Draagkracht aantal karpers???

wilco ravenhorst
Berichten: 4
Lid geworden op: 09-01-2003 01:00
Locatie: ****

14-01-2003 15:47

In een aantal topics lees ik over de draagkracht van een water bijvoorbeeld 300 karpers op een x aantal ha

Nu had ik een vraag als een water meer dan 100 ha groot is en er zwemmen maar zo'n 300 karpers rond en er is zeer veel natuurlijk voedsel hoe zwaar kunnen die vissen dan wel niet worden of is de draagkracht te groot.

M.v.g

Wilco

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: wilco ravenhorst op 2003-01-16 09:48 ]</font>
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

14-01-2003 16:05

hoy wilko,

best een goede vraag.
hoe groot de karpers zullen worden hangt af van meerder factoren waaronder het natuurlijk voedsel aanbod, toevoer van vers water, enz...
ook denk ik dat een hoop afhangd van het ras karper! er zijn rassen die nu eenmaal andere groei eigenschappen hebben dan het ene ras!!

pak bijv. ijselmeer dit is een water waar naar mijn gevoel best een hoop voedsel aanwezig zal zijn, en behoorlijk groot is! maar echte hele grote vissen zijn er naar mijn weten niet uitgekomen.

in frankrijk en belgie zijn er putjes die niet eens zo heel erg groot zijn en toch enkele 40,50,60 ponders herbergen!

als je dan de vissen zou vergelijken zie je meteen verschil in lichaamsbouw en type karper!

ik dnek overigens dat je nooit zeker kan zeggen oe groot een karper kan worden!!

mvg rob
Jeroen Leuven

14-01-2003 16:07

Wilco,

Als alle omstandigheden goed zijn kunnen ze uitgroeien tot vette dertigers.
Daar gaan natuurlijk wel wat jaartjes overheen.
Naar mijn mening heeft het met zulke aantallen niets te maken met de draagkracht van het water.

Gr.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-01-2003 20:54

Wilco,

Dappere vraag. Heb niet de wijsheid in pacht, maar kan een kleine voorzet geven.

De draagkracht van een water wordt bedoeldt hoeveel kilo vis/ha een water kan bevatten. De hoeveelheid wordt in relatie gebracht met het type water: diep water, ondiep, stromend, beken rivieren. Daarnaast is zo'n water meer of minder geschikt voor bepaalde vissoorten. Simpel gezegd de Rijn. In Zwitserland begint het met salmonides in Nederland van lieverlede brasem (en karper).
Geldt ook voor plassen en meren.

Er zit nog veeeeel meer in aan vast. Leuk zo'n cursus bij de OVB hoor.

Ergo: jou vraag is niet te beantwoorden. Ontbrekende factoren: oeverlengte, diepte, bodemsoort, zuurgraad, zuurstofgehalte, plantengroei, soort voedsel en natuurlijk het karperras. Vlak tegenwoordig het vangen niet uit, immers een gevangen karper heeft een tijdje nodig om te herstellen en zal hiertoe alle middelen inzetten en dus niet groeien.

Heb je een aquariumppje zeg 60 bij 40?
Doe hier 25 jonge guppies in. Voer een vaste hoeveelheid. Weeg de visjes na een half jaar.

Herhaal de proef met 5 visjes. Zelfde hoeveelheid voer, doe er ook nog een betje extra zuurstof bij.

Na een jaar ken je de draagkracht van je aquarium.


MVG

Klaas
wilco ravenhorst
Berichten: 4
Lid geworden op: 09-01-2003 01:00
Locatie: ****

15-01-2003 09:49

Hey,

In ieder geval allemaal bedankt voor jullie informatie een paar dingen die ik nog niet had gezegd zijn als volgt de diepte ligt rond de 20 meter op het diepste punt en de bodem bestaat uit grote wierplekken.
Het water is eigenlijk een vierkant van zeker 1000 meter bij 1000 meter.

Mvg

wilco
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-01-2003 10:47

wilco,

Zie:

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.ovb.nl/ovb/productendiensten/educatie/lespakket/knipplaten.zip" target="_blank" class=bericht>http://www.ovb.nl/ovb/productendiensten/educatie/lespakket/knipplaten.zip</a><!-- BBCode auto-link end -->

en

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.visenwater.nl/" target="_blank" class=bericht>http://www.visenwater.nl/</a><!-- BBCode auto-link end -->

Oftewel

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.visenwater.nl/visenwater/content/viswater/diepviswatertypen/diepviswatertypen_16.htm" target="_blank" class=bericht>http://www.visenwater.nl/visenwater/content/viswater/diepviswatertypen/diepviswatertypen_16.htm</a><!-- BBCode auto-link end -->

MVG

Klaas
Arjan van den Berg

15-01-2003 12:55

Jeroen,

Als de omstandigheden maar goed zijn? Waar slaat dat op? Dat maakt niks uit, hoe minder vis hoe beter ze groeien.
Een water van 100 ha kan heel wat aan. Maar voor juiste gegevens moet je zoals Klaas al zegt denk ik bij de ovb zijn.
Gemiddeld zal 300 vissen op 100 hectare niet teveel zijn en kunnen ze uitgroeien tot grote vissen. Mits het een aardig voedselrijk water is.

MVG

Arjan
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

15-01-2003 13:23

Hoe minder vissen op een water hoe beter het is voor de groei.
Zelfs zeer oude vissen kunnen zo weer gaan groeien als een water bijvoorbeeld door sterfte een groot deel van de populatie verliest.
Zelfs vissen van meer dan 30 jaar oud!! groeien dan nog in lengte en gewicht.
Vandaar ook de groei op vele Nederlandse wateren, er gaan vissen dood, maar er wordt niet te veel meer uitgezet.

Vr.Gr.

Bertil
wilco ravenhorst
Berichten: 4
Lid geworden op: 09-01-2003 01:00
Locatie: ****

15-01-2003 13:37

Hey,

Ik had eigenlijk nog een vraag waar jullie misschien antwoord op weten.

Afgelopen zomer en najaar hebben ik en een maat van me daar veel gevist.
Wat ons nou opviel dat was het volgende als je naar het midden van het water toelag dat je veel meer kleinere vissen ving van 15 t/m 18 pond en dat de zwaardere vissen langs de kant werden gevangen van 24 t/m 28 pond.

Dit was geen toeval want in het midden hebben we geen 1 vis gevangen boven de 20 pond

En langs de kant lag dit veel hoger omdat we daar alleen maar vissen vingen van ruim 20 pond.

Iemand misschien een ideetje?????

Mvg

wilco
Jeroen Leuven

15-01-2003 14:16

Arjan,

De goede omstandigheden geef je zelf al aan.

Indien er genoeg en gevarieerd natuurlijk voedsel aanwezig is.
Misschien is het wel een zandput, dan acht ik de kans veel kleiner dat ze uitgroeien tot grote vissen.

Ik heb de wijsheid ook niet in pacht.
Ik geef alleen maar aan hoe ik er over denk.
Als dat je niet zint, reageer dan niet.

Mvg.
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

15-01-2003 14:25

hoy,

de groei van karpers en andere vissen hangt volgens mij van meerdere factoren af dan alleen de groote van het water!

arjen ik vind jou posting weer een beetje achterlijk! als je iets niet zeker weet dan moet je niet zon fel oordeel hebben over iemand anders zijn mening!!
maarja dat zijn onderhand wel van je gewend

mvg rob
HansPeter van Ee

17-01-2003 23:57

Rob

Waarom vind jij de posting van Arjan achterlijk ?

Het lijkt me onderhand wel duidelijk dat geen enkel water gebaat is bij een teveel aan karper, zoals dat in het verleden heel normaal was.
Er is geen mooiere uitdaging dan vissen op een groot water met een heel dun bestand.
Twee karpers per hectare lijkt mij een mooie leidraad!!

Veel karpervissers zien dat echter niet zo zitten gezien de rust die men vindt op de grote rivieren en randmeren.
Jaja, de hedendaagse mentaliteit :smile:

met blankende groet

HPE
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

18-01-2003 00:56

[quote]
Op 2003-01-17 23:57, schreef HansPeter van Ee:

Er is geen mooiere uitdaging dan vissen op een groot water met een heel dun bestand.


HansPeter.

Wat zou jij je hier kunnen uitleven :smile:

Met vaak blankende groet,

Hans
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

18-01-2003 02:34

Beste Hans,

ik maak me een beetje zorgen om je. Ooit wilde ik al eens een "wijn" actie voor je op poten zetten ivm. de overdreven prijzen van alcohol houdende dranken in jouw land.

Nu ga je me vertellen dat je ook nog vaak blankt??? Ik hoop wel dat je beseft dat je een dun bestand op dik ijs niet kan vangen :smile:

Ik denk niet dat HPE zich in Finland thuis zou voelen. 6 maanden op en 6 maanden af ivm. dik ijs. Hij word nu al gek als er in Nederland elfstedenkorts is.........en dus niet kan vissen.

Met ontdooiende groet, MB

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Michael Bouman op 2003-01-18 02:34 ]</font>
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

18-01-2003 03:04

Michael,

Maak je geen zorgen man, ik overleef het allemaal wel zeker wat die wijn betreft. Mocht je me behulpzaam willen zijn dan zou je mijn procesverbaal van 300 euro kunnen betalen wat ik gisteren kreeg voor te hard rijden!

Van blanken wordt men hard en op dik ijs is geen dun bestand te vangen, weet ik :grin: !!!!!

Ik denk wel dat HPE zich hier in de zomer thuis zou voelen maar ja met al dat pioneers werk en tijd rovende onderzoeken daar is één zomer niet genoeg voor :smile: Maar dat weet ie denk ik wel.

Ook hier dooit het(+2)

Hans
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

18-01-2003 04:06

Nachtbraker dat je er bent :smile:
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

18-01-2003 14:54

hoy
HPE, arjen zegt in zijn posting dat alle andere omstandigheden onzin zijn, en dat het aleen maar afhankelijk is van hoeveel karpers er per Ha aanwezig zijn!!

ik erger me er aan dat hij alles wat andere zeggen weer als onzin betiteld!!!

ik ben het er wel mee eens dat een laag bezet water grotere vis opleverd dan een overbezet water!!
maar waarom hebben zoveel kleine putjes in belgie en frankrijk een redelijk aantal 30ers en 40ers en een grindgat of ander grote put in nederland er maar een paar of helemaal geen???

groeten rob
HansPeter van Ee

18-01-2003 17:02

Rob

Ook ik erger me wel eens aan iemand op het board maar andersom is dat vast ook het geval :smile:
Laat je in ieder geval niet verleiden tot uitspraken waardoor je eigenlijk precies hetzelfde doet waar je de ander op wil veroordelen.

De reden dat er in Belgie en Frankrijk op kleine wateren meer grote vis rondzwemt heeft wel degelijk te maken met de bezettingsgraad van het water.
Op veel wateren in Nederland zijn in het verleden gewoon teveel vissen uitgezet.
Zo kan ik me best wel vinden in de kritiek van Josse aangaande de namen die men aan kleine karper geeft.
Er zwemmen op wateren in Nederland kleine karpers rond die ouder zijn dan dertig jaar.
Om ze dan maar ff te betittelen als kleuter of knol daar spreekt weing respect uit.
Maar ach het is bekend dat sommige lieden alleen maar respect hebben voor vissen boven de 25 pond.

met simpele groet

HPE
Willem Barnas

02-02-2003 10:28

Beste heren,

Zonet las ik iets over bestandsgrootte, groei, 30'ers, 40'ers.... Groeien na dertig jaar in lengte (?) en gewicht, draagkracht. Klaas v/d Herik gaf al het nodige aan qua draagkracht en hoe dit enigzins te bepalen valt maar ik wilde even iets kwijt over die groei:

Ik ben de laatste tijd op een water bezig waar in een ver verleden eens 150 kg. karper in is uitgezet. De vissen zijn nu zo rond de 28 jaar oud en van die originele bezetting zijn er nog zes á acht over . Het water is 7 ha. en er zit redelijk wat vreten op, maar wat dacht je? Eén 32'er (ca. 90 cm., de langste en dus de meest gewicht-potente) en nog een drie á viertal schubs van ruim tachtig centimeter en dus never nooit zwaarder dan 24-28 pond (die 28'er is ook de veelvraat van het stel), wat? Er zit een originele vis van 80 cm. en die is 18 pond! Een ander zéér groot water hier in de buurt bulkt van het vreten, zit op 2/3 van haar draagkracht en er wordt in verwaarloosbare mate gevist. De vissen zijn allesbehalve vet, dik of rond en dit doet mij het volgende denken:

Zónder extra (karpervissers)voer gaat er op beide wateren niets veranderen in de groei en dan heb ik het over de gewichtsgroei, want een heleboel vissen zijn nog geen 15/16 jaar en zouden in lengte -en dus later ook in gewicht- nog kunnen groeien. Voor zover ik weet groeit een karper tot z'n 15e á 16e levensjaar in lengte en is het daarna over, ze kunnen dan echter nog wel uitdijen. Als ik dan hierboven lees dat op een ruim water met een flinterdun bestand er zomaar, zonder pardon en met gemak een zooi dertigers en veertigers kunnen zitten en ik vergelijk dit met de door mij genoemde omstandigheden dan kan ik niet anders doen dan mijn wenkbrauwen fronsen.... Na dertig jaar nog aanzienlijk in lengte groeien lijkt mij kolder.

Tuurlijk, er zal op ieder groot en rijk water wel een veertiger KUNNEN zitten, maar denk maar niet dat dit dan overal geldt. Als dit echt zo was geweest, dan zou het op bevengenoemde wateren veel drukker en vervelender zijn.... Nog iets wat mij dit doet denken is dat de meeste vissen op dat eerste water ook vlakke buiken hebben en moeilijk vangbaar zijn. Zo kun je dus concluderen (beetje kort d.d.b., maar toch)dat die vissen zónder (karpervissers)voer groot zijn gegroeid en dat dit dus hún maximum is. Ik hoor jullie nu denken: En wat dan op dat tweede, zéér grote water, wat op 2/3 van haar draagkracht zit?!?!? Daar houdt het bij 36 pond/96 cm. óók op en een vis van 80-85 cm. is daar ook hooguit 25-28 pond, zie hier dus de verhouding in natuurlijke situaties met méér dan zat te bikken!!!

Mijn voorzichtige, maar op feiten gebaseerde conclusie:

ZÓNDER EXTRA VRETEN HOUDT HET OVER HET ALGEMEEN ERGENS TUSSEN DE 25p/85cm EN DE 35p/95cm WEL ZO'N BEETJE OP.

Ik weet ook wel dat een metervis in die natuurlijke omstandigheden weldegelijk op kan stomen tot over de veertig, maar dit is geen normale en gemiddelde situatie. Op het eerstgenoemde water zat er ook maar één vis tussen die het 'in zich had' om over die 90 centimeter te gaan. Veel is dus ook afhankelijk van de lengte, m.a.w.: Hoe langer de vis, hoe meer 'draagkracht' die vis heeft, logisch. Zit ik ernaast, zeg het me dan, want ik ben hier niet enkel voor de lol aan het rondstrunen.....

Met vriendelijke groet,
Willem Barnas
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

02-02-2003 11:10

Beste Willem,

Een erg interessante stelling, ik kan heel ver met je mee gaan. Vraag me enkel af of het niet mede
van invloed het ras is, wat er bij jullie aanwezig is in het mooie Friesland.
Ik meen te weten dat er bij jullie een Spiegelproject loopt, er is dus als je ook! grote zware vis wilt vangen hoop voor je in de toekomst.


De groeten, Peter
Willem Barnas

02-02-2003 11:25

Hé Peter,

Het gaat hier op de open wateren (grote kanalen en meren) volgens mij om een mengelmoes tussen edelschubs en 25%-wildbloedhybrydes, maar dat weet ik allesbehalve zeker. Op die eerstgenoemde put VERMOED ik dat het om edelschubs gaat, maar daar vind ik ze een beetje aan de 'dunne en strakke' kant voor. DNA-onderzoek zou meer aan het licht kunnen brengen, maar hier heb ik de middelen niet voor, ook bij de OVB wisten ze me niet verder te helpen. Dat van die spiegels is bekend, heb ook al regelmatig contact met de initiatiefnemer, alleen het wordt geen makkelijke klus. Ook groeien die spiegels niet binnen een paar jaar naar hun top, maar goed, waar gaat het nu eigenlijk om?!
Juist! Om een beetje afwisseling en variatie binnen de soort toch!? Nog even over dat ras: zouden er überhaupt nog veel wateren zijn waar je enkel/voor het grootste gedeelte edelschubs (ja die hoge vissen) tegenkomt? Ik 'ken' namelijk een water in Utrecht waar vissen zitten van rond de 20-25 jaar en dat zijn hele zware OVB'ers..... Kun je nagaan hoelang er al 25%-Wildbloedhybrydes uitgezet worden en wat dit met de zuivere edels doet! Niet dat ik dat erg vind hoor, je moet die grote, maagdelijke mengelmoes/verwilderde schubs maar eens zien.....

Groet,
Willem
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

02-02-2003 11:45

Beste Willem,

Als het eerste water waar je in je posting over spreekt zich in Friesland bevindt, net zoals het tweede kan het e.e.a. dan niet samenhangen met het feit dat er volgens de meeste karpervissers die ik spreek verhoudingsgewijs minder grote karper in Friesland voorkomt dan b.v. N-H, Z-H en Brabant?
En dat de oorzaak hiervan mede kan liggen in de atmosferische (o.a. lagere temperaturen)en ecologische (o.a. meer landbouw dus meer gif)
omstandigheden? Het is maar een suggestie want kennis heb ik er niet echt van. Dus val niet gelijk over me heen met Hee Pannekoek wat lul je nou. Tell me if i'm wrong.
Ik heb i.i.g. nog nooit een collega karpervisser horen zeggen " Ben effe een weekie karperen in Dokkum" om daar z'n p.b. te verbreken. Met welgemeende excuses en zonder vooroordeel hebbende groet,

John
Willem Barnas

02-02-2003 11:48

Hé Pannekoek wat lul je nou?! :lol:

Nee joh, ik denk eerder dat het ligt aan het feit dat er nog maar bar weinig bekend is over deze regio, niet dat ik daar rouwig om ben hoor. Er wordt wel zo dunnetjes gevist hier, er is gewoon nog geen reeël beeld van de bestanden. Ik durf te wedden dat Friesland niet onderdoet voor vergelijkbare wateren in andere delen van het land en dat is niet gebaseerd op een broodje poep....

Groet en een knipoog,
Willem
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

02-02-2003 12:01

Wat had ik nou gezegd Barnas?

Dit had ik ECHT niet verwacht :cry:
Kom je nog wel ergens tegen :cool:

Wees gegroet :evil:
"Pan the man"
:razz:
Willem Barnas

02-02-2003 12:09

John,

Even zonder dollen nu. Ik meen met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te kunnen en mogen stellen (wat lul ik nou weer...?) dat het met dat landbouwgif reuze meevalt. De mestwetgeving en wetegvingen die betrekking hebben op bestrijdingsmiddelen, zijn de laatste jaren wel zo gigantisch verscherpt en aangepast dat het daar wel goed mee zit. Trouwens, een lozing kan in Brabant ook...
Wat je aanhaalt m.b.t. die atmosferische/klimatologische verschillen tussen de zuidelijke helft en de noordelijke helft van Nederland, vind ik vrij vergezocht, maar het geeft wel aan dat je niks laat zweven. Zouden die minieme verschillen werkelijk invloed hebben op de groei van karper binnen dit oh zo kleine land? Ik vrees (!) eerlijk gezegd van niet, totdat het tegendeel bewezen is. Ook is het zo dat er in de zuidelijkere delen van NL veel meer gevist wordt en het veel vaker ook gaat om afgesloten wateren, daar zijn er hier gewoon minder van. Er wordt dus ook veel meer gevoerd dan hier en doordat deze 'bevoering' veel meer invloed heeft op een gehele populatie denk ik dat daar een verschil zit, want laten we wel wezen:

Komen nu echt al die veertigers van de rivieren en ander open water?!?!?!?!

Mochten er nog anderen zijn die hier wat over kunnen vertellen: JOIN US, ik vind dit namelijk een zéér interessant onderwerp en ik denk dat anderen dit met mij eens zijn, komt en roept u maar!

Groeten uit het kille noorden,
Willem Barnas