De meeste mensen staan doordeweeks op met een gevoel van "bah, weer een standaard werk- of studiedag..." Voor mij is dit een beetje anders, een beetje heel erg anders zelfs. Voor mijn studie kreeg ik de mogelijkheid om een stage in het buitenland te regelen en als visser zijnde slaan de gedachten al snel op hol van de creatieve ideeen...
Na het nodige overleg en papierwerk had ik mijn stage geregeld met als opdracht: Het habitatgebruik van de Alligator Gar in de Yellow River in Florida onderzoeken

Kortom, pure awesomeness in het visparadijs van Amerika midden tussen de alligators en slangen! Nu zullen veel mensen denken dat er zat Alligator Gar te vinden moet zijn in Amerika en dat nagenoeg alles al bekend is over dit prehistorische bakbeest, maar dat valt vies tegen. Sterker nog, er is nauwelijks onderzoek naar gedaan en in Florida is er nog nagenoeg niets bekend over deze soort, behalve dat ze erg zeldzaam zijn. Gelukkig loopt Florida voor op de rest van Amerika en is er vanwege het afnemend aantal waarnemingen een visverbod ingesteld voor de Alligator Gar. Er mag daar tegenwoordig dus op geen enkele manier meer gevist worden op deze soort en de boogvissers mogen hun bogen voorlopig nog ergens steken waar de zon nooit schijnt.
De afgelopen jaren zijn de onderzoekers van de FWC bezig geweest met het onderzoeken van een van deze rivieren en kwamen tot de conclusie dat de populatiegrootte en dichtheid hier toch wel een stuk lager was dan in andere staten. Vangsten zoals die van bijvoorbeeld de Trinity in Texas en de Mississippi River waren dan ook niet te verwachten, verre van zelfs. Het duurde zelfs 2 jaar voor mijn projectleider de eerste Alligator Gar voor het populatieonderzoek ving in Florida! Onderzoekers uit andere staten hebben geprobeerd om erachter te komen waar de Alligator Gar hier te vangen waren, maar ze keerden enkel met de handen in het haar terug. Gelukkig hebben mijn begeleider en projectleider ondertussen beter door waar en hoe de Alligator Gar hier te vinden en vangen zijn en samen met een medestudent gaan we beginnen met onderzoek op een nieuwe rivier.
Ik laat de rest van het verhaal nog even in nevelen gehuld tot ik in augustus weer op Nederlandse bodem sta. Op het volledige verhaal en natuurlijk een uitgebreide docu/video zullen jullie nog even moeten wachten. Niet getreurd, hier zijn alvast een paar vangstfoto's en de nodige sfeerplaten:

insecten formaatje iphone

haaien staan ook op het verlanglijstje en ja we zwemmen ons aas uit!

waterkant betreden op eigen risico

[Youtube]https://www.youtube.com/watch?v=XcPvAKu0WEM[/Youtube]

wie het kleine niet eert...

Bijvangsten om van te watertanden!

Of het allemaal gelukt is kunnen jullie lezen in augustus en natuurlijk zien via de vid!

En voor de mensen die stiekem al een kijkje willen nemen hoe het ervoor staat, like onze fb pagina:
https://www.facebook.com/allroundsportvisserij/