Koi schuwer in het wild vanwege hun kleur???

Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-08-2005 13:01

Waarmee de koi's welliswaar onbedoeld wellicht weleens de grootste bedreiging van de karperpopulatie kan worden in de nabije toekomst!

Aart, wat valt hieraan te doen?....mocht je er ooit 1 vangen deze dan gewoon niet terugzetten en aanbieden aan een koivijverhouder of iets drastischere maatregelen nemen en hem doden en begraven in een diepe kuil? :(
gr
Hans
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-08-2005 13:47

Hans, in pricipe is het dan al te laat. Nooit Koi's in open wateren uitzetten is de enige remedie, maar jij snapt ook wel dat dit toch zal gebeuren, net als het blijven overzetten van karper door een aantal idioten.
Het vervelende is dat die Koi's in de vijver gewoon gezond lijken (en dat ook zijn omdat zij immuun voor het KHV virus zijn, echter wel drager van dat virus) maar de ellende pas ontstaat na uitzetting in open water.
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

27-08-2005 14:08

De ellende begint bij de mensen die zonodig een koi vijver willen en dus zomaar wat aan pielen. Dan komen ze erachter dat het veel werk vergt om een koi vijver goed te onderhouden, dit kunnen ze na een tijdje niet meer opbrengen en dan moet de vijver dicht. Tja waar moet je dan met de vissen heen. En het meest voor de hand liggende is dan uitzetten in open water. Dit is dus net zo onwetend als het beginnen zelf.

Hier komt dus wat voorlichting bij kijken van de koi leveranciers en dergelijke maar daar ben je er natuurlijk ook niet mee. Eigenlijk komt het weer neer op dezelfde kreet; Bezint eer ge begint!

Het zal denk ik ook een moeilijk verhaal worden om dat eruit te krijgen, ik zou er zo geen oplossing voor kunnen aandragen. Voorlichting is in deze een belangrijk punt zoals ik net al zei.

Gr.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

27-08-2005 19:31

Aart en Eddy,

Goede voorlichting bij aanschaf van een Koi lijkt me zeer belangerijk,
maar ik denk dat je bepaalde dingen toch niet helemaal kunt voorkomen;
hoe spijtig ook... :oops:
Net zoals Eddy, denk ik dat veel mensen uit onwetendheid Koi's vanuit de
vijver in het wild uitzetten. Maar mensen diezelf vissen, zouden dat eigen-
lijk zelf moeten weten, dat het niet echt deugd... :roll:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

27-08-2005 19:34

Hoe erg deze problematiek ook is, even on-topic;

Ik denk dat een gekleurde karper niet evveel verschilt van andere karpers. Tenminste, ik kan er maar weinig redenen voor vinden.

Wel is het zo dat de karpers erg veel (door)gekweekt zijn, dus misschien zijn er ook wel verschillende 'karakters' of gedragingen ontstaan, net als dat hondenrassen verschillende karakters kunnen betekenen.

Zou dat ook het verschil in vechten tussen bijvoorbeeld edelschub of boerenkarper (al heb ik ook wel eens gehoord dat dit met de fysieke eigenschappen van e rassen te maken heeft)

Zouden valkenswaard spiegels dan ook anders azen dan italiaanse hangbuikjes en edelschubs anders dan aischgrunders? En hebben schubs meer voorkeur voor zoet dan spiegels, of juist voor zout?

Hoe ver moeten we gaan? Ergens denk ik dat e rbest verschillen kunnen zijn, anderszijds denk ik ook niet dat we het moeten overdrijven

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-08-2005 21:08

Tja Sjoerd,

Daarbij in aanmerking genomen dat er al individuele verschillen zijn tussen karpers van hetzelfde type.

Ik hoor iedereen over doorgekweekt. Kwalitatief statement wat gevoelsmatig gemaakt wordt mijn inziens. De karperkweek in Japan ontstond rond 1830. Er bleken mutanten op te treden bij de bruine karpers die van nature een kleurslag vertoonden. Hiermee is doorgekweekt. De Kohaku ontstond rond 1870. Veel van de huidige varianten ontstonden tussen 1920 en de tweede wereldoorlog. Iemand enig idee in hoeverre een Kohaku meer doorgekweekt is als bijvoorbeeld een Valkenswaard spiegel? De karperkweek in Europa ontstond omstreeks de middeleeuwen. De huidige soorten zijn gekweekt uit mutanten die, je raadt het al, een afwijkende beschubbing vertoonden. En dat vind ik het typische van dit verhaal. We doen net alsof ons type karpers hier van nature al thuis zijn. Beide zijn gekweekt en uitgezet op een bepaalde leeftijd. Er zullen best wel verschillen zijn, maar het wezenlijke verschil is dat het om vele "gewone" karpers gaat en een enkele verdwaalde koi. Hoe kun je daar dan in deze mate over generaliseren?

Groet, Kees

Ik heb het hier niet over het ontstaan van KHV bij de van veel latere datum daterende Amerikaanse en Israëlische koi kweek. Deze was zeker in de beginjaren zeer onzorgvuldig en alleen gericht op commercieel gewin. Dit in tegenstelling tot de oorspronkelijker Japanse kweek die veel traditoneler is, met meer waarde voor de koi en zijn kweker. Vissen nooit ongecontroleerd overzetten van het ene in het andere water geldt voor alles. Een milieu is in balans en wordt verstoord als daar iets oneigens in wordt gebracht. Dit kan alleen als de nodige zorgvuldigheid is betracht bij de kweek in betrekking tot het uit te zetten milieu. De import van Oost Europese spiegelkarper leverde sterfte op omdat ze drager zijn van SVC. Israëlische koi zijn drager van KHV en zouden onze bestanden op dergelijke wijze kunnen besmetten.
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

05-09-2005 21:11

de zorg die aart aanstipt wat betreft koi's en de mogelijke gevaren daarvan zijn zijn zeker terecht.en moet dan ook serieus genomen worden.
de markt wordt overspoeld met koitjes, meestal van mindere kwaliteit kwa kleur en ras.
je kunt ze volop verkrijgen in tuincentra, aqawinkels.en amateurkwekers.
veel van deze visjes komen uiteindelijk in het buitenwater terecht en dat is wel degelijk een zorgelijke ontwikkeling.
ik ben echter bang dat dit verschijnsel niet eenvoudig te stoppen zal zijn.

koos
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

06-09-2005 15:55

Maar wat als je een koivijver hebt en je wil (of moet vanwege geldgebrek) stoppen. Wat te doen met de karper. Ik kan ze niet de herses inslaan.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

06-09-2005 16:55

Verkopen! aan andere koi liefhebbers of 'gratis' weggeven?
http://kopen.marktplaats.nl/dieren_en_t ... /c425.html

Er is best wel een markt voor 2e hands koi's en aangezien Nederlanders alles willen verkopen lijkt me dit prima zaak.
Helaas zijn er genoeg mensen die er niet de moeite voornemen en ze zo weg kieperen in het openbaar. Omdat ze niet bekend zijn met de gevolgen. Helaas daar kan je weinig aan doen.

Groet
Alex Poot
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

06-09-2005 17:27

o ja, idd
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-09-2005 20:11

een koi weet niet dat ie een kleur heeft, heeft ie geen hersenen voor. Echt leren zal ook niet lukken immers 1 foutje is fataal
erwin snaaijer

17-09-2005 13:15

ik denk dat de meeste kois gezonder zijn dan de meeste karpers ,
het beroemde springen van een karper wil dus nie zegge dat hij het naar zijn zin heb maar dat hij last van parasieten heb
hij wil door het springen zijn slijmlaag kwijt waar de parasieten inzitte,
dan nog niet gesproken over de ankerwrompjes die op een karper zitte na een winter in de bodem hebbe gelegen .en dat beroemde khv virus zal wel loslopen ,denk dat de meeste koi eigenaars het beste met hun visjes voorhebben en er alles aan doen om het water in hun bak op goede conditie te houden ,kun je niet zegge van alle karpervissers die in het water pisse en hun afval er in gooien,ik zal niet iedereen over een kam scheren maar de meeste doen dat wel erin plasse.
plus dat de verenigingen van hun water niet altijd de karper controleren op ziektes ,meestal weten ze nogenees niet wat een karper voor ziektes bij zich kan hebben en word een zieke karper bv met vinrot of huidrot gewoon weer terug gegooid zonder dat ze er ergin hebbe dat de vis ziek is.
en als laaste ik denk als ik een karper bij mij erin zo doen dat dan heel snel me koi s ziek zijn vreemd toch ,dus welke visse hebbe nou de meeste verkeerde bactirieen of virussen