Spiegels in de Linge

Jos Pieters
Berichten: 32
Lid geworden op: 28-06-2007 23:38
Locatie: Papendrecht

29-06-2007 00:08

Ik roep iedereen op gevangen spiegels in de Linge te melden bij mij. E-mailadres: jjpieters@planet.nl

Door het spiegelkarperproject De Betuwe is reeds 4 keer een uitzetting gedaan in de Linge, Merwedekanaal, Steenenhoek.

Omdat we graag de groei en trek willen monitoren doe ik een beroep op jullie om elke gevangen spiegel te melden, zodat ik kan vergelijken of het een vis uit een uitzetting betreft.

Bericht terug gegarandeerd! Met originele foto van de uitzetting!

Maak liefst foto's van beide zijden en als het kan met voldoende licht.
Heeft je spiegel kenmerkende schubbenpatronen? Fotografeer die dan apart. Makkelijk voor de herkenning!
Let er vooralop dat de schubben onder de rugvin goed te zien zijn (hou de vis goed rechtop bij de foto), omdat die vaak cruciaal zijn voor de herkenning.

Weeg en meet de vis zo nauwkeurig mogelijk en geef aan in welk water de vis gevangen is. Je hoeft je plek echt niet te verraden, bij mij blijft alles geheim. Voor het trekgedrag heb ik die informatie echter wel nodig.

Inmiddels (28 juni 2007) heb ik 47 meldingen kunnen herleiden tot uitgezette spiegels, met veel informatie over groei en trekgedrag.

De laatste uitzetting wordt verwacht in oktober/november 2007. Hulp gevraagd!!!

Met vriendelijke groeten en alvast bedankt voor je melding(en?)

Jos Pieters
Jos Pieters
Berichten: 32
Lid geworden op: 28-06-2007 23:38
Locatie: Papendrecht

29-06-2007 19:24

De 48e is nu al binnen via deze site.
Groei in 2 jaar tijd: ruim 8 pond!

Dank je Flip!
Gebruikersavatar
Hans ter Haar
Berichten: 389
Lid geworden op: 22-02-2007 10:30
Locatie: Tricht

29-06-2007 22:04

Kom jij nog aan werken toe Jos :D

Groet,

Hans
Experience……
Is not what happens to people.
Its what people do
With what happens to them.

http://www.vismaten.nl
Jos Pieters
Berichten: 32
Lid geworden op: 28-06-2007 23:38
Locatie: Papendrecht

29-06-2007 23:16

Als ik ze zo snel kan vinden als die van Filip wel.
Als het er heel veel worden, vraag ik om hulp.

Tight lines!
Laatst gewijzigd door Jos Pieters op 01-07-2007 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Matthys Filip
Berichten: 117
Lid geworden op: 16-02-2005 17:45
Locatie: Hertsberge (B)

30-06-2007 11:15

Héél graag gedaan Jos.

Na twee jaar eindelijk zekerheid of het wel echt een projectvisje was!

Als Belgisch skp-fanaat is het vangen van een Nederlandse projectvis een bijzonder leuk gegeven. (voor mezelf althans)

Naast het gewicht had het visje ook een verrassend trekgedrag, blijkbaar.

Vrijblijvend voor de skp-freakjes:
http://www.spiegelkarperproject.be
(op- of aanmerkingen zijn altijd welkom)

Groetjes,
Filip.
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

30-06-2007 11:50

[
hoi jos ik heb ook regelmatig op de linge gevist bij asperen ik heb 2 spiegels gevangen eentje van 17 pond en een van 28 pond bij 91 cm hele grote schubben op prive terijn van mijn zwager mooie natuur ook veel klein spul ik heb 3 keer 3 runs op een nacht gehad van 10 avonds tot 9 uur ochtends gevist scheepvaart daar is een ramp
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Jos Pieters
Berichten: 32
Lid geworden op: 28-06-2007 23:38
Locatie: Papendrecht

30-06-2007 12:05

Hoi Harald,

Stuur me je foto's en je mailadres maar en ik zal voor je kijken.
Graag met zoveel mogelijk gegevens erbij.
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

30-06-2007 12:33

[ik heb geen digitale foto s er van ik moet ze eerst downloaden maar het komt goed wel goede kwaliteits foto er van
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Jos Pieters
Berichten: 32
Lid geworden op: 28-06-2007 23:38
Locatie: Papendrecht

01-07-2007 11:34

Van Richard Huiveneers ontving ik de volgende vraag in mijn privébox. De vraag, of liever het antwoord, leek me ook wel interessant voor de andere lezers van dit onderwerp.

hallo jos

mag ik vragen waarom er eigelijk zoveel spiegels uitgezet worden op de linge. naar mijn mening worden het er nu gewoon teveel. af en toe een spiegel is leuk maar ik heb liever schub. ik heb vorig jaar 20 karpers waren waarvan er maar 2 schub waren en de spiegels zijn allemaal klein.

ik denk dat de karper zich best wel voor plant als de vissers hun paai plaatsen maar met rust laten. maar nee ze gaan er boven op zitten. geef de vissen gewoon de rust wij vinden het zelf ook niet prettig als er iemand binnen komt en je bent bezig.

ik hoop dat ik een serieus antwoord terug krijg

groeten richard

Mijn antwoord:

Hoi Richard,

Op je vraag kan ik best een antwoord geven.

In 2000 ongeveer merkten wij, de karpervissers die in de Linge actief waren, dat er slechts een zeer laag percentage spiegels gevangen werd. We hebben toen een uitgebreid onderzoek gedaan, waaraan veel karpervissers hebben meegedaan. Ze hebben allemaal een opgave gedaan van hun vangsten over de jaren 1998 - 2000.
In 1990 lag het percentage spiegels nog rond de 20 %, in 2000 was dit teruggelopen tot rond de 10 %. Dat waren voor het merendeel nog de oudere, zware exemplaren ook. Kleine spiegels werden nauwelijks gemeld.

In overleg met alle HSV-en van de betrokken wateren (Linge-Merwedekanaal-Steenenhoek) en de Federatie, is toen besloten een SKP te starten met als doel het evenwicht tussen spiegels en schubs enigszins terug te brengen. Doelstelling was 30 % spiegels, vandaar de aantallen.

Dat jij de voorkeur hebt voor schubs is een ding, dat een groot aantal anderen liever ook spiegels vangen is een ander ding. Die willen graag de schubvarianten die van oudsher in de Linge e.d. voor kwamen behouden.
Je moet er natuurlijk ook rekening mee houden dat de spiegels de tijd moeten krijgen te groeien. De eerste uitgezette spiegel van 20 pond (22) is vorig jaar teruggemeld en ook bij de andere terugmeldingen blijken de karpers goed te groeien. 2000 Gram per jaar is normaal gebleken.

Wat betreft de natuurlijke voortplanting: het is bekend dat spiegelvarianten genetisch recessief zijn, d.w.z. dat in het broed steeds minder spiegelvarianten zullen voorkomen. Daar spiegeltjes ook nog eens gevoeliger zijn voor predatie, betekent dit dat de natuurlijke aanwas niet in staat is het bestand aan spiegels op peil te houden.

Willen we in de toekomst dus een gevarieerd bestand behouden, dan leek het een groot aantal betrokkenen gewenst, nee zelfs noodzakelijk, tot uitzetting over te gaan. Het zal een aantal jaren vergen voor er echt grote spiegels gevangen gaan worden, maar de voortekenen zijn goed.
Dit jaar zal de laatste uitzetting plaatsvinden van 350 kilo karper. In totaal is er dan 1500 kilo (ongeveer 1000 vissen) uitgezet, dat je toch met de beste wil van de wereld niet excessief kunt noemen voor zo'n grote oppervlakte water.

Dat je zoveel spiegeltjes gevangen hebt, heeft waarschijnlijk twee oorzaken:
1. jonge karper is makkelijker te vangen omdat ze zich volvreten en nog onervaren zijn en in een nieuw water zwemmen
2. De laatste jaren lijken de vangsten op de Linge sowieso terug te lopen, ook w.b. schubkarpers.

Overigens heb ik van jou geen enkele melding ontvangen van de door jou gevangen spiegeltjes. Kan dat alsnog, graag met gewicht en lengte en water waarin ze gevangen zijn? Voor ons project heb ik deze gegevens hard nodig.

Ik hoop dat je dit antwoord serieus genoeg vindt.

Waar het idee vandaan komt dat wij niet serieus zouden antwoorden is mij niet geheel duidelijk. Voor zover ik weet hebben we, op afgelopen jaar na vanwege onvoldoende kwaliteit van de geleverde spiegels, steeds heel serieus bijeenkomsten georganiseerd en heb ikzelf iedereen die me mailde antwoord gegeven. Er is een tussenrapportage verschenen en er zijn prijzen uitgereikt aan terugmelders.
Wat kan een project door vrijwilligers nog meer doen?

Groeten en vang ze, en ik zie je meldingen met belangstelling tegemoet.

Jos Pieters
Laatst gewijzigd door Jos Pieters op 01-07-2007 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
The Gods do not take from a life
the time one spends in fishing.

Abyssinië, 3000 voor Christus
Jos Pieters
Berichten: 32
Lid geworden op: 28-06-2007 23:38
Locatie: Papendrecht

01-07-2007 11:36

Dag Harald,

Je mag ook gewoon foto's sturen hoor:
Jos Pieters
Schoorweg 83
3356 BW Papendrecht
The Gods do not take from a life
the time one spends in fishing.

Abyssinië, 3000 voor Christus
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

02-07-2007 18:11

jos ik heb 5 of 6 foto's voor je.Zal ze binne kort ff sturen heb alleen geen lengte. :oops: .Zal er de volgende sessies op letten.

Remco
Gebruikersavatar
Hans ter Haar
Berichten: 389
Lid geworden op: 22-02-2007 10:30
Locatie: Tricht

02-07-2007 20:22

He Remco,

Je gaat mij toch niet vertellen dat je die allemaal de afgelopen week gevangen hebt he? :o

Groet,

hans
Experience……
Is not what happens to people.
Its what people do
With what happens to them.

http://www.vismaten.nl
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

03-07-2007 10:56

vanf begin april 8 nachten gezeten 5 spiegels of 6 weet ff niet.
Gebruikersavatar
richard huiveneers
Berichten: 260
Lid geworden op: 04-05-2007 16:00
Locatie: vianen

03-07-2007 18:40

waarom reageerd er niemand op het verhaal van mij met jos over de spiegelkarper uitzetting in de linge. 4 berichten geleden.

richard
mijn droom is uitgekomen
Jos Pieters
Berichten: 32
Lid geworden op: 28-06-2007 23:38
Locatie: Papendrecht

03-07-2007 19:42

Inmiddels heb ik karper nummer 50 teruggemeld gekregen: alweer een van een vroege uitzetting (en een van de mislukte uitzetfoto's). Matthijs van Dunnen was de gelukkige vanger: een vis die maar liefst 7050 gram gegroeid is in krap 3 groeiseizoenen. Toen 950 gram (37 cm.), nu 8000!

Gefeliciteerd Matthijs.

Conclusie: Het begint goed te lopen zo., waarvoor dank. Eindelijk beginnen we een goed beeld te krijgen van de groei en de trek van de karpertjes.
The Gods do not take from a life
the time one spends in fishing.

Abyssinië, 3000 voor Christus
Gebruikersavatar
richard huiveneers
Berichten: 260
Lid geworden op: 04-05-2007 16:00
Locatie: vianen

03-07-2007 19:45

he mathijs je hebt weer een mooie die flink gegroeid is. maar jos er zijn er ong 1000 uitgezet en je hebt er nu 50 binnen dat betekend dat je er nog 950 te gaan hebt. veel succes ermee.

richard
mijn droom is uitgekomen
K. van den Herik

03-07-2007 19:47

Hallo Richard,

Als het verhaal van Jos voldoende was om het akkoord te krijgen van alle hv en en het waterschap om met het project door te gaan. Wat zou er dan nog aan toe gevoeghd moeten worden?

Daarnaast had je al van die nota kennis kunnen nemen.

http://www.karperwereld.nl/kub/betuwe/nota.php

Blijft de paaiplaatsen. Helaas zijn in onze buurt de paaiplekken afgezet met paaltjes en wilgenhout.

Daarbij heb ik met eigen ogen gezien dat wanneer een karper wil neuken jij en ik en niemand die op andere geachten krijg. Probleem ontstaat erna. Bijvoorbeeld door de scheepvaart worden de eitjes bedekt met een laagje sediment, waardoor de groei van de larven belemmerd wordt. De visjes die uitkomen worden de prooi van de nu al overheersende roofblei.

Wat er dan nog overblijft is bijna op zeker geen spiegel.

Door de spiegels uit te zetten en terug te vangen is de groei een beetje bij te houden. Daar de groei niet afwijkt van andere projecten en vaker wat sterker is durf ik wel aan om te concluderen dat er nu geen echte overbezetting is.

Helaas is het aanwezige bestand van een dusdanige leeftijd, dat meer en meer vissen het loodje leggen. Vandaar ook de uitzetting.

Waar heb jij de sp[iegels gevangen?

Al allemaal gemeld bij Jos?
MVG

Klaas
Gebruikersavatar
richard huiveneers
Berichten: 260
Lid geworden op: 04-05-2007 16:00
Locatie: vianen

03-07-2007 21:00

klaas

ik heb helaas veel spiegels niet kunnen meldenm omdat ik geen foto's heb. geen foto toestel bij of de vis is te klein om er een foto van te maken. van eentje vond ik het wel grappig om een foto te mnaken dus die heb ik opgestuurd. ik heb alle vissen gevangen op de linge vlak nij beesd. hoezo wil je eigelijk weten waar ik ze heb gevangen.

als ik nou is een water noem waar 50 ponders worden gevangen heb ik in een keer veel meer visstekken vrij omdat iedereen naar die ene stek gaat.

richard
mijn droom is uitgekomen
Gebruikersavatar
Hans ter Haar
Berichten: 389
Lid geworden op: 22-02-2007 10:30
Locatie: Tricht

03-07-2007 22:18

Doe je goed ennuh beetje gewicht? .... mag PB :)
Experience……
Is not what happens to people.
Its what people do
With what happens to them.

http://www.vismaten.nl
Gebruikersavatar
richard huiveneers
Berichten: 260
Lid geworden op: 04-05-2007 16:00
Locatie: vianen

03-07-2007 22:21

zo hans jij vist zeker ook vaak op de linge je hebt een huis bijna aan het water als je daar woont. je vist vlak bij mij in de buurt als je thuis vist ik ga altijd bij rumpt op de linge. misschien dat we elkaar nog tegen komen langs het water.

richard
mijn droom is uitgekomen
Gebruikersavatar
Hans ter Haar
Berichten: 389
Lid geworden op: 22-02-2007 10:30
Locatie: Tricht

03-07-2007 22:28

Hoi Richard,

Ik woon zeker aan het water en vind het leuk om met mede Linge vissers info uit te wisselen. Ik vis bijna alleen maar vanuit mijn tuin, dus Rumpt haal ik niet, misschien ontmoeten we elkaar eens via een KSN meeting..... moet ik ook eens voor de 1e keer naar toe in Leerdam :oops: Tot dan en vang ze...en welk bericht bedoel je precies?

Okee is zie het.... Sommige vissers denken je moet het ijzer smeden als het heet is, want je vangt nooit meer op de Linge zo snel karper als dat je ze van de paaiplek trekt... is een strategy, niet helemaal de mijne en ben het met je eens, laat ze ff lekker..... paaien :lol:
Laatst gewijzigd door Hans ter Haar op 03-07-2007 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Experience……
Is not what happens to people.
Its what people do
With what happens to them.

http://www.vismaten.nl
Gebruikersavatar
richard huiveneers
Berichten: 260
Lid geworden op: 04-05-2007 16:00
Locatie: vianen

03-07-2007 22:31

zo dat is relax vanuit de tuin. doe ik ook maar moet er wel voor uit Vianen komen. in de tuin van me vismaat. heb er nog niet veel grote gevangen. vorig jaar veel kleintjes en dit jaar alleen nog zeelt en een snoekbaars. ga het van de zomer weer proberen. moet toch wel een 30 ponder uit te halen zijn.

richard
mijn droom is uitgekomen
Gebruikersavatar
Hans ter Haar
Berichten: 389
Lid geworden op: 22-02-2007 10:30
Locatie: Tricht

03-07-2007 22:36

Hoi Richard,

Ik weet zeker dat ze er zwemmen.

Afbeelding

Groet,

Hans
Experience……
Is not what happens to people.
Its what people do
With what happens to them.

http://www.vismaten.nl
Gebruikersavatar
richard huiveneers
Berichten: 260
Lid geworden op: 04-05-2007 16:00
Locatie: vianen

03-07-2007 22:42

zo das een mooie zal wel ongelooflijk sterk zijn geweest. ik heb er zelf nog nooit een gevangen zo groot. wel een snoekbaars die me hengel echt krom trok waar van ik dacht dat het een grote schub was. het mooie van de linge is dat de karper gewoon de natuurlijke vorm heeft en geen dikke pens heeft dat vind ik zo gaaf.

ik wist wel dat ze er zaten want mij vismaat heeft er ook al zo een gevangen. vorig jaar had hij nog een spiegel van 70 cm was de grootste deze sessie

veel succes vang er nog een paar.

richard
mijn droom is uitgekomen
Gebruikersavatar
Hans ter Haar
Berichten: 389
Lid geworden op: 22-02-2007 10:30
Locatie: Tricht

03-07-2007 22:45

Kep deze naar Vianen gestuurd :D

Groet,

hans
Experience……
Is not what happens to people.
Its what people do
With what happens to them.

http://www.vismaten.nl