Filter Onderhoud

Plaats reactie
albert plas
Berichten: 247
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00
Locatie: Coevorden

19-05-2006 17:08

Hallo Allemaal,

Ik heb mn nieuwe vijver nu een week draaien met de vissen erin. Toen ik gister voor het eerst het filter ging spoelen kwam er een hele boel vuil uit. Het was zoveel dat ik er van schrok.

De vijver is al een tijd gevuld met water (toch wel 3 maand), zou het kunnen dat het vuil dat bij het spoelen gewoon vuil is dat zich in deze periode verzameld heeft? Het lijkt mij sterk dat de visbezetting (2 koi 1 goudvis en 1 ruischvoorn) die ik op t moment heb zoveel vuil kan veroorzaken!

Hoevaak per week spoelen jullie je filters?

Groeten,

Albert
Waterbouw... werk voor echte mannen!
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

19-05-2006 17:23

Albert,

Ik ben natuurlijk ook nog een broekie in de vijver.

Mijn vijver draait nu iets mee dan een maand en ook ik verbaas me over de hoeveelheid rotzooi in mijn filter.
Vooral bij de borstels is het werkelijk een puinhoop na een week tijd.

Echter ben ik er inmiddels wel achter waar het grootste gedeelte vandaan komt.

Oppervlakte vuil........................................

Je zal verbaasd zijn over de hoeveelheid vuil die er via het oppervlakte inkomt.

Eind van de maand (jaja salaris) ga ik er een skimmer in maken en weet nu al dat het enorm veel scheelt.

Ik heb nu even voor tijdelijk een soort van drijvende skimmer gemaakt.
en die draait inmiddels al een week.
Toen ik vanmorgen in de borstelkamer keek was het echt een enorm verschil, veel minder vuil.

mischien kan je er iets mee
albert plas
Berichten: 247
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00
Locatie: Coevorden

19-05-2006 18:01

Camiel, ik heb al een skimmer, en het klopt. Via de oppervlakte haal je bergen met vuil binnen! Maar het vuil kwam zeg maar als, ja weet niet hoe je t moet omschrijven, maar gewoon als klonten uit het leidingwerk zeg maar!

Wat voor skimmer ga je installeren dan? Ik heb mooi systeem dat met het wateroppervlak mee beweegt.

Groeten,

Albert
Waterbouw... werk voor echte mannen!
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

19-05-2006 20:57

Mijn skimmer..................

word lastig uitleggen maar ik ga het proberen

Nu even een tijdelijke oplossing
(110 mm pijp met pomp onderin en een panty erover, werkt wel trouwens.)

Voor een wandskimmer heb ik geen plaats, of hij komt in het zicht te hangen en dat wil ik dus ook niet.

Ik ga het volgende maken

op de waterlijn maak ik een 70 mm doorvoer, waarna er een pijp gaat lopen naar een 45 liter plastic bak(gravity)

In deze bak komt een zeef te liggen met daar onder mijn pomp, het water moet dus door de zeef om bij mijn pomp te komen.
geen super fijne zeef maar zo een gewone huis tuin en kuiken zeef zeg maar.

dan via de pomp naar de planten vijver en weer terug naar de ''hoofd'' vijver

Heb al een beetje zitten experimenteren met die zeef en het werkt verassend goed.

Creatief met skimmer zeg maar
Plaats reactie