Red onze karpers uit de klauwen van de Waterschappen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

10-02-2010 17:47

http://www.sportvisserijnederland.nl/sp ... fland.html

Gisterenavond zelf al namens de KSN in Well geweest. Samen met een stevige delegatie van Sportvisserij Nederland een vrij heftige discussie aan het voeren geweest.

Hier wil het waterschap Rivierenland op een hoofdwetering 90 % van de aanwezige brasem en karper verwijderen. Daarna gaan ze kijken of het effect heeft gehad. Ja natuurlijk heeft dat effect, de huidige visstand is totaal naar de filistijnen. Overige maatregelen zoals de bemaling aanpassen zodat de stroomsnelheid gehalveerd ( moeten de pompen 2 x zo lang werken op halve capaciteit ! , is dat erg ? ) word, baggeren en rietaanplant worden vooralsnog niet eens overwogen. !

Moet je eens voorstellen om op de Oostvaardersplassen 90 % van het gevogelte en/of overige wild af te gaan knallen. Dan valt heel Nederland over je heen.

m.vr.gr.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-02-2010 19:25

Mede op advies van Witteveen en Bos staan dit soort dingen nu te gebeuren. En daarbij gelden voor dit bureau feitelijk vooral financiële motieven. Begin 90-er jaren heeft men dezelfde flauwekul uitgehaald op het Wolderwijd, waar toen 300 TON (ja hoor 300.000 kg) vnl. brasem is weggevangen. En 3 jaar later was dezelfde biomassa aan brasem weer aanwezig omdat het wegvangen van vis symptoombestrijding is t.a.v. verbetering van de helderheid van het water en de waterkwaliteit. Het is nog steeds zo (en nog nooit anders geweest) dan dat ieder water 'de visstand krijgt die het verdient'.
Wil men de waterkwaliteit en helderheid verbeteren dan moeten de werkelijke oorzaken daarvan worden aangepakt en niet de aanwezige vissen als symptoombestrijding daar dit absoluut niets oplost...
Besef wel dat er over heel Nederland maar 27 waterschappen c.q. hoogheemraadschappen zijn en als die allemaal hetzelfde standpunt gaan hanteren kan de karpervisserij afgeschreven worden!
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

10-02-2010 19:47

ik denk dat als men de waterkwaliteit wil gaan verbeteren, men eerst eens serieus moet gaan baggeren (na in sommige gevallen tientallen jaren achterstand) alvorens het aanwezige visbestand de schuld van de slechte waterkwaliteit in de schoenen te schuiven. Het ruimen van de vis zal wel goedkoper zijn dan de bodemsanering....helaas zijn ze op de waterschappen ook niet achterlijk (al komt dat wel zo over) maar kiest men gewoon de goedkopere oplossing.
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

10-02-2010 20:44

Aart,

Neem aan dat het voorbeeld wat je terecht aanhaalt met keiharde cijfers morgen over tafel gaat. Word het niet eens tijd dat op Universiteiten en hogescholen dergelijke sprookjes herschreven worden. Als dat het gemiddelde niveau van ons hedendaagse onderwijs en literatuurkennis is ziet het er slecht uit. Is weer de zoveelste groep zogenaamde deskundige die door de man valt in ons land.

Verder zijn we weer het netste jongentje van de klas als ik het met de stand van zaken in een land als b.v. België mag vergelijken.

Succes morgen,
Peter
K. van den Herik

11-02-2010 07:58

Vervelende is dat sprookjes in opdracht geschreven worden. Wat wil je als uitkomst?

Hier heeft men het keurig voor elkaar. Er zit hier in de sloten bijna geen vis meer. Het water is super helder. Klein minpuntje: er moet bijna maandelijks een maaiboot doorheen, anders komt de water afvoer in de problemen.

Vraagje: is dit nu echt een verrassing?
Gebruikersavatar
bjorn larsen
Berichten: 36
Lid geworden op: 16-01-2006 17:23

11-02-2010 10:41

Voor de mensen die er vanavond bij zijn alvast van harte dank.

Het KSN regio bestuur Den Haag zal er vanavond bij zijn om zoveel mogelijk gehoor te geven tegen dit belachelijke plan.

En voor de andere die dit lezen, als je erbij kan zijn heel graag we kunnen alle steun gebruiken. Mannen en vrouwen het is nu 5 voor 12!!!! Laat van je horen en zorg dat je erbij bent.

mvg Björn Larsen (voorzitter KSN Regio Den Haag)
KSN Regio Den Haag
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-02-2010 11:32

Aart zo ik je een poos terug gemeld heb is hetzelfde "adviesbureau" ook in Friesland bezig geweest.
Ik hou mijn hart vast, duizenden kilo's brasem moet in de komende jaren verdwijnen en ik weet zeker dat niet alleen de brasem het "haasje" of het "visje" is.
Vissen is een hobby, geen religie!
Tim van Wingerde
Berichten: 161
Lid geworden op: 10-12-2009 08:42

11-02-2010 11:55

Dit is egt idioot wat die lui nu weer in hun hoofd halen!

ik ben erbij vanavond!
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

12-02-2010 11:07

Heren, wat is de uitkomst van de avond geweest?
Gebruikersavatar
De Bakker
Berichten: 438
Lid geworden op: 17-12-2005 17:12
Locatie: Heino

13-02-2010 10:59

Ja, ik ben eigenlijk ook wel erg benieuwd! Vooral als ze het als proef gaan doen en het voorbeeld van aart al aangeeft dat de proef al eens is uitgevoerd en niet gewerkt heeft...
Geniet niet alleen van het vangen maar ook van de rust en de natuur om je heen! ruim je rommel op, kleine moeite...
Gebruikersavatar
De Bakker
Berichten: 438
Lid geworden op: 17-12-2005 17:12
Locatie: Heino

26-02-2010 10:34

Blijkbaar was er geen uitkomst??
Geniet niet alleen van het vangen maar ook van de rust en de natuur om je heen! ruim je rommel op, kleine moeite...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-02-2010 18:41

Nog niet, volgende week is er opnieuw een gesprek met HH Delfland...
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

27-04-2010 21:10

POLITIEK STOPT RUIMEN VAN VIS

Karpers, brasems, blankvoorns en tal van andere inheemse vissoorten die tot op heden het risico liepen om vanwege het ideaalbeeld van helder water te worden geruimd, kunnen opgelucht ademhalen. De Tweede Kamer heeft op 22 april een motie aangenomen die een einde maakt aan het grootschalig ruimen van vissen.
De motie die werd ingediend door Lutz Jacobi (PvdA) en Ad Koppejan (CDA) is met een overweldigende meerderheid aangenomen. Dankzij hun inzet lijkt de visstand in onze plassen, meren en kanalen gered en wordt de nadruk van het waterbeheer weer gelegd waar deze hoort. Namelijk op het verkrijgen van een goede waterkwaliteit en gezonde ecologische toestand.
Dat deze motie met overgrote meerderheid is aangenomen, maakt temeer duidelijk dat het regelmatig verwijderen van het overgrote deel van de visstand met als doel het water helder te krijgen niets anders is dan een vorm van structurele overbevissing die leidt tot onnatuurlijke en onevenwichtige situaties. Dergelijke maatregelen staan haaks op de kerngedachte van de Europese Kaderrichtlijn Water; namelijk het bereiken van duurzame en zo natuurlijk mogelijke watersystemen.
De afwijzing van beheersvisserijen door de politiek beschouwt Sportvisserij Nederland als een rechtvaardiging van haar verzet tegen deze extreme vorm van symptoombestrijding. Sportvisserij Nederland is van mening dat waterbeheerders zich dienen te richten op het verbeteren van de waterkwaliteit en biotoopherstel. Daarbij is de visstand een gevolg van de waterkwaliteit en niet andersom.

Lutz Jacobi (PvdA) en Ad Koppejan (CDA) dienden succesvol een motie in die Actief Biologisch Beheer, oftewel het grootschalig ruimen van vis, aan banden legt. Klik hier om de motie te bekijken.

Stemuitslag:

Fractie Zetels Voor Tegen Niet deelgenomen
CDA 41 X
PvdA 33 X
SP 25 X
VVD 21 X
PVV 9 X
GroenLinks 7 X
ChristenUnie 6 X
D66 3 X
PvdD 2 X
SGP 2 X
Verdonk 1 X

Bron Sportvisserij Nederland
Plaats reactie