3e hengelvergunning Hengelsport Federatie Midden Nederland

Plaats reactie
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

19-01-2011 10:42

Voor geinterreseerden:

Gisteren is een voorstel van mij en Frank Bosman over de 3e hengelvergunning van de Hengelsportfederatie Midden Nederland goedgekeurd.

Dit heeft even wat werk en doorzettingsvermogen gekost maar het is nu goedgekeurd.

In deze vergunning komt het stuk Neder-Rijn van vlak voor de IJsselsplitsing tot net voorbij Rhenen. Er zitten een aantal kleine onderbrekingen tussen waar lokale HSV's de visrechten hebben. Het gaat alleen om de rivier en niet om de zijgaten of havens. Bij Rhenen is het alleen de betuwe oever waar de Federatie visrechten heeft.

Verder komen er als alles goed gaat ook een aantal recreatieplassen in, dit moet eerst worden goedgekeurd door twee recreatieschappen. Als die goedkeuring er komt dan komen er onder andere het Rhederlaag en andere recreatieplassen in de vergunning.

Tevens is het eerste stuk IJssel (tot aan de ingang van het Rhederlaag) inbegrepen.

Dit is een enorme stap in de goede richting en dit draagt hopelijk bij aan een betere regulering van het karpervissen.

Ik hou al een lijstje bij van geinterreseerden, dus als je hier bij op wilt komen te staan mail dan even: pbvanduuren@gmail.com

Met vriendelijke groet,

Pieter Bas van Duuren
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

19-01-2011 11:26

Kijk met steeds meer karpervissers in besturen en commissies van federaties gaat het echt lukken in ons landje. De rest kan met goed fatsoen toch niet achter blijven. :cry:

Dank voor je inzet,
Peter
Wilco van Leest
Berichten: 262
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Aan de Maas...

19-01-2011 12:14

Pieter-Bas,

Super goed werk!

Niet alleen de projectspiegels in de Rijn, maar nu ook extra middelen om ze ook weer te vangen...

Met SKP-groet!

Wilco
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-01-2011 20:58

Goed werk Pieter Bas en Frank.
Peter, maak je geen illusies, dat zal nog geruime tijd duren...
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

24-01-2011 10:59

Ja het gaat allemaal niet vanzelf, de achtergestelde positie van het karpervissen is deels ook te danken aan onze houding zelf. Met meer mensen in besturen her en der zie je direct dat er veel mogelijk is. Bijvoorbeeld ondersteuningen van SKP's, derde hengelvergunningen, nachtvissen etc.

Ik kan alleen maar zeggen, maak contact met jouw plaatselijke HSV of Federatie en vraag na of er nog (vrijwilligers) bestuurders worden gezocht.

Bijv. de federatie midden Nederland heeft nog een vacature openstaan, die staat op hun website.

We moeten nog tegen veel vooroordelen vechten (ook op bestuurlijk niveau), maar ook tegen oorzaken waardoor die vooroordelen ontstaan! Dan weten we ook wel waar we het over hebben, niet? Vandaar ook onze bewuste keuze alleen op groot water een derde hengel vergunning in te voeren, op kleinere wateren is het niet wenselijk.

Maar ook op SKP niveau zie je dat er een kleine club is die zo'n project mogelijk maakt. Soms is het cru omdat je weet dat als het project straks zijn effect heeft gehad er veel mensen van mee profiteren die nooit hebben willen meehelpen (financieel of ondersteunend). Aan de andere kant zijn er ook zat uit onze achterban die geheel belangeloos meehelpen.

Maar we zijn nog druk op zoek naar wat extra fondsen voor het SKP Neder-Rijn/Lek, en wat is nu een tientje (liever wat meer) als je weet wat we allemaal uitgeven aan het vissen .
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

24-01-2011 13:56

Goed gewerkt hoor, en zo belangeloos ook! :D
Maarre...Federatie Midden-Nederland beheert ook een flink deel van de Nederrijn en Lek, waarom dat niet meteen???

Je begrijp wel dat ik nu ga reclameren bij de Federatie! :o
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Leon Van Kooten
Berichten: 162
Lid geworden op: 04-01-2008 12:19
Locatie: krimpen aan den ijssel
Contacteer:

26-01-2011 22:14

kees inderdaad misschien is dit iets om me te nemen voor mij in en eventuele nieuwe karpercommisie bij hsv groot rotterdam die ook een deel pacht van de lek behoort dit gepachte deel nouw onder midden nederland of zuid west nederland ik ga porberen me steentje bij te dragen over dit stuk rivier.Het zal mooi zijn als er in de toekomst op alle rivieren en groote kanalen een 3e hengel vergunning komt dus iedereen die hierhaan zijn of haar steentje wil bijdragen veel succes groeten leon
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

27-01-2011 08:04

Leon,

Sportvisserij Zuidwest Nederland blijft tot nog toe (voor zover ik weet?) met hand en tand zich verzetten tegen een derde hengelvergunning op haar wateren. Haar voorzitter stelde indertijd dat we met een goed plan moeten komen dit komt erg vreemd over daar andere federaties dit al in hun vergunningenstelsel opgenomen hebben. De grote drie hebben wel de macht qua stemverhoudingen dit verzet te breken.

Groetjes,
Peter
Gebruikersavatar
raymond renirie
Berichten: 266
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

28-01-2011 17:06

Dit zou eventueel als rotterdam lopende is, en delft stemt ook daarmee in, een punt kunnen worden waar ik achter staat.
Echter de (en ik spreek voor ons zelf) GHV , heeft niet de wateren in haar bezit waar dit van toepassing zou kunnen zijn.
Onze wateren hebben niet de groote van order dat dit eventueel ook wenselijk is.
Er zijn wateren waar je als je alleen zit goed een derde stok erbij zou kunnen zetten, maar laten we eerlijk wezen
een madestein is daar simpelweg te klein voor, en we hebben in ons wereldje al gemerkt dat karpervissers vaak kortzichtig zijn.
Zit je eenmaal op een water en een 3'de man komt erbij , de lijnen lopen van links naar rechts en vooral met de voerboot naar de overkant.
Zou het verstand moeten zeggen, ik haal me derde stok eruit.
Menig visser in onze regio redeneerd anders, ik heb een derde stok vergunning dus ik MAG visen met derde stok, jammer voor jouw.

Hellaas is dat de realiteit, echter ik ben zeker bereid voor de wateren waar dat wel kan (al is dat geen GHV water), mijn steun en hulp te verlenen een derde hengel erbij te krijgen.

Raymond
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

28-01-2011 18:52

Graag on-topic....

Kees, voorzover wij hebben uitgezocht hebben we tot zover als we kunnen de Federatieve visrechten ingebracht. Veel water zit wel in de Federatie vergunning maar wordt door verenigingen ingebracht, de Federatie heeft daar geen visrechten.

De vergunning wordt nu aan beide zijden geldig vanaf net voor de IJsselsplitsing tot voorbij Wageningen, daarna alleen de Betuwe zijde tot voorbij Rhenen. Dit is een redelijk lang stuk rivier. Daarna weet ik niet wie de visrechten heeft, dit kan van HSV's of van een Federatie zijn.

De IJssel is maar een klein stukje, daarna is het allemaal vereniging water...

Er komen GEEN kleine afgesloten wateren in de 3e hengel vergunning!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

31-03-2011 13:45

Mooi Pieter Bas, na Sportvisserij Oost-Nederland is dit dus de 2e Federatie die een 3e hengelvergunning afgeeft voor een deel van haar wateren.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

31-03-2011 14:23

Aart,

Zou Nol Sweep er nu ook langzamerhand anders overgaan denken??

Groet,
Peter
Laatst gewijzigd door pj otte op 01-04-2011 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-04-2011 12:35

Peter, tijdens de laatste vergadering bij Sportvisserij Nederland heb ik dit namens de KSN nog weer zeer nadrukkelijk onder de aandacht gebracht.
Een enkele Federatie is er nog mee bezig (dus naast Oost-Nederland en Midden Nederland) maar Sportvisserij Zuidwest Nederland (Nol Sweep) heeft daar geen enkel commentaar gegeven.
Net als alle veranderingen in sportvisland heeft ook dit gewoon z'n tijd nodig omdat een behoorlijk deel van de bestuurders nog gewoon ouderwets is en bang voor veranderingen...
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

03-04-2011 20:33

Als het meezit wordt het aantal bestuursleden met een voorkeur voor karpervissen in Zuidwest Nederland over 8 weken met 2 vergroot.

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

03-04-2011 21:08

We zullen met zijn alle effe duimen :wink:

Groet,
Peter
Plaats reactie