En we zijn weer terug van een nieuw Frans avontuur.
Het was er eentje met ups and downs...
Eerst en vooral heb ik vrij last minute beslist van de rivier te laten voor wat ze was.
Ik wist dat ik deze niet in ideale omstandigheden ging kunnen bevissen, dus ik ben de laatste week voor ik vertrok volle bak research gaan doen naar een kanaal waar ik nog niet geweest was.
Tijdens de heenrit ben ik verschillende rivieren gepasseerd en deze stonden echt hoog, dus een beslissing waar ik geen spijt van had.
Soms zit het wel eens mee : de eerste stek waar we na een aantal uur karren halthielden, had ik direct iets van "damn, eigenlijk zie dit er belange niet slecht uit".
Prompt besloot ik om gewoon hier en nu uit te pakken, we hebben nog tijd om te verkennen de dagen die komen.
Het was er lekker begroeid, met toch genoeg plaats voor de tent.
We ondervonden echter snel de reden dat de stek er niet zo bevist uitzag, ondanks de goede locatie : het zat er VOL van de muggen en ander steekgraag ongedierte !
De eerste nacht kreeg ik al direct 2 aanbeten : eentje gelost in het wier en eentje... net voor het net ! De teller kon zomaar op 2 staan en ik bleef met lege handen achter.
Ondanks de 2 aanbeten besloten we te verkassen. Mijn maat is een niet-visser en voor hem moet het ook ietwat te doen zijn om te genieten.
De 2de stek die we deden zag er geheel anders uit en lag in de buurt van een caravan staanplaats. Toch zag ik er iets in en dit resulteerde 's morgens in een prachtig gebouwde schub ! Na 3 aanbeten is de kop er eindeijk af !
Ook m'n maat kon zich bezighouden met de voorns, zonnebaarzen en poisson chats.
Een 2de nacht zag ik daar niet echt zitten , dus terug wat rondrijden en stekken zoeken.
De 3de stek zag er top uit, maar was compleet overwoekerd door drijvend wier, hetwelke door de dag heen van links naar recht drijfde met het opengaan van de sluizen.
Kwestie van een moment af te wachten tot het bijna weg was, hengels in te leggen met backlead, en zo ging het (met wat wier ruimen) toch nog om eronder te vissen.
Die avond/nacht kreeg ik maar liefst 4 aanbeten, dewelke allemaal werden verzilverd !
's Morgens was het in mineur ontwaken.... 2 van de 4 hengels waren weg. Toen we nog lagen te slapen hebben we dus ongewenst bezoek gehad. Ik was er even niet goed van.
Je hoort wel vaak de verhalen, maar je hoopt het zelf nooit tegen te komen !
We besluiten dan maar te verkassen en een geheel ander deel van het kanaal nog voor een laatste nachtje aan te doen.
Het wier is hier compleet anders en het water is ook zeer helder.
Na wat rondtoeren vinden we een rustige stek en leg ik mijn 2 overgebleven hengels in.
We krijgen gans de nacht hevige buien en de hengels blijven helaas stil.
Dan maar inpakken en richting thuisfront.
Onderweg scout ik nog 2 andere kanalen, waarvan er eentje toch wel een bezoekje waard is in de toekomst...
Het is mooi geweest en ik slaap 1 nacht thuis. De dag erna besluit ik echter nog een nachtje op het kanaal te doen en kan ik de week mooi afsluiten met 2 vissen , waaronder een prachtige rijen !