Viswater

Plaats reactie
K. van den Herik

05-06-2007 14:56

Mijne dames, heren,

Wat verwachten wij van onze viswateren?

20 beten op een dag. Alleen 30 ers en 40-ers. Zijn we al blij met 1 aanbeet?


Alles is min of meer gerelateerd aan de bezetting van het water.

Wat willen we nu op bijv. een water van een 50 ha met ruim voldioende voedsel? 50 kilo karper/ha. 500? 1500?

O.a in Engeland kom je de 2 uitersten tegen. Koningsbrook heeft geloof 16 vissen rondzwemmen. Sommige wateren zijn ze blij met 1 aanbeet in een week.

Andere uiterste bij een 010 voetballer.

Wat vinden we normaal en wqt verwachten wij?

Zelf?

Ik denk dat op die put van 50ha niet meer hoeft te zwemmen dan een 250 vissen. Zeg 2500 kilo.

Samen met overige vissen lijkt me dit genoeg.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Jovani Giljam
Berichten: 162
Lid geworden op: 20-08-2006 21:34
Locatie: Rotterdam

05-06-2007 15:00

Wat ik verwacht. Ik wil gewoon iedere nacht (12 uurs-sessie ) ongeveer 3 karpers kunnen vangen. Op veel wateren is dat gemakkelijk haalbaar en op sommige wateren die ik bevis mag je blij zijn met 1 vis per 3 nachten.
Dat vele blanken is niet weg gelegd voor mij. En ik ben van mening dat karpervissen wel leuk moet blijven, dus 2 a 3 vissen per nacht. :wink: Meer is ook goed 8)

De laatste tijd bevis ik een water van circa 4,5 hectare met maar klein bestand van ongeveer 20 karpers. Dat kan soms wel heel frustrerend zijn, maar die 20 vissen zijn wel 20 dikke vissen,. dus dat maakt weer veel goed.
Afbeelding
http://www.kgb-baits.nl

groot, groter, grootst...
K. van den Herik

05-06-2007 17:56

Ik denk, dat 1500 kilo karper per ha geen probleem is voor de karper en voor het water.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

05-06-2007 19:39

Wat is het doel van dit topic K. van den Herik?

Minder vis op het water.
Het resultaat hiervan is dat er minder aanbeten / vangsten volgen.
Het resultaat daarvan is dat er minder vissers vertrouwen hebben in het water.
Het resultaat daarvan is dat ik rustiger kan vissen (en op meerdere stekken).

Een andere kant van het verhaal is dat de vissen groter worden omdat ze minder voedselconcurrentie hebben (is dit zo?). Grote vissen trekken grote horde mensen waardoor het weer drukker wordt aan het water.
Het rustig vissen is weer voorbij.

Ik wilde eerst voor minder vis gaan, maar nu weet ik het niet meer.
Ach, als ik maar lekker kan vissen en niet hutje mutje op elkaar hoef te zitten.
K. van den Herik

06-06-2007 10:41

Doel?

Ik ben wel eens benieuwd wat we normaal vinden.

http://www.karperstudiegroep.nl/downloa ... eerVBC.pdf


Hoofdstuk 4

Blz 17. Klopt dat nog of wel?

Gelden er andere normen? Is de huidige groei van de karper min of meer natuurlijk of komt dit door ons voer?

http://www.visenwater.nl/pdf/venw_magaz ... ondiep.pdf

en een voorbeeld:

http://hsvmiddelburg.homeip.net/docs/ra ... 572d920df1


MVG

Klaas
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

06-06-2007 12:31

ik denk dat zoals het nu is prima is..

er zijn veel wateren (vooral stadswateren) die bulken van de karper. hier word veel gevangen. en de vis zal niet echt zwaar worden. misschien een enkele 30er ofzo.

er zijn nu ook zat wateren die groot zijn en een klein bestand. veel uren voor een vis dus. maar vaak ook een grotere vis.

mijn ervaring van vissers is dat men in de eerste instantie op grote vis afkomt maar niet veel werk ervoor wil doen. dus vaak na enkele keren blanken druipen ze weer met de staart tussen de benen af. rust keert weer redelijk terug op enkele die-hard na.. maar die die-hards waren op den duur toch wel gekomen.

mijn voorkeur gaat uit naar dun bezettere wateren waar alle rust van de wereld is. en ik kom er steeds meer tegen gelukkig. mooi weg van alle meute!

en als ik toch met getallen moet gooien. ik denk dat gemiddeld 10-20 vissen per hectare een prima gemiddelde is. dus ong. 100-150kg per hectare.

Gr. Remko
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-06-2007 13:25

Remko, op wat voor gegevens - normen baseer jij dat gewicht?

Een soortgelijke discussie heeft al eens eerder onder supervisie van Klaas plaatsgevonden.

Ik ben niets van mening veranderd sindsdien dus doe hem niet over.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

06-06-2007 13:47

Wateromschrijving zou al een stuk helpen.

Grindput, Zandput, Kleiput, diepte ?

Natuurlijk voedsel, waterplanten ( welke soorten ) aanwezig

50 ha, ( een rond meer ) dat vanaf de oever steil afloopt naar 40 meter diepte, betekend dat slechts een ha of 6-7 vis op zal opleveren.

Veel te veel variabelen vooralsnog.

m.vr.gr.
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

06-06-2007 14:18

Gewoon een gezond water. Voedsel genoeg, ruimte genoeg.
Niet teveel, maar daardoor wel grotere vis.

In tegenstelling tot wat ik gisteren voor een peppies tegen kwam.
Ingooien, na half uur geen beet. Goh, dan is dit ook een kutwater.
Die willen dus zonder moeite veel vis vangen. Nou, mij niet gezien :D
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

06-06-2007 14:27

Douwe Bijlsma schreef:Remko, op wat voor gegevens - normen baseer jij dat gewicht?

Een soortgelijke discussie heeft al eens eerder onder supervisie van Klaas plaatsgevonden.

Ik ben niets van mening veranderd sindsdien dus doe hem niet over.


gewicht is maar relatief.

voor een water met een klein bestand ben ik van een gemiddeld gewicht van 20 pond per vis uit gegaan.. dit kan dus een 40er zijn en 2 vissen van 10 pond..

er zijn zoveel factoren die mee spelen over wat nu een goed bestand is. is mijn mening van boven ook maar natte vinger werk.

Gr. Remko
K. van den Herik

06-06-2007 15:20

Gaat niet eens zozeer om 1 specifiek voorbeeld, meer in grote lijnen.

Zelf denk ik dat veel wateren zwaar overbezet zijn of op zijn minst zijn geweest.

Heel simpel of het wordt druk met vissen en de vissen groeien ineens of een deel van de vissen gaat de pijp uit. Brasem door aalsgolvers bijvoorbeeld. Hup de vissen groeien weer.

Om een discussie al helemaal niet. Gewoon een mening.

Immers jou gelijk is de mijne niet?

Ik ben bang dat de situtie zoals Herman die schetst meer voor komt.


MVG

Klaas
K. van den Herik

07-06-2007 08:41

Eigenlijk is hvr helemaal niet belangrijk?
Eigenlijk willen we niet weten wat er rondzwemt en wat de effecten zijn?
Eigenlijk willen we geen uitzettingen? Hier en daar een teiltje onderhoud of zo?
Eigenlijk maakt het niet uit op pietje de beroepsvisser roept dat er karper genoeg zit en dat er wel een paar 100 kilo geoogst kan worden?
Eigenlijk maakt dat niet uit, dat zoiets dan in een visplan komt te staan?


Mijn niet, mijn tijd duurt het wel.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-06-2007 08:56

K. van den Herik schreef:Eigenlijk is hvr helemaal niet belangrijk?

-- Nee dat vind ik niet belangrijk.

Eigenlijk willen we niet weten wat er rondzwemt en wat de effecten zijn?

----Nee eigenlijk wil ik niet weten wat er rond zwemt, monitoring kan daarintegen wel belangrijk zijn.

Eigenlijk willen we geen uitzettingen? Hier en daar een teiltje onderhoud of zo?

----Nee eigenlijk zouden uitzettingen niet meer mogelijk moeten zijn, in het kader van de KRW kon dat ook wel eens lastig worden in de nabije toekomst.

Eigenlijk maakt het niet uit op pietje de beroepsvisser roept dat er karper genoeg zit en dat er wel een paar 100 kilo geoogst kan worden?

----Zolang hij oogst op water waar hij alle visrechten heeft maakt dat ook niet uit. Ook hij moet zich conformeren aan de wetten mocht hij niet alle visrechten hebben, zo moeten wij zijn rechten ook respecteren.

Eigenlijk maakt dat niet uit, dat zoiets dan in een visplan komt te staan?

----Visplan is daarintegen wel een belangrijk gegeven, maar of de vissers zich daar druk over maken waag ik te betwijfelen.

Mijn niet, mijn tijd duurt het wel.

-----Mijn tijd duurt het ook wel.

MVG

Klaas

----De groeten terug

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Plaats reactie