Red de karpers in de Hoeksche Waard ! (ABB het vervolg ...)

Plaats reactie
Daniel vd Winden
Berichten: 5
Lid geworden op: 01-10-2009 14:57

25-07-2010 21:49

Na het bakzeil halen door het waterschap Delfland ivm met ABB (actief biologisch beheer) is het nu
waterschap Hollandse Delta die naar het zich laat aanzien een poging gaat doen de wonder methode
ABB toe te passen in de Hoeksche Waard.

Lees het onderstaande artikel en huiver:

Afbeelding

"bergen karpers uit sloten trekken." en dan ook nog "in samenwerking met sportvissers" ? Wat denken jullie hiervan ?

Ik ben als bezorgd karpervisser al zo vrij geweest SportvisserijNederland op de hoogte te brengen
van deze onzalige plannen.
Hier en daar ook wat emails rondgestuurd ... Kan geen kwaad zoveel mogelijk vissers in te lichten. Spread the word !
En hier dit bericht gepost ...
Maar ik ben niet boos hoor ... welnee ... ik ben @^$!@%*^$# woest !!

Daniel
Laatst gewijzigd door Daniel vd Winden op 28-07-2010 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

25-07-2010 22:01

Babylonische spraakverwarring ?

Gaat het nu om graskarpers of karpers ?

Zonder toestemming van de visrechthebbende mag er niets afgevist worden. Als niet-local heb ik geen idee bij wie die visrechten in de Hoekse Waard liggen. Er staat wel dat de beroepsvisser daar nog afspraken over wil maken. Misschien dat zijn wens de vader is van zijn gedachte ? Hij wil uiteraard wel een boterhammetje verdienen !

Wat ik wel weet is dat op Goeree Overflakkee is een soortgelijk project om de graskarpers weg te vangen is afgeblazen.
K. van den Herik

26-07-2010 06:53

de man is ook niet gehinderd door kennis btw...of het komt hem beter uit om baars weg te vangen.

Natuuropzichter, hahahaha geldwolf...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-07-2010 07:11

Rustig maar...
Gezien de aangenomen motie in de 2e Kamer mag dit zo niet meer. ABB visserijen (en dat is dit soort visserij ook) zijn / worden onderworpen aan zeer strenge regels, alleen moet minister Verburg / LNV die zeer strenge regels nog vaststellen. Die beroepsvisser kan blèren wat ie wil, maar voorlopig is dit nog niet aan de orde en komt waarschijnlijk ook niet aan de orde.
Samen met Sportvisserij Nederland (Sportvisserij Nederland bestaat uit 8 federaties, de VNV, SNB en KSN) zal de KSN zich met alle mogelijke middelen blijven verzetten tegen dit soort visserijen op met name karper.
Daniel vd Winden
Berichten: 5
Lid geworden op: 01-10-2009 14:57

26-07-2010 23:03

Michel, Klaas en Aart, bedankt voor jullie reactie.

Het artikel is denk ik een mooi voorbeeld van wat je krijgt als een krant een waardeloze
journalist op een beroepsvisser af stuurt die beweerd zich ook natuuropzichter te voelen.

Het is zonder twijfel kwalitatief een bedroevend slecht artikel. Rapportcijfer een 3-.

Ik denks zelfs dat de auteur abusievelijk de vis brasem als baars heeft genoteerd !
Tsja beide woorden beginnen met een b, maar het ontgaat mij volkomen waarom juist ook baars
weggevist zou moeten worden. Volgens mij is baars ook een "nuttige" roofvis.
Nee volgens mij gaat het ook in dit geval om de 2 verschoppelingen van het Nederlandse zoetwater:
brasem en karper.
Graskarper zwemt er nauwelijks hier in de Hoeksche Waard. Zeker niet in de wateren ten westen van de A29.
Ik ken ieder water in dit deel van de Hoeksche Waard en ik weet van slechts 2 graskarpers.
Het zijn overigens wel sneeky vissen, dus ik sluit niet uit dat er meer rondzwemmen. Maar absoluut niet
"honderden kilo's".

En sinds wanneer is troebel water opeens water van slechte kwaliteit ?
Als dat troebele water echt zo slecht zou zijn dan zou er niet zo veel vis rond zwemmen.
Want dat is wel een feit er zwemt hier veel vis rond. Dat weten de vele aalscholvers, reigers, futen, ijsvogels,
visdiefjes etc ook. Meneer van der Waal denkt dat alleen snoeken de visstand reguleren ... jaja.

Maar ja kennelijk is het voedselrijk polderwater anders zouden al die "beesten" wel verhongeren.
Overigens zijn er andere meer voor de hand liggende factoren die het al dan niet troebel zijn
van een water verklaren. Windrichting, temperatuur, plantengroei, sliblaag etc.
De meeste wateren zijn ook niet het hele jaar troebel ...
Maar ja dit hoef ik jullie allemaal niet uit te leggen. Ik gooi alleen maar ff mijn frustraties eruit.

Bedankt voor de mental support ;-)

Daniel
K. van den Herik

27-07-2010 07:12

Wacht ff Daniel,

Troebel werd/wordt vaak veroorzaakt door eutrofiering, waswater, stront enzo. Dit betekent weer voedsel voor vissen dus een hogere bezettingsgraad.

Baars is bij mij weten een zichtjager. Een vis die zijn juveniele stadium verlaat onder bepaalde voorwaarden .
Daniel vd Winden
Berichten: 5
Lid geworden op: 01-10-2009 14:57

27-07-2010 10:44

Klaas,

Inderdaad, ondoordacht handelen van de mens heeft in het verleden een grote rol gespeeld op de kwaliteit van "ons" oppervlaktewater en speelt nog steeds een, weliswaar bescheidener, rol met alle gevolgen van dien.

De Hoeksche Waard is een overwegend agrarisch landschap dus eutrofiering heeft hier in het verleden zeker een rol
gespeeld. En zolang er dit soort menselijke activiteit is zal er altijd in zekere mate eutrofiering plaatsvinden.

Gelukkig is er de afgelopen 25/30 jaar veel veranderd. We zijn ons bewuster geworden van de gevolgen van ons handelen
op de kwaliteit van het oppervlaktewater.
De voorheen grootschalige bemesting is nu aan strenge regels gebonden en de polderwateren hebben mede door het aanleggen van vele kilometers milieuvriendelijke oevers met 2 meter brede rietstroken een ware metamorfose ondergaan. Ik kan het weten want zolang bivakkeer ik al in deze mooie polders ... het is prachtig om in het voorjaar te zien hoe die rietkragen als helofytenfilters het water in een mooi biologisch evenwicht trekken. En de biodiversiteit profiteert.
En het afvalwater wordt anno 2010 door waterzuiveringsinstallaties gezuiverd. Direkt lozen van afvalwater op het oppervlaktewater komt hier nu slechts sporadisch voor.

Jazeker door vergroting van de voedselrijkdom in het water oftewel eutrofiering kan het ook troebel worden.
Mijn indruk is dat eutrofiering hier in de polders een veel bescheidener rol speelt als in het verleden. (Maar ik kan er ook helemaal naast zitten hoor. Ben nou eenmaal geen wetenschapper/bioloog/ecoloog).
Misschien dat ik daarom onbewust in mijn eerdere post eutrofiering niet heb genoemd.

Je hebt me in ieder geval wel weer aan het denken gezet. Wellicht is de huidige bezettingsgraad aan vis een erfenis uit
het (eutrofierings) verleden. En is het (gedeeltelijk) wegvangen van vis (karper/brasem) op sommige polderwateren een noodzakelijk kwaad onder de huidige verbeterde eutrofieringsomstandigheden. Ik zit maar ff hardop te denken ...
Aan de andere kant. Als de voedselrijkdom afneemt bij dezelfde bezettingsgraad dan regelt moeder natuur zelf wel een
nieuw evenwicht door vissterfte ... of door achterstallige groei ... toch ?
brrr ... complexe materie ...;-)

Daniel
K. van den Herik

27-07-2010 11:20

In NL zijn sloten en vaarten meestal niet voor de sier, maar om de waterhuishouding Daniel. Ik schoet altijd in de lach als ik ze hier hoor klagen over de kosten van het maaien van de sloten in ons dorp.

Ze hinken hier lekker op 2 gedachten. Snoek ruisvoorn water moeten we hebben. Helder water en tot 75% waterplanten zeg maar. Brasem moet eruit en er mag zeker niet teveel vis in.

Alle sloten zitten 3/4 van het jaar volgegroeid met waterplanten, waaronder water pest, en zijn voor ruim 3/4 bedekt met eendenkroos. Tja het water is helder: 40 cm diep en je ziet de bodem. Visjes anders dan wat voorn tot 12 cm zie je niet meer. Hier en daar een 30 cm snoek completeert de boel. Helaas moet wel 3 keer per jaar de maaiboot erdoor, anders hebben de mensen bij een flinke bui al natte voeten.

Vroeger in mijn jeugd vingen we 20 tot 30 vissen op een ochtend. De sloten waren bijna een meter diep. Inderdaad wel troebel, weinig waterplanten, kleine 20% bedekking, maar wel vol leven.

Tja de stinkende waterpalntenbrei van nu of de sloten vol vis vroeger? Ik weet het wel, ik zou bijna mijn wasmachine op de sloot laten lozen...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-07-2010 20:18

Daniël, ik wil je alleen nog even meedelen dat Sportvisserij Zuidwest Nederland hier al mee bezig is.
Daniel vd Winden
Berichten: 5
Lid geworden op: 01-10-2009 14:57

28-07-2010 09:44

Aart,

Dat is precies hetzelfde antwoord dat ik van SportvisserijNederland heb mogen ontvangen.

Lijkt erop dat ik op de juiste knoppen heb gedrukt want gisteren ontving ik onderstaande
email van de beroepsvisser in kwestie (adres/telefoon info heb ik even gecensureerd):

"Heb dit email adres doorgekregen van iemand, en jij zou de karpervisser zijn
die bang is dat er ABB plaats zou vinden binnen de Hoeksche Waard.

Ik vind het prima als er gereageerd wordt op stukken in de pers, echter een
reactie zonder enig idee aangaande het visstandbeheer binnen de Hoeksche
Waard vind ik nogal voorbarig.

Om te beginnen denk ik niet dat je weet wat ABB behelsd, binnen de Hoeksche
Waard is de visserij gebaseerd op het document; "vissen met verstand' dat
ook door SportvisserijNederland is ondertekend.

Ook vindt deze visserij al meer dan 20 jaar plaats, en zijn er nog steeds
(te)veel brasems/karpers in onze wateren. De gehele visserij wordt
uitgevoerd binnen de VBC-Hoeksche Waard, zo is het dus dat alle
karper-verwijderingen met toestemming van de desbetreffende vereniging
gebeurd, sterker nog leden van de verenigingen vissen mee tijdens de
afvissingen. Dus om mij te bestempelen als een 'eigenwijze' beroepsvisser
gaat wat ver echter het is je recht. Ook zijn wij niet de enige gebruikers
van het water, vanuit de EU is de Kaderrichtlijn Water vastgesteld met de
nodige eisen die aan de waterkwaliteit gesteld worden.

Het waterschap voert in gebieden waarin zij visrechthebbende zijn al het
beleid van maximaal 25 kg/karper/brasem/ha (bv afgelopen jaar ABB Kralingse
Plas). In de Hoeksche Waard waarin de VBC visrechthebbende is houden we dit
tegen, slechts het gecontroleerd afvissen van een gedeelte van het bestand
karper/brasem valt hieronder.

Zo kan ik nog lang doorgaan, ik nodig je echter uit om eens op een
VBC-overleg aanwezig te zijn zodat je kan horen van het bestuur van de
georganiseerde hengelsport binnen de Hoeksche Waard dat je commentaar zeer
prematuur is, zo ook je kennis aangaande visstandbeheer. Dit is echter geen
bezwaar en tijdens een VBC-overleg kan je misschien nog wat opsteken.

Ook zijn de cijfers van 10 jaar visstandbeheer binnen de Hoeksche Waard vrij
beschikbaar bij je vereniging of de VBC, kan je gelijk kijken waar de meeste
karper ronbdzwemt en hoeveel er zwemmen en hoeveel er de laatste 10 jaar
verwijderd zijn. Dan kan je echt commentaar leveren en zijn we (VBC) bereid
je het één en ander uit te leggen aangaande: ABB, visstandbeheer, gebruik
wateren, vissen met verstand etc..

Contact VBC-Hoeksche Waard: xxxxx xxxxxxx (De Torrepikkers), tel: xxxxxxxxxx
email: xx.xxxxx@zzz.zz

Mijn email adres heb je nu, mijn telefoonnummer is xxxxxxxxx. Als je wat
wilt weten kan je altijd bellen, zelfs langskomen: xxxxxxxxx xx
xxxxxx."

Ik onthou mij voorlopig van enig commentaar en beperk mij tot het ontkennen dat
ik de betreffende beroepsvisser als eigenwijs zou hebben bestempeld.

Daniel
Daniel vd Winden
Berichten: 5
Lid geworden op: 01-10-2009 14:57

28-07-2010 09:52

Klaas,

Ik heb met je te doen ...
Kom maar eens naar de Hoeksche Waard om te vissen dan kun je je hart ophalen.
Oh en laat die wasmachine maar thuis ... hihi

Daniel
Plaats reactie