vangsten juli 2011

Forumregels
Foto's in deze rubriek kunnen door Karperwereld Online gebruikt worden voor de foto van de maand verkiezing.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

06-07-2011 14:34

Hallo,

Martijn van Ierland schreef:En daarbij: een haak zonder weerhaak gaat nog meer lopen in een vissenbek, dus dat is niet genoeg.


Absoluut oneens! Dit omdat mijn ervaring van de afgelopen 12, 13 jaar iets heel anders uitwijst.

Met taaie 2,5lb. hengels, op minstens een watertje of acht, met minstens vier types haken, rustig drillend met nylon, maar ook met de slip potdicht blokkend i.c.m. gevlochten hoofdlijn bij lelies en takken. En nog wel wat.

Mag ik je vragen waar je deze uitspraak op baseert Martijn? Ben erg benieuwd.

Groet,
Willem :wink:
jeroen vuurens
Berichten: 30
Lid geworden op: 05-11-2009 07:32

06-07-2011 15:03

mooie vissen allenmaal,
ik ben vrijdag een nachtje geweest (eerste nachtje op dat water) met mooi resultaat: een schub van 18 pondjes en een mooi rijen van 12/13 pondjes
hier de foto van de rijen
Afbeelding

Afbeelding

greetz
Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

06-07-2011 15:20

Na een gezellige nacht vissen met Stef Dijkstra en een paar heerlijke coronatjes met citroen, 2 visjes op de kant. Hij moest het helaas doen met niks :lol:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

06-07-2011 18:13

Komt nog bij dat de vissen met deze temperaturen veel sterker zijn als bijv in de winter. Je gaat zelf dus niet vrijuit Koen, als die 2 vissen van jou die je verspeeld hebt met lijnbreuk zich vastzwemmen in die takken zal de reactie van die vis echt niet anders zijn als met een haak waar de weerhaak nog aan zit. De vis zal alles in zijn macht doen om van de druk weg te komen. Het resultaat zal hetzelfde zijn...krak scheur dag bek...Zelf laat ik het extreem obstakel vissen wachten tot in de winter, en dan alles potdicht en hangen in die stok. Maar nu durf ik dat niet, ik vis wel bij obstakels maar alleen als ze niet te heftig zijn en alleen als ik mijn tent dicht op mijn hengels kan zetten en mijn slaapzak open kan laten. En als ik mijn boot mag gebruiken.

En weerhaakloze haken meer schade??? Ik denk het niet, misschien met zon piggyback haak of benthook, maar dat zijn sowieso kutdingen. Nee ik geloof daar niet zo in.


Tenslotte persoonlijk bericht aan alle HSV's van NL die wel het gebruik van een voerboot toestaat maar niet dat van een rubberbootje (pro line 160cm bijvklein en beschaafd maar o zo handig)
Legaliseer het gebruik van een KLEIN bootje!!! De reden?
Visser komt aan met zijn mooie voerboot, ziet een mooie boom staan met wat takken, visser vaart ernaartoe met dat pleurisding en laat zijn prachtige klepje openklappen, oooh wat een feest en kijk al die lampjes eens.
Wat de visser niet weet is dat de boom onder water veel groter is als boven water...kut he.
En iemand zoals ik die nog niet te beroerd is om een bootje op te blazen en in de regen uitvaart en die dus ook met eigen ogen en een goede polaroid bril kan zien dat die boom veeeeel groter is die mag er niet op met zijn bootje.
Als ik dan uitleg dat het bij een vis die zich onverhoopt toch vastzwemt veel kans maak om hem los te krijgen als reactie krijg dat ik geroyeerd word als ik nog 1 keer met een boot gezien word dan zakt mijn broek aardig af. Wat is het verschil tussen uitvaren met zo'n pokkeding en een rubberboot, ik weet het wel, ik vis veiliger... :evil:
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

06-07-2011 18:34

En kom nou niet aan met ik heb een visvinder want wil je een dieptemeter echt goed snappen dan moet je, je daar toch aardig in verdiepen.

En als laatste, het gaat echt compleet tegen mijn principes in om een lijn vanaf de kant kapot te trekken.
Daar krijg ik gewoon de rillingen van over mijn rug. Dat klopt gewoon niet, ik voel mezelf verplicht om er alles aan te doen om een vis te bevrijden of om hem in ieder geval met een zo kort mogelijk stuk lijn op te zadelen. Verder vis ik bijna enkel nog met dat safety helicopter systeem. Klote HSV's met hun kortzichtige brasem cultuur...FUCK YOU ALL!!! :evil:
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

06-07-2011 19:01

Hey Neef,

Sla je nu niet een beetje de plank mis???

Ik ben het best eens met je hoe een obstakelrijk water bevist hoort te worden.

Maar als een hsv bepaalde regels heefd, dan vind ik dat we onze visserij daar maar op moeten aanpassen en niet zomaar de hsv zijn regels. Er zijn nu toch echt systemen waar zeer verantwoord mee gevist kan worden en als mensen dan toch zo nodig die bijna niet te bevissen obstakels wil bevissen dan moeten die maar gaan zwemmen als de vis zich vastzwemt.

Maarja dat zal helaas wel niet gebeuren met de vele vissers die tegenwoordig kosten wat het kost een vis willen vangen zonder al nagedacht te hebben of die wel te landen is zonder problemen.

Om maar niet te spreken over de meest vage rigs waar tegenwoordig mee op obstakels gevist word.

GR Remko
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

06-07-2011 19:52

Nee Remco ik sla de plank niet ms en ik verspeelde die vis niet omdat ik tegen een obstakel viste maar omdat die vis er tijdens de dril inzwom. Jij let ook nooit op he ouwe vetkuif. Ik viste wel in de buurt van een ander obstakel (ver weg van de verspeel plek) maar hier kunnen de vissen zich niet zomaar in vastzwemmen, viste hier trouwens ook meters vandaan. Behalve dan als je in de boot zit met je hengel en de vis zich al gehaakt heeft voor je bij de kant bent maarja, dat komt ook nooit voor. Zeker niet op zo'n water.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
derk zegers
Berichten: 146
Lid geworden op: 06-07-2003 02:00
Locatie: Nederland

06-07-2011 21:55

Ik sluit me er toch bij aan dat een weerhaakloze haak veel schade aan kan brengen. Helaas al bij meerdere karpervissers gezien dat de haak meerdere malen losschiet en zich daarna prikt op de vreemdste plekken in en buiten de bek.

Blijf toch een voorstander van (micro) weerhaken. In mijn ogen nog steeds het beste alternatief.
Friso kater
Berichten: 12
Lid geworden op: 25-03-2010 18:41
Locatie: Onder fox plu...

06-07-2011 22:03

Pak anders een klauwhaak en vis dat in combinatie met een schocker systeem.
Klauwhaak is natuurlijk niet altijd de relaxte haak voor de inhaking, maar als hij zit dan zit hij.

Gr Friso
Koen de Been2
Berichten: 331
Lid geworden op: 19-09-2009 17:37
Locatie: Brabant

06-07-2011 22:30

Dat kan jongens.

Ik haalde in mn eerdere bericht al aan dat ik liever de aanzwemroute neem dan dat ik dicht bij een obstakel vis.
Met volle verstand? Ikke? Gelukkig wel, anders had ik die foto ook niet geplaatst, dan zal ik mn eigen ruiten toch ingooien?

:wink:
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

07-07-2011 00:29

Posting verwijderd om persoonlijke reden.

Karpergroet,
Willem :wink:
Laatst gewijzigd door Wim Baans op 08-07-2011 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-07-2011 07:50

neem je goeie argumenten en stap naar je bestuur. Geen probleem.

Is btw ook imago verbetering. Wordt nog eens heel modern dat viswelzijn gedoe...

WP,

Wel toevallig dat mijn experimenten met een weerhaakloze haak elke keer op een mini drama uitlopen.

Toeval?

Ik weet het niet.

Ander voorstel.

maximale visafstand 125 meter. Bij ontrole: lijn markeren. binnen draaien en werpen. sheelt het meer dan 10 meter eur 100 per meter meer boete plus spullen verbeurd.

Ook kut.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

07-07-2011 09:13

Uhm, iek ben van mening dat men beter toch met een weerhaak/ micro weerhaak/ weg geknepen weerhaak, kan vissen! In deze tijd van het hakken en zagen van de vis, ipv. het fatsoenlijk drillen van de vis, het juiste omgang van de slib van de molent! Ben iek van mening dat weerhaakloos, meer weg is gelegt, voor de toch ietwat ervaren vissert, dan nog gaat mijn voorkeur uit naar de weerhaak, er is niks onvoorspelbaarder als een karper in het water (taluds/ obstakels/ draaien tijdens de dril/ in versneld tempo terug zwemmen). Aangezien, als men weerhaakloos vist, moet men ten alle tijde het contact met de karper proberen te behouden, dit bevordert naar mijn mening weer het hakken & zagen! Ook ben ik van mening dat, tijdens de dril bij het minst geringe contact/ druk verlies, op de onderlip van de karper, de weerhaakloze haak eerder zal gaan kruipen in de bek van de karper. En dus meer schade zal aanrichten!

Klaas, is die maximale visafstand, is dat 1 hengel naar rechts en 1 hengel naar links? Of dan ook de verplicht met de top mee gevist?? :wink:

mvg.
Gebruikersavatar
carl noyons
Berichten: 30
Lid geworden op: 27-08-2007 14:35
Locatie: Zandvoort
Contacteer:

07-07-2011 09:25

Visje van afgelopen nacht


Afbeelding


Jammer genoeg met de zelfontspanner. :(

Mvg

Carl
Gebruikersavatar
piet meer
Berichten: 13
Lid geworden op: 21-06-2011 17:13
Locatie: De Westereen

07-07-2011 10:21

robert smith schreef:Uhm, iek ben van mening dat men beter toch met een weerhaak/ micro weerhaak/ weg geknepen weerhaak, kan vissen! In deze tijd van het hakken en zagen van de vis, ipv. het fatsoenlijk drillen van de vis, het juiste omgang van de slib van de molent! Ben iek van mening dat weerhaakloos, meer weg is gelegt, voor de toch ietwat ervaren vissert, dan nog gaat mijn voorkeur uit naar de weerhaak, er is niks onvoorspelbaarder als een karper in het water (taluds/ obstakels/ draaien tijdens de dril/ in versneld tempo terug zwemmen). Aangezien, als men weerhaakloos vist, moet men ten alle tijde het contact met de karper proberen te behouden, dit bevordert naar mijn mening weer het hakken & zagen! Ook ben ik van mening dat, tijdens de dril bij het minst geringe contact/ druk verlies, op de onderlip van de karper, de weerhaakloze haak eerder zal gaan kruipen in de bek van de karper. En dus meer schade zal aanrichten!

Klaas, is die maximale visafstand, is dat 1 hengel naar rechts en 1 hengel naar links? Of dan ook de verplicht met de top mee gevist?? :wink:

mvg.


Observaties van mijzelf geven aan dat vissen zonder weerhaak absoluut niet meer schade toebrengt aan onze vriend.
Juist het contact houden voorkomt het " lopen" van een haak

Daarom vis ik nooit boven de 75 meter afstand, extra " druk" e.d zijn veel erger, vissen met bv gevlochten lijn e.d

Geef mij maar zonder weerhaak wie nog barbless Penatrator2 heeft liggen en eraf wil kan mij wel PM'en

Overigens ben ik het eens met de stelling dat haken zoals die " piggyback" verboden moeten worden
2x Megatron 12ft 2lbs - Shimano USA 4500B
Fox micron MX
nj beuvink
Berichten: 184
Lid geworden op: 09-06-2008 14:28
Contacteer:

07-07-2011 13:08

mooi spiegeltje Carl!

lekker ontopic dit haha, open dan ff een topic weerhaakloze haak en obstakelvissen, oneu die bestaan al :oops:
Mvg, Nick Beuvink

www.redlabelbaits.nl
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

07-07-2011 13:16

.
Laatst gewijzigd door Frank Huisman op 10-07-2011 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

07-07-2011 13:46

@Willem en anderen

Wanneer de druk constant kan blijven maakt wel of geen weerhaak volgens mij geen verschil. Juist als de druk wegvalt (met een boot achter de vis aan, of het water in moeten met je waadpak, vissen met vastlood-systemen en kopschudden, etc) zal in mijn ogen een weerhaakloze haak sneller los kunnen komen en bewegen. Eventuele schade hangt volgens mij dan weer heel erg af van de plaats van haking (zacht of hard gedeelte) of de hardheid van de bekken in het algemeen.

Maar mijn reactie was er meer op gericht om aan te geven dat het gebruik van een weerhaakloze haak geen (!) vrijbrief kan of mag zijn om alsnog tegen obstakels aan te vissen (2 van de 7 vissen, bijna 30% dus, verliezen door lijnbreuk(!) is heel erg veel als je het mij vraagt). Ik moet eerlijk bekennen dat ik in 80% van de gevallen ook weerhaakloos vis (platgeknepen, echt weerkhaakloze haken zijn mij iets te glad). En dat in alle vormen van visserij (vooral bij roofvissen met dreggen aan de plug zou ik nooit anders willen). En dat doe ik eigenlijk niet met het idee dat bij verspelen de vis de haak sneller kwijt is (want ik betwijfel een beetje of dat zo is), maar vooral om veel minder schade te maken bij het onthaken van de vis (ik onthaak de vis het liefste in het net, als de vis nog in het water ligt.. probeer dat maar eens met een haak met weerhaak).

Maar puur theoretisch bekeken zal een haak zonder weerhaak gemakkelijke rmoeten gaan lopen in een vissenbek. Wat weer typisch is (en zo leuk aan onze hobby) is dat mensen die in mijn ogen erg actief en serieus met hun hobby bezig zijn, totaal tegenovergestelde ervaringen hebben. Zo blijft onze hobby toch weer geweldig (en laat alle niet-vissers maar lullen, over dat saaie ouwemannengedoe ;-)).
Laatst gewijzigd door Martijn van Ierland op 07-07-2011 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

07-07-2011 14:06

Frank,

Geef mij is een goede reden (nee, nog beter, OVERTUIG MIJ EENS DAN) om over te stappen als ik:

1. Nooit wonden heb bij de vis
2. Nooit uitgescheurde bekken heb
3. Zelden een vis verspeel
4. En als ik zonder weerhaak vis, het gros verspeel door verschillende omstandigheden, waaronder slap vallen van de lijn en niet altijd druk kunnen houden (vis gaat als een malle rechtdoor, stopt en draait zich ineens om, raar MAAR WAAR)

Zolang ik geen schade berokken, vind ik het zo goed.

Maar mensen, laten we even een nieuw topic openen, want zo vervuilen we het topic behoorlijk
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

07-07-2011 14:07

heren nj heb gelijk ga in het juiste topic verder gaarne :D
nice fish carl.
ooit gaat het goed met de zelfontspanner.
nog geen statieffie zeker?
Vis is vis
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

07-07-2011 14:18

robert smith schreef:Uhm, iek ben van mening dat men beter toch met een weerhaak/ micro weerhaak/ weg geknepen weerhaak, kan vissen! In deze tijd van het hakken en zagen van de vis, ipv. het fatsoenlijk drillen van de vis, het juiste omgang van de slib van de molent! Ben iek van mening dat weerhaakloos, meer weg is gelegt, voor de toch ietwat ervaren vissert, dan nog gaat mijn voorkeur uit naar de weerhaak, er is niks onvoorspelbaarder als een karper in het water (taluds/ obstakels/ draaien tijdens de dril/ in versneld tempo terug zwemmen). Aangezien, als men weerhaakloos vist, moet men ten alle tijde het contact met de karper proberen te behouden, dit bevordert naar mijn mening weer het hakken & zagen! Ook ben ik van mening dat, tijdens de dril bij het minst geringe contact/ druk verlies, op de onderlip van de karper, de weerhaakloze haak eerder zal gaan kruipen in de bek van de karper. En dus meer schade zal aanrichten!

Klaas, is die maximale visafstand, is dat 1 hengel naar rechts en 1 hengel naar links? Of dan ook de verplicht met de top mee gevist?? :wink:

mvg.


Hier kan ik geen touw aan vast knopen Joe Carioca :lol:
M.v.g Stef Jansens
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

07-07-2011 14:38

Jan Willem Hilverts schreef:1. Nooit wonden heb bij de vis

Maar mensen, laten we even een nieuw topic openen, want zo vervuilen we het topic behoorlijk


Oke.. Laatste reactie, want je hebt gelijk. Dit topic is hier niet voor, maar bevuilen vind ik ook wat overdreven (ik vind het namelijk een erg interessante en inhoudelijk sterke discussie).

Maar wat ik wilde zeggen: leer mij eens hoe je een vis kunt haken zonder een wond te maken? ;-)
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

07-07-2011 15:16

Speciaal voor steffie, naar mijn mening is de karper in het begin van de dril onvoorspelbaar, helemaal als het om wat zwaardere karper gaat, kanaal/ rivier karper, laten je tijdens run al helemaal werken! In ieder geval, gaf alleen maar hoe goed men ook drilt, gaat niet altijd zo als men wilt!
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

07-07-2011 18:17

Hey Barnas weet je wat nou het probleem is, ik word geroyeerd als lid als ik die boot nog eens meeneem.
En ik ben nog lang niet klaar daar.
Ook mijn argument dat ik hem anders half opgeblazen in mijn auto leg en dan in geval van nood snel kan bijblazen werd beantwoord met...geroyeerd!.
We zullen zien of ik me eraan KAN houden, ik ga geen lijnen vanaf de kant kapot trekken als ik denk dat er nog een vis aan zit en niemand kan mij verbieden een boot in mijn auto te hebben, dan maar een kat en muis spel.
Ooh en Barnas, wel een voerboot en een vergunning voor drie hengels he...dat is zo fijn he 3 hengels.
Watertje zit met 3 man vol, als je ze dan met 2 niet gevangen kan krijgen vang je ze met 3 of 33 ook niet (vind ik)
Maargoed ik wil nog 1 ding zeggen en dan stop ik met mijn rechtvaardige geklaag...

Afbeelding

ZO'N PET WERKT ECHT!!! :lol: :lol: :lol:
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

07-07-2011 20:04

Hey Barnas, en Neef,

Nee ik ben geen heilige ook ik vis soms waar het niet mag, of gebruik een boot als het eigenlijk niet mag.
Maar das niet het punt wat ik wilde maken.

Maar het lijkt voor vele wel een vrijbrief om als die boot er ligt dan maar op de meest bizarre manieren te vissen. En dat gaat mij gewoon te ver. Als je op obstakels vist moet wel heel het systeem aangepast worden zodat je eerst veilig die vis kan weg sturen naar een veiligere zone.

En daar gaan best wel veel mensen de mist in, veel jongere of net beginnende vissers zie je dat dan nadoen zonder precies te weten hoe en wat. Wat ook niet gek is want zij zien dat er op die manier wel vis word gevangen maar zien niet geheel hoe dat tot stand komt helaas.

Daarom vind ik het op de vaak wat kleinere wateren juist wel goed dat de hsv dan die boot verbied.

Jullie willen toch ook puntgave vissen blijven vangen in de toekomst?

Of gaan we straks allemaal vissen op vissen met de namen parkito, croky, de papagaai etc etc, Ik erger me nu al te vaak aan die engelse dvd's en magazine's met vissen van die dayticket wateren.


GR Remko

En Neef dat opoepetje verbergt die lelijke kale kop niet hoor :D :D :D