Spiegelkarperproject Rijn/Lek gaat door!!

Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

24-06-2007 11:53

Heren Karpervissers,

Na vele maanden voorbereiding en overleg met belanghebbende organisaties kunnen wij met trots melden dat het SpiegelKarperProject (SKP) Nederrijn en Lek van start gaat !

Het is de bedoeling dat de komende 5 jaar spiegelkarpers op de stuwvakken Driel-Maurik (stuwvak1), Maurik-Hagestein (stuwvak 2) en het daar achter liggende getijden gedeelte van de Lek (stuwvak 3) worden uitgezet.
Bovengenoemde wateren hebben een totale lengte van meer dan 130km en een oppervlakte van meer dan 3000 ha, wat dit SpiegelKarperProject tot een van de grootste van Nederland maakt!
Van alle spiegelkapers zal een foto van de linkerflank worden gemaakt en aan de hand van terugvangsten zullen de uitgezette spiegelkarpers worden gevolgd.

Naast het vergroten van het aantal spiegelkarpers op de rivier Nederrijn/Lek zal met name de migratie van karpers op de rivier en misschien ook tussen de verschillende stuwvakken via stuw/vistrappen interessant studiemateriaal opleveren.

Komende maanden zullen er adoptieformulieren worden uitgedeeld aan karpervissers in de regio en zullen adoptieformulieren verstrekt worden aan hengelsportwinkeliers in de regio. Tevens zal dit formulier via de site van de KSN (http://www.karperstudiegroep.nl) en KarperWereldOnline (http://www.karperwereld.nl) te downloaden zijn.
Ook zijn we van plan een aparte site op te zetten over dit grote project.

Wij hopen dat karpervissers een financieel steentje bij willen dragen door middel van adoptie van spiegelkarpers en zichzelf daardoor verzekeren van een mooi spiegelkarper bestand op één van de mooiste rivieren van Nederland.

Info over het SKP Nederrijn/Lek:

Contactpersonen:
Wilco van Leest/Bertil Wielink : stuw 1 (Driel-Maurik)
Peter Bos : stuw 2 (Maurik-Hagestein)
Kees Verheij : stuw 3 (Hagestein en verder)

e-mail: skprijnlek@hotmail.com
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

24-06-2007 13:08

Bertil goed werk man en de andere mannen natuurlijk ook, hopen dat het een succes mag worden en over een aantal jaartje's daar mooie spiegels mag vangen.
Als je hulp nodig hebt in vak 1 driel-maurik dan mag je me altijd bellen he dan help ik je graag.

door dit soort akties word ons vislandje alleen maar beter echt waar de duimen omhoog voor deze mensen.
Gebruikersavatar
henk kostense
Berichten: 467
Lid geworden op: 14-10-2004 19:31
Locatie: Almere

24-06-2007 22:30

Bertil toppie man.
Maar nou wel zelf op die krengen vissen He! :wink:
vergeet die dikkerts maar even. :lol:
groetjes henk
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

24-06-2007 23:39

Ow ow ow al die keuzes of de ijsel bevissen of de nederrijn je maakt het moeilijk zo :p

We zullen eens zien wat er allemaal staat gebeuren en er in komt, over adoptie ach is mischien nog leuk ook :wink:
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

25-06-2007 18:25

Toppie!

We hebben net twee nachtjes 'ergens op' Driel-Maurik gevist met als resultaat wederom 0 karpers... (waarvan 20%spiegel :lol: )

Hopelijk ziet dat er over een paar jaar anders uit en worden de inspanningen verricht door bovengenoemde heren en de vele vrijwilligers beloond!

Jeroen
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-06-2007 22:18

Hardstikke mooi mannen.
Gebruikersavatar
Hans ter Haar
Berichten: 389
Lid geworden op: 22-02-2007 10:30
Locatie: Tricht

26-06-2007 10:49

Hallo wij van vismaten, hebben er al 20 geadopteert.

http://www.vismaten.nl/content/nieuws_d ... euws_id=59

Hopelijk wordt ons voorbeeld door vele gevolgd.

Groet,

hans ter haar
Experience……
Is not what happens to people.
Its what people do
With what happens to them.

http://www.vismaten.nl
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

26-06-2007 11:32

Geweldig gebaar Hans!

Prima ook die publiciteit, en je ziet hoe zo'n visje toch overal heenzwemt he. Ik heb zelf ooit een spiegel in de Lek gevangen, die ook in de Linge bij Leerdam was gevangen, 7 jaar eerder en 7 pond lichter. Afstand tussen beide stekken zo'n 40 km en een sluis ertussen.

Ik hoop dat velen dit voorbeeld van vismaten volgen zullen.
Ook het ongestuwde deel tussen Hagestein en Krimpen a/d Lek heeft trouwens 2000 euro nodig!

Groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Etienne Joha 2
Berichten: 258
Lid geworden op: 12-06-2005 17:44
Locatie: Gulpen

26-06-2007 11:46

Mooie actie, ga zo door. Vis zelf op de Maas (Limburg, rond Maastricht- boven en eronder) en vraag me af of er daar in het verleden ook uitzettingen zijn gedaan en zoja, wanneer de laatste uitzettingen dateren?

Heb hier geen enkele idee van....... Vang zelf veel schubs op de Maas, maar laatst ook n mooie spiegelkarper mogen vangen. Ze zitten er dus wel......... :lol:

Hoe zou je zo'n project kunnen realiseren? Zit zelf bij de KSN regio Limburg, vanuitdaar beginnen met opstarten? Zou zo'n project niet meer vissers op een bepaald stuk "lokken", want daar heb ik eigenlijk geen zin in...... Het geeft een stuk Maas of ander water natuurlijk wel meer naam en dus bekendheid....... :-?


Groeten Etienne
carpangling rocks society sucks
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

27-06-2007 14:04

Etienne,

De KSN heeft een prachtige handleiding SKP voor je tegen een kleine vergoeding. Als je met wat mensen van de regio dit opzet, komt het vast wel goed.

Groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-06-2007 09:55

Het zou trouwens wel de moeite waard zijn als een van jullie ook in de nog op te richten VBC Nederrijn / Lek zitting zou kunnen nemen (via een HSV of Federatie).
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

30-06-2007 12:55

[goed werk bertil hoe meer spiegels hoe beter proficiat
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

30-06-2007 21:04

Aart Lokhorst schreef:Het zou trouwens wel de moeite waard zijn als een van jullie ook in de nog op te richten VBC Nederrijn / Lek zitting zou kunnen nemen (via een HSV of Federatie).


Dan komt het wel altijd op dezelfde schouders terecht Aart, ik bedank er mooi voor. Ben nu al druk met werk en gezin met opgroeiende kinderen en af en toe een keertje vissen. Laten mensen die 1000 of meer uur per jaar vissen er maar eens wat tijd voor opofferen. Die profiteren overal van maar doen zelf vaak geen pepernoot. Zo, dat moest ik effe kwijt.

Groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-06-2007 21:19

Dat snap ik allemaal heel goed Kees, maar die VBC is straks wel 'the place to be' qua visstandbeheer en een karpervisser zou daar deel van uit moeten maken. Wie? Dat weet ik zo ook niet...
Etienne Joha 2
Berichten: 258
Lid geworden op: 12-06-2005 17:44
Locatie: Gulpen

30-06-2007 23:19

Voor mijn eigen regio wil ik me best inzetten voor zo'n initiatief, of is dat egoistisch....... De Lek en Nederrijn zijn toch wateren echt ver van mijn thuisfront af!!
Ben sowieso benieuwd naar de ontwikkelingen in het Zuiden. Komend jaar 2008 beginnen de werkzaamheden>>> LEES Baggerwerkzaamheden aan de Grensmaas........ Hele stukken worden uitgediept en oever worden afgegraven en eindresultaat zijn wel goed worden, maar daar moeten we nog jaren op wachten.......De Grensmaas wordt dan waarschijnlijker nog "natuurlijker" met mooie stroomversnellingen, bredere uitloopoevers, etc, etc.

Ik ben zeer benieuwd wat deze werkzaamheden met het huidige bestand gaan doen?? Zal het water erg troebel worden? Zoeken de vissen dan "helderdere" stukken op....... Ik ben echt benieuwd.... Ga maar alvast nieuwe stekken zoeken op de Bovenmaas........

Gegroet een verontrust Maasvisser
carpangling rocks society sucks
Jeffrey Schouten
Berichten: 131
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00
Locatie: Heel

01-07-2007 22:49

Hoi Etienne,

Ik weet het bijna zeker dat de vis weg gaat trekken, ik het hetzelfde ervaren op het stuk maas bij mij in de buurt. Wanneer er spiegelkarper projecten worden gestart op de maas in het zuiden, wil ik hier ook wel een steentje aan bijdragen!

Gr..
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

05-07-2007 18:05

Ten eerste wil ik iedereen betrokken bij het SKP Nederrijn/Lek heel erg bedanken en feliciteren. Dit is echt klasse werk jongens en ik zal jullie eeuwig dankbaar zijn!

Dit is natuurlijk fantastisch nieuws en er komt dan toch stapje voor stapje schot in de zaak.......het SKP grote rivieren begint dan op deze manier wel langzamerhand vorm aan te nemen al zijn het op zich zelf staande projecten die hopelijk wel veel data zullen uitwissellen. (hmmmm of hou ik hier beter mijn mond) Dit is in de positieve zin bedoelt jongens, ik vindt dit gewoon fantastisch.....IJssel, Linge, Boezem A'dam(A'dam Rijnkanaal), Ftrieze meren... en dan creme de la creme Nederrijn/Lek!!

DAYDREAM.....
Dan zwemt er een van A'dam via adam rijnkanaal richting de Rijn, Nog even uitrust in de Linge en vervolgens via de Nederrijn de IJssel op, en dan lekker afpaaaien in het Keteldiep........kan hij via de shortcut de randmeren weer lekker hartje A'dam inzwemmen maar ook gewoon nog een een lekker vakantie eraan vastplakken om via het IJsselmeer nog even de da Frieze meren aan te doen, maar ja gaat hij dan weer terug naar A dam of gewoon even Drente binnenzwemmen, Overijssel in en dan kampen weer de Ijssel op en dan via de shortcut (randmeren0 lekker terug naar A'dam! .........:) Volgend jaar is hij van plan de Oude IJssel aan te doen, maar ookt twijvelt hij nog om niet verder zijdelijk via de Rijn naar de Waal te zwemmen en dan bij Nijmegen naar de Maas toe, dan richting zee afzakken en dan weer weer ergens omhoog richting waal en rijn om terug te keren naar A'dam maar dan niet via het A;dam Rijn kanaal maar via dat kleine riviertje dat in de rand meren uitkomt, de naam is hij even kwijt! Dan nog niet te praten over wie allemaal wel niet is tegengekomen op zijn vakantie!

Is Nederland niet gewoon het ideale karperland jongens? Als het zo doorgaat met wat regelmatige kleine uitzettingen van gevarieerde bestanden en rassen wordt dit het eeuwige paradijs....

Ik ben vanuit hier dan ook aan het het proberen wat mensen te motiveren en te proberen om te zorgen voor sponsoren voor het SKP!

Ik vond wel wat informatie op de site van; http://www.vismaten.nl/content/nieuws_d ... euws_id=59

Ik weet echter niet of alle info hierop vermeld correct is?

- Wat betreft geraamde adoptieprijs per karper? Wat hiet te lezen viel was dat ze rond de 5 Euro per stuk zouden kosten, echter lijkt mij dit vrij laag geraamd?

- Hoe zwaar willen jullie uitzetten?

- Welke rassen willen jullie uitzetten?

- Is het mogelijk om ook andere Nederrijn / Lek stukken in het project op te nemen. (bijv.tussen de Stuw bij Driel en de IJsselsplitsing) hier zullen wel wat donoren voor te vinden zijn! Of niet Remco?

- Hoeveel vis mogen of willen jullien uitzetten in kg en aantallen? zit hier een minimum of maximum aan? Is er bijvoorbeeld vanuit de desbtreffende autoriteiten een maximum gesteld aan de te uitzetten vis in kg? Of ligt het er vooral aan hoeveel geld er wordt ingezameld?

- Willen jullie er een meerjarig plan van maken, of worden het eenmalige uitzettingen?

- Hebben jullie al concrete uitzetpunten? En zijn deze aan bepaalde regels gebonden vanuit de betrokken autoriteiten?

- Hoe worden de uitzetpunten uit biologische overwegingen uitgekozen?

- In welke regio hebben jullie al contacten opgenomen met plaatselijke hengelsportzaken en verenigingen?

- Komt er speciaal promotie materiaal (al is het digitaal in word) die winkeliers eventueel kunnen ophangen voor de promotie van het project!

- Komt er een eigen bankrekening voor het project?

- Is er bijvoorbeeld de mogelijkheid dat klanten in een hengelsportzaak ter plekke betalen en een formulier invullen (met kopie) die wordt afgestempelt (of wat voor systeem dan ook, bonnetjes etc) zodat je de drempel lager legt! (Als een karpertje 5 euro kost en iemand koopt voor 50 Euro aan haakjes lood etc dan is de drempel erg lag om er 5 euro bovenop te doen en een karpertej te adopteren).

Mocht hier meer informatie over aanwezig zijn dan is dat mischien wel erg prettig om op dit forum terug te vinden of eventueel naar een eigen site zoals eerder werdt vermeld! Dit om donoren te werven en ze zo te kunnen doorverwijzen voor informatie!

Jullie hebben mijn volledige steun, in hoeverre jullie die kunnen gebruiken!

Dit is fantastisch ik ben er nog helemaal ondersteboven van.......
Matthys Filip
Berichten: 117
Lid geworden op: 16-02-2005 17:45
Locatie: Hertsberge (B)

06-07-2007 13:52

Bertil Wielink schreef:Heren Karpervissers,

Van alle spiegelkarpers zal een foto van de linkerflank worden gemaakt en aan de hand van terugvangsten zullen de uitgezette spiegelkarpers worden gevolgd.

Ook zijn we van plan een aparte site op te zetten over dit grote project.

Wij hopen dat karpervissers een financieel steentje bij willen dragen door middel van adoptie van spiegelkarpers


Goeiemiddag.

Allereerst,
chapeau voor de mensen die dit verwezenlijkt hebben.

Even een bemerking.
(gelieve niet als negatief te beschouwen).
Naar jarenlang volgehouden traditie lees ik dat jullie opnieuw enkel de linkerkant gaan fotograferen.
Waarom wordt er niet eens overwogen om beide zijden te fotograferen?
Wanneer die beruchte 'karperplank' gebruikt wordt (en er vrijwilligers genoeg zijn), gaat het verwerken van de karpertjes bijzonder vlot, en kost een foto van de andere zijde slechts enkele seconden! Ikzelf controleer de terugmeldingen (skp IJzer - Ieperleekanaal) en heb al meer dan eens ontzettend blij geweest over beide kanten te beschikken. Bij twijfel kan de andere zijde héél vaak definitief uitsluitsel geven (vooral bij zwakbeschubte exemplaren of terugmeldfoto's van 'mindere' kwaliteit).
En met de geheugenkaartjes die tegenwoordig op de markt zijn hoeft er ook niet meer op een foto'tje meer of minder gekeken te worden, nietwaar?
Het zal je maar overkomen dat na maandenlang wachten de allereerste terugmelding bestaat uit enkel een foto'tje van de rechterkant! (euforie en nuchter denken gaan nu eenmaal niet altijd samen bij het vangen van zo'n projectknapperd 8) )
Nogmaals, gelieve dit niet als een afbreuk op jullie jarenlange ervaring binnen deze materie te zien, maar eerder als een positieve toevoeging op te vatten. Als Belgen kunnen we immers nog aardig wat opsteken van onze Noorderburen voor wat betreft skp's.

Wanneer die site er is, of er al officieel geadopteerd kan worden, mag je dit mij gerust laten weten. Naast het 'peterschap' van 10 spiegeltjes op de Zuidelijke randmeren wil ik me met graagte opofferen om ook enkele Rijn/lek visjes figuurlijk onder de arm te nemen.

Veel succes en plezier nog met de voorbereidingen en het verwezenlijken van jullie project.

Groetjes,
Filip.
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

11-07-2007 23:57

Ik denk dat alle tips, aanwijzingen in de positieve zin heel erg waardevol zijn!

Ik hoop vooral dat er straks wat meer info vrijkomt, zodat mischien meer mensen zich willen inzetten voor dit 'goede doel'.

Jongens zet hem op, en mocht ik iets kunnen doen, dingen uitwerken een leuk formuliertje opmaken, een mail list maken, zeg het maar, ik ben van de partij!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

26-09-2007 09:26

Heren,

Het is al een tijdje stil op dit topic, maar binnenkort worden er karpers bij de viskweker besteld. Omdat er nog niet zoveel in kas zit zal dit een bescheiden uitzetting worden, maar het begin is er. We streven naar een gevarieerd spiegelkarperbestand qua bouw en beschubbing en er zullen dus verschillende rassen worden uitgezet. Per stuwstuk mogen er de komende 5 jaar maximaal zo'n 1000 karpers worden uitgezet, wat neerkomt op 1 karper per hectare. We streven naar een minimum uitzetgewicht van 1,5 en liefst 2 kilo om predatie door bv snoek en aalscholver zoveel mogelijk te voorkomen. De uitzetpunten zijn met name gekozen vanwege een goede bereikbaarheid. De vis zwermt toch wel uit.

Pieter-Bas en Filip, bedankt voor jullie suggesties. We gaan er mee aan de slag. Eerst die vissen er maar eens in!

Ik heb trouwens nog goed nieuws. Van een uitzetting (nov. 2006, ruim 300 stuks) in het Lekkanaal (buitenzijde, dus direct in verbinding met de Lek), bekostigd door de AUHV en bedoeld als eenmalige steun aan het project heb ik al 2 visjes teruggevangen. Ze waren eigenlijk te klein (700-800 gram) bij de uitzetting en we hielden ons hart vast, maar nu waren ze al bijna 6 pond, dus lekker gegroeid.

We hebben het adoptiebedrag vastgesteld op 10 euro per karper.
In afwachting van de adoptieformulieren kun je op de volgende wijze een karpertje adopteren:

Maak jouw bedrag (10 euro of een veelvoud daarvan) over op Gironr: 170 82 36 tav SKP RIJN/LEK met vermelding van STUWSTUK 1, 2 of 3.
Stuur een mailtje naar ons met daarin je naam, het bedrag dat je hebt overgemaakt en op welk email-adres je een terugmelding wenst te ontvangen. Ons email-adres: skprijnlek@hotmail.com.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

26-09-2007 16:51

Kijk dit is nu nieuws! Ik kan begrijpen dat de karpertjes rond de tien euro uitvallen. Als inderdaad ook de 1,5 a 2 kilo per vis gehaald word. Ik doe in ieder geval mee en zal zo spoedig mogelijk 50 Euro overmaken. Dit is al een begin! Ik hoop dat er meer zijn die inderdaad ook een bijdrage gaan leveren aan dit fantastische project!

Succes,

Pieter Bas
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

27-09-2007 10:00

Hardstikke goed Pieter Bas, ik hoop dat velen je voorbeeld zullen volgen. Zeker als je riviervisser bent moet je je toch bijna verplicht voelen. Hoewel de meeste vissen zo'n 10 tot 15 km vanaf het uitzetpunt worden teruggevangen, zal een deel zeker echt op reis gaan en 40 a 50 kilometer verderop opduiken. IJssel, Nederrijn/Lek en straks misschien ook de Waal of Maas? Het komt goed met onze grote rivieren, over 10 jaar hoef je niet meer naar frankrijk! 8)

Groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

27-09-2007 16:50

Ja, Kees ik ben het helemaal met je eens. Straks kunnen we op onze eigen rivieren evengoed vissen als dat in Frankrijk kan. Hier heeft vooral de bezettingsgraad mee te maken maar natuurlijk ook het kaperras. We kunnen over 10 jaar wel iets moois verwachten van de IJssel. En hopelijk dan ook al van de Rijn.

Ik hoop echt dat er meer mensen en eventueel viswinkels uit de regio een steentje bij willen dragen. Er licht een unieke mogelijkheid om van de Rijn een echt karper water te maken. Als er immers per stuwstuk de komende 5 jaar maximaal zo'n 1000 karpers worden uitgezet dan hebben we het straks over een aardig karper bestand. Dit kan er zelfs voor gaan zorgen dat het veel toegankelijker wordt voor iedereen. Hier snijden we ons zelf misschien een beetje in de vingers maar dat hebben we er blijkbaar dan toch voor over.

Ik ben benieuwd of er überhaupt nog reacties van mensen komen.

Ik hoop dat er een aantal hengelsportzaken mee willen doen en in de winkel klanten de mogelijkheid geven om een vis te adopteren. Dit lijkt mij heel eenvoudig op te zetten en zal echt drempel verlagend werken. Zo zullen ook niet rivier vissers en zelfs witvissers misschien wel een steentje willen bijdragen.

Dit moeten we doorzetten,

Pieter Bas
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

17-10-2007 11:53

Voor elk stuwstuk eentje er bij...
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

06-11-2007 12:05

Heren,

Zoals het er nu naar uitziet, zal de uitzetting gaan plaatsvinden op zaterdag 8 december, maar nog even onder voorbehoud dus. Plaats en tijd volgt voor de geinteresseerden. Voor het stuwstuk Maurik-Hagestein en Hagestein-Krimpen a/d Lek zoeken we nog wat vrijwilligers en is sowieso iedere geinteresseerde welkom. Adopteren mag nog steeds, graag zelfs!!! We zetten nu nog niet zo gek veel uit ivm de financieen, maar volgens jaar hopen we toch op een veel grotere uitzetting.

Groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!