Koi schuwer in het wild vanwege hun kleur???

Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

26-08-2005 00:12

Mensen,

De meeste koi karpers die ik in het "wild" heb gezien, waren allemaal zeer
schuw en zeer moeilijk vangbaar!
Zou dit wat met die felle kleur te maken kunnen hebben? Omdat ze door
die felle kleur meer opvallen dan normale karpers...!?

Tot slot: Heb 1 Koi in mijn vijver, eerst was ie heel schuw; en nu eet ie
praktisch uit m'n hand. Echt gaaf! :)

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

26-08-2005 01:01

Benny van de Werfhorst schreef:Mensen,

De meeste koi karpers die ik in het "wild" heb gezien, waren allemaal zeer
schuw en zeer moeilijk vangbaar!
Zou dit wat met die felle kleur te maken kunnen hebben? Omdat ze door
die felle kleur meer opvallen dan normale karpers...!?



groetjes Benny

Benny..vanzelfsprekend!, op een grote plas met weinig hengeldruk zal het niet zoveel uitmaken, maar hoe meer mensen er aan de waterkant vertoeven hoe moeilijker het is om deze koi's te vangen. Hoeven geeneens hengelaars te zijn, ook voor passanten is zo'n opvallende onnatuurlijke vis een mooie verschijning waar iedereen wel even achter aan wilt lopen.
gr
Hans
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

26-08-2005 09:52

Het ligt er naar mijn idee ook een beetje aan op wat voor een grote de koi in het betreffende water is gekomen. Een grotere koi heeft vaker al langer bij iemand in de vijver gezeten en zal iets tammer zijn als de vissen in het betreffende water. Alhoewel de vissen vrij snel het natuurlijke gedrag gaan overnemen van de rest van het bestand.

Als zo'n vis er al wat langer in zit, en dus niet al te groot was toen ie in het water werd gezet dan kan het natuurlijk zijn dat die koi schuwer worden doordat ze opvallen en dus sneller aangevallen zullen worden door roofvis. Dat is misschien ook wel de reden dat ik de koi op de wateren waarvan ik weet dat ze er zwemmen zich veelal ophouden bij overhangende bossen en dichtbegroeide obstakels.

Verder gedragen ze zich volgens mij net als de rest van het bestand. Dat je zo'n vis moeilijk vangt als je er gericht op vist is natuurlijk ook geen wonder aangezien je je dan op het terrein van de targetvisserij begeeft en de heren/dames die zich hiermee bezig houden kunnen vast wel beamen dat dat ook niet altijd even makkelijk is. Naar mijn idee is de vis zich er echt niet van bewust dat ie een andere kleur heeft, maar de factoren van buitenaf, zoals bijvoorbeeld roofvis, laten zo'n vis moeilijker vangbaar worden. Zullen we ook maar weer negatieve conditionering noemen.

Zo kijk ik er zo'n beetje tegenaan.

Gr.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

26-08-2005 11:22

Wat Eddy zegt over gedrag aanpassen aan de rest van het bestand kan ik me zeker in vinden. Omgekeert zie je dat ook. Een vis die je pas in je vijver uitzet is in het begin ook erg schuw, enkele uren later eet ie al met de andere vissen mee. Ze voelen zich snel op hun gemak als er soortgenoten (van hetzelfde formaat) in de vijver zitten. Ze zien de andere vissen rustig rondzwemmen zonder stress en gewoon eten, dat komt natuurlijk geruststellend voor de nieuweling over :)

Uitgezette koi kunnen inderdaad erg schuw zijn. Om de vis op foto te vangen duurde me ongeveer een driekwart jaar vissen. Sommige vissen tonen weinig interesse voor het aas laten zich snel verjagen. Andere karpers zijn ook naar verhouding veel meer tijd bezig met eten zoeken. Dat verschilt per vis. Een factor die ook mee kan spelen is de hengeldruk. Vooral in kleine, heldere wateren waar een koi of goudvis rondzwemt zal deze door vele vissers (veelal kinderen) belaagt worden waardoor ze wel schuw worden.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

26-08-2005 16:06

De meeste koi's die ik heb waargenomen (geobserveerd) in het wild, wa-
ren ten alletijde individuen. Zwommen altijd alleen, en zeer schuw in ver-
gelijking met de gewone karpers.
Door die felle kleur valt ie natuurlijk wel meer op, maar of dat beest dat
instinctief beseft; geen idee...! Denk als ie klein is uitgezet, en er snoek
opjaagd, dat ie dan automatisch voorzichtiger word. Dus het 1 of ander
zal ook wel met de leef omgeving onderwater te maken hebben.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

26-08-2005 19:34

Heren,
Als een snoek het op een bepaalde vis heeft voorzien (De koi in jullie verhaal) dan is deze in mijn ogen bij voorbaat nagenoeg kansloos tegen de snoek....just my thoughts
HB
Gast

26-08-2005 19:46

Het volgende is geen wetmatigheid en ik heb het ook niet verder meer onderzocht. Maar ik heb me in het verleden ook bezig gehouden met de schijnbare onvangbaarheid van koikarpers.
Als er meerdere exemplaren rondzwemmen lijken ze gemakkelijker vangbaar. Een solitaire koi is vaak (zeer) moeilijk vangbaar. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Des te meer dat er zwemmen, des te gemakkelijker lijken ze vangbaar. Ze beinvloeden elkaar. Maar dit is nog steeds relatief hoor. Het blijven meestal lastige klanten.
De aaskeuze kan ook de doorslaggevende factor zijn om een koi te vangen (die in het 'wild' rondzwemt). Het lijkt er op dat vooral steurvoer het goed doet.
Ik heb op diverse wateren koi's (of goudkarpers) gezien die nog nooit gevangen zijn. Dit voorjaar kreeg ik ook weer foto's onder ogen (inclusief meerdere ooggetuigenverslagen) van paaiende goudkarpers op het ondiepe. Ook van dit water is niet bekend dat er ooit een goudkarper/koi is gevangen.
Groet,
Roelof
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

26-08-2005 19:48

Gast? Anonymous?
Damn, ik loop achter. Moest nog inloggen.
:-)
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

26-08-2005 21:04

Roelof,

De koi's die (op 2 verschillende wateren) ik heb waargenomen, leefden
solitair cq zag ik nooit met andere koi's samen. Van 1 water weet ik zeker
dat er 2 zwemmen, maar je ziet ze altijd alleen.
Koi's lijken ook beter te reageren op natuurlijk aas zoals, wormen of ma-
den. Ook dan wil het lang nog niet altijd zeggen, dat je ze wel even gaat
vangen; kun je bedrogen uitkomen!
Misschien een worm op een tapijtje van steurvoer...?! Is zomaar een idee-
tje.

groetjes Benny
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

26-08-2005 21:09

Ik bedoelde inderdaad ook een situatie waarin ze WEL samen optrekken. Dan is voedselnijd - een bekend fenomeen natuurlijk - waarschijnlijk de trigger.
Ik ken ook nog een paar gevallen van onvangbare koi's die gesneuveld zijn op sweetcorn. Maar ja, wie vist daar nu nog mee? :-)
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

26-08-2005 21:11

Benny,

Het instant voeren met een goede boilie zorgt met een beetje geduld vanzelf tot die koi's. Wat betreft respons weet ik dat de vis invergelijking met de wilde karper het zelfde aas gedrag heeft. Wij hebben thuis een koi vijver van 4x3 meter met een inhoud van 11.000 liter. Wij hebben zelf ook getest en nu blijkt alleen dat de karper op bevroren rijst balletjes erg goed en snel gaat azen, de gedroogde garnalen doen het ook erg goed ( even weken had hetzelfde effect. Wellicht een idee!!!
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

26-08-2005 21:18

Roelof,

Ik, vis nog met sweetcorn en andere niet veel gebruikte aassoorten! :)
Sweetcorn gaf bij mij trouwens ook niet het gewenste resultaat... Maar is
in het algemeen een prima vanger.

Jeroen,

Zal het eens onthouden in m'n achter hoofd! :)
Zit ook te denken aan muggelarven, lijkt me ook nog niet zo'n heel gek
idee... :wink:

groetjes Benny
Gast

26-08-2005 21:49

Heel vreemd.

Een koi is zeker niet schuwer als andere karpers.

Een koi is net zo goed een schoolvis en zeer sociaal tegenover andere karpers.

Nooit maar één koi in de vijver. Zorg voor wat maatjes.

Maak me ook sterk dat als je één koi ziet er geen andere karpers in de buurt zijn.

Maar zie je die grijze schaduwen net zo goed?

Die beesten vreten letterlijk alles. Vismeel, Bennie. :wink:

Kortom, heeft dat minder goed vangbaar iets te maken met:

- schuwheid?

- kleur?

- voedselvoorkeur?

Of is het beest net iets slimmer. Koi kennende gok ik op het laatste. Maar het blijft een gok. :D
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-08-2005 21:51

Verdomd Roelof, je moet inloggen. :oops:
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

26-08-2005 22:01

Er zwommen werkelijk geen andere karpers bij. Het bevreemde mij ook,
maar ik kon er met m'n ogen niets anders van maken. :)
Voedselvoorkeur zal zeker een rol spelen, en vermoed ook de felle kleur
van de koi's. Kijk maar eens in het algemeen in de natuur: Beesten met
felle (b.v. vogels) kleuren zijn vaak schuwer, omdat ze anders eerder ten
prooi vallen aan andere rovers onder de beesten. 'K weet niet of dat voor
koi's geld, maar is opzich geen raar verschijnsel...

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-08-2005 22:07

De kleur van koi is niet natuurlijk maar gekweekt, Benny. Van nature heeft het beest geen "kleurinstinct" kunnen ontwikkelen, want hij is niet door evolutie onstaan. Kleur dient vaak als afschrikmiddel. Denk eens aan al die tropische vogels die echt niet schuwer zijn dan onze grauwe. Ik zou jouw stelling over gekleurde beesten wel eens met echte feiten ondersteund willen zien. En dan nog heeft dat weinig met koi te maken. En die voedselvoorkeur is echt onzin. Kom maar eens een dagje naar koi kijken en voer ze maar. Koi is niet geboren in het vrije water, maar past zich aan vanuit de kweekvijver. Een onaangepaste gast die aan zijn nieuwe omgeving zal moeten wennen en zelfs zijn kostje bij elkaar moet leren zoeken. Net als andere kweekkarpers. Waarom zou koi ineens kieskeuriger zijn dan andere karpers die met hetzelfde voer zijn groot gebracht? Lijkt niet functioneel en is ook slecht als je wilt overleven.

Groet, Kees
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

26-08-2005 22:24

Kees,

Ik heb het niet over koi's in vijvers, maar over koi's die in het wild (zijn
er vaak wel ingezet) leven.
Weleens een IJsvogeltje gezien met z'n felle kleur blauw? Deze vogeltjes
reageren bepaald niet "tam", maar zijn zeer op hun hoede.

Tot slot: Ik heb zelf 1 koi in de vijver + een spiegeltje, en die koi vreet
inderdaad alles, maar een koi die in de vrije natuur is gezet; zal volgens
mij ander aasgedrag gaan vertonen dan in een vijver. Vooral wanneer er
behoorlijk achteraan word gevist, geld natuurlijk ook voor de gewone kar-
per, maar bij koi's lijkt dit nog heviger...

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-08-2005 22:29

Ik praat over koi die vanuit de vijver in het vrije water worden gezet net als hun broertje karper. Kieskeurig is verre van prettig om te overleven.

In het algemeen geldt dat kleinere dieren schuwer zijn. Papagaaien zijn bijvoorbeeld niet zo schuw. In de natuur dus, en niet in een ko(o)i. :)

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 26-08-2005 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

26-08-2005 22:30

Kees,

Jouw stelling betreffende die vogels gaat niet helemaal op hoor!! Binnen de vogel wereld kent men het begrip ultra violet, dit is voor vogels herkenbaar als zijnde macht en uitstraling...Pfff wat een gelul over vogels he??

Het zou inderdaad kunnen dat de koi een geheel ander gedrag bij de andere karpers kan opwekken doormiddel van hun kleurpatronen. Niet dat de karpers echt kleuren kunnen herkennen op sommige kleurtjes na dan, maar dat de patronen op de vis ervoor kunnen zorgen dat de vis schuwer reageert op de aanwezigheid van een koi.
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

26-08-2005 22:32

[quote="Anonymous"]Kees,

Jouw stelling betreffende die vogels gaat niet helemaal op hoor!! Binnen de vogel wereld kent men het begrip ultra violet, dit is voor vogels herkenbaar als zijnde macht en uitstraling...Pfff wat een gelul over vogels he??

Het zou inderdaad kunnen dat de koi een geheel ander gedrag bij de andere karpers kan opwekken doormiddel van hun kleurpatronen. Niet dat de karpers echt kleuren kunnen herkennen op sommige kleurtjes na dan, maar dat de patronen op de vis ervoor kunnen zorgen dat de vis schuwer reageert op de aanwezigheid van een koi.[/quote]
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-08-2005 22:34

Voor alle duidelijkheid, ik geef geen stellingen over kleur. Kleur heeft verschillende functies. Eén daarvan is afschrikking. Kleuren zijn heel functioneel en gevormd na evolutie. Mijn stelling is dat dit niks met koi te maken heeft omdat hun kleur niet door evolutie is ontstaan. Ik zie geen duidelijke link, maar zal er over nadenken.

Groet, Kees

Ah Jordy, jij ook al. :D
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

26-08-2005 22:40

Het is Jeroen Kees, Jordy is mijn broertje!!!
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

27-08-2005 12:27

Ik heb ook een water in de buurt waar ok zo'n geval rondzwemd. Hij is alleen bij de andere vissen tijdens de paai
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-08-2005 12:44

Misschien een beetje off topic. Die uit een vijver of i.d. overgezette Koi's in open wateren gaan een groot gevaar vormen voor de bestande karperpopulatie in die open wateren.
Sommige Koi's zijn nu al drager van het KHV virus en de verwachting is dat veel kwekers hun Koi's zullen gaan immuniseren tegen KHV (of dit al gedaan hebben), dus komen er nog veel en veel meer Koi's die drager zijn of worden van het KHV virus in de handel.
Een dergelijke Koi op open water uitzetten (met name op de kleinere afgesloten wateren) zal dan betekenen dat ca. 80% van de bestaande karperpopulatie sterft aan dit virus daar die bestaande populatie niet immuun is voor dit virus.
In Nederland zijn naar schatting ca. 1 miljoen tuinvijvers, natuurlijk is het houden van Koi's een mooie hobby voor een groot aantal mensen, maar het gevaar dat in open water uitgezette Koi's met zich meebrengen wordt niet onderkend of men weet het gewoon niet!