Japanse cq Europese Koi...?!

Plaats reactie
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

29-12-2005 16:30

Hoi,

Ik ben benieuwd naar het volgende: Laat ik voorop stellen, dat ik geen
ene moer verstand heb van Koi's! Maar hoe weet men nu of je met een
echte Japanse Koi temaken hebt, of een Europese?
En waardoor word de prijs van een Koi bepaald; kleur schakering?

groetjes Benny
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

30-12-2005 13:45

Niemand?

Ben op het gebied van Koi's maar een leek. Vandaar dat ik hier weleens
benieuwd naar ben! Je hoort constant maar over Japanse of Europese
Koi. Is er dan een uiterlijk of kleur verschil...?

Wie vertelt het mij! :)

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-12-2005 14:02

Benny,

In tegenstelling tot de heersende gedachte is de kleurstelling van de koi niet alleen bepaald door erfelijkheid, maar met name door een buitengewone rigoureuze selectie van het broed van het ouderpaar. Wat niet aan de eisen voldoet wordt zondermeer verwerkt als vismeel. De Japanners doen dit al vele decennia en die ervaring uit zich in de kwaliteit van hun koi. Zowel voor wat betreft lichaamsbouw als kleurstelling. De onderlinge competitie is zeer sterk. De kweker kan geen afbreuk doen aan zijn reputatie bij de andere Japanse kwekers, hetgeen een zekere kwaliteitsgarantie geeft. Dus minder produceren van hoge kwaliteit, maar tegen de daardoor hoge prijzen

De kweek buiten Japan heeft deze ervaring en traditie niet. Bovendien is deze sterk gericht op commercie en veel minder op onderlinge competitie tussen de kwekers. Als je voor wat betreft kwaliteit niet met Japan kunt concurreren zoek je het in kwantiteit en lage prijzen. Dus minder ervaring, maar ook minder motivatie voor de selectie van het broed. Dit is terug te vinden in een lagere kwaliteit van het aanbod, maar tegen de daardoor belangrijk lagere prijzen.

Aan de koi zelf ligt het verder niet. Je kunt het treffen. Maar een prijs zul je er niet mee winnen. Hoewel er bij wedstrijden de laatste jaren heel incidenteel wel eens een Israel koi opduikt die in de prijzen valt.

Groet, Kees
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

30-12-2005 16:12

Kees,

Eigenlijk kun je dus zeggen, dat in Japan de kwaliteit gewoon vaak uit-
muntend is, en ook door de concurentie onderling. En dan nog te bedenk-
en, dat andere landen minder ervaring en traditie heeft!

Tot slot: Kees, wij hebben een Koi in de vijver. Zou jij kunnen zien wat
voor type Koi het is, als ik je een foto toestuur via de mail?

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-12-2005 18:03

Benny,

Als het om de top gaat.

Je kunt voor een paar honderd euro altijd nog een miskoop hebben. Het blijven beesten die zich met de tijd ontwikkelen. En een Japanner zal een veelbelovende koi nooit tussen een partij tategoi van 200 euro de stuk stoppen. Dan wacht hij liever tot de koi wat ouder is en het 10-voudige opbrengt. Ze zijn ware meesters in het inschatten van hoe de koi zich met de jaren zal ontwikkelen. Je zult echt nimmer het geluk hebben een koi in zo een partij te treffen die later prijzen wint. Is een andere zaak of je dat belangrijk vindt. Voor mij is een beetje verkeerd zwart of een verdwijnende rode vlek niet zo een punt. Zal ook nooit 2000 euro voor een vis uitgeven.

Stuur maar op. Echter geen garanties.

Groet, Kees
erwin snaaijer

23-01-2006 13:27

watik alleen zo jammer vind is dat als je 2 egte jappe heb en ze paaie hier in nederand dat die jonge dan geen jappe zijn maar euro koi
het gebeurd vaak dat een handerlaar dan toch zegt dat het jappe zijn
beetje jammer
Plaats reactie