nitraat

Plaats reactie
jan appel
Berichten: 54
Lid geworden op: 26-10-2005 14:49
Locatie: NIJMEGEN

02-11-2005 14:26

ik heb teveel nitraat in de vijfer heb er al planten toegevoegt de pomp zachter laten lopen wat kan ik nog meer doen
mvg jan
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

02-11-2005 18:09

Ik heb er niet superveel verstand van hoor maar... De pomp zachter laten lopen? Nitraat is toch een afvalstof die je door middel van het filter moet verwijderen? Dus ik zou de filter zeker op volle toeren laten lopen. Planten toevoegen is wel een goeie, want nitraat wordt door waterplanten afgebroken. Al heb je nu wel het probleem dat de waterplanten niet meer groeien in deze tijd van het jaar en afsterven. Waardoor de nitraatopname ook verdwijnt. Je zou een deel van het water kunnen verversen en met eens kijken naar wat voor prutje er op de bodem ligt.

Succes ermee.
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

02-11-2005 19:01

Het goedkoopste is spoelen spoelen en nog eens spoelen.
Anders kun je in elke dierenspeciaalzaak een middeltje kopen wat het nitraat en nitriet laat verdwijnen.
Nitraat en nitriet kom meestal dat je te veel voerd.
De vissen schijten veels te veel en het voer wat niet wordt opgenomen gaat verrotten zodat de filter het ook niet meer aan kan, deze twee dingen maken nitraat en nitriet
Als je wil gaan spoelen mag je het zeker wel een keer of 5 doen anders gaat het er echt niet uit.
Met zo'n middeltje gaat het veel gemakkelijker en ben je er met een week vanaf zorg wel dat je je aan de beschrijving houd te weinig is niet goed maar tew veel ook niet.

groeten joris en sucses
Rob Kuijpers
Berichten: 177
Lid geworden op: 06-02-2005 22:39
Locatie: Lieshout

02-11-2005 22:35

nitraat is niet schadelijk voor de vissen.

vissen scheiden amoniac uit, amoniac word nitriet en nitriet word door bacterien omgezet in nitraat wat weer door planten als voeding word gebruikt


heel simpel wat jij moet doen:

-minder voeren
-pomp vol door laten draaien
-eventueel dus planten toevoegen heeft alleen nu geen nut want die groeien niet bij deze temperatuur zetten dus ook geen schadelijke stoffen om.
- paar netten met zeeoliet toevoegen (cranenbroek hebben ze dat)
- iedere week een vierde verversen
- minder vis erin
- grotere filter


groette Rob
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

02-11-2005 23:26

Rob Kuijpers schreef:nitraat is niet schadelijk voor de vissen.

vissen scheiden amoniac uit, amoniac word nitriet en nitriet word door bacterien omgezet in nitraat wat weer door planten als voeding word gebruikt


heel simpel wat jij moet doen:

-minder voeren
-pomp vol door laten draaien
-eventueel dus planten toevoegen heeft alleen nu geen nut want die groeien niet bij deze temperatuur zetten dus ook geen schadelijke stoffen om.
- paar netten met zeeoliet toevoegen (cranenbroek hebben ze dat)
- iedere week een vierde verversen
- minder vis erin
- grotere filter


groette Rob



nitriet is juist wel schadelijk voor een vis.
Alleen bij een lage dosis niet, je moet het zien als een soort vergif en als het te hoog wordt dan sterven de vissen.

groeten joris
jan appel
Berichten: 54
Lid geworden op: 26-10-2005 14:49
Locatie: NIJMEGEN

02-11-2005 23:30

de pomp zachter laten lopen omdat het water te snel door mijn filter gaat en doen niet werkt
filter te klein lijkt mijn sterk ik heb een vijfer van 8 kup em mijn en ik heb een groote vortex van 1,50 hoog 90 doorsnee en dan heb ik nog een 5 kamer filter die bijna 2,5 meter lang is er achter waarvan de eerste kamer borstels 2de japanse mat 3de bewegend bed 4de japanse mat en 5de liggen lavastenen en alles is goed belucht
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

03-11-2005 07:22

Jan, hoeveel kg vis heb je in je vijver en hoelang draait hij al. En wat is de
maten van verontreiniging van nitriet/nitraat.
Rob Kuijpers
Berichten: 177
Lid geworden op: 06-02-2005 22:39
Locatie: Lieshout

03-11-2005 11:28

Jos ik heb niet gezegt dat nitriet niet schadelijk is voor vissen maar NITRAAT

nitraat is een heel stuk minder schadelijk als nitriet, hij moet zorgen dat zijn bacteriologisch filter op orde is dat er genoeg bacterien inzitten die het nitriet omzetten naar nitraat (voeding voor planten)

Rob
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-11-2005 13:00

Het giftige nitriet wordt omgezet naar nitraat. Als dit niet gebeurt door onvoldoende bacterie activiteit, dan is er een groot probleem en krijg je sterfte. Hoog nitraat gehalte is niet schadelijk, maar veroorzaakt algbloei of explosieve groei van draadalg. Ik neem aan dat er niet een te hoog nitriet gehalte gemeten is, dus dat de bacterie activiteit voldoende is.

Wat je aan een te hoog nitraat gehalte kunt doen is al gezegd. Minder vissen in de vijver, niet teveel voeren en planten die nitraat als voeding hebben (filteruitlaat naar moeraszone bijvoorbeeld). Anderzins vergroten van de filtercapaciteit en frequent met de hand verwijderen van organisch vuil uit de vijver en het filter (denk ook aan het zeef filter dat vuil van water scheidt). De verversingsgraad bij traditionele filteropstellingen is 1 maal de vijverinhoud per ca. 2 uur. Langzamer pompen heeft geen zin. Een langere verblijftijd verkrijg je slecht met een grotere filtercapaciteit (biofilter voor nitrietomzetting). De pompsnelheid blijft hetzelfde maar de verblijftijd in het filter neemt toe.

Kees
stef v.d linden
Berichten: 39
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-11-2005 18:59

Als je een planten ,moerasfilter aansluit moet je vooral rietsoorten er in zetten.Deze reinigen namelijk het beste.Zelf heb ik sinds dit jaar ook een natuurlijke filter na de gewone filter opstelling en heb geen last meer van nitriet,nitraat en alg.Ik heb zelfs hele periodes de uv uitgehad .
Mvg Stef
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

03-11-2005 19:49

Excuses voor het off topic maar....

Kees, is een hoog nitraatgehalte de enige oorzaak van veel draadalg of zijn er meer mogelijke oorzaken die een sterke groei van draadalgen veroorzaken? En sterven de algen in de winter ook weer af?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-11-2005 20:44

Ja Rick, volgens mij wel. Nitraat is de bemesting van je vijver. Maar draadalg betekent ook dat de omzetting van organisch materiaal naar nitraat goed verloopt en dat er voldoende zuurstof in de vijver is. Een teken dus dat de vijver biologisch prima in orde is. Verder is het een goede zuurstofplant. Maar ja, het is onkruid en geeft veel werk. Wordt minder bij lage pH (zuur), minder licht (schaduw), zacht water (mineraalarm), planten (voedselconcurrentie). Alleen planten en wat schaduw zijn mijn inziens wenselijk in een koivijver. Maar planten in een afzonderlijke moeraszone groeien beter dan in een vijver met grote koi die alles onderschoffelen.

De ontwikkeling van draadalg neemt af in de winter en verdwijnt geheel als het heel koud wordt. Maar de laatste jaren is het niet koud genoeg geweest en blijft er altijd wel draadalg in de zuurstofrijkere delen van de vijver.

De afgelopen 2 jaar heb ik wel een middeltje dat er voor zorgt dat de draadalg voor tenminste een half jaar wegblijft. In plaats daarvan heb ik een soort groen mosje op de folie. Kennelijk breekt dit weer af, want ik vind veel meer grover afgestorven organisch materiaal in de eerste kamer van het filter. Maar dat is veel eenvoudiger te verwijderen. Maakt ook dat de planten in de vijver niet verstikt worden door draadalg en veel beter groeien. Dus wat mij betreft ben ik er blij mee. Hoe het heet weet ik eigenlijk niet. Ik koop het precies afgewogen op wat ik nodig heb bij de koiwinkel. Andere middeltjes die ik ooit geprobeerd heb werkten niet goed en sommige daarvan zijn gewoon giftig.

Kees
Rob Kuijpers
Berichten: 177
Lid geworden op: 06-02-2005 22:39
Locatie: Lieshout

03-11-2005 22:12

draadalg komt hoofdzakelijk alleen voor in water wat stroomd.......... niet of nauwlijks in stilstaand water. het is wat kees al zegt wel een teken dat het water toch goed is.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

04-11-2005 13:58

Oke, bedankt voor de informatie. Is duidelijk zo.
jan appel
Berichten: 54
Lid geworden op: 26-10-2005 14:49
Locatie: NIJMEGEN

06-11-2005 23:00

hoi peter ik heb er 12 in zitten en ze zijn van 10 cm tot 40 cm
mvg jan
jacco noordermeer

10-11-2005 22:14

nitraat is niet schadelijk voor gezonde vissen heren maar,
als de vis beschadigd is door wat voor reden dan ook kan het nieuw weefsel op een wond tegengaan maw
een vis heeft veel meer moeite om te herstellen van zijn wonden waardoor hij ook weer vatbaarder is voor parasieten ed

nitraat verminderen kan alleen door veel planten(plantenfilter) of regelmatig 10%water te verversen

kees alle algen bestrijders zijn giftig! hoe krijg je anders een plant dood :wink:

rob een groter filter helpt niet om nitraat tegen te gaan, wel amoniac en nitriet :wink:
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

11-11-2005 19:35

Als ik het goed heb werken de meeste algenkillers op basis dat ze het zuurstof een korte tijd uit het water trekken hierdoor sterven de algen.
verbeter me effe als ik het fout heb.

groeten joris
jacco noordermeer

11-11-2005 19:40

[quote="joris Leferink"]Als ik het goed heb werken de meeste algenkillers op basis dat ze het zuurstof een korte tijd uit het water trekken hierdoor sterven de algen.
verbeter me effe als ik het fout heb.

groeten joris[/quote]

fout dus :wink:

algumin of hoe het ook heten mag is niets anders dan een soort onkruid verdelger , dus gif :-?
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

11-11-2005 19:45

jacco noordermeer schreef:
joris Leferink schreef:Als ik het goed heb werken de meeste algenkillers op basis dat ze het zuurstof een korte tijd uit het water trekken hierdoor sterven de algen.
verbeter me effe als ik het fout heb.

groeten joris


fout dus :wink:

algumin of hoe het ook heten mag is niets anders dan een soort onkruid verdelger , dus gif :-?


Ik heb ze in de winkel namelijk liggen die dat wel doen is een veel vijliger oplossing.
jacco noordermeer

11-11-2005 19:48

veiliger dan wat joris?

zuurstof gebrek kan binnen 2 minuten je vis doden :-?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-11-2005 20:50

Tja, glad ijs. Dat weet ik wel. Traditionele middelen zijn giftig voor koi en planten en hebben slechts beperkte werking. Geen idee wat dit spul is, dus roep maar. :cry: Niet goed voor draadalg in elk geval en dat voor tenminste een half jaar. Planten en koi hebben er zichtbaar geen last van. Uiteindelijk moet een liefhebberij leuk blijven. Het één of het ander dus. Dit is voor mij een geschikt compromis. Andere optie is 10 m3 zand.

Dat van die zuurstof is een bijwerking en maar tijdelijk. Advies is om de zuurstofpomp bij te zetten. Anders wordt het voor de koi wat vervelend. :D

Groet, Kees
erwin snaaijer

07-12-2005 22:38

tja of je gebruikt eco pure van kusuri

maakt draadalg dood en niet je planten geweldig spul het is milieuvriendelijk plus het verlaagt fosfaat en nitraat

aleen jammer als je het er savonds in doe dat je bak ff troebel is maar de volgende dag is dat al weer weg bij regelmaat gebruik word zelfs het water helderder
Plaats reactie