Hans Brinkel schreef:Hoi Bas
Vraagjes:
Op welke wijze heb jij je mentaliteit aangepast wat tot gevolg had dat je sindsdien nagenoeg geen vissen meer verspeelt ?
mooie set up trouwens met die reel!! (Abu Eon?)
Gr
Hans
Mooi uitzicht is dat he? ABU EON ja. Ik kan er geen genoeg van krijgen. Ik kreeg daar op een ochtend zomaar 7 tot 9 aanbeten. Je zag de bellensporen de hoek om komen
Dat stukje mentaliteit was vooral omschakelen van naar 'ik wil' tot 'ik gá!' en vooral het hoofd koel houden als zo'n vis aan het eind van je lijn zit. Het voelt dan zwaar en log aan waardoor ik weleens de neiging had niet harder aan de hengel te trekken dan normaal. Dat moet je dus wél doen als je zo'n gevaarte moet sturen, vooral als hij onder de hengeltop zit -in mijn geval vlakbij de boot- moet je zo'n vis gewoon koelbloedig je net in trekken. Vooral koelbloedige stuurkunst, waarbij ik tot op het laatste moment de top vóór de vis uitstuur, heeft ertoe bijgedragen dat de haak nooit meer lost. Die kortere, zeer speciale hengeltjes en de reels hebben ook hun bijdrage wel geleverd.
Ietsje grover vissen was op mijn water noodzakelijk om vooral de grooten te haken en de kleinere vissen te doen weigeren. Dat doorhebbend, bracht vanaf het moment dat die eertse in het net lag nog vele mooie vissen in het net en was ik ineens heel selectief bezig. Het verschilt uiteraard van water tot water en het zit hem in de fijne finesses.
Ook een niet té atractief aas helpt enorm als je de wat grotere wilt haken, ook als je instant vist. Wat heb je aan zo'n zwerm vissen op je stek als je alleen maar die ene grote wilt haken?