Sander
patrick hoep
Berichten: 215
Lid geworden op: 29-12-2005 23:39
Locatie: callantsoog (NH)

03-10-2009 14:05

zown polyester afwerking denk ik dat ik ook wel doe. super stevig waar je gewoon nog van alles mee kan doen.
zit nu misschien ook in me hooft om hem op Maaiveld hoogte te doen. dan hoef je geen vlotter te gebruiken alleen zit ik met het grondwater.
daar zal ik toch wel mee zitten denk ik. wanneer hier de buren bij ons ook 4m diep zaten toen ze pas water tegen kwamen (ligt 7km van waar ik wil gaan wonen)
boven de grond vind ik persoonlijk ook wel heel mooi. zit al te denken aan 2 pompen 1 die het filter aanvoert en 1 die het filter afvoert (wel opelkaar afgestemd natuurlijk) als het stroom uitvalt dat dan gewoon je hele systeem plat ligt en niet meer voor of achteruit is. dan ben je eigenlijk makkelijk van je probleem af. (gok ik hoor ben missschien blond)
dan nog een aparte pomp voor me skimmer.

zit al te denken om eigenlijk waterval en skimmer om te zetten. zodat het vuile water eerst langs de planten filter gaat en dan door het filter. of is dit stom bedacht? of moet de plantenfilter als laatste? van de circel van filters?

ja zo zijn we even wat aan het bedenken. :P
vind het al fijn dat sommige mensen even mee denken.

gr Patrick
patrick hoep
Berichten: 215
Lid geworden op: 29-12-2005 23:39
Locatie: callantsoog (NH)

03-10-2009 16:22

@ sander

heb ff flink naar dat topic gekeken wat jij gegeven heb en heb me de hele middag inverdiept ;) want voordat het kwartje viel waren we even verder.
maar opzich moet het wel werken wat hij zegt.
nou zal ik even een mal maken kijken of dit ook zo is ;) want ja niks als alles net klaar heb maar moet wel werken. dus denk dat ik even een mal ga maken met hout (blijf timmerman) en dan ga kijken.

maar zou ik dan van die gravitatie bak een plantenfilter van kunnen maken tevens??? :P
ja ik blijf moeilijk doen. want anders zou ik die bijv achterin kunnen maken waar me plantenfilter waarschijnlijk al komt.

:P

Gr patrick
Gebruikersavatar
Sander Meertins
Berichten: 70
Lid geworden op: 24-08-2002 02:00

04-10-2009 11:49

De hoogte van het grondwater is vaak seizoens afhankelijk (droog/nat seizoen). Zo kan het zijn dat je buren het op 4m tegenkwamen terwijl als jij in een ander seizoen zal zitten je het misschien op 1,5m al tegenkomt.

1 Pomp voor het filter en 1 erna is geen optie. De pompen zullen nooit hetzelfde verzetten, de pomp na het filter zal altijd te maken hebben met leidingverliezen, en de pomp voor het filter met de waterhoogte in de vijver. Zelfs al zou je ze knijpen met kleppen zal je de twee pompen nooit exact hetzelfde kunnen laten pompen, hiervoor zijn er teveel variabelen. Altijd of gravity of pompgevoed!

Het plantenfilter kan je het beste los van het filtersysteem zetten. Zet je hem ervoor, dan gaat het plantenfilter als voorfilter dienen, waardoor je hem wekelijks zal moeten schoonmaken met het risico dat hier parasieten ed kunnen ophopen. Hiervoor zijn juist de voorfilters bedacht om dit zo makkelijk mogelijk te doen.
Zet je het plantenfilter na het filter, dan zou je alleen maar "schoon" water door het plantenfilter heen sturen, waardoor deze dus zijn nut verliest.
Ik zou adviseren om twee filterlijnen te maken:
*skimmer=>zeef=>plantenfilter=>waterval. Zo pak je toch water door het plantenfilter dat nog niet biologisch gefilterd is, maar wel mechanisch. Dit voorkomt vuil ophoping in het plantenfilter. En de skimmer kan je onafhankelijk uitzetten als je gaat voeren zodat je niet het hoofdfilter uitschakeld (deze blijft bij mij ALTIJD lopen). De vissen worden niet gestoord tijdens het eten omdat de waterval nu ook uitgaat!
* mechanisch filter (voorfilter)=> biologisch filter (bwb/matten/beadfilter/etc). De locatie van de pompen en de UV lampen zijn afhankelijk of je het filter gravity of pompgevoed maakt.

Let op dat je plantenfilter over het algemeen pompgevoed is omdat deze zich altijd boven het waterviveau bevindt vanwege de terugloop de vijver in. Dit kan je dus combineren met een waterval...

Gr,
Sander
patrick hoep
Berichten: 215
Lid geworden op: 29-12-2005 23:39
Locatie: callantsoog (NH)

04-10-2009 23:05

bedankt sander

zo had ik het nog niet bedacht wel dat ik het als laatste van me filter lijn zet dat het eigenlijk geen nut meer heb.
maar zeker wel een hele goeie. zo kan je ook makkelijk 2 stromingen terug laten komen om zo een goede ronde stroming te krijgen.

2pompen ga ik niet doen heb even echt goed die tekening gekeken en die is gewoon echt super over gedacht. het enigste wat je wel moet doen is zorgen dat je waterlijn niet onder de lijn van de skimmer en de luchtpijp (zo noem ik het maar even) komt zodat je filter niet meer loop. in uiterste nood heb ik dan nog me planten filter. (stel dat ik er een aantal dagen niet ben)

ja me idee begint toch echt te lopen. vandaag weer even voorbij het huis gelopen. is toch wel een super vreemde hoek tuin maar hierdoor hou je ook veel tuin over. even me vijver ingedacht. nou dit gaat leuk worden ;)
heb gewoon nou al zin om alle bomen uit die tuin te rukken. vol alles uit te graven enzo :P

weet nu eigenlijk ook wel zeker dat ik een planten filter erbij wil om mooi maar ook een goede 2de filter.
zit nu over me filterindeling te kijken. wat als eerst wat tweeds enzo.


Gr Patrick
patrick hoep
Berichten: 215
Lid geworden op: 29-12-2005 23:39
Locatie: callantsoog (NH)

04-10-2009 23:42

wel even een vraag zit filters te kijken op het forum maar waar dient een eiwit afschuimer voor? dat je geen schuim op je vijver krijgt bij de waterval bijv?
en hoe komt dat schuim daar :P jaaa ben weer lekker bezig met vragen stellen. :P

alvast bedankt :D
(sorry van de leek vragende vragen :P)

gr patrick
Gebruikersavatar
Sander Meertins
Berichten: 70
Lid geworden op: 24-08-2002 02:00

05-10-2009 17:20

patrick hoep schreef:wel even een vraag zit filters te kijken op het forum maar waar dient een eiwit afschuimer voor? dat je geen schuim op je vijver krijgt bij de waterval bijv?
en hoe komt dat schuim daar :P jaaa ben weer lekker bezig met vragen stellen. :P

alvast bedankt :D
(sorry van de leek vragende vragen :P)

gr patrick


Het doel van een eiwitafschuimer is om stoffen uit het water te halen die zich in het schuim bevinden dat je uit het water verwijdert. Hiermee schijn je ook bepaalde stoffen uit te kunnen filteren die een mechanisch of biologisch filter niet uit kunnen filteren (zoals metalen). Veel eiwtten in het water kunnen ervoor zorgen dat het water gaat schuimen bij de waterval of beluchting bv. Dit is vaak een teken dat er veel afvalstoffen in het water zitten.
Er zijn twee typen eiwitafschuimers: een trickle en een luchtgevoede.

Bij een trickle afschuimer creeer je schuim door van bovenaf water toe te voeren, door bioballen te laten stromen waardoor er veel lucht aan het water wordt toegevoegd en er schuim vrij komt. Bij dit proces gaan de stoffen zich aan het schuim hechten, daarom voer je het schuim af.

Bij een luchtgevoede afschuimer creeer je schuim door lucht toe te voegen met luchtbollen. Heb er zelf eentje gemaakt waarbij bovenin het water wordt toegevoerd en onderin wordt afgevoerd. Net boven de afvoer terug naar de vijver hangen twee luchtbollen waardoor het water tegen de luchtstroom in zijn weg moet vinden naar beneden. Hoelanger het water contact heeft met de luchtbellen, des te meer stoffen aan de luchtbellen gaan hechten... Het schuim ontstaat nu aan de bovenkant van de eiwitafschuimer, ook dit voer je af. (koste me een eurootje of 30,- om zelf in elkaar te flansen). Dmv een kogelkraan op de afvoer naar de waterval, kan ik de waterhoogte in de eiwitafschuimer en dus schuimhoogte afregelen. Hij komt tussen de skimmer/zeefbocht en waterval te staan.
Gebruikersavatar
Sander Meertins
Berichten: 70
Lid geworden op: 24-08-2002 02:00

05-10-2009 17:25

Voordeel van een afschuimer is trouwens ook dat er veel zuurstof aan het water wordt toegevoegd :wink: .
patrick hoep
Berichten: 215
Lid geworden op: 29-12-2005 23:39
Locatie: callantsoog (NH)

06-10-2009 00:05

dus eigenlijk gewoon proberen in elkaar te fixen bedoel je ;)

bedankt voor de site btw heb bijna alle aanleg van vijvers doorgelezen is best intressant voor een beginnend koi karper vijver hobbyist
(scrabbel woord)
ik hoop echt dat ik van de week wat hoor van het huis dat ik wat in gang ken laten gaan. hoop ook dat me voet wat beter gaat (ben geopereert en zit een beetje vast aan huis) waardoor ik ff naar een koihandelaar kan gaan om nog meer info in te winnen.

nou nog even een vraag heb doorsneden van verschillende filter systemen gezien. nou zie ik nog niet helemaal het verschil tussen een bwb en een sb.
op de doorsnede ziet het er eigenlijk beide het zelfde uit. alleen op een foto is het statiesbed stil.
is dit een goede voorfilter of niet want daar zijn de meningen over verdeeld. lijkt mij wel handig om niet elke keer die borstels uit te slaan en de kraan open te zetten en het vuile afvalstoffen worden weg gezogen.

ik vind jomy (van koi forum) wel een goed idee hebben over ze filter opstelling en die gravitaty bak.
ik denk wel dat je alles op 1 lijn moet hebben. ook een goede overloop als er wel een flinke regenbui los barst. maar opzich kan er weinig mis gaan.

Gr Patrick
Gebruikersavatar
Sander Meertins
Berichten: 70
Lid geworden op: 24-08-2002 02:00

06-10-2009 18:08

Een bewegend bed filter is een puur biologisch filter. Een statisch bed kan je als mechanisch- of biologisch filter gebruiken. Zelf gebruik ik een statisch bed als 2e voorfilter (mechanisch filter dus), eerste zijn borstels omdat het sb anders te snel dichtslibt. Sinds ik het sb als voorfilter gebruik heb ik ook veel minder last dat mn matten dichtslippen.
Gebruikersavatar
erwin snaaijer
Berichten: 186
Lid geworden op: 09-03-2007 16:24
Locatie: hellevoetsluis

07-10-2009 20:31

patrick hoep
Berichten: 215
Lid geworden op: 29-12-2005 23:39
Locatie: callantsoog (NH)

08-10-2009 13:24

hey eric ja die heb ik al een paar keer gezien. :P super mooie vijver in ieder geval :P

maar ik zou graag me filter lager willen hebben. (je moet ergens een uitdaging van zien;)) nou heeft jomy wel een goed idee hierover
http://www.koiforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=7133.
ben wel benieuwt wat jullie hier van denken.

eric waarom heb jij niet je muren geisoleerd? het lijkt me net zo makkelijk om te issoleren en houd beter de warmte vast?

en sander jij raad dus aan om geen statisch bed als voorfilter te nemen omdat deze te snel vol loopt??? (ja zie hier heel veel verschillende meningen van staan)

gr Patrick
patrick hoep
Berichten: 215
Lid geworden op: 29-12-2005 23:39
Locatie: callantsoog (NH)

08-10-2009 14:05

eric ik zag ook nog dat je een paar nieuwe fotos toen hij af was geplaatst had ziet er goed uit.
waarom een blauwe coating eigenlijk??

en jij heb coating gebruikt wat zijn de voor en nadelen tegenover polyester?

coating lijkt me namelijk makkelijker aanbrengen. alleen polyester sterken (wanneer ik hem toch metsel dus opzich hoeft ie niet veel sterker te zijn lijk mij)

alvast bedank

gr Patrick

ps: huisupdate: dinsdag hebben we een gesprek met de huiseigenaar (die gene die verhuurt) die wil het waarschijnlijk zonder makelaar doen waardoor de prijs van het huis omlaag kan. dus in dat opzicht wel erg positief. we wachten af.
dennis pieter
Berichten: 207
Lid geworden op: 15-02-2008 16:57

08-10-2009 17:38

patrick je bedoelt erwin? :D

isolatie word normaal niet gebruikt met vijvers omdat
je in de winter de warmte van de aarde mist
en in de zomer koelt je water door de aarde

erwin heeft een spouw gelaten tussen de 2 muren
ook dat issoleerd
waarom heb jij een spouw gemaakt erwin?
had je beter niet kunnen hebben toch?
verder gaaf je vijver!!

succes met je huis patrick
patrick hoep
Berichten: 215
Lid geworden op: 29-12-2005 23:39
Locatie: callantsoog (NH)

08-10-2009 22:49

sorry foutje erwin :P

en dennis ik zie best vaak bij vijvers maken dat ze isolatie gebruiken.
heb net me opleiding uitvoerder afgerond en dan de r waarde van isolatie (de isolatie waarde) is super hoog het lijkt mij als je zegt je isoleert rond om (onderkant isolatie en zijkanten gewoon isoleren vanaf beneden met bijv piepschuim of hard schuim) het lijkt mij dat dit al wat scheelt. maarja dan heb je niet de koelte van de zomer weet niet of dat veel uitmaakt???
maar in de winter een goede afdekplaat of een goede dichte tent blijft je vijver lekker warm (teminste warmer als niks)

lijkt mij hoor :P of is dat totaal overbodig?

gr Patrick
dennis pieter
Berichten: 207
Lid geworden op: 15-02-2008 16:57

08-10-2009 23:11

leuke opleiding patrick :D
ben zelf meewerkend uitvoerder
waar ik het gelezen had kan ik niet vinden
maar ik vond het wel geloofwaardig en een beetje logisch
alles boven de grond isoleren is natuurlijk zoenzo beter
weet je al wat je ga doen metselen of polyester?
patrick hoep
Berichten: 215
Lid geworden op: 29-12-2005 23:39
Locatie: callantsoog (NH)

09-10-2009 00:27

kreeg de tip van sander om allebij te doen.

metselen en dan met een polyeserende laag erover.
maar erwin heeft gecoat en wacht nog even op die reactie want zie niet veel mensen die dit gedaan hebben.
folie vind ik persoonlijk veel nadelen aan zitten. dat zie ik bij me ouders ook wel. overal waar een beetje de zon op schijnt en geen water is is met een 5jaar gewoon gaar. en de vouw naden die zijn bagger (die hou je altijd wel wat)

gr Patrick

en dennis heb ik eigenlijk ook gedaan maar omdat de opleiding wat ik deed net zo zwaar was als uitvoerder (volgens hun) werd de naam op het diploma veranderd naar Uitvoerder :lol: