water verneukt door spiegelproject.

Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-12-2006 02:21

Marcel, de uitzetting daar is door de betreffende HSV zelf gedaan, heeft niets met een SKP te maken. Per ha. gerekend is daar in 1 keer ook veel meer uitgezet dan ooit bij een SKP zal gebeuren. Bovendien overdrijft die secretaris met zijn 'vrijwel totale oude bestand', want volgens de locals, die daar veel vissen, is dat niet zo. Walter, inderdaad zijn die vissen ook door het Viskweekcentrum Valkenswaard geleverd.
Walter de Wit
Berichten: 102
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

02-12-2006 12:20

Beste Aart.

Het feit dat de vissen van eerder genoemde viskweker afkwamen sterkt mijn vermoeden dat stress een grote invloed kan hebben op een al bestaand karperbestand. Deze vissen zullen immers gecontroleerd zijn op evt. ziektes ookal geeft dit geen 100 % garantie.

Walter.
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

02-12-2006 15:07

Aart en Thomas

Het uitzetten van spiegeltjes op een aantal kleine- en middelgrote afgesloten wateren, met als gevolg sterfte onder het oude bestand, vind ik persoonlijker veel korter door de bocht.

In het KSN-orgaan: de Karper, heb ik gelezen dat Joris Weitjens het veto-recht heeft bij de goedkeuring van een SKP.
Dat lijkt mij toch een duidelijk signaal dat de link uitzetting en karpersterfte duidelijk te leggen is.

De KSN is niet verantwoordelijk voor het uitzetten van spiegelkarpers, dat is de visrechthebbende.
Waar ligt de verantwoording in deze bij de KSN ??
Of ligt deze geheel opgesloten in de Handleiding Spiegelkarpers ??

met vragende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

02-12-2006 17:25

WATER VERNEUKT DOOR SPIEGELKARPERPROJECT.

De opening dekt de lading niet.
Spiegelkarperprojecten komen in de regel niet voor op afgesloten water maar op open watersystemen. Kijk de lijst maar eens na, even zoeken en je vindt hem. Al jaren zet men karpers uit dit nu ineens allemaal spiegelkarperprojecten te noemen is toch wel naast het potje pissen heren.

Wat men wel sinds kort voor ernstige vermoedens heeft is het volgende. Afgesloten water daarvan kan het karperbestand een beperkt immuun afweersysteem hebben tegen bepaalde bacteriën of parasieten. Bij een uitzetting van karper loopt een deel van het karperbestand inderdaad soms bepaalde risico’s. Bewijzen zijn er volgens mij nog niet maar wel is men in die richting aan het zoeken.
Zomaar iets roepen lijkt me niet juist er is zoveel te vinden over dit onderwerp op je pctje. Eerst eens je huiswerk doen is veel mensen vreemd zo is mijn indruk. Ook het verhaal over stress kan voor mij naar het rijk der fabeltjes gestuurd worden daar juist de uitgezette karpers niet het loodje leggen. Denk niet dat er een andere sport is waar er zoveel gekletst wordt maar de feiten over het hoofd ziet worden.
Dat men niet zomaar karper uit moet zetten wat nu nog veelvuldig gebeurd is een feit waar we helaas niet om heen kunnen. Bij een goed bestand aan karper of een water waar een aantal erg mooie vissen op zitten zou ik zeker op dit moment de uiterste voorzichtigheid in acht nemen. Ook het overzetten van vissen naar afgesloten water door visrechthebbende is sterk af te raden.
Laatst gewijzigd door pj otte op 02-12-2006 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-12-2006 17:39

Walter, van een aantal gestorven vissen op het door Marcel genoemde water zijn foto's gestuurd naar Sportvisserij Nederland en het CIDC. Volgens deskundigen van beide organisaties waren parasieten de doodsoorzaak en niet stress. Alle dode vissen vertoonden dezelfde verschijnselen.
Walter de Wit
Berichten: 102
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

03-12-2006 00:40

Beste Aart.
Mensen die onder stress moeten functioneren zijn meer vatbaar voor aandoeningen noem er enkele; stress ulcus, myocardinfarcering, slecht slapen tec.
Waarom zou dit bij karpers niet zo zijn.
En om van een foto te kunnen zeggen dat de vis is gestorven aan parasieten lijkt mij enigszinds voorbarig.
Karpers die op andere wateren na een grote vissterfte zijn onderzocht in Lelystad en Munchen vertoonde ook een verhoogde aanwezigheid van parasieten echter niemand durfde daar een uitspraak over te doen.

Walter.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-12-2006 02:20

Walter heb ik toch ook een vraagje aan jou, indien de karper zo stressgevoelig zou zijn hoe overleefd hij dan al die keren dat hij gevangen wordt?
Als het dier zo stressgevoelig is hoeft stress helemaal niet aan zelf gevangen gerelateerd te zijn, angst enz. kan dan ook een reden zijn.
Ik ontken stress bij vangen hierbij niet, in het bloedbeeld zijn op stress lijkende afwijkingen gevonden.
Volgens mij is de stress bij de uitgezette vis dan ook erg groot.

Toch denk ik persoonlijk dat ook hier teveel naar menselijke eigenschappen gekeken wordt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Walter de Wit
Berichten: 102
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

03-12-2006 09:34

Beste Douwe.

Je hebt natuurlijk gelijk als je zegt dat er tevaak vergelijkingen worden gemaakt tussen mensen en dieren.
Even over het gevangen worden en stress, hier kom je niet onder uit, enkel als er vis wordt uitgezet dan betreft het stress bij de totale populatie en voor langere duur.
Veelal wordt de karper in de winter/voorjaar uitgezet wat een van de moeilijkste perioden in een seizoen van de karper is.

Walter.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

03-12-2006 09:47

Beste Walter,

Vraagje, welke vissen gaan er mogelijk dood bij een uitzetting. De uitgezette vissen die volgens jou onder de stress zouden zitten. Of van het al aanwezige bestand aan karper op het betreffende water waar de uitzetting plaat vindt. De praktijk leert ons dat bij een aantal uitzettingen een gedeelde van het al aanwezige bestand er het loodje legde. Van de uitgezette vissen gingen er enkele dood. Tijdens het uitzetten heb ik ook geen sterfte onder de geleverde karpers kunnen waarnemen.Het argument dat karper bij of na een uitzetting aan stress overlijdt, komt dan wel er vreemd over. Kun je aangeven waarom het de moeilijkste periode is voor karper tijdens de winter periode. Is stress ook al periode gebonden voor karper??

Peter
Ian Demeulenaere
Berichten: 256
Lid geworden op: 21-11-2006 20:24
Locatie: Eindhoven

03-12-2006 12:01

pj otte schreef:Beste Walter,

Vraagje, welke vissen gaan er mogelijk dood bij een uitzetting. De uitgezette vissen die volgens jou onder de stress zouden zitten. Of van het al aanwezige bestand aan karper op het betreffende water waar de uitzetting plaat vindt. De praktijk leert ons dat bij een aantal uitzettingen een gedeelde van het al aanwezige bestand er het loodje legde. Van de uitgezette vissen gingen er enkele dood. Tijdens het uitzetten heb ik ook geen sterfte onder de geleverde karpers kunnen waarnemen.Het argument dat karper bij of na een uitzetting aan stress overlijdt, komt dan wel er vreemd over. Kun je aangeven waarom het de moeilijkste periode is voor karper tijdens de winter periode. Is stress ook al periode gebonden voor karper??

Peter



peter het gaat over afgesloten wateren niet over de zuid willemsvaart.. het gaat over wateren waar er niet gehouden is aan de spiegelkarperprojeckt richtlijnen.. Probeer niet uit alle macht jullie projeckt te verdedigen als het om iets anders gaat.. Ik wil niet zeggen dat het skp 100% naar mijn smaak is maar er is zeker wel goed over naargedacht..

Mijn enige punten van kritiek op het skp zijn eigenlijk dat ik k3 pootspiegeltjes leuke dingen vind maar er is meer... De enige varialbel in die spiegels is het schubbenpatroon.. De bouw is veelal hetzelfde ik zou het ook leuk vinden om sproradish een aisgrunder/edelschub oid te kunnen vangen en ik vind 40% spiegelpopulatie te veel.. Nu vind ik het echt leuk als ik een spiegeltje vang maar als dit 50% word (spiegels zijn nou eenmaal gulziger en zullen vaker op de kant komen) dan word het ook maar zo gewoontjes.. Ik moet zeggen dat ik wel verschil merk sinds een jaar of 10 geleden toen was het 1 op de 10 vissen nu 1 op de 4 ofzow
nu vind ik het nog leuk maar het moet geen gewoonte worden.. Ik heb leren vissen van 2 engelsmannen die naar nederland waren gekomen speciaal voor de schubkarpers omdat daarvan in engeland een gebrek aan was..

ow en peter ik heb je gemaild zou je me ff terug kunnen mailen?

mvg Ian
Walter de Wit
Berichten: 102
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

03-12-2006 12:06

Beste P.J. Otte.

Ik refereer naar wat men in Engeland het SMCS noemen. In eerdere publicaties wordt beschreven dat men er wel degelijk rekening mee houdt dat het uitzetten van jonge (gezonde=virusvrije) karpers aan een oud bestand het totale karperbestand mogelijk in gevaar brengt.

http://www.efishbusiness.co.uk/news/050809.asp

Walter.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-12-2006 12:32

Spring Carp Mortality Syndrome is niet meer dan een verzamelnaam voor de sterfte die optreedt in het voorjaar op sommige Engelse putjes. Er is nog geen oorzaak gevonden, maar lang gezocht naar een virus. Uitzetten heeft altijd een risico dat er "normale" ziektekiemen worden geintroduceerd waar een bestaand bestand dat in afzondering leeft geen weerstand tegen heeft. Heeft niks met stress te maken en zal met name op klein afgesloten water een rol spelen.

Hier wordt een spiegelkarper project volgens de KSN richtlijnen verwart met allerhande uitzettingen van een heel ander karakter. De spiegelkarper projecten volgens de KSN richtlijnen richten zich juist niet op karperputten.

Groet, Kees
Walter de Wit
Berichten: 102
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

03-12-2006 13:04

Beste Kees.

Ik probeer niet te refereren naar een bestaand skp en praat uit eigen ervaringen over afgesloten wateren, geen riviersystemen oid.
Mijn gedachtengang blijft dat vissen welke een langere tijd geen of minder voedsel hebben genuttigd meer kans hebben op een verminderde afweer en als er dan, hoe beperkt ook, nog karper wordt uitgezet verhoog je de kans op sterfte (door stress, meebrengen van ziektekiemen waaraan het bestaande bestand nog niet heeft blootgestaan).
Mischien kan men beter karpers uitzetten na de paaiperiode, kan de vis eerst goed op gewicht komen en in goed conditie geraken.

Walter.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-12-2006 13:09

Ja, dat is ook wel eens voorgesteld. Ervaringen uit het verleden lijken dit niet te bevestigen. Argumentatie is dat juist voor de winter ziektekiemen minder actief zijn. Maar het is een optie om de uitzettingen eerder in het jaar te doen.

Kees
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-12-2006 13:14

Mannen, we komen er toch niet uit en zeker niet via postings op dit board.
Één ding is inmiddels wel duidelijk geworden: in afgesloten kleine en wat grotere putten bestaat na uitzetting van vooraf op ziekten gescreende pootkarpertjes de mogelijkheid dat een deel van het bestaande bestand doodgaat. De keuze m.b.t. dat soort putjes en putten is dus óf wachten tot de hele bestaande populatie van ouderdom is gestorven en daarna pas weer pootkarpertjes uitzetten óf het risico nemen dat bij uitzetting van pootkarpertjes een deel van de bestaande populatie dood kan gaan.
En het is aan de visrechthebbende om daarin een beslissing te nemen.
Iedereen zal het erover eens zijn dat zoveel mogelijk risico's uitgesloten moeten worden, anderzijds moet nooit worden vergeten dat bestaande bestanden in die putjes en putten ook door uitzettingen tot stand zijn gekomen waarbij altijd al (vanaf 1955) dezelfde risico's op dit soort wateren bestonden en ook soms sterftes zijn opgetreden. Feitelijk is er niets nieuws wat dit betreft, alleen zijn er inmiddels legio karpervissers en is terecht de aandacht hiervoor veel groter dan ooit het geval is geweest en ook is de 'aaibaarheid' van (en emotionele binding met) de vis sterk toegenomen.
Voor de 2e wereldoorlog en tot ca. 10 jaar daarna werd karper uitgezet voor de beroepsvissers, deze werden later door hen teruggevangen en als consumptievis weer verkocht en dat was toen heel gewoon en door iedereen geaccepteerd.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-12-2006 13:17

Walter; De moeilijkste periode in het jaar van een karper zeg je.
Volgens mij is het juist niet de moeilijkste periode in het jaar, de vissen zijn in rust, ze zijn volop in conditie om de winter te overleven.
Het water bezit volop zuurstof enz, dat is de warmere periode wel anders.

De vis die uitgezet wordt zou dan in een grotere stress moeten komen omdat ze op totaal vreemd water komen met een totaal andere watersamenstelling.
Overwinteringsplaatsen en plaatsen waar ze voedsel kunnen vinden zijn onbekend bij de uitgezette vis.

Ik houd net als zovelen hier, die met visstandbeheer hebben te maken, een ruime slag om de arm voor wat betreft stress en het sterven van de vaste populatie.
Stress is een ander woord voor ik weet het niet, ik kan niets vinden dus er blijft alleen maar stress over als verklaring.
Maar in mijn gedachten sterven dan de verkeerde vissen.

Stress en over een langere periode; hoe kom je daar nu op? Hoelang moet een vaste populatie wennen aan nieuwe bewoners?

Uitzettingen zonder monitoring en advies van SVN op afgesloten wateren dat zou verboden moeten worden.
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-12-2006 13:23

Walter, hoe hoger de watertemperatuur hoe hoger de stress etc.
Voorbeeld hiervan: de zegenperiode voor beroepsvissers is in het algemeen vanaf 1-11 t/m 15-3, de meesten mogen dan brasem, kolblei en blankvoorn met de zegen vangen én de gevangen vis alleen maar als pootvis verkopen. Met de zegen vissen bij een watertemperatuur boven de 12 graden leidt tot een grote of vrijwel totale sterfte van de gevangen vis en dit al tijdens het zegenvissen of in het bewaarnet waar die vis een dag of enkele dagen tijdelijk wordt opgeslagen.
Het bovenstaande geldt evenzo t.a.v. de karper, reden waarom deze ook niet wordt gevangen, vervoerd en uitgezet bij wat hogere watertemperaturen...
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

05-12-2006 12:06

Heren

De spiegelkarpers die men uitzet komen vaak van verschillende kwekerijen, en zijn vaak geen direkte nazaten van de vissen die het huidige bestand vertegenwoordig(d)en in Nederland.
Waar men in de natuur een nieuw ras, of een nieuwe soort uitzet zal die zelfde natuur zich selecteren.
En dat kan wel eens ten koste gaan van een bepaalde andere dieren- of vissen.
Zeker wanneer men een oud bestand karpers zomaar aanvult, en geen vissen wegvangt dan is de kans op sterfte niet ondenkbaar.
Waarom niet de oudere vissen wegvangen en ze een plek geven waar ze rust kunnen vinden op dun ouwe dag ??

met rustende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

18-12-2006 12:05

En toen was het stil.

Maar laat me raden.
Ook komend jaar zullen er ongetwijfeld weer karper worden uitgezet op kleine- en middelgrote afgesloten wateren.
Of heb ik het mis ??

met vissende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

18-12-2006 12:56

Hans-Peter van Ee schreef:En toen was het stil.


Misschien omdat ze je geneuzel een beetje zat zijn? :wink:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-12-2006 13:19

Hans-Peter, ik begrijp niet helemaal waar je naar toe wilt. Wegvangen van een oud bestand is feitelijk onmogelijk op b.v. zandwinputten of putjes met verschillende dieptes.
Er zijn (nogmaals) slechts twee keuzes:
- of wachten tot het oude bestand is uitgestorven en pas daarna opnieuw uitzetten
- of terughoudende uitzettingen te doen waarbij dus een risico aanwezig is

De uiteindelijke beslissing hierover ligt dus altijd bij de visrechthebbende!

Bij dit alles wordt maar al te gemakkelijk vergeten dat er sinds 1955 ruim 2 miljoen kg aan pootkarpertjes is uitgezet in Nederland en als dat niet gebeurd zou zijn er nu maar op een beparkt aantal wateren (en zeker niet op de meeste putjes en putten) op karper gevist zou kunnen worden.
'Roomser dan de Paus willen zijn' lost niets op.
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

19-12-2006 08:58

Aart

Ik vind dat er één lijn moet worden getrokken.
Als men de mogelijkheden en onmogelijkheden bekijkt, is er maar één optie: Karper blijven uitzetten (mijn mening hoor).
Elke karper sterft een keer.
Daarbij altijd dat ge-ëmmer over de massale uitzettingen van vroeger.
Laten we die oude bestanden dan maar gewoon wegvagen.
Dan is dat probleem ook opgelost.
Houdt hier desnoods een landelijke enqeute over.

met neuzelende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Mitchel Bruinsma
Berichten: 323
Lid geworden op: 05-10-2004 22:56

07-01-2007 21:35

Aart Lokhorst schreef:Walter, van een aantal gestorven vissen op het door Marcel genoemde water zijn foto's gestuurd naar Sportvisserij Nederland en het CIDC. Volgens deskundigen van beide organisaties waren parasieten de doodsoorzaak en niet stress. Alle dode vissen vertoonden dezelfde verschijnselen.



Als je beetje verstand hebt, controleer je die vissen ook op parasieten voordat je ze erin zet. Ik zeg niet dat die spiegeltjes de oorzaak zijn, maar heb toch echt wel een vermoeden. Maarja, ik heb dit direct na de uitzetting/sterfte aldaar al eens genoemd...
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

16-01-2007 20:59

In elk water zitten parasieten.... Die vooral als de karpers minder aktief zijn heel snel bij hun gastheer langskomen.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

05-03-2007 08:52

Ik denk dat je het ook zo kan zien:

Neem zo'n rimoe-stam waar nog nooit een westerling is geweest. Ze vreten alles wat los en vast zit, zuipen het smerigste water en er gebeurt nooit iets. Komt er een westerling een kijkje nemen, sterft de halve stam aan de mazelen! Iets wat voor ons gewoon is kan voor een nieuw ontdekte stam levensgevaarlijk zijn.

Er zijn tal van afgesloten wateren te noemen waar NA het uitzetten van spiegeltjes ineens een sterfte is van meerdere originals tegelijk.. Dat er af en toe eentje gaat, okee, daar is mee te leven... Maar het begitn steeds gekkere vormen aan te nemen...

Imbecielen die niet bij een HSV zitten en dus niks te zeggen hebben gaan ineens vragen hoe ze SKP op moeten zetten. Zijn we niet meer blij met mooi geharnaste schubkarpers....

De OVBschubs die nooit over de 30 zouden gaan in het verleden worden nu ineens ook veel groter. Man, elk jaar komen er weer nieuwe 40plus vissen bij.

Ik zeg kappen met die zooi, voordat alles straks naar de klote gaat. Niet alles hoeft toch te gaan zoals wij vissers het graag zouden willen? Neem vrede met wat er is en geniet daar gewoon van...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm