Herinrichting park Presikhaaf, Arnhem

Robert Lamboo

28-02-2007 14:44

Elke dag onderweg naar stage kom ik langs park Presikhaaf en zie hoe ze de boel aan het aanpakken zijn. Ze zijn de lange muur die er loopt opnieuw aan het opbouwen en zodoende zie ik af en toe dat het waterpijl drastisch is verlaagd, je kan duidelijk het bodemverloop tot soms wel 10 meter in het water volgen. Ook hebben ze inmiddels op 3 plaatsen kleidammen gelegd om het water tegen te houden. Het water word wel onder controle over het dijkje gepompt. Ik heb wel eens staan koekeloeren langs het water op zo een moment maar (gelukkig) geen vissen gezien die het het misschien moeilijk hadden. Weet iemand die een beetje kennis heeft over dit watertje of dit kwaad kan als in: staat er in het midden wel genoeg water en hoe diep is het eigenlijk? Zijn de vissen tijdelijk ergens anders heen gebracht? Oftewel, loopt het vissenbestand gevaar?

Gewoon even intresse en een beetje zorgen, want het is toch wel een mooi watertje toen ik er nog "normaal" kon vissen zonder tot mijn kuiten weg te zakken in de zachte prut :wink:

PM mag ook, mocht er iemand recentelijk gevist hebben en toch nog gevangen.
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

28-02-2007 15:01

Komt goed, word prima in de gaten gehouden.
Het water is diep genoeg dus de vissen zitten wel veilig.
Robert Lamboo

01-03-2007 21:53

Het is toch fout gegaan Kenny,

Vanmiddag lagen er een stuk of 20 karpers met de buik in de bagger en met de ruggen boven 20-30 cm water. Ik zag het na dat ik weer even gekeken had. Die aannemer heeft gvd een groot deel van de vijver tussen 2 kleidammen (met een aanzienelijke hoeveelheid karper) gewoon bijna droog gezet!! Ik was pis en pis link! Direct met iemand van de gemeente Arnhem gebeld die weer het waterschap zou bellen. Toen ben ik als de sodemieter naar huis gereden, oude broek en surfschoenen aangetrokken en mijn schepnet opgehaald en direct weer terug gegaan. 6 vissen kon ik met enige moeite vangen en overzetten achter de kleidijkjes waar het water dieper is door een gegraven geul en uitbaggeren. Hierna kon ik bijna geen vis meer waarnemen door de troebelheid van het water maar een paar van de grootste zijn in ieder geval gered. Inmiddels was ik compleet verkleumt en kon niks meer bewegen dus ik was genoodzaakt om te stoppen. Twee mannen waarvan er een Andre heette hebben me geholpen met het lokaliseren vanaf de kant. Jongens, als jullie dit lezen, onwijs bedankt!

Maar goed, deze actie is ontoelaatbaar en gaat zeker een staartje krijgen. Je kan geen vijver droog zetten zonder zorg voor de vissen in acht te nemen.

Ik ben pissed. En ik heb een koutje gevat. En om het nog even erger te maken, mn fiets is ook ter plekke gejat. Denk je iets goed te doen, krijg je dat er voor terug...maar goed dat zijn materieele zaken. Ik heb wat vissen kunnen helpen en ben er blij om. Morgen gaan de 2 mannen die er bij stonden met waadpakken de rest proberen te vangen zodat ze in ieder geval veilig zijn.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-03-2007 22:21

Robert, als dat water eigendom van de gemeente is en de visrechten niet zijn verhuurd aan een HSV is de gemeente, als eigenaar, ook verantwoordelijk voor de vissen. Afdeling milieuzaken of de milieu politie bellen wil meestel wel helpen. En de gemeente kan haar verantwoordelijkheid niet zomaar op het waterschap afschuiven...
Robert Lamboo

01-03-2007 22:24

Hoi Aart,

Ik heb de eigenaar van een viswinkel waar ik veel kom gesproken en het water is van een hengelsportvereniging al is me even ontschoten welke. Als iemand hem weet zou die gene dat misschien willen melden?

Doch ligt er ook een groot aandeel van schuld bij de aannemer, aangezien hij ook had aan kunnen geven dat er iets mis was. Ze zijn nog terug geweest om de pomp te stoppen, maar verder kwam het helaas niet.

Ik zit er boven op, misschien binnenkort meer nieuws
Laatst gewijzigd door Robert Lamboo op 01-03-2007 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-03-2007 22:29

Tja Robert, in dat geval is dus die HSV verantwoordelijk voor de vissen.
Een aannemer probeert alleen maar zijn werk in een zo kort mogelijke tijd klaar te krijgen en heeft niets met vissen!
Robert Lamboo

01-03-2007 22:31

Ik pleit voor een waterdeskundigebioloogprofessor bij elk nat project :)
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

01-03-2007 23:28

Robert lamboo ik neem een diepe buiging voor wat je vanmiddag gedaan hebt. Ik kom er net ook zelf vandaan en heb ook nog 3 vissen kunnen redden waaronder 1 dikke 30+ morgen pompen ze het helemaal leeg.
Harrold en roy zijn er morgen de hele dag bij dus komt morgen wal goed in ieder geval sjapoo voor je daad. en nu ga ik douchen want de blub zit achter me ooren
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

02-03-2007 02:03

gvd allemaal kut opeens, remko had me gebeld man.
Robert Lamboo

02-03-2007 12:53

even een update:

Vanmorgen mezelf ziek gemeld voor stage om weer een helpende hand te bieden in het park. Harold was net in overleg met de aannemer over het leegpompen van de vijver. Dit werd keurig gedaan zodat het vangen van de vissen wat makkelijker zou verlopen. Harold en Roy hadden een waadpak aan en schepnetten bij zich plus een weegzak om de vis rustig te vervoeren naar veiligere oorden. Het duurde echter wel lang dus met z'n allen even een bakkie en een sausijzenbroodje gehaald in het winkelcentrum. Hierna druk aan de slag om het hemelwater wat via een buis in de vijver kwam af te sluiten. Daarna begon het vangen. Ik ben de tel kwijt maar we hebben er weer zeker 7 grote karpers gered dus die zijn veilig. Het uit de hand gelopen brasembestand hebben we iets teruggedrongen door ze elders in te zetten waar ze het goed naar het zin zouden hebben. Ik en Bas waren de koffieploeg, nog lekkere croisantjes van de bakker Bart genuttigd. Verder hebben we steeds geobserveerd waar de vissen zaten zodat er snel gehandeld kon worden. Later was ik zelf ook weer zeiknat omdat ik toch noodgedwongen het water in moest omdat een vis weer het ondiepe opzwom toen hij was overgezet. Zetje gegeven, en maar naar huis gegaan want ik kreeg het al snel koud.

Dus, de meeste vissen zijn eruit maar er is nog een hoop te doen..misschien belt Harold nog even hoe het gegaan is of als je dit leest Remko, zou je ff kunnen informeren? :wink:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-03-2007 13:41

Het is fantastisch dat jullie dit allemaal zelf doen, hiervoor diep respect.
Dit ontheft anderzijds de visrechthebbende HSV niet van haar verantwoordelijkheden. Ik zou dan ook alsnog graag de naam en plaats van de betreffende HSV willen weten zodat die HSV ( met een kopie naar de betreffende Federatie en Sportvisserij Nederland) alsnog overduidelijk op haar verantwoordelijkheden in deze kwestie gewezen kan worden.
Dit soort zaken komen te vaak voor en dat moet nu maar eens duidelijk overal onder de aandacht worden gebracht om dit in volgende gevallen (in het kader van de KRW wordt er meer gebaggert dan ooit) bijtijds te kunnen voorkomen.
Robert Lamboo

02-03-2007 19:20

Ik ga het uitzoeken Aart, en ik hoop dat er veel vruchtbaars uit voort komt. Ik moet nog even uitzoeken wie de eindverantwoordelijke is. Even de laatste melding nog, alle karpers zijn er nu uit dus het gevaar is 100% geweken. Onze bikkels Harold en Roy zijn tot half 5 doorgegaan en hebben menig vis het vege lijf gered. Leuk detail, ze hebben ook een pistool gevonden :lol: Maar goed, de Gelderlander is ook nog langs geweest dus er zal wel wat over te lezen zijn binnenkort! Misschien komt het ook op de site te staan: http://www.degelderlander.nl

Iedereen bedankt voor hun inzet, en we zien elkaar weer aan de waterkant!
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

02-03-2007 19:37

Hallo robert,

Helemaal super wat je gedaan hebt,Afgelopen zomer hiervoor bij mij in plomp ook zo'n actie opgezet met mede karpervissers nadat de gemeente de plas aan het leegpompen was voor renovatie werkzaamheden aan de duikers.
Na 15 minuten was er zelfs de dierenambulance erbij om metingen te verrichten.De plaaselijke brandweer kwam ook toekijken maar deden veder niks :( de eikels
Menig mooie karper weten te redden incl snoek paling en jawel ook de brasems werden een warm hart toegedragen :)

Goed om te lezen dat meer mensen zich inzetten voor dit soort acties.
Geweldig :P
mvg

viktor
Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-03-2007 21:25

Robert, Remco, en anderen

Mijn dank is niet in woorden uit te drukken...

Als er een karpergod bestaat dan zal hij jullie belonen..

Dit zijn vissen die ik vanaf dat ik een jaar of 12 was heb zien opgroeien. Een groot gedeelte heb ik toendertijd er zelf in gezet vanuit een andere droog gevallen vijver.

Afgelopen zomer toen men hier begon met verbouwen (verkloten), heeft het achterste gedeelte van de sloot ook al bijna droog gestaan. Vrijwel alles hebben we toen uit dat kleine stukje kunnen vangen en weer terug kunnen zetten in het grotere stuk. Dit was rond de paaitijd en de vissen zwonnen zich kapot tegen de dammen om bij de paaigronden te komen.

Toen echter alles weer veilig in het grote stuk zat, werden de dammetjes weer geopend. Een paar dagen later gingen ze weer dicht. En zo zijn ze diverse malen geopend geweest en weer gesloten.

Vrijwel wel elke dag loop ik met de hond hier door het park. Net de laatste twee dagen heb ik dagdiensten en ben zodoende niet in het park geweest.

Ook heb ik een aantal malen met de uitvoerder gesproken. We hebben zelfs telefoonnummers uitgewisseld en hij zou me bellen als er iets met de vissen zou gebeuren. Morgen gaat ie regelrecht de plomp in......


En Aart, de visrechten hier zijn van de A.A.H.V. en Hengelsport Groot Arnhem. (Voor zover beide nog bestaan).


Oh, Robert, mocht je steun of iets nodig hebben om de verantwoordelijke hiervoor te laten bloeden. Stuur me maar een PB, ik ga tot het uiterste om die eikels te pakken te krijgen :evil:
Derk Roelsen

03-03-2007 08:56

Ik heb het net in de krant gelezen.

Goed werk mannen! :wink:
Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-03-2007 10:25

http://www.gelderlander.nl/arnhem/article1170053.ece

Let niet op de aantallen vis, beetje overdreven.
Gebruikersavatar
joey gerritsen
Berichten: 71
Lid geworden op: 19-09-2006 19:12
Locatie: arnhem
Contacteer:

06-03-2007 22:00

respect jongen voor wat jullie gedaan hebben!!

gr joey
Gebruikersavatar
Rik Bloemendaal
Berichten: 117
Lid geworden op: 23-08-2006 21:53
Locatie: Drempt
Contacteer:

15-04-2007 20:55

jullie verdienen een pluim en een lintje!

en wat betreft het artikel in de gelderlander. als de gemeente nog een keer zoiets gaat doen mogen ze mij gerust bellen. ik bied me aan als vrijwilliger om de vis er uit te halen.



PUIK WERK MANNEN
meerkoeten....
Het zou verboden moeten worden
----------------------------------------------------
Robert Lamboo

28-06-2008 13:11

Even een schop geven, ik vernam bij Tromp dat er een heel groot deel alsnog kapot is gegaan door een zelfde fout en zelfs door demping? :o

Kan hier iemand wat ophelderding over geven?
Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-06-2008 15:03

Klopt helemaal Robert,

Het grootste gedeelte is naar de klote geholpen. Eerst werd de lange sloot om de school heen dicht gegooid op een moment dat de meeste grote vissen in die sloot vertoefden.

Zoals je misschien weet is een groot gedeelte van het grondwater aldaar verontreinigd met o.a. chloor en zware metalen. Nu is men een tijd geleden begonnen met het oppompen van dat vervuilde grondwater. En drie keer raden waar het geloosd werd.

Juist ja, in de parkvijver.

Tis erg triest maar van het machtige bestand wat hier ooit zwom zijn nog ongeveer 5 tot 8 vissen over. En ook die laatste vissen leggen nu één voor één het loodje. Alle oude krijgers; de halve staart, de haaienvin, de grote rijen, de bird, de slimme, en de rest. Meer dan 25 jaar hebben ze hier rondgezwommen maar tegen zoveel achterlijkheid konden ze niet op.....

En het zijn niet alleen de vissen die er onder lijden. De ijsvogeltjes, rietzangers, salamanders, kikkers enz die er altijd zaten zijn allemaal verdwenen.

Met dank aan een paar incompetente klootzakken in de gemeente die meenden dat het park verbeterd moest worden......
Robert Lamboo

28-06-2008 16:32

Jezus, wat bizar om te lezen..heb er die dag een hoop in mijn handen gehad en het waren machtig mooie vissen. Wat een idioten! Ik geloofde mij oren al niet toen ik het vernam. Het meest verneukeratieve is dat je zulke organen moeilijk kan tegenhouden. De aannemers krijgen van uit de gemeente een opdracht, en voeren die uit. Wat mij nog altijd verbaasd is dat er bij dit soort projecten nooit een deskundige word ingeschakeld die vooraf de risicos kan bepalen. Je kan moord en brand schreeuwen tot je een ons weegt helaas, het kwaad is alsnog geschied en is niet meer terug te draaien..aanklagen voor nalatigheid met betrekking tot flora en fauna is misschien een optie? Alleen heb ik geen kaas gegeten van juridische zaken. Al gaat er maar een vergoeding naar de plaatselijke HSV zodat er weer gewerkt kan worden aan een nieuw en mooi bestand, of subsidie om een BOA aan te stellen die dit soort situaties tijdig opmerkt en kan voorkomen..het zijn maar ideen. Toch voel ik me een beetje triest, en ben neidig op de manier waarop gehandeld is.

:(
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

02-07-2008 07:52

Hetzelfde is hier ook gebeurt(laan Rozenburg)Amstelveen toen jij melding gemaakt hebt op het board heb ik nog een deel van de vissen kunnen redden ook is er iemand geweest van de HVA .
De gemeente heeft ook het water gespuiid dmv een gemaaltje ,het gevaar leek geweken.
Twee weken later is er weer een overloop in de riolereing overstroomd in dezelfde sloot(de heren zijn nieuwe rioleringsbuizen aan het leggen) ,nu wel zoveel dat echt het hele bestand om zeep is!!!
En dit soort siuaties zijn schering en inslag in Amstelveen ,het waterpeil staat vaak te laag en de gemeente baggert bijna geen sloten.
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

03-07-2008 10:01

Krijg nu de hik,lees net in het amstelveen suffertje dat ze vanaf september alle wateren in de gemeente gaan baggeren .
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

03-07-2008 15:32

Triest om te lezen, maar desondanks goed werk mannen!

Je moet er ook een beetje geluk mee hebben. Op de UT zijn ze na een valse start (vijver voor 4/5 gedempt, hele bestand op de rug) goed bezig geweest met de baggerwerkzaamheden. De vijvers zijn voor het baggeren door beroepsvissers afgevist en de vissen tijdelijk elders geherbergd. Bij het baggerbedrijf hadden we een jongen die ook wel eens viste, hij belde ons als er weer een vijver werd leeggepompt. Zo hebben we nog heel wat karpers en tonnen andere vis kunnen redden. Ging om een stuk of 20 vijvers dus we hebben aardig wat uurtjes in de bagger vertoefd.

Zelf heb ik (nadat mijn waadpak bij de eerste demping gesneuveld was) op kosten van de UT een nieuw waadpak mogen aanschaffen. Kosten van netten e.d. idem dito. Het baggerbedrijf hielp ook zeer goed mee door steeds een grote container met water paraat te hebben waarin de vissen per graafmachine naar andere vijvers werden overgezet.

Toen de laatste vijvers klaar waren zijn alle helpende handen van de visvereniging uitgenodigd voor een afsluitend diner.

Zo kan het gelukkig dus ook. Ik heb mijn hart nog wel vastgehouden dit voorjaar maar tot nu toe is er geen overmatige sterfte te bespeuren geweest.

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

03-07-2008 15:36

Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!