Buikwaterzucht

Plaats reactie
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

30-08-2005 16:11

Ik heb van deze ziekte veel last, er zijn al meerdere koi´s aan deze ziekte overleden.

Ik heb al meerdere keren het water behandeld met medicijnen ook het water al 2x voor de helft ververst enz. Ook de vissen apart gehad en behandeld die ziek waren, maar mocht steeds niet baten.

De water conditie is perfect, goede percentage´s niet te hoog en niet te laag, zuurgraden goed, beluchting en doorstroming goed. Maar toch blijf ik deze ziekte houden.

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze ziekte? zoja wat hebben jullie gedaan om dit eruit te krijgen?

Mvg
Alex Poot
Marius Rouveroy
Berichten: 103
Lid geworden op: 15-03-2004 19:04

30-08-2005 18:12

Hoi,
Een keer andere koi's in je vijver bijgezet?

Een bekende van mij had het ook, niet te snel medicijnen gebruiken, hij heeft de zieke vissen gewoon apart gezet en afgewacht en die vissen zijn genezen. Je kunt je vissen eigelijk beter niet naar een koi handelaar/dokter brengen want daardoor worden ziektes soms verspreid. Ze pakken soms de ene zieke vis met blote handen en vervolgens komt de volgende die ook met blote handen word vastgepakt. Misschien dat de meeste het wel goed doen maar sommige koidokters verspreiden ziektes juist. En die medicijnen zijn ook niet zo goed voor de vissen, maar als het niet anders kan moet het wel.

Ik zou alle zieke vissen apart zetten en laten rusten, dan al je vijverwater verversen, en als het kan zelfs de vijver laten drogen en vervolgens weer vullen. Dan maar afwachten....
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

30-08-2005 18:54

Hey,

Ahm er zijn later wel nieuwe vissen bijgezet maar toen toen was de ziekte al geruime tijd niet meer opgedoken, de ziekte pakt als het ware steeds 1 vis eruit, deze wordt ziek en behandelen is zover bijna niet gelukt. Dan gaat het een tijd goed, en wordt de volgende ziek.

Dus langzaam aan en 1 voor 1 worden ze ziek. Na enkele maanden niks heb ik nu weer 1 koi verloren aan de ziekte Alle andere vissen zien er kerngezond uit, maarja enkele maanden verder en de volgende is weer misschien weer aan de beurt.

Al het water laten weglopen is wel het laatste wat ik wil doen :)
Maar het lijkt wel zover een idee om eens te meer die ziekte uit te roeien.

Zou het ook nog ergens anders aan kunnen liggen?

Ook heb ik de een tijd geleden corsia gehad maar deze heb ik zover wel goed uitgeroeid.

Mvg
Alex
erwin snaaijer

17-09-2005 13:27

buikwaterzucht komt veel voor bij jonge koi s ,het is wel belangrijk als je nieuwe vis in je bak wild doen 1e de vis apart zetin een andere bak met het water uit je vijver kijken hoe hij reageerd en desnoods behandel je hem dan .let goed op de temperatuur bij het overzette van je vis nooit meer dan 3 graden verschil .en gooi ook nooit het water mee waar de vis vandaankomt daar kan vanalles inzitte .test vaak je water en geef ze goed voer niet van dat goedkope want goedkoop kan duurkoop zijn .en hou je filter schoon ,verschoon nooit hellemaal je filter in een keer ben je nammelijk gelijk je goede bactirieen kwijt .
gaat je water in je vijver schuime is een teken dat je niet genoeg goede bactirieen heb op deze manier hou jeje bak in de gaten en zal je ook minder last hebbe van ziektes
jan appel
Berichten: 54
Lid geworden op: 26-10-2005 14:49
Locatie: NIJMEGEN

01-11-2005 17:37

ik heb het ook gehad de vis krijgen wazige ogen en raken opgezwollen en schubben gaan naar buiten staan je moet de vis als je iets verdenkt gelijk er uit hallen niet wachten en in een andere bak zetten en dan moet je efe na gaan hoeveel liter er in die bak zit en er 8gr zout de lt toevoegen geen gewoon keuken zout maar landbouw zout in keuken zout zit teveel jodium


buikwaterzucht kan ook te maken hebben met je voer dat ze dat niet kunnen verteren de vis kan de ontlasting niet kwijt en gaat uitzetten en rotten in de buik van u koi
jacco noordermeer

10-11-2005 22:44

[quote="erwin snaaijer"]buikwaterzucht komt veel voor bij jonge koi s ,het is wel belangrijk als je nieuwe vis in je bak wild doen 1e de vis apart zetin een andere bak met het water uit je vijver kijken hoe hij reageerd en desnoods behandel je hem dan .let goed op de temperatuur bij het overzette van je vis nooit meer dan 3 graden verschil .en gooi ook nooit het water mee waar de vis vandaankomt daar kan vanalles inzitte .test vaak je water en geef ze goed voer niet van dat goedkope want goedkoop kan duurkoop zijn .en hou je filter schoon ,verschoon nooit hellemaal je filter in een keer ben je nammelijk gelijk je goede bactirieen kwijt .
gaat je water in je vijver schuime is een teken dat je niet genoeg goede bactirieen heb op deze manier hou jeje bak in de gaten en zal je ook minder last hebbe van ziektes[/quote]

schuim is niets anders dan eiwitten die niet uit je vijverwater gefilterd kunnen worden
alleen water verversen helpt of een afschuimer plaatsen :wink:
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

11-11-2005 19:20

Als je de hele vijver leeg laat lopen helpt ook niet.
De ziekte blijft meestal wel ergens aan hangen of de vissen houden het bij zich.
Altijd nieuwe vissen een hele tijd appart houden en eventueel zout toe dienen in het water voor het ontsmetten.
Anders een goed middel gebruiken bijvoorbeeld van sera.
Alleen wel goed doseren bijvoorbeeld als je 50 kub hebt ook echt 50 kub toe dienen anders werkt het niet.

groeten joris.


ps pas altijd heel goed op waar je je kois koopt je kan ze het beste bij de zelfde winkel telkens kopen dan overal vandaan.
jacco noordermeer

11-11-2005 19:36

joris over vis kopen bij de zelfde winkel,das kul!!

de meeste koi shops hebben vissen van diversen kweekers door elkaar zwemmen

hoe weet jij nu wat veilig is :-?

een nieuwe vis lang apart zetten heeft ook geen enkel nut
een nieuwe vis apart "desinfecteren met formaline"wel
een zout bad geven met 1 kg zout op 10 ltr water kan ook helpen
pas wel op :wink: anders valt tie om 8)

nieuwe vissen brengen altijd risico"s mee, hoe je het ook doet
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

11-11-2005 19:47

[quote="jacco noordermeer"]joris over vis kopen bij de zelfde winkel,das kul!!

de meeste koi shops hebben vissen van diversen kweekers door elkaar zwemmen

hoe weet jij nu wat veilig is :-?

een nieuwe vis lang apart zetten heeft ook geen enkel nut
een nieuwe vis apart "desinfecteren met formaline"wel
een zout bad geven met 1 kg zout op 10 ltr water kan ook helpen
pas wel op :wink: anders valt tie om 8)


Uit ervaring en omdat de meeste winkeliers dat doen om een hogere korting te krijgen.
misschien de echt koi dealers niet maar de dierenspeciaalzaken en tuincentra's wel.

groeten joris
jacco noordermeer

11-11-2005 19:59

joris ik bedoel te zeggen met veilig;
dat winkeliers vaak medicijnen gebruiken om kwaaltjes te verdoezelen
en dan denk jij dat het veilig is om steeds daar je vis te kopen

sommige kwekers leveren vis incl virus of wormen/costia etc
Gebruikersavatar
rob verstappen
Berichten: 42
Lid geworden op: 11-01-2005 20:49
Locatie: roggel

08-01-2006 18:37

hallo alex,

buikwaterzucht is niet echt gemakkelijk te behandelen. Zout is het enige wat echt werkt en eventueel antibiotica toe dienen dmv injecties.
Ik heb er goede resultaten mee behaald. De oorzaak is meestal vervuiling in je vijver. De genesing kan lang duren en het water moet warm zijn,ook als het in de winter is.
Als je een vis apart zet, nooit alleen zetten altijd met een paar andere vissen erbij.

succes ermee
Plaats reactie