Draagkracht aantal karpers???

Willem Barnas

02-02-2003 12:10

Pannekoek,

Jij vindt mij toch nooit in die middle of nowhere hier....

WB
Willem Barnas

02-02-2003 12:24

Oh ja,

Kijk eens in de Bosatlas (51ste druk, p49, fig. D,) waar de intensiviteit van de landbouw het hoogste is... Trouwens, bemesting (fosfaat, nitraat) is verrijking en dat geldt dan ook als die verrijking uitvloeit naar het binnenwater. Op die manier komt er ook meer voedsel beschikbaar voor de karper, want (dit las ik gister in een rotary van het VBK) en dit is waar en logisch:

Door meer fosfaat & nitraat gaan er meer algen groeien, deze algen dienen weer als voedsel voor het voedsel van de karper (en andere vis) en zou die verrijking dus alleen maar 'goed' moeten zijn voor het gewicht. Okee, allemaal een beetje te ver opgedreven en ook wel overtrokken denk ik, maar er valt over te discussiëren en het wordt ook aangehaald, dus ga ik er op in.
Dat die verrijking voor het algehele watermilieu slecht is, is een open deur....
Brasems, mest, algen, brasems, verdringing van helder-water-soorten, brasems, mest, verrijking... Ga zo maar door. Iemand een aanvulling?!

Groet,
WB
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

02-02-2003 12:27

Pas je op,

Ze hebben onweer voorspeld en voor een boom zul je ver moeten lopen naar Boskoop. Of je zal je Tri-Cast zelfbouw stok rechtop in de dijk moeten zetten.
Gr.
John
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-02-2003 14:22

Willem,

Weet je nog het jubileum biek van de KSN?

De aard van het beestje geloof ik. Van kraal. Weet je nog hoe snel de OVB zich liet horen toen Naeff met alternatieve kwekers op de proppen kwam?

Ben er mede van overtuigd, dat de OVB vissen, die 25% wildbroed schubs, gewoon niet groter worden dan zeg 15 kilo. Met misschien een uitzondering.

Ben ook razend benieuwd wat voor vis die Nieuwkoop vis is. een echte uitzondering of... edelschub.

OK vetmesten met karperknikkers zal best lukken. Of dat gezonde vis oplevert?

Neem de Salagou schubs. Ken er 1 van 117 cm en even 21 kilo. Is ook de uitzondering. Trouwens hoeveel werkelijk grote schubs worden er in Frankrijk gevangen? Schatting? 1 op 10 t.o.v. spiegels?

Maar is het nu heel erg, dat er weinig of geen europeesche recordvissen worden gevangen? Voor mij in elk geval niet.

o ja, Bij ons in de buurt zorgde een kolonie aalsscholvers nog voor een extra groeispurt.De concurentie van mini bremmen en voorns is gereduceert tot weinig. Naast debiel grote bremmen, is ook het gemiddelde gewicht van de kaprer met een kilo of 2 a 3 toegenomen.

Klimatologisvhe verschillen: Waarom dan? Belgie en Nederland. Zou het zoveel verschillen?
Voor mij blijft het grootste verschil het ras.


MVG

Klaas
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

02-02-2003 15:43

Hoi Willem,

Ik hoop voor jullie in het noorden dat het nog erg lang rustig blijft, ook al zijn de vissen misschien
iets kleiner? Van het najaar leerde ik een paar Friese jongens kennen op Du Der. Een 30 pond vis hadden ze nog nooit gevangen. Toen ze er een vingen, ging de vis die ziek was, onder onze ogen dood. Onze Friese collega was hier zo kapot van dat hij het liefs naar huis zou gaan. Als alle karpervissers zo waren als die jongens, zag het er een stuk vrolijker uit in ons karperlandje. Mannen ik hoop dat ik jullie tegen kom in Zwolle.
Wat je stel van het voeren, klopt maar ten delen hier op de kanalen werd 20 jaar geleden nog maar weinig gevoerd, toch kwamen er dikke vissen uit, alleen volgens mij oude heidemij vissen.

Als er ergens veel afval stoffen in het water kwam, is het wel in Brabant door die varkensstront.
Alleen is dat verleden tijd. Ik heb wel geprobeerd met varkensstront te vissen. Maar er kwam toen stront aan de knikker.

Een knipoog van een spiegel, Peter
Willem Barnas

02-02-2003 15:44

Okee dan Klaas,

Dat dacht ik dus ook en trouwens, wat een ongelooflijke lengte! Ik ken echter een 25%-vis van 37 pond, maar dan inderdaad wel op een plas waar met enige regelmaat (!!!) een zakkie boilies in leeggekieperd wordt....

Nee, ook mij zal het een dikke rotzorg wezen dat er zo weinig recordvissen worden gevangen, iedere mooie, sterke schub die ik hier op die mooie wateren vang, is voor mij een record.

Al die normen........

Dat van die klimatologische 'verschillen' gaat er bij mij ook allesbehalve vlotjes in en ik spring dan ook met één been in jouw rassentrein, om het zo maar even te zeggen.
Die vis van Nieuwkoop? Een majestueus beest, maar was ie ook zestig geweest zónder al dat suikergoed en al die bitterballen, denk 't niet he?! Het had dan bij een pond of 45-48 wel opgehouden, mischien wat hoger, maar zeker géén zestigplus. Of sta ik de plank nu flink mis te meppen?

Groet,
Willem
Willem Barnas

02-02-2003 15:51

Peter,

Wat een klotestory, ja, dan voel je je dus heel erg rot ja... Ik heb dit ook wel eens gehad met een vis die ik op de korst pakte in Den Haag in een stadsvijver. Het was een hele oude en grote spiegel, pakte nog net m'n korst en ik draaide 'm zo binnen, ik was al bang voor wat de volgende dag gebeuren zou; DOOD......
Héél erg lullig, maar aan alles wat leeft, komt een keer een end, als dat end nou mild is en een beetje op z'n tijd, dan is daar zeker mee te leven.

Jij haalt die kanalen aan met 'grote' vissen, hoe groot was de gemiddelde top als ik vragen mag? Ik stel namelijk niet iets voor elk water zonder voeren, het kan natuurlijk hier en daar -ook ras-afhankelijk- wat hoger/lager liggen en dan nog wat: Ik ben ook maar een karpervisser en absoluut geen visserijbioloog. Wat dat betreft zou het verdomde leuk zijn om Marco Kraal hier eens te ontmoeten....

Groeten,
WB
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

02-02-2003 15:52

Klaas,

Die klimatologische verschillen was meer een (foute) invalshoek mijnerzijds. Wellicht was het beter geweest de hogere watertemperaturen in de Randstad als een mogelijke reden te opperen i.v.m. het grotere industrie-aanbod dus meer koelwater.
Als voorbeeld haal ik maar even het "Verversingskanaal" in D-H aan waar door de Gasfabriek alhier continue koelwater werd geloosd tot de 70'er jaren waardoor de karpers uitgroeiden tot ware "Moby Dickjes" Iets wat de broodvissers onder ons toen ook niet ontgaan was en zodoende werd het snel weer rustig, mede doordat van de kant van de gemeente een verbod op het lozen van TE warm water kwam.

Willem,

Voor het boilie-tijdperk werden de grote/dikke vissen hier in de regio D-H bijna altijd in de overslaghavens dan wel in de rivieren in de buurt van deze havens gevangen. Veel meer dan in de afgesloten wateren. Behalve dat het voedselaanbod in de havens door deze overslag van o.a. voedsel logischerwijs groot was denk ik dat het massaal dumpen van etensresten van de alhier gevestigde woonbootbewoners niet echt onbelangrijk is (geweest).
Wel moet ik eerlijkheidshalve vermelden dat m'n kennis niet zo ver gaat dat ik kan zeggen wat voor soort karpers er gevangen werden/worden.
Groet,

John



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: John Pannekoek op 2003-02-02 16:04 ]</font>
Willem Barnas

02-02-2003 15:59

Mmmm,

Jij hebt duidelijk ook weleens gehoord van het VV-kanaal bij Houtrust?!?!?
Maak je niet druk om die gewichten-info, jullie moeten dat zelf weten, het was alleen wel even leuk geweest ter vergelijking, maar verder zal het me ook een zorg zijn wie wat waar vangt, snappie?

Groet en vang ze in De Haag en regionen,
Willem

PS: Dat van die gewichten was een vraag aan Peter Otte, sorry voor de verwarring!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem Barnas op 2003-02-02 16:01 ]</font>
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

02-02-2003 16:11

Willem,

M'n posting is o.a. bedoeld als antwoord op je vraag of die veertigers van de rivieren en andere open wateren komt.
Wat mij betreft dus wel.
Groet,

John
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

02-02-2003 19:04

Hoi John,

Ik kan er niets aan doen maar ik ben toevallig ook een Hagenees, de gasfabriek aan de gaslaan was inderdaad van grote invloed op de visstand in Denhaag.De Kerkertuinen (achter de bandenfabriek) het toen malige tuinders gebied was een uitermate goed paaigebied, ik heb hier als jongen vele uren door gebracht. Mooie karpers werden toen ook gevangen in de kom aan de loosduinsekade.

Willem,

Wat betreft die grote vissen kan ik je niet het exacte antwoord geven. Grote vissen zij mij niet zo veel in die dagen. De toenmalige voorzitter van Club 25 liet me toen wel zijn foto’s zien en die logen er niet om.
Andere van Club 25 weten daar veel meer van, als je zaterdag naar Zwolle kom sta ik net als Marco Kraal bij de stand van de KSN die neemt ongetwijfeld tijd voor je.
Wat ik al meer heb aan gehaald de warm waterlozingen in Veghel zullen ook van invloed zijn geweest. Tja waar niet.

Met een knipoog van een spiegel, Peter
Willem Barnas

02-02-2003 20:49

Heel aardig van je,

Maar op die beurs zul je me niet meer tegenkomen, ik liep daar altíjd al met kromme tenen..... :cry:

Groet en veel plezier met onze mooie hobby,
Willem Barnas
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

03-02-2003 08:42

Willem,

Ik kan een heel eind met je betoog meegaan, denk dan ook dat de maximale afmetingen die je noemt behoorlijk kloppen.

Anders wordt het als er regelmatig voer (boilies) van behoorlijke kwaliteit (voldoende eiwit en vet, lees vismeel) te water gaat. Ik denk dat de karper van nature geen vetbal zal worden omdat hun natuurlijk voedsel niet zo gemakkelijk verkrijgbaar is. Ze moeten er flink moeite voor doen (bodem omwroeten, mossels losplukken en kraken...).

Wat mij betreft is dan ook de gemakkelijke verkrijgbaarheid van onze boilies (zuigen, malen en slikken) de reden dat op veel afgesloten wateren de vissen zoveel zijn doorgegroeid de laatste jaren. Dusss.... je zult flink moeten draaien de komende tijd jongen...

Groeten,

Mark
Willem Barnas

03-02-2003 10:34

Beste Mark,

En wat schreef ik hierboven dan? Lees dat nog even door en dan zie je dat ik ook het EXTRA (KARPER)VISSERSVOER aanhaal.....

Zéér, zéér fijne dag gewenst,
Willem
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-02-2003 10:53

Willem,

De oude vis op nieuwkoop naar horen zeggen waarschijnlijk de enige die louter op natuurlijk voedsel de veertig plus zou hebben gehaald.

Verder denk ik niet dat je alle natuurlijke situaties over 1 kam kan scheren - ik weet het, jij doet dat niet - op basis van de gevangen lengtes en gewichten.

Elk water is uniek in zijn voedselaanbod. Eveneens in de rassen die er zwemmen. Nu is er een sterke relatie tussen bezetting, ras en voedseldichtheid/aanbod.

Ook is er uiteraard een relatie tussen het ras en de mate waarin ze voedsel kunnen omzetten naar massa/karpervlees.

Ik ga met Klaas mee in zijn rasverhaal en dit is dan ook de reden waarom Nederlandse vissen slechts in unieke situaties (ik ken ze wel) veertig plus worden puur op natuurlijk voedsel. Het komt dus zeker voor, maar daar zal je geen 25 % bij zien. Zijn buik blijft lekker strak zonder die wonderballen.

Gr. Laurens
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

03-02-2003 11:40

Willem,

Dat heb ik wel gelezen knul, ik wilde even benadrukken dat de gemakkelijke verkrijgbaarheid van ons aas volgens mij ermee te maken heeft (ze hoeven er nauwelijks moeite voor te doen). Ook wilde ik aangeven dat de kwaliteit van het voer van grote invloed is. Op alleen mais en kikkererwten groeien ze niet zo hard door.

Natuurlijk zijn er nog veel meer variabelen, dat werd ook wel duidelijk toen dit onderwerp enkele jaren geleden in de bladen werd behandeld.

Groeten,

Mark
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

03-02-2003 16:44

Beste Willem,

Ik kan het me wel voorstellen, dat commerciële gedoe is niks voor jou. Maar voor ons als KSN is het een van de weinige momenten om ons aan een breder karper publiek te presenteren. Met namen voor de jeugd wordt er veel ondernomen. Aan Spiegelkarperprojecten wordt op veel aandacht besteed. Joris Weitjens, Marco Kraal, Willem Peters, Klaas v d Herik, Aard Lokhorst, en nog veel meer
van dat soort mensen die geen enkele commerciële binding hebben. Volgens mij kan jij uren met deze mensen een goed gesprek hebben. Je kan je kromme tenen dan thuis laten, dat loopt zo moeilijk.

Een knipoog van een spiegel, Peter
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

03-02-2003 19:33

Peter,

Jij schreef "Ik kan er niets aan doen maar ik ben ook toevallig Hagenees"!!
Ja, ja waar heb ik dit eerder gehoord, als ik m'n fiets terug wil moet ik zeker in de buurt van Veghel gaan zoeken. Ik vond die Barnas ook al een behoorlijk grote mond hebben voor een Fries, blijkt ook alweer een Hagenees te zijn.
Gelijk een Sprinkhanenplaag dan wel Paardebloemen verspreid dit volk zich, daar weten ze hier in Leidschendam over mee te praten, Holland beware!!!!! :grin:
Maar goed on-topic weer, idd. mooi gebied daar richting Loosduinen Peter, kassen Kapelaan Meereboerweg etc. Allemaal weg, ook de "Kom".

Ik vraag me toch af hoe dit in andere gebieden in Nederland is waar sprake is van veel industrie, overslaghavens, koelwaterlozingen etc. waardoor er een situatie wordt geschept waarin de vissen verhoudingsgewijs groter worden dan in de zgn. "onbewoonde" gebieden.
Zie posting 02-02-15.52 uur
Al kan ik me voorstellen dat mensen er liever niets over loslaten.
Groet,

John

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: John Pannekoek op 2003-02-03 19:34 ]</font>
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

21-02-2003 16:15

"Draagkracht aantal karpers???"
Nou,ik heb ongeveer genoeg KRACHT om een KARPER of 5 van een pondje of 20 naar de chinees te DRAGEN.
Ik weet het,IK BEN NIET GRAPPIG,maar kom ook maar gewoon uit Den Haag en weet niet beter :grin:
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Willem Barnas

22-02-2003 11:06

Ach Dennis,

Hier zit er nog zo een, Haags bloed in de aderen en stro in het hoofd, maak je niet te druk joh.... :lol:

WB
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

22-02-2003 14:48

Hoi John,

Warm waterlozingen zijn in ons kikkerlandje niet meer mogelijk, van Aart vernam ik dat het geschil onderling niet meer dan 4 graden mag bedragen. In een warme periode kan ik me hier goed in vinden.Blauwalgen onder andere is geen goede zaak. In het voorjaar en in de winter is een ander verhaal. Maar de wetgever beslist nu eenmaal in ons land. Ik maak het wel mee dat vlak voor de uitlaat nog steeds over het algemeen kleine karper wordt gevangen.

PS. Je fiets rijd nog steeds goed.
Een oud Hagenees.
Peter
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

22-02-2003 17:48

He Willem en de rest,

hier nog eentje die al meer dan driekwart van zijn -karper-leven klei eet, terwijl er toch echt mokums bloed door de aderen kruipt, en dat bloed kruipt gelukkig waar het eigenlijk niet gaan kan :wink:.

Over de topic; Willem ik heb je nog geen moment zien reppen over DE schub DER schubs (of ik ben blind) die volgens mijn bronnen wel degelijk ver boven de 25kg is gegaan puur op natuurlijk voedsel! :eek:

Die vis zwom bij jou 'om de hoek' :wink:

mannen het is een kwestie van HET juiste teiltje uit het juiste jaar. Speelt EEN niet te onderschatten rol vergis u niet! Denk aan wijn. 'Anaboilies' even daar gelaten... (gisteravond verzonnen door Mark v.B., bijna tegelijk spraken we het proestend uit, Mrk zij het duidelijk 1 honderdste eerder, dus Mark thanx voor deze skitterende woordspeling :wink:)

Rayageer!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: raymond hakkert op 2003-02-22 21:23 ]</font>
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

22-02-2003 19:49

Maar "mokkum" is WEL van jezelf Ray? :razz:
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

22-02-2003 21:36

uh sjon, iedereen tikt wel eens een toets te veel he, maar ja rode wangen :wink: krijg je er soms van he, vlug geCorrysjeerth hihi.

gr ree uh ray
Willem Barnas

25-02-2003 21:05

Hakketakkert en consorten,

Ja dat van die vieftiger is bekend, zag die platen zes jaar geleden bij degene die ze gemaakt had en er dus in hoogsteigen persoon bij was (He wat? Laat maar...). Ik had het ook niet voor niets over "UITZONDERINGEN" weet je. Tuurlijk, er zijn er nog veel meer die doorschieten tot over de veertig, maar dan zie ik de oorzaak eerder bij genetische eigenschappen liggen, zeker als het om verwilderde vissen gaat.
Oh enneh, die kromme tenen staan weer recht Mark, 't is vanaf nu meer die twaalf feet carbon die weer krom staat......

Groeten uit het noorden,
Willem B.