Eindelijk nog eens een tripje gemaakt naar Frankrijk, dus daar hoort een kort verslagje bij.
Dit jaar is er nog niet overdreven veel gevist en door het hele covid-gedoe begon de drang naar 'het Zuiden' groot te worden.
De plannen werden een goeie maand eerder gesmeed om voor 48u af te zakken naar een rivier waar ik vorig jaar een leuke sessie heb gehad.
Na wat gedoe om te bestellen kan ik ook mijn nieuwe rubberboot eens te water laten. Ik had hem net op tijd, zonder zou de sessie een pak stroever verlopen zijn.
Vrijdagmiddag naar m'n maat, alles de wagen in pleuren en gassen maar. Geen file op baan en een aangenaam weertje, dit begint al goed.
Daar we maar 48u hebben besluiten we om direct naar een voor mij bekende stek te rijden, je kan daar anders eindeloos blijven scouten en daar hebben we nu net geen tijd voor.
De stek is gelukkig vrij en we beginnen met het aanvoeren van een lange strook "carpjungle" aan de overkant. Een liter of 15-20 tijgers is er heus niet te veel als je weet wat een hordes kopvoorns en ander gespuis er rondzwemt...
De stroming staat niet overdreven sterk, maar toch is lood van 230-285g aangeraden om de lijnen met vertrouwen te kunnen laten liggen.
De eerste aanbeet komt als een zakker rond een uur of 20... De eerste brasem die ik er ook maar heb gezien is een feit... balen.
De eerste nacht vangen we nog wat kopvoorns , maar daar blijft het bij... Ook geen enkele karper zien springen.
Soit, we laten ons niet ontmoedigen, want vorige keer was dit hetzelfde scenario : dag 1 stil, maar dag 2....
We halen overdag de lijnen wat uit het water en gaan met het bootje wat roofvissen. Helaas zijn onze beperkte roofviscapaciteiten niet genoeg om er iets te vangen
's avonds herhalen we het voeren en uitvaren en kan het wachten terug beginnen.
We hebben ook afgesproken dat, hoeveel ongedierte we ook vangen, we telkens met de boot de rig precies terug positioneren.
Het blijft (behalve een aantal kopvoorns) angstvallig stil voor een groot deel van de nacht... tot om 4u30 de beetmelder van mn maat begint te krijgen.
Ik sta net naast z'n rodpod na het terug uitvaren en moet de hengel snel grijpen want hij is al half uit de steunen getrokken (slip bijna toe door stroming, anders runt deze de ganse tijd)
Beiden dolenthousiast de boot in en de eerste kan na een korte dril geschept worden.
Het blijkt het kleinste exemplaar dat we daar hebben gevangen, maar de kop is er af !
Veel tijd om bij te slapen krijgen we niet, want ook ik krijg een aanbeet! Deze lost helaas in het begin van de dril.
Rond 6u krijgt Tim opnieuw een run. Hup de boot in en bij aankomst zit deze muurvast. Helaas lijnbreuk en de dag erna komen we erachter via locals dat daar een boot zou gezonken zijn...
Bij de eerste zonnestralen krijg ik een herkansing. Opnieuw met de boot erachteraan en ook ik kan gelukkig mijn eerste vis op foto zetten.
Rond een uur of 9 hebben we net de boot afgekuist en beginnen we deze te lossen als er terug eentje vandoor gaat.
De vis zwemt zich vast in de plantenmassa dus vanop de kant zal het moeilijk worden.
Snel de boot wa bijpompen en erachter! Terug een mooie schub als afsluiter.
We hebben ervoor moeten werken, maar zeker een geslaagde sessie