Verspreiding van meerval in Nederland

Plaats reactie
Jeroen van den Berg
Berichten: 93
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Vuren

11-07-2003 15:50

Menno,

Lijkt mij zeer kleine kans dat het europese meervallen waren.

Waarschijnlijker is dat het Amerikaanse dwergmeervallen waren.

Of is dit uit te sluiten?
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

11-07-2003 16:18

Ze kunnen ook gewoon uitgezet zijn door mensen.Dat is hier op een bepaald water ook.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-07-2003 20:39

Menno, indien inderdaad 40-50 cm zullen het zeer waarschijnlijk geen dwergmeervalletjes zijn. Maar beter ook, want als die er eenmaal zitten vermenigvuldigen die zich net als muizen. Krijg je nooit meer weg.
Op veel Franse wateren is het zelfs verboden gevangen dwergmeervalletjes terug te zetten gezien de plaag die deze visjes vormen. Door hun grote aantallen is n.l. ook van een natuurlijke evenwichtige visstand geen sprake meer. Op een stuk Seine heb ik op een middag honderden van die dwergmeervalletjes zien vangen door 2 Franse vaste stokvissers. En..hup, allemaal over hun hoofd heen die beestjes achten hen in het gras gooien.
Jeroen van den Berg
Berichten: 93
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Vuren

14-07-2003 12:13

Lijkt mij wel dat het dwergmeervallen zijn De bruine Amerikaanse dwergmeerval kan namelijk krap een halve meter worden en de zwarte Amerikaanse dwergmeerval ongeveer 35 cm.

Lijkt mij waarschijnlijker dat een aquariumliefhebber hier zijn bak heeft geleegd.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

31-08-2003 01:26

Op een afgesloten water hier in de buurt,
zaten twee europese meervallen! Waarschijn-
lijk komen ze van openbaar water, dus dat ie-
mand ze er heeft ingezet!
Nu komt het mooie/bijzondere er zwemmen op-
eens allemaal kleine meervalletjes rond! Wat
ik nu wil weten is hoe kan een meerval zich
goed in Nederland voortplanten, waar moet het
water aan voldoen, en bij wat voor tempratu-
ren paaien ze?

groetjes Benny
Tom Peeters
Berichten: 41
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

31-08-2003 20:06

Benny,

Weet je zeker dat het Europese meervallen zijn? Voor de voortplanting van meerval zijn wel een aantal eisen. Ondiepe stukken met veel takken ed. Ook holle kanten onder van die rieteilanden voldoen goed. Toch moeten er ook wat diepere stukken zijn (hoeft geen 10 meter, maar een watertje tot 1 meter diep is niet echt ideaal). Ook het liefst troebel water. Succesvol paaien zal pas lukken bij een echt warme zomer (zoals deze :smile: ). Exacte temperaturen weet ik niet. Kijk anders even op <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.meervalstudiegroep.nl" target="_blank" class=bericht>www.meervalstudiegroep.nl</a><!-- BBCode auto-link end --> Hier kan je zo'n beetje alles vinden wat je maar wil weten. Zo niet, mail dan Lucas vd Geest, die wil je er graag alles over vertellen.

Het gaat inderdaad goed met de meerval. Komt veel meer voor dan vaak gedacht wordt. Ook deze zomer zijn er weer een heleboel gevangen (westeinderplassen en het stuk ringvaart wat er aan grenst).
mvg, Tom
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

31-08-2003 20:58

Tom,

Het zijn voor 100% europese meervalletjes!
Het water zit vol wier, gemiddeld zo'n 3 me-
ter diep, afgewisseld met een paar ondiepe
stukken circa 1,5 meter en wat rietkragen.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

02-09-2003 14:38

Het is <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.meervalstudiegroep.com" target="_blank" class=bericht>http://www.meervalstudiegroep.com</a><!-- BBCode auto-link end -->

Mvrgr,
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
Plaats reactie