Verhalen...

Forumregels
Foto's in deze rubriek kunnen door Karperwereld Online gebruikt worden voor de foto van de maand verkiezing.
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

07-11-2006 18:16

piksjur iz toe biggg
heel je tekst wordt uitgerokken waardoor ik de hele tijd moet scrollen en dat leest niet lekker ;)
Rene Treffers
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29-04-2006 19:51
Locatie: Voorhout

07-11-2006 18:16

is veranderd! :wink:
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

07-11-2006 19:34

Robert een mooi en herkenbaar verhaal. Spullen zijn er soms (helaas) om vergeten te worden. Jij kan er in ieder geval wel een positieve wending aan geven om een verhaal ervan te maken! (top!)

Rene! Super! Nieuw water goed begin. Leuk dat iedereen steeds meer gaat schrijven. Lees en schrijf plezier. Zo leren we elkaars passie nog meer te begrijpen en leren we ook hoe de ander vist.

Keep up the good work!
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

11-11-2006 19:30

11 november 2006. Dit is de dag waarop het moet gebeuren. Het weer is goed. Een harde wind waait recht over het water en de temperatuur is redelijk hoog. Nu moeten de vissen op het ondiepe water toch nog wel voor één keer los gaan… Vorig jaar wisten we tot half november ook nog regelmatig een vis te vangen, waaronder een mooie spiegel.

Afbeelding
Vorig jaar wisten we regelmatig een vis te vangen

Zoals ik al verwacht had is het water totaal uitgestorven. Dit is elk najaar het geval. In het voorjaar zijn er in het weekend regelmatig 15 tot 20 vissers aanwezig. In het najaar is iedereen echter verdwenen, opgelost in het niets.
Dat komt goed uit, nu kan ik op mijn favoriete stek gaan zitten. De zandbank die hier midden in het water ligt moet nog wel een vis op kunnen leveren.
Na twee uur wordt de waker tegen mijn hengel aan getrokken en blijft dan stil hangen. Beet! Ik pak de hengel en verwacht dat de vis weinig weerstand zal geven. Het water is immers al behoorlijk koud. Maar het gaat anders dan verwacht. De vis neemt een onstuitbare run. Vele meters lijn worden van de spoel getrokken. Als ik de vis weet te stoppen zwemt de vis langzaam naar links. Af en toe weet ik een meter lijn te winnen, maar de vis zal de takken aan de linker kant nog gemakkelijk kunnen bereiken. Vlak voor de takken verandert de vis van gedachte en komt mijn kant op gezwommen. In het heldere water zie ik een gele schim zwemmen. Het is een mooie schub, waarschijnlijk haalt de vis de 25 pond wel.
Plotseling lijkt de vis helemaal panisch te worden. Hij neemt een run en springt helemaal uit het water. Wat een klap geeft dat op de hengeltop. Als de haak nog maar goed vast zit… Na een paar keer heen en weer zwemmen, komt de vis naar de oppervlakte en begint hard met zijn kop te schudden. Het gevolg laat zich raden. De haak schiet los…
Ik besluit de hengel snel op nieuw in te werpen. Ik heb immers nog de hele middag te gaan. Er komt heus nog wel een vis. Nadat allebei de hengels weer op hun plaats liggen kan het wachten beginnen. De uren verstrijken. Hoop begint plaats te maken voor twijfel.

Afbeelding
Hoop maakt plaats voor twijfel

Twijfel maakt plaats voor de gedachte dat ik de enige kans voor vandaag verprutst heb. De tijd komt dat ik weer naar huis moet gaan. Teleurgesteld laat ik het water achter me. Zal er dit jaar nog een nieuwe kans komen? Ik hoop het, maar elke dag die verstrijkt brengt ons dichter bij de naderende winter. De tijd van rust, waarin de vissen bijna niet te vangen zijn…

Jan-Willem Kroon
Run to the water.....
Rene Treffers
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29-04-2006 19:51
Locatie: Voorhout

11-11-2006 19:35

Jammer dat je die vis verspeelde maar wel leuk verslag! :wink:
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

12-11-2006 12:27

Mooie spiegel!!!!
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

13-11-2006 17:31

Dankjewel!

Ik had trouwens nog een flinke blunder. Dit had ik niet in het verslag gezet omdat het dan een te complex verhaal wordt, maar het is wel leuk om te vertellen.

Ik wilde mezelf eens verwennen met een lekkere warme maaltijd aan de waterkant. Dus ik had mijn kookspullen meegenomen, maar het belangrijkste was ik vergeten: EEN PAN :( .
Ik had verder maar een paar boterhammen bij me, veel te weinig om de dag mee door te komen. Toen bleek dat een boer enkele broden in het weiland had gegooid voor de koeien. Omdat ik toch moest eten heb ik toen maar van dat brood gegeten. Ik had dus weer heel veel geluk dat die boer net geweest was, maar ik voelde me wel net een zwerver die eet van het voer voor de beesten :lol: .
Maarja, de volgende keer zal ik mijn pan echt niet vergeten. Van je fouten leer je he!

Groeten JW
Run to the water.....
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

13-11-2006 17:37

Armoedzaaier :lol:

Wat zullen die beesten wel niet denken.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Stef Dijkstra
Berichten: 1106
Lid geworden op: 02-06-2006 18:38
Locatie: Twente

13-11-2006 18:39

Het is in deze wereld een strijd, in dit geval een strijd tussen JW en de koe.
"De een zijn brood, is de ander zijn dood!"
haha :lol:
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

13-11-2006 21:43

pas maar op dat je geen problemen krijgt met die dierenpartij :wink:
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

14-11-2006 10:40

Daar hebben we als vissers toch al zat problemen mee. Dan maakt dit ook niet meer uit he :P
Run to the water.....
Rene Treffers
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29-04-2006 19:51
Locatie: Voorhout

18-07-2007 21:44

Robert Lamboo schreef:Schop!

Vers van de pers:

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... 725#500725


Leuk verslag aleen jammer dat je niks gevangen hebt, Als ik jou was zou ik er gewoon wee rgaan zitten. :lol:
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

19-07-2007 09:33

ej robert, je verhaal doet mij denken aan een watertje in de veluwe 8) Ik was daar op kamp en je mocht in dat water niet vissen. In dat water zwommn echt super dikke vissen
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

22-07-2007 20:35

Vandaag ben ik vroeg opgestaan, om te beginnen aan de sessie van 2 nachten op de Foppeplas. De dag begon al slecht omdat mijn vismaat ziek was. Dan maar alleen dacht ik dan. Aangekomen op de Foppe zie ik 2 gasten op mijn voerplek! Ik vroeg aan de mannen of ze nog lang blijven. Na wat gepraat te hebben met de mannen ging ik maar weg, omdat de mannen net zijn begonnen en voorlopig niet weg gaan. Dan maar instant vissen in de tankval…


De spullen werden snel uitgeladen en opgezet. De rechter hengel werpte ik naar een boom en de linker tegen de rietkraag. Ik voerde wat boilies en partikels bij de rietkraag en onder de boom. Het wachten kon beginnen. Na een kwartier kreeg ik een aanbeet op de linkerhengel. De vis zwom naar mijn kant toe en ik dacht dat ik hem kwijt was. Het tegendeel bleek. Ik haalde snel in en ik voelde nog weerstand. Yes Yes Yes schreeuwde ik. Ik had wat te vroeg gejuicht, want de vis zwom in het riet. Gelukkig hielp de vis even mee door te spartelen waardoor de vis weer vrij kwam. De rest van de dril deed de vis bijna niks meer en kon ik op de mat een puntgave schubkarper verwelkomen. Ik heb de vis niet gewogen omdat de vis niet groot was. Ik schatte de vis een pond of 6. Gelukkig heb ik de vis niet gewogen wat tijdens het terug zetten kreeg ik weer een run. Wederom een vis van een pondje of 10. Snel de hengels voorzien van pva en het zooitje weer te water laten gaan. 3 uur later krijg ik weer een run op mijn linkerhengel. WTF? Mijn vrijloop ging niet uit. Gelukkig ontstond er geen pruik, maar de karper zat in de takken. Weer werkte de vis mee door te spartelen. Ik dacht dat het weer een kleine karper was, maar bij de kant bleek het een mooie vis te zijn voor dit slootje. De vis nam nog een run, maar even later kon ik de vis scheppen. Even wegen en meten. 29 pond(na aftrek van de weegzak) bij een mooie 93 cm. Ik weet zeker dat dit een van de topvissen van het water is. Ik dacht even de camera te pakken, maar die bleek ik zijn te vergeten. Ik heb altijd bewaarzakken bij mij, maar ook vandaag besloot ik deze niet te gebruiken omdat ik een fel tegenstander ben van deze dingen. De vis zet ik weer netjes terug waar ze thuis hoort, en onder genot van een frisdrank geniet ik van de vangsten van deze dag. Even later ruim ik alvast wat spullen op want ik besluit om naar huis te gaan. Ik mag namelijk niet alleen nachten. Niet dat ik daar commentaar op heb, want mijn dag is meer dat geslaagd. Net voor ik de hengels wil gaan opruimen krijg ik weer een run. Een (vrij)lange schubkarper van 91 cm was het resultaat. Dik was hij niet, maar zeer trots zet ik mijn torpedo schubkarper terug. Wow op 1 dag 2 topvissen vangen en nog eens 2 schitterde schubkarpers. Wat een topstek, zeker voor herhaling vatbaar!
Laatst gewijzigd door martijn zeij op 23-07-2007 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
romanootje lageweg
Berichten: 258
Lid geworden op: 21-02-2006 20:26
Locatie: den-haag

23-07-2007 15:01

leuk verhaal ook foto's ? :)
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

23-07-2007 15:04

tnxx t was mijn eerste verhaal. Nee geen foto's dat staat er ook in. K was mijn camera vergeten
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

23-07-2007 15:34

Martijn,

Goed bezig met het schrijven van verhalen, misschien een klein beetje overdone om ze in 2 topics te plaatsen.

Keep up the good work.
Gebruikersavatar
romanootje lageweg
Berichten: 258
Lid geworden op: 21-02-2006 20:26
Locatie: den-haag

23-07-2007 15:46

martijn zeij schreef:tnxx t was mijn eerste verhaal. Nee geen foto's dat staat er ook in. K was mijn camera vergeten


Daar las ik over heen :lol: :oops:
Robert Lamboo

11-12-2010 23:43

.
Laatst gewijzigd door Robert Lamboo op 12-06-2011 03:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

12-12-2010 12:30

Karperdroom

Het is ochtend. Ik zit aan de waterkant. Niet zomaar de eerste de beste stek, nee, ik heb de brugstek in beslag weten te nemen….Het water is spiegelglad. De mist danst over het water en verliest langzaam maar zeker terrein door de opkomende zon, die langzaam over de heuvels klimt. Het is muisstil…….niets lijkt zich te roeren. De zonnestralen spelen met de dauwdruppels die aan mijn lijnen hangen. De beetmelders houden zich stil. Het gevogelte ook trouwens, dat hadden ze beter vannacht kunnen doen, dan had ik misschien nog iets kunnen slapen. Het hele gebeuren aan de waterkant hier heeft toch iets mysterieus over zich. Misschien is het het besef dat er zich hier op ieder moment een big kan aandienen……
Weer geen actie gehad!!! Wat doe ik fout? De vissen zouden hier toch langs moeten trekken, achter mij liggen de paaigronden en de temperatuur verraadt dat de jaarlijkse hofmakerij weer spoedig zal aanvangen. Ze MOETEN er gewoon zitten, of in ieder geval langstrekken. Mijn aas is ook goed, ik heb er op andere wateren al successen mee geboekt en eigenlijk verwacht ik dat ze hier ook aantrekkelijk zullen zijn. Daarnaast hen ik meermaals op de voorbevoerde stekken activiteit gezien in de vorm van bellenplakkaten en langzaam omhoogkomende vissen ( het zogenaamde head-and-shouldering). Op de uiterst zorgvuldig uitgepeilde stek waar ik vis, zijn enkele hotspots te vinden en daar vis ik momenteel ook bovenop. Niets is aan het toeval overgelaten…..Als ik nu niets vang dan zitten ze er gewoon niet of hebben ze er gewoon geen zin in.
Zou ik soms moeten verkass……..? PIEP! Hé, dat was geen vogel!! Er is hier immers nog nooit een befaamde optonicvogel gesignaleerd (een uiterst zeldzaam en schuw beestje). Ik staar gespannen naar de beetmelder, die zichzelf direct weer het zwijgen heeft opgelegd. De lijn beweegt niet en de top trilt ook niet. Misschien een lijnzwemmer, of iets witvisachtigs wat zich op mijn aas heeft gestort…5 minuten later. Weer een piep, gevolgd door nog één en nog één, gevolgd door het langzame tikken van de nauwkeurig ingestelde slip. (blijft een heerlijk geluid). Ik stap naar de hengel, pak hem op, leg mijn vinger op de spoel en sla gedecideerd aan terwijl ik naar achteren loop om zo de vis te kantelen of in ieder geval even te laten weten dat hij erbij is!! Een zwaar bonkend gewicht aan de andere kant van de lijn doet alle gedachten aan een mogelijke brasem gelijk verdwijnen. Het is karper!! En zo te voelen nog een beste ook!!!
De vis neemt een twintigtal meters lijn alvorens ik hem kan overtuigen om een beetje in mijn buurt te blijven. Ik moet wel, want als hij veel verder zwemt dan ben ik bang dat het zwaar met mosselen bezaaide talud voor problemen gaat zorgen. De vis zwemt nu wat rustiger van links naar rechts maar wil geen meter dichterbij komen. Ik moet wel scherp blijven, anders loop ik de kans dat de vis zich hier onder de kant in de boomstronken vastzwemt. Ik besluit het water een paar meter in te lopen om de kans op een voorspoedig einde te verhogen. Mijn net neem ik aan het touwtje mee achter mij aan. De dril duurt inmiddels al een klein kwartier. De vis zwemt al wat hoger in het water en af en toe doorklieft een brede, half beschubde rug het wateroppervlak. Ik heb de vis inmiddels op een kleine 10 meter afstand van mij gekregen, de dril gaat de laatste fase in. Wat een bak van een vis is dit zeg!! Zeker een persoonlijk record!!

Af en toe vang ik een schim op van de vis net onder de oppervlakte. Steeds vaker weet ik de vis te keren en vertoont hij zijn flank aan de oppervlakte. Nu wordt het tijd om de vis te scheppen. Ik hef de hengel helemaal omhoog en reik uit naar mijn schepnet dat inmiddels naast mij ligt. Ik neem het net ter hand en wil het richting de vis dirigeren maar ik word daarin belemmerd omdat het net ergens in vast zit. Omdat de vis inmiddels met de bek boven water ligt raak ik ietwat gestresst. Ik ruk wat harder aan het net maar het komt wederom niet los. Ik besluit met een felle ruk het net los te trekken wat hemel zij dank wel lukt. Nu het net nog onder de vis……..maar dan bekruipt mij dat akelige gevoel wat iedere visser wel eens heeft meegemaakt. De spanning valt van de lijn en de hengel veert recht ….HET ZOU TOCH NIET HE!!!....De haak is losgeschoten en ik zie nog net de karper langzaam in het inmiddels troebele water wegzakken. Weg kans op een persoonlijk record, weg schitterende vis, weg zin om door te gaan met wat dan ook. Ik krimp ineen en bijt mezelf toe dat ik een domme beginnersfout heb gemaakt. Hier kan ik geen vrede mee hebben, deze vis had mijn naam op zijn flanken staan…alles klopte, de timing, het aas, alles en dan door zo’n domme fout (waarschijnlijk heb ik in een ogenblik van onbedachtzaamheid de spanning op de lijn laten vieren, immers, de haak was niet uitgebogen en vlijmscherp en de onderlijn vertoonde ook al geen gebreken)………………. Boos stap ik het water uit en gooi de hengel in de bosjes, ik kan wel janken van woede. Sip stap ik mijn tent in en ga op de bedchair liggen. Morgen maar naar huis, ik heb geen zin meer om verder te vissen.
Ik ontwaak door de warmte in de tent en het zonlicht dat via het raampje binnendringt en in mijn gezicht schijnt. Tjonge, wat een droom was dat zeg… Het leek net alsof ik alles echt had meegemaakt Ik kijk naar buiten en het is wederom een schitterende ochtend, kalm water, lekker zonnetje, een paar fluitende vogels in de bomen achter mijn tent. Wat kan het vissen toch heerlijk zijn. Ik rek mij helemaal uit en zet een beetje water op voor een kopje thee. Zo te zien staat alles er nog goed bij alleen hangt de swinger van mijn middelste hengel helemaal omlaag. Vreemd? Ik heb helemaal geen piepje gehad, of toch….Ik loop naar de hengel toe en zie dat de lijn voor de kant in het water ligt, als of hij klaar ligt om ingegooid te worden. Dit doe ik dan maar na het verversen, eerst een kopje thee, de fluitketel fluit zijn eentonige lied.
Na het kopje thee maar weer het aas ververst en alle drie de hengels opnieuw uitgevaren. Niets lag trouwens in de knoop, in ieder geval heeft het daar niet aan gelegen.
Terug op de kant na het uitvaren van de laatste hengel, merk ik op dat mijn schepnet niet op zijn plaats naast de onthakingsmat ligt. Het zou toch niet gejat zijn?? Nee, dat kan niet, er komt hier niemand, ik heb de hele week nog niemand gezien. Uit mijn ooghoek zie ik de schepnetsteel uit de bosjes steken. Hoe komt hij daar nou weer?? Ik pak het net uit de bosjes en bemerk dat er een aardige scheur in het net zit….Hoe is dat nou mogel…..was het dan toch geen droom??
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

20-12-2010 16:11

mysterieus peet :) was het nou een droom of niet :P wel een leuk verhaaltje overigens !
Gebruikersavatar
Teun van der Velden
Berichten: 380
Lid geworden op: 21-09-2009 22:40
Locatie: Brabant

20-12-2010 16:49

Nu ben ik ook wel benieuwd Peter :D
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

20-12-2010 20:40

helaas was het idd een droom, maar die kan altijd nog uitkomen :D
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl