Sessie Verslagen

Forumregels
Foto's in deze rubriek kunnen door Karperwereld Online gebruikt worden voor de foto van de maand verkiezing.
Plaats reactie
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

07-09-2007 21:18

edit

sorry, foto's al geplaatst, maar verslag moest nog komen. :-?
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

09-09-2007 10:27

Ik ken het water niet jovani.
kom namelijk niet uit zuid holland. :lol:
Gebruikersavatar
Jovani Giljam
Berichten: 162
Lid geworden op: 20-08-2006 21:34
Locatie: Rotterdam

09-09-2007 14:11

Ruben vd Worp schreef:Ik ken het water niet jovani.
kom namelijk niet uit zuid holland. :lol:




Haha ! bijdehand :P
Afbeelding
http://www.kgb-baits.nl

groot, groter, grootst...
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

09-09-2007 14:59

ik kom wel uit zuidholland, maar de foto's zeggen me niets, maja mss heb ik wel aan de andere kant van het water gezeten ofzo :P

welk watertje is het dan jovani?
dennis van vliet
Berichten: 435
Lid geworden op: 11-07-2006 12:26
Locatie: Zuid-Holland

09-09-2007 15:31

welk water zou dat nou zijn :lol: :lol:

maar evengoed ik zie wel 3 hengeltjes staan jovani. :wink:
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

10-09-2007 16:39

Leuk om alle sessieverslagen te lezen!

Ik zal ook eens 2 sessieverslagen neerzetten;

Dinsdag 4 september, een vrije dag.
Sinds kort heb ik mijn rijbewijs, dus ik wilde maar wat graag mijn (karper) horizon verbreden.
Met mijn oude vw polo'tje scheurde ik richting zwolle, hier wilde ik gaan pennen op wat stadswatertjes. Ik verwachtte geen vis, maar ik wilde gewoon een beetje rondkijken, oriënteren wat de stad te bieden heeft.

Op de terugweg reed ik langs een stek aan de ijssel, waar ik 2 kg boilies verspreid gevoerd heb. Het is een lang soort kanaal dat evenwijdig met de ijssel loopt, en directe verbinding heeft met de ijssel.
Hier wilde ik een nachtje pakken.
De dag erna kwam ik rond een uurtje of 8 aan op de stek. Het kamp(je) was in een half uurtje opgezet, en ik genoot van de stilte om me heen.

Vrij snel werd ik gewekt door een brasem, die met keiharde 20mm boilies geen probleem bleek te hebben. ook 25mm bollen bleken erg geliefd. Ik kreeg dus weinig nachtrust, en heb uiteindelijk een stuk of 8 mooie, gezonde brasems gevangen. "misschien kom ik nog eens terug met de feeder".
S'nachts werd ik ineens wakker terwijl het abnormaal licht om me heen was. Ik snapte er niets van. Na een paar seconden werd me duidelijk dat iemand me in het gezicht scheen met een zaklamp. Vaag werden 2 gestaltes bij mijn plu'tje zichtbaar. Ineens zag ik dat ze allebei 2 M-16 machinegeweren om hadden hangen, en ik was klaarwakker. Het bleken 2 militairen te zijn van het naburig oefenterrein, die kwamen kijken wat die auto midden in de nacht op de dijk deed. 8)

Afbeelding
"het is er relaxed, rustig vissen" (blanken)


Zondag 9 september.
Ik zit s'avonds om een uurtje of 7 aan het water. Ik heb een kilo'tje boilies gevoerd, en mijn hengels staan in het water, als er een maatje van me langskomt. Ik staak verder opbouw-werkzaamheden en drink gezellig een biertje. Het opbouwen duurt verder toch nog maar een kwartiertje, dus het heeft geen haast.
De stek heb ik 2 avonden lang voorzien van 2kg boilies per avond. Op dit water met een redelijke hengeldruk, heb ik een miniscuul doorgangetje in het riet gevonden. Als ik hier en daar wat riet opzij buig, en hier en daar wat wegknip, zit ik er prima. Een paar honderd meter verderop is een komplete rietkraag van 3 meter breed, over een oeverlengte van 10 m. compleet weggekapt door vissers. De plaatselijke bewoners, mensen die de honden uitlaten, schijnen daar geen probleem van te maken.

Afbeelding
verborgen tussen het riet staan de hengels, met waadpak makkelijk bereikbaar.

Afijn, na een biertje of 2 gaat mijn maatje er weer vandoor, en de eerste karper is alweer binnen. Een klein schubje van een pond of 10 mag zonder foto direct weer weg.
Ik lig net een half uurtje op 1 oor, wanneer mijn optonic begint te horten en stoten. ik denk meteen aan een brasem, maar ineens knalt de hengel ervandoor. Ik spring op, en grijp de hengel van de steun. met de hengel in 1 hand, wurm ik me in mijn waadpak, en loop het water in, tot het einde van de rietkraag. Hier kan ik de vis rustig uitdrillen, die een oude bekende blijkt te zijn. Niet alleen heb ik deze vis al eerder gevangen, het is ook nog eens de lelijkste vis van het water! Een maat van me had de vis ook al gevangen, een week nadat ik 'm voor de eerste keer had. Een erg makkelijke vis dus, want op dit water zwemmen toch een stuk of 100 karpers rond.

Afbeelding
de lelijke, gebochelde vis, met kapotte vinnen is een vaste klant.
Deze vis is niet door vissers zo toegetakeld, er zwemmen nogal wat van zulke spiegels rond. later hoorde ik dat ze met netten bijeen gevist zijn, waarna ze hier uitgezet zijn, en ze beschadigd zijn door de netten. of dat zo is weet ik niet, feit is dat een groot deel van het bestand nogal gehavend is.

Na weer 2 schubkarpertjes van een niet denderend formaat, die beide in het water onthaakt zijn, krijg ik weer een run. Het gekke is dat alle runs tot nu toe van de rechter hengel kwamen, beaasd met een boillie van eigen fabrikaat. De andere optonic zwijgt de hele nacht.
Deze vis doet goed z'n best, en de dril duurt langer dan gemiddeld. Ik weet het gevecht in mijn voordeel te beslechten, en kan het net onder weer een mooie spiegel schuiven. De spiegel blijkt 19 pond te wegen, een erg mooie vis.

Afbeelding
Een mooi schubbenpatroon, hij deed goed z'n best

Hierna heb ik wederom 2 schubkarpertjes gevangen, en wederom op de rechterhengel.
S'ochtends heb ik vrij vroeg opgeruimd, de score bleef dus 5 schub's en 2 spiegelkarpers. Op zich geen slecht resultaat op dit water, maar helaas bleven de echt grote spiegels uit. Ik heb het idee dat ik door het vrij stevig voorvoeren veel kleinere vissen op de stek getrokken heb, waardoor de grotere de drukte meden.
Genoeg stof tot nadenken weer, en misschien een nieuwe theorie om de volgende keer in de praktijk te brengen??

groeten tim
Laatst gewijzigd door Tim Schless op 10-09-2007 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

10-09-2007 17:07

misschien wat verspreider voeren?
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

10-09-2007 17:20

Ik had mijn linker hengel in een doorgang, vrij compact. en de rechter hengel op het wijd, waar ik heel erg verspreid gevoerd had. hier kwamen juist alle runs vandaan. de eerste paar vissen viste ik met een pva kousje met boilie kruim, daarna gewoon een enkele boilie. maar de runs bleven net zo snel komen, en op de compacte stek bleef het stil.. :-?
Beetje omgekeerde wereld he? :o

gr, tim
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

11-09-2007 16:53

omgekeerde wereld ja,
en heeeeeel gek water!!!
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

11-09-2007 16:56

ik wist niet dat er zulk mooi water op terschelling bestond :o
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

11-09-2007 22:22

janieck spithoff schreef:ik wist niet dat er zulk mooi water op terschelling bestond :o


De ijssel loopt niet door Terschelling. Grapjas.
vr gr peter
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

11-09-2007 22:23

janieck spithoff schreef:ik wist niet dat er zulk mooi water op terschelling bestond :o


Iets beter lezen Janieck!
Regelnummer 5 geeft al een kleine tip van de sluier.
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

18-09-2007 19:53

Na een periode van 10 maanden waarin ik in een grote visdip zat met totaal geen zin meer om te vissen, en als er al een beetje zin was, ontbrak de zin om de moeite te nemen om weer is te gaan.
Was het nu eindelijk weer zover, het bloed stroomde weer en het vissen moest echt weer gaan gebeuren.
Het is immers al september en ik heb nog geen karper vast gehouden dit jaar.
Thuis werd er weer meer en meer gepraat over het vissen en mijn vriendin had na een bepaald moment genoeg verhalen gehoord over het vissen en zei in een opwelling dat ze dat wel eens mee wou maken.

Mijn plan werd dus direct gemaakt en zag er als volgt uit:
Aangezien er met de auto naar het water gegaan moest worden gegaan vroeg ik mijn vriendin heeeeel lief of ze mij wou brengen op vrijdag na mijn werk om dan vervolgens de auto mee terug te nemen om zaterdagmiddag na haar werk, weer terug te kunnen komen, om een nacht mee te maken, dit vond ze een prima plan!
Kortom ik zou dus 2 nachten gaan zitten en mijn vriendin zou 1 nacht meekomen, perfect gewoon!

De spullen werden gekocht, de boillies gedraaid, de datum geprikt!

Na een mooi verhaal op mijn werk te hebben verteld hoefde ik een vrijdagavond niet te werken en kon om half 5 weg van het restaurant, vlug naar huis om de ingepakte auto te pakken en naar het water te rijden.
Mijn meisje bracht me zoals afgesproken naar het water en nam daarna de auto mee terug.

Het gesleep kon weer beginnen, na een flink stuk wandelen kom ik aan op de stek die ik in gedachten had, en tot mijn verbazing zit er iemand te vissen :o
Snel word een andere stek gekozen en een flink stuk word terug gelopen.
Anderhalf uur later staat alles op, liggen de hengels in en begin ik mijn eten klaar te maken.
Tijdens het eten beginnen vissen al te rollen op de 2 aangevoerde stekken dus voor het gevoel kon het niet lang meer duren.
Toch moest ik nog tot half 11 wachten op een aanbeet, maar afin mn eerste run van het jaar en direct een leuk gevecht.
Na een mooie strijd ligt de eerste vis op de mat en herken ik direct als een vis die ik 2 jaar eerder voor het laatst ving op een veel lager gewicht, de vis is in 22 maanden 7.5 pond aangekomen en ziet er prachtig uit.
Afbeelding

Foto's worden gemaakt en de vis word terug gezet.

Later vang ik nog een spiegel in eerste instantie herken ik de vis niet, maar na een uurtje te hebben liggen denken schiet me een vis in gedachte en na vergelijken blijkt ook dit dezelfde vis te zijn, en ook op een veel hoger gewicht dan het jaar ervoor binnen 12 maanden 6.4 pond aangekomen.
Het gaat goed met de vissen zo te zien:
Afbeelding

's nachts verspeel ik 2 vissen, 1 schiet los de ander gaat na de aanslag zeer hard over het talud naar beneden waardoor de lijn kapot schuurt over de mosseltjes.

De ochtend begint prachtig met een heerlijk zonnetje in mn gezicht en ineens weet ik weer waarom ik vissen zo heerlijk vond!

Na een paar lekkere bakjes oploskoffie en een gebakken eitje met bacon krijg ik weer een volle run, maar na een gevecht van een minuut of 10 waarbij ik de vis nog niet gezien het schiet ook deze vis los, erg vreemd aangezien alles pico bello in orde is en de haak nog steeds vlijmscherp.

Een maatje van mij komt me opzoeken en we zitten zo een uurtje of 2 te praten over van alles en nog wat.
Zo komt ook de grootste vis van het water aan bod en minuten lang word hier uitvoerig over gesproken.
Deze vis heb ik helaas nog nooit mogen van in de 4 jaar dat ik op het water vis, waar anderen de vis 4 keer per jaar weten te vangen !!! :o :roll: :o
De vis is een paar maanden geleden voor het laatst eruit gekomen en vandaar dat ik een goede kans zou kunnen maken om deze vis eindelijk te kunnen vangen.
Helaas was de stek waar de vis het meest word gevangen bezet en de precieze stek waar ik zit, is de vis nog nooit uitgekomen mijn kans op deze vis was dus erg klein en eigenlijk zo goed als niet aanwezig.
Maar daar ging het mij ook nu niet ik was gewoon weer eens lekker aan het vissen en het voelde magnifiek weer!
Na was koffie gaat mn maatje weer op huis aan en zal ik nog een paar uur moeten wachten voor mijn vriendin er zal zijn.

Het is al enige uren erg rustig op het water en de aanbeten laten onverwachts wel erg lang op zich wachten......
Dan toch eindelijk rond half 3 's middags krijg ik een fluiter en de hengel word opgepakt.
Aangezien ik mijn lijnen uitloop en toch wel op een 150 meter afstand lig op iets dieper water, lijkt het alsof de vis zich rond 1 van de schaars aanwezige obstakels in het water heeft vast gezommen.
Na flink trek werk komt de vis toch los en begin de strijd, enige minuten later wil de vis achter een paar palen langs onder de zwemboeien van het water door, en dit begint hem aandig te lukken.
Stuntelend probeer ik met 1 hand mijn waadpak aan te trekken en met 1 hand de hengel strak te houden.
Na enig gestuntel zit ik in mijn waadpak en spring snel in het water om mij naar de vis te spoeden.
Eenmaal aangekomen haal ik mijn hengel onder de boeienlijn door en sta ik op borst hoogte een meter of 6 van de vis verwijderd een strijd te voeren.
De vis gaat constant heen en weer onder de lijn en om de palen, waar ik hem natuurlijk steeds volg.
Plots laat de vis zich zien in zie ik dat het een knappe schub is, ik begin te hopen maar weet eigenlijk beter.
De vis blijft de strijd aangaan en ik sta op ZIJN niveau dus enigzins in een iets zwakkere positie dan hijzelf, anderzijds heb ik de hengel in mijn handen en hij MIJN haak in zn lipje!
Eindelijk krijg ik de vis naar iets ondieper water toe waardoor ik meer en meer macht over de vis kan krijgen, gedurende een minuut of 10 sta ik vervolgens een vis af te drillen die niet verder dan 3 meter bij mij verwijderd is maar ik niet in het net krijg de vis is gewoonweg nog niet klaar voor het scheppen.
Tot 2 maar toe probeerd de vis zelfs tussen mijn benen door te zwemmen, en ik moet zeggen dat het toch wel een hele brute ervaring is om een vis op gelijk niveau kwa water af te drillen.
Diverse keren krijg ik de vis te zien maar ik herken deze niet, meer en meer zie ik ook in dat het een zeer knappe schub is, zou het dan toch . . . . ?
De strijd duurd voort en vis vis geeft niet op, steeds verplaats ik mijzelf naar ondieper water waardoor ik de vis keer op keer makkelijker kan keren en 'over de kop' kan laten gaan, na nog een flink aantal sterke vluchtpogingen word de strijd in mijn voordeel beslist en kan ik de schub scheppen.
De blik word geworpen, en ik herken de vis als de grootste van het water.
Ik besef mij dat ik deze vis nu dus ook eindelijk op de mat heb, en dat in een jaar waarin ik kwa visserij niets heb uitgevoerd, een enigzins dubbel gevoel hou ik hier dus aan over, maar goed een stukje beloning voor de jaren ervoor denk ik dan maar ??!
De vis word gewogen en zit niet iets boven z'n zomer gewicht, maar nog lang niet op het gewicht waarop een kennis van mij deze vis de laatste keer wist te vangen, afin snel word alles klaar gezet om even wat foto's te maken.
Afbeelding
Afbeelding
Eindelijk is ook deze vis bij mij geweest en ben ik even heel erg gelukkig.

's middag vang ik nog een kleine vis en een paar uur later arriveerd mijn vriendin.
Eten word gemaakt en onder het genot van een platic bekertje vino bianco nuttigen wij onze oplospasta :wink:
Alles word weer klaar gemaakt voor mijn 2e nacht waarin ik verwacht mijn vriendin te kunnen verbazen met een paar mooie vissen, helaas valt alles na de laatste vangst helemaal stil en komen er alleen nog 2 brasems en een mega voorn uitvandaan

Ach ja verder was het wel genieten hoor :
Afbeelding

Mn vriendin vond het dusdanig jammer dat ze alles meemaakte behalve het vangen van karper dat zij een volgende keer weer meegaat 8)
Das lekker warm 's nachts :wink:


Heren ik heb wat gemist de afgelopen 10 maanden, daarintegen heb ik mijn zin wel weer terug gevonden dus was het me het wel waard.

Ik groet u allen :D
Gebruikersavatar
Nick Spiertz
Berichten: 199
Lid geworden op: 03-06-2005 00:38
Locatie: Limburg
Contacteer:

18-09-2007 20:19

Dat is een flinke schub 8)
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

18-09-2007 22:04

Mooi verhaal hoor Bart-Jaap...

10 maanden niet vissen is best een lange tijd... super verhaal en superskub... ( andere vissen ook top overigens hoor )

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
henk kostense
Berichten: 467
Lid geworden op: 14-10-2004 19:31
Locatie: Almere

18-09-2007 23:26

Toppie Bart Jaap, nette vissen man.
groetjes henk
Gebruikersavatar
pieter jan vd berg
Berichten: 449
Lid geworden op: 03-07-2006 11:50
Locatie: Barneveld
Contacteer:

21-09-2007 20:26

Mooie schub Bart-jaap :o :o

Mvg,

PJ :wink:
Beter 1 karper in de hand, dan 10 in het water....
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

22-09-2007 09:34

Dank, Dank!

Zie even het verschil tussen de de spiegel van een jaar terug en van nu

04-09-06
Afbeelding

14-09-07
Afbeelding
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

22-09-2007 11:07

hey kerel,

welcome back 8)

mooi verslag en een erg mooie skub!

we spreken elkaar!

grtz
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

22-09-2007 15:01

WTF? Hij heeft haar gekregen? Een vriendin? Straks gaat ie ook nog zeggen dat ie' een sociaal leven heeft? :lol:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

29-09-2007 16:35

Niet TE hard van stapel lopen Kevin! 8)

Mooi om te lezen en vooral te zien dat je de smaak weer te pakken hebt. En wat een lekker begin met zulke vissen zeg! Je bent het nog niet verleerd BeeJay!
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

14-10-2007 17:29

Gisteren 14:00 precies ben ik vertrokken naar Gerard Brondijk, om voor het eerst te gaan nachtvissen. Eenmaal aangekomen op de stek bouwen we ons tentenkamp op. Nouja, tenten kamp? Dat van mij was eerder een wrak, maar dat maakt niet uit, ik kon er voor de helft inliggen.

Afbeelding

De eerste :lol:

14:50

Mijn hengels liggen erin, Gerard is nog bezig met zijn tent aan het opzetten.

15:30

Gerard heeft eindelijk zijn spullen in orde, maakt zijn hengels klaar en ook hij kan beginnen aan deze sessie.

Afbeelding

16:00

Janieck begint nu al honger te krijgen, dus we besluiten maar een hamburgertje te gaan bakken.

Afbeelding

17:20

Janieck besluit over te gaan op ander aas, hij voorziet zijn hair van 3 maiskorrels

17:35

Pieppieppiep!!! Volle fluiter! Een enorm sterke vis heeft zich gemeld bij janieck zijn hengel. Na een lange dril ligt deze mooie vis toch op het matje.

Afbeelding

Afbeelding

18:00

Janieck heeft weer honger, en begint aan zijn avondmaal, bonen met aardappeltjes en een stukje speenvarken.

19:00

Janieck heeft het eten voor bijde dagen opgegeten, waardoor er niets meer over is voor de volgende dag.

Afbeelding

Het begint al behoorlijk donker te worden, dus we besluiten er maar in te duiken, en radio'tje op nl elftal.

23:00

Het is erg stil in het water, Gerard slaapt, en we hebben nog geen tikkeltje beet gehad

12:00 tm 4 uur

We hebben een aantal keren beet gehad, maar niet overtuigend genoeg, janieck heeft er weinig van mee gekrengen, want hij lag heerlijk te pitten.

5 uur

Een volle fluiter op janieck zijn hengel. Deze merkt niets en slaapt gewoon door. Na 5 minuten zegt janieck tegen gerard, waar ben je in godsnaam mee bezig.

Jonge, schiet op, ik ben al 5 minuten een karper op jouwn hengel aan 't drillen :lol:

Afbeelding

6:30

Piep, piep, deze keer heeft janieck het wel opgemerkt, na wat stuntelen komt hij eindelijk uit zijn slaapzak. Helaas is hij net te laat, en bij het terugkeren na zijn tent merkt hij dat deze flink aan puin licht.

Afbeelding

Het is steen en steen koud, we duiken er allebij weer in en wachten tot het licht wordt.

7:30

Het is licht, het warmt wat op, maar we krijgen verder niet meer beet. Jammer maar helaas. Volgende week weer een sessie, en kijken of we dan wat meer succes hebben
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

14-10-2007 18:04

Ik geef het niet graag toe maar,

Janieck kan heel erg goed koken ! , Hij wist zelfs een suikerbiet te bereiden die we van een boer hadden gekregen.

Het is dan ook niet zo gek dat wij in 4uurtjes 190 gram butaan/propaan gas ophadden :lol:
KSN
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

14-10-2007 18:46

dat zal koud zijn geweest, op de grond slapen :o

maar mooie schub janieck
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

14-10-2007 18:56

Ja, dat doe ik ook never nooit meer :o :o :lol: :lol: Ik merkte het pas toen ik wakker was, volgende keer maar op de stretcher! :)
Mvg, Janieck