10 dooie karpers in 1 weekend...

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marcel Nikk'n
Berichten: 72
Lid geworden op: 24-05-2007 22:51
Locatie: Z.O. Drenthe
Contacteer:

01-07-2007 14:44

wanneer wordt er gesproken van een "karpersterfte"?
bij ons op de plas is een gemiddeld van 2á3 (gevonden) dooie karpers per JAAR geen bijzonder iets lijkt mij.

ik fiets/wandel bijna dagelijks langs het water, zo ook vanmiddag. tot mijn grote schrik zag ik bij aankomst een hele mooie schub ronddrijven, dood. na wat rond gekeken te hebben zag ik er nog 3. vervolgens ben ik de vijvers rond gaan lopen met de hondjes en ben in totaal zo'n 10(!) dode karpers tegen gekomen. waar van 1 100% zeker 1 van de grotere vissen op het water is/was.

de vissen zagen er, ondanks hun levenloosheid, niet heel vreemde uit. ik bedoel dan dat ze geen beschadigingen oid hebben. ze dreven in gestrekte toestand rond, en sommige hadden een wat dikkige buik en andere lekken bijna te ontploffen zo strak stond alles...

nu mijn vragen, in hoeverre kan dit "sterfte" genaamd worden?
en bij wie moet je dit soort dingen melden?

voor meer info stuurt je maar even een pb-tje
grtz marcel
---] B.F.P. Baits, Baits from a Deeper Level[---
Gebruikersavatar
Henk Robben
Berichten: 165
Lid geworden op: 12-12-2006 13:54
Locatie: uut Grunn. (Stadskanaal)

01-07-2007 15:10

Hoi, dit heb ik gevonden over Vis Sterfte.
Gr Henk.

Het is belangrijk snel op te treden wanneer in een water veel zieke vissen zijn en wanneer vissterfte optreedt of dreigt op te treden, bijvoorbeeld bij warm weer, ijsbedekking of een vuilwaterlozing. Er kunnen dan nog noodmaatregelen getroffen worden om de vissen te redden. Ook bij niet-acute vissterfte door een onbekende oorzaak (bijvoorbeeld ziekte of gifstof) is aandacht geboden.

Meld een (dreigende) calamiteit in eerste instantie met spoed bij de lokale hengelsportvereniging, hengelsportfederatie en vervolgens bij de gemeente/waterbeheerder. Adressen vindt u in uw gemeentegids.

Visziekte en/of vissterfte van grotere omvang kan - NA HET INSCHAKELEN VAN DE BOVENGENOEMDE INSTANTIES - worden gemeld op het Viscalamiteiten-meldnummer van Sportvisserij Nederland 030-6058400.

Sportvisserij Nederland kan in bepaalde gevallen een oorzakenanalyse en/of een schade-expertise uitvoeren en maatregelen voorstellen om oorzaken weg te nemen. Sportvisserij Nederland werkt voor een diagnose samen met het Visziektenlaboratorium van ID-DLO. Voor dit onderzoek moeten levende vissen worden aangeboden.
Wie vissen in de bomen ziet, vindt de hemel in het water.
Piet bijkerk
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-02-2007 15:06

01-07-2007 17:27

Het KAN misschien ook komen doordat er vissers gevoerd hebben met mais oid wat niet goed bereid is.
Gebeurd vaker dan je denkt en dat hoeft echt niet bewust gebeurd te zijn maar de vissen worden er helaas wel de dupe van.


Groetjes Piet
Een pessimist is een optimist die slecht geïnformeerd is.
Robert Lamboo

01-07-2007 18:35

Die theorie schijnt niet altijd waar te zijn. Een karper weet zelf bijzonder goed hoeveel hij van een aas kan eten zodat hij zich niet te vol stouwt. Als een karper merkt dat aas een bijwerking (opzwellen) heeft zal hij er ook vaak minder van eten. Als hij toch ets te veel tot zich neemt kan hij dit vaak bijzonder goed verteren. Ik ken geen gevallen van vissen die zichzelf kapot eten aan voer, wat niet wegneemt dat je je aas wel goed dient te bereiden. Dode karpers worden snel bol door het rottingsproces in het lichaam waarbij gassen vrijkomen. Versteend kuit lijkt mij ook geen oorzaak aangezien er vissen "massaal" zijn gestorven. Ik zou de oorzaak eerder zoeken in een virus, riooloverstort (zuurstofgebrek), baggeren (blauwzuurgas) en/of ouderdom en stress.
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

01-07-2007 22:36

En verstopping door bv mais dan ?
KSN
Gebruikersavatar
Marcel Nikk'n
Berichten: 72
Lid geworden op: 24-05-2007 22:51
Locatie: Z.O. Drenthe
Contacteer:

01-07-2007 23:28

verstopping door mais zou kunnen, maar er vist zover ik weet haast nooit iemand met mais. een enkeling waagt zich eraan en wodt meestal "gestraft" met een paar scholen brasem op de stek :P

wat me wel opviel aan 1 vis, was dat hij hier en daar blauwe plekken had. op zn flanken, rond zn voor vinnen en rond zn anaalvis+bijhorende uitgang.

ik ga morgen uit school ff rond buurten bij wat mensen die het water, vissen en de vissers wat beter kennen. misschien dat zij wat meer weten.

en ook even een melding maken bij het waterschap hier en de hengelsport vereniging.

iedreeen in iedre geval tot zover bedankt voor jullie hulp. hopen dat het rappies over is en de rest van de visjes nog even hun rondjes mogen zwemmen :D
---] B.F.P. Baits, Baits from a Deeper Level[---
Robert Lamboo

02-07-2007 00:15

Blauwe plekken wijst waarschijnlijk op een virus
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

02-07-2007 08:54

Mischien is het SVC (Buikwaterzucht)



Het SVC virus veroorzaakt darmontstekingen, bloedingen in de huid, ogen en kieuwen en vervolgens een opgezwollen buik en uitpuilende ogen.
De diagnose ‘buikwaterzucht’ is op basis van met name de opgezwollen buik en vaak uitpuilende ogen van de vis relatief eenvoudig te stellen. De schubben van de vis staan daarbij vaak uit,
waarbij waterige wratten of blazen de schubben ‘naar buiten drukken’. En de vis voelt waterig of sponzig aan.Zoals met veel visziekten het geval is, blijkt er bij optredende ‘buikwaterzucht’ meestal geen
sprake van één ziekteverwekker, maar blijkt een complex van ziekteverwekkers verantwoordelijk.



M.V.G,

Gerard
KSN
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-07-2007 09:01

Robert complete misvatting, de karper "weet" echt niet wanneer hij moet stoppen met eten.
Problemen door partikels zie je niet in een paar dagen het kan maanden duren voor het voor ons zichtbaar wordt.

Het enig juiste wat je MOET doen is de HSV inlichten die moet dan contact opnemen met het waterschap of gemeente.

Speculeren over wat het "kan" zijn heeft ook geen zin alleen een deskundige kan na een onderzoek zeggen wat er aan de hand is.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Marcel Nikk'n
Berichten: 72
Lid geworden op: 24-05-2007 22:51
Locatie: Z.O. Drenthe
Contacteer:

02-07-2007 10:23

gerard nu ik je stukje lees en de foto's bekijk die ik heb gemaakt kan het haast niet anders dan dat dit de, of een van de redenen is geweest.

ik ga proberen eerder vrij te krijgen @ stage, en dan ff langs HSV. en anders gewoon maar ff bellen denks.
---] B.F.P. Baits, Baits from a Deeper Level[---
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

02-07-2007 10:29

Marcel Nikk'n schreef:gerard nu ik je stukje lees en de foto's bekijk die ik heb gemaakt kan het haast niet anders dan dat dit de, of een van de redenen is geweest.

ik ga proberen eerder vrij te krijgen @ stage, en dan ff langs HSV. en anders gewoon maar ff bellen denks.


Eerst maar bellen dan vrij krijgen....

Bij een watertje bij mij in de buurt is het zelfde aan de hand geweest

Ik hoor het nog wel van je,

M.V.G,

Gerard Brondijk
KSN
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-07-2007 11:31

Marcel, aantal dode karpers ook s.v.p. even melden bij Sportvisserij Nederland, tevens graag de genomen foto's meesturen.
E-mailadres: gerlach@sportvisserijnederland.nl
Gebruikersavatar
Marcel Nikk'n
Berichten: 72
Lid geworden op: 24-05-2007 22:51
Locatie: Z.O. Drenthe
Contacteer:

02-07-2007 11:44

heb de federatie gebeld en zij zullen verdere stappen ondernemen en het waterschap in lichten. ik wordt vanmiddag door het waterschap opgebeld voor verdere info en waarschijnlijk net als een eerdere keer zal ik even mee moeten om de vissen aan te wijzen en evt mee helpen.

ik zal jullie op de hoogte houden over het verdere verloop hier.

btw; foto's kan ik vanmiddag pas versturen.. zal dat gelijk doen al sik thuis ben.
---] B.F.P. Baits, Baits from a Deeper Level[---
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-07-2007 12:23

Strakke actie Marcel.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Marcel Nikk'n
Berichten: 72
Lid geworden op: 24-05-2007 22:51
Locatie: Z.O. Drenthe
Contacteer:

02-07-2007 13:00

net sportvisserij nederland aan het praatmobieltej gehad. zijn doen voorlopig niet veel omdat het om een klein deel van het visbestand gaat. volgens de persoon met wie ik heb gesproken zou het waarschijnlijk een gewone "voorjaars sterfte" zijn. samen hang van temperatuur wisselingen, stress, kuit niet kwijt kunnen, voedsel, enz...
kan nog van alles wezen,... zegmaar...
---] B.F.P. Baits, Baits from a Deeper Level[---
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-07-2007 13:55

Sportvisserij Nederland doet inderdaad niet veel, je moet bij de visrechthebbende of de waterbeheerder zijn.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Marcel Nikk'n
Berichten: 72
Lid geworden op: 24-05-2007 22:51
Locatie: Z.O. Drenthe
Contacteer:

02-07-2007 15:51

Info waar we wat aan hebben!!! :D :D :D
thnx

ga zo weer ff rondje fietsen en kijken hoe of wat...

Spätàh 8)
---] B.F.P. Baits, Baits from a Deeper Level[---
Gebruikersavatar
Marcel Nikk'n
Berichten: 72
Lid geworden op: 24-05-2007 22:51
Locatie: Z.O. Drenthe
Contacteer:

07-07-2007 17:36

Later als ik had verwacht maar toch, hier de laatste geluiden rond dit verhaal.

ik kom net van het water, ben wat rrond gaan wandelen en heb hier en daar wat foto's geschoten en wat observerend werk verricht. onder weg ben ik 15 tot 20 levenloze lichamen tegen gekomen.
toen ik vanmiddag bij de plaatselijke hengelsport zaken ws geweest en wat rond ging vragen schijnt het de afgelopen week veel erger geweest te zijn,... volgens sommige geluiden zouden er de afgelopen week 30 tot 40(!) vissen het loodje hebben gelegt.

inmiddels is het waterschap ook al langs geweest en heeft monsters van het water en de vissen genomen, er er zijn wat vissen mee genomen voor verder onderzoek. ook hebben ze een aantal vissen kunnen indentificeren, het zou hoofdzakelijk gaan om vissen van de eerste generatie die dit water hebben mogen bewonen. een duidelijk beeld is er nog niet, maar waar schijnlijk ouderdom, kuit, en stress...

hopen dat dit niet nog veel langer door gaat anders houden we straks niets meer over.

hier nog wat foto's van verschillende vissen;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

......... :cry:
---] B.F.P. Baits, Baits from a Deeper Level[---
jasper korll
Berichten: 170
Lid geworden op: 14-07-2007 15:58
Locatie: Utrecht

01-02-2010 20:02

dan moet je de heer spruit bellen van stichtse rijnlanden..
tenminste in ons water dan in de provincie utrecht..
Plaats reactie